Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Jos tähtisilmä tarkoitaa vaihteiston jälkeen olevaa limppua (vakionopeusnivel joissain opuksissa) niitä saa sekä kumisina että metalisina varaosaliikeistä.Metallinen on vahvempi.On jännä tunne kun limppu hajoaa ohitus tilaanteessa n 180km vaudissa.tuntuu, että joku tulee lekan kannsa pohjasta läpi.
mullakin alkoi jyriseen siinä 100-110km/h 120km/h loppuu täysin..alkoi kun remppasin etu päätä ja nostin tunkilla konetta jotta saan etukelkan pois alta niin konetta tunkatessa kuului joku pauke jostain ja eäilen että vaihe laatikko sai jotenkin siipeensä... voiskohan?! joku laakeri?! kardaanintukilaakerin kiinnitykset ja vaihteiston kiinnityksen löysäsin aika paljon ennen tunkkausta jotta eläisi paremmin..mut ei... kardaanin tukilaakerin olen vaihtanut uuteen ei auttan.. se on sitä kun amatöörit leikkii ammattilaista...heh.. pari vuotta se on jyrissyt mut ei vieläkään ole mikään paikka hajonnut..
kumi ei muistaakseni ole mitenkään repeytynyt päällisin päin ainakaan..ihan kuin se jyrisis aina siinä tietyssä kierrosluvun kohdalla kun jos kiihdyttää kovemmin niin kolmosellakin jyrisee siinä jossain 80km/h vaihees..mut koneesta se ei kuulu kun paikallaan ollessa ei jyrise..
REPA kirjoitti:Jos tähtisilmä tarkoitaa vaihteiston jälkeen olevaa limppua (vakionopeusnivel joissain opuksissa) niitä saa sekä kumisina että metalisina varaosaliikeistä..
Juuri sitä tarkoitin, pitääpä käydä kysymässä sitä paikallisesta varaosaputkasta.
REPA kirjoitti:Jos tähtisilmä tarkoitaa vaihteiston jälkeen olevaa limppua (vakionopeusnivel joissain opuksissa) niitä saa sekä kumisina että metalisina varaosaliikeistä.Metallinen on vahvempi.On jännä tunne kun limppu hajoaa ohitus tilaanteessa n 180km vaudissa.tuntuu, että joku tulee lekan kannsa pohjasta läpi.
No ei noita ole kuin kumisia! Hardyn kiekko vai mikä se nyt olikaan nimeltään.... Vakionopeusniveliä on esim. automaatti Tanen kardaanissa keskimmäisenä nivelenä...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Omassa 2.3l Taunuksessa on metallinen nivelakseli.Korjausoppaani mukaan myös niitä on.2l Taunuksessani on taasen kuminen.Joka ei kylläkään ole niitä kestävämpiä keksintöjä.Tahtovat antaa periksi.
enpäs tullu edes ajatelleeksi..josko itelläkään ei perä äännä..voi olla just se kardaani..kun sen edellinen omistaja oli laittanu..pohjatöiden yhteydessä...
saapas nähdä jos kävis säkä siinä..tosin vaihdekepissä ei paljoo tunnu.
että ehkä ei kumminkaan käy...
Taco kirjoitti:No ei se taida paljon vaihdekepissä tuntuakkaan, onhan se laatikko aika tiukasti siinä pohjassa... ellei sitten oo banaani kardaaniin paikalla
tiedä miten tiukassa on.. en oo käyny pohjan alla kertaakaan..edes sillon kun ostin..
vaihteeksi vaan uskoin mitä myyjä väitti..
eipä oo kumminkaan tielle vielä jättäny..mutta jyrinä on kyllä hurja..onneks on paljon kaiuttimia..
No itte asiassa mulla oli vähän samanlainen tilanne tuossa taannoin. Silloin luulin että vaihdelaatikko oli sökö. Vaan eipä ollut, oli vaan muutama pultti tippunu ja olikohan yhdellä vai kahdella pultilla enää laatikko kiinni
Jälkikäteen naureskelin kun olin vaan ihmetelly et miks keppi on lyhentyny Sillon oli vielä sahattu poikki se keppi... köyhänmiehen välitetty laatikko nääääs
Viipo on väärässä, tavallinen ristikko ei ole missään tapauksessa mikään vakionopeusnivel! Etuvetoautojen murrosnivelet on vakionopeusniveliä!
No tuossa teekkareiden suomentamassa versiossa haynesin korjausoppaasta nimitetään tuota ristikkomallia vakionopeusniveleksi. Ja enpä oo kyllä tähän päivään mennessä nähnyt taunuksen kardaanissa sitä haulimurrosta
Esim 4x4 vectrassa ym. autoissahan moiset kardaanissa on.