V6 kaasari vs ruisku

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

V6 kaasari vs ruisku

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mitä pitää vaihtaa kun kaasari kutosesta tekee ruisku version? Mitenkä hyvin noita ruisku vermeitä on myynnisssä ja missä hinnoissa ne on? Mikä isompi/parempi kaasari sopis alkuperäiseen imusarjaan?
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

imusarja, sähköinen bensapumppu, tankki (ei välttämättä)...++ pysy vaan kaaasarissa.
vajaita K-Jettejä jaa muutamalla kympillä ja hyviä muutamalla satasella.. harvinaisempaa 2.8:n EFIä saa muutamilla myös satasilla.

Mikäs kone sulla ?? vaikuttaa siihen kaasari valintaan olennaisesti.
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Niin tosiaan, 2.8 litranen, just peruskorjattu, vähän kireempi nokka, kansia vähän tuunattu, peltisarjat. Siinnäpä ne tärkeimmät.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Itellä just vastaava projekti...

Helpolla pääset kun pysyt kaasuttimessa. Jos tehoja haluat laita useempi, esim. 3 x tuplat. Mutta ite halusin nimenomaan K-Jetin, ensimmäisiä ruiskuja, ei elektroniikkaa ja ajatelkaas sitä 5.5bar painetta letkuissa :wink: Miehekästä! Virityskäyttöön K-Jetronic on myös suhteellisen hyvä, olikohan Esko Maunu:n Virittäjän käsikirjassa mainittu 150-200% tehonlisäyksistä tekemättä muutoksia ruiskulle eli polttoaineen syöttöön.

Käytännössä tarviit imusarjan, suuttimet, bensanjakajan, suurpainepumpun, paineentasaajan ja tietysti ruiskusuodattimen. Taunuksen vakio bensatankkiin on tehtävä muutoksia, tai välisäiliö bensalle. Tällöin tarvitset myös jonkinlaisen siirtopumpun joksi käy melkein mikä vain bensapumppu. Bensan paluulinja on myös lisättävä, jos tätä ei jo ole. Kärjetönsytytys on myös ehdoton. Päänvaivaa saattaa myös aiheuttaa turvakytkentä, jossa bensapumpun tulee lakata toimimasta mikäli kone pysähtyy mutta virrat jäävät päälle. Näin esim. kolari tilanteessa. Tämä on kuitenkin suhteellisen helppo ratkaista.

Sähköissä saattaa olla vähän miettimistä vaikka kuinka olisi valmis johtosarja :) Kaikki dokumentit kyllä löytyy kerhon "sivuilta" joilla itekin tuon on saanut toimimaan ->

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ford/K-Jetronic/

Kotioloissa loppu säätäminen on myös hankalaa, koska bensanpaine ja -tuotto ovat olennaisia asioita.

Kuvia omasta projektista -
http://www.kapsi.fi/~taco/v6/index.html

Keskustelua aiheesta -
viewtopic.php?t=525
viewtopic.php?t=206
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

..eikös porschellakin ollu k-jet?
Taunus Maximus =)
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Poschessa se tais olla ensimmäisenä... -75? Sen jälkeen aika monessa autossa -80-luvun puoliväliin saakka. Sitten tais tulla D-Jetronic jossa on jo vähän elektroniikkaa ja itse asiassa yks tuttu teki tämmöisen just K-Jetronicin imusarjaan.

Niin ja tuo vakio imusarjahan on p*rseestä neljällä ilmakanavallaan! Eli sellasenko tekis isommilla kanavilla niin jopa +15hp lupaavat.

Ja jos rahasta ei ole kiinni niin esim. Autronic ois poikaa!
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Miten olisi megasquirt?
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

Suorasuihkutus!!!
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

eikös mekaanisen bensapumpun jatkeena ole tappi
heiluttamassa pumppua..?
unohtu tarkistaa kun yritin purkufarmaria käyntiin,otin sähköpumpun coupeen..ja ei sen jälkeen olekkaan saanut bensaa.....
ja vaihdoin varoiksi uuden mekaanisen pumpun,mutta ei tuu bensaa,ja tankkiinkin hain vielä muutaman litran.
ja ajamalla vein tuohon missä on,en oo muuta tehny kun vaihtanu pumpun,ja kaasariin kaatamalla käy..letkusta ei tule vaan mitään,
eli tuli mieleen että ei varmaan pumppaa jos sieltä puuttuu se tappi,kun en huomannut tarkistaa samalla,äsken vasta tuli mieleen...
ja letkutkin on pumpussa oikein päin..
Taunus Maximus =)
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

janzamar kirjoitti:eikös mekaanisen bensapumpun jatkeena ole tappi
heiluttamassa pumppua..?
unohtu tarkistaa kun yritin purkufarmaria käyntiin,otin sähköpumpun coupeen..ja ei sen jälkeen olekkaan saanut bensaa.....
ja vaihdoin varoiksi uuden mekaanisen pumpun,mutta ei tuu bensaa,ja tankkiinkin hain vielä muutaman litran.
ja ajamalla vein tuohon missä on,en oo muuta tehny kun vaihtanu pumpun,ja kaasariin kaatamalla käy..letkusta ei tule vaan mitään,
eli tuli mieleen että ei varmaan pumppaa jos sieltä puuttuu se tappi,kun en huomannut tarkistaa samalla,äsken vasta tuli mieleen...
ja letkutkin on pumpussa oikein päin..
Sitten niissä mekaanisissa on semmonen juttu että joissain versioissa kuuluu sen pumpun ja lohkon väliin sellanen ehkä 4mm paksu tiivistelaippa. Jos sen tiivisteen turhaan pistää sellaseen versioon missä sitä ei tarvita -> tappi ei ylety antamaan pumpulle voimaa. (itse tein tämän mokan aikoinani)
-71 Coupe GT
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

thank you Jukkis..osuit asian ytimeen :)
Taunus Maximus =)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

alkuperäsessä pumpussa näytti olevan oikein avattava kansi ja sihti
sisäpuolella..ei siinä tarvikepumpussa vaan.. :)
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin