Sivu 1/1

1-kurkkuiset kaasuttimet

Lähetetty: 05 Maalis 2005, 16:11
Kirjoittaja Hessu
Moro,

Sain hommattua Transit 2.0 OHC:n yksikurkkuisen kaasarin. Kyseessä on tämä vanhempi kiinteäkurkkuinen tyyppi, ja ajattelin että siitä saisi Taunukseen alkuperäisen näköisen mehumaijan jossa on hiukan isompi kurkun ja kaasuläpän läpimitta. Sattuuko kellään olemaan sellaista kirjaa käsillä, josta kävisi ilmi, mitkä nuo kaasarin mitat ovat olleet, ettei suotta ala hifistelemään jos vaikka onkin samanlainen... Auto on talvisäilössä niin paha tarkistaa.

Lähetetty: 05 Maalis 2005, 16:23
Kirjoittaja sami83
Eikös 2.0 transitissa ollut 1.6 nokka-akseli, eli kaasarikin voisi ehkä olla sama. Kiinnostaisi kyllä miten tuota ykskurkkuista saisi viritettyä.

Lähetetty: 05 Maalis 2005, 16:26
Kirjoittaja Janzamar
ei kai muuten kun isommat suuttimet,ja vähän lisää ilmaa seosruuvista..?

Lähetetty: 06 Maalis 2005, 17:42
Kirjoittaja Hessu
sami83 kirjoitti:Eikös 2.0 transitissa ollut 1.6 nokka-akseli, eli kaasarikin voisi ehkä olla sama.
No niin olikin. Vertailin '72 Taunus 1.6 kaasaria ja tuota '79 Transittilaista. Taitaa olla ihan viimeisiä kiinteäkurkkuisia mitä on tehtaalta tullut. Kurkun ja kaasuläpän halkaisija on sama, mutta kuristus sijaitsee alempana ja on jouheampi muotoilultaan. Myös hajoitin on selvästi erilainen, muistuttaa enemmän "oikeita" kaasuttimia niiltä osin. Myös jälkikäynninestosolenoidi löytyy. Pääsuutin näytti olevan 142 kun 1.6 käyttää 137:aa. Voisihan tuota testata... Ei kellään olisi jotain 130 luokkaa olevaa pääsuutinta tuommoiseen?

Lähetetty: 08 Maalis 2005, 23:01
Kirjoittaja Tähtisilmä
Hessu kirjoitti: No niin olikin. Vertailin '72 Taunus 1.6 kaasaria ja tuota '79 Transittilaista. Taitaa olla ihan viimeisiä kiinteäkurkkuisia mitä on tehtaalta tullut. Kurkun ja kaasuläpän halkaisija on sama, ?
Omassa 82 VV:ssä kurkun Ø36mm.

Re:

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 18:08
Kirjoittaja Sumu
Hessu kirjoitti:
sami83 kirjoitti:Eikös 2.0 transitissa ollut 1.6 nokka-akseli, eli kaasarikin voisi ehkä olla sama.
No niin olikin. Vertailin '72 Taunus 1.6 kaasaria ja tuota '79 Transittilaista. Taitaa olla ihan viimeisiä kiinteäkurkkuisia mitä on tehtaalta tullut. Kurkun ja kaasuläpän halkaisija on sama, mutta kuristus sijaitsee alempana ja on jouheampi muotoilultaan. Myös hajoitin on selvästi erilainen, muistuttaa enemmän "oikeita" kaasuttimia niiltä osin. Myös jälkikäynninestosolenoidi löytyy. Pääsuutin näytti olevan 142 kun 1.6 käyttää 137:aa. Voisihan tuota testata... Ei kellään olisi jotain 130 luokkaa olevaa pääsuutinta tuommoiseen?
Huomasinpa tämän aiheen, kun on ajankohtainen taas kerran.

Saatiinko tuolla 1.6 nokalla ja kaasarilla optimaalisempi vääntöalue 2l Transitin bensakoneelle?

Tuossa ajankohtaisessa Transitissa on automaatti ja kone jostain Sierrasta eli siinä ei ole enää se matalapuristeinen kone.

Re: 1-kurkkuiset kaasuttimet

Lähetetty: 23 Huhti 2015, 18:48
Kirjoittaja Sumu
Onko tietoa mistä tuon 142 pääsuuttimen saisi ? Tai jos löytyy koko kaasari imusarjoineen niin sekin kelpaa.

Re: 1-kurkkuiset kaasuttimet

Lähetetty: 23 Huhti 2015, 22:16
Kirjoittaja duster73
mikä kaasari,onko se weberi tai joku muu?minkähän näköinen suutin,onko samanlainen kuin esim dweberin gv/dgav:ssa?

Re: 1-kurkkuiset kaasuttimet

Lähetetty: 27 Huhti 2015, 17:44
Kirjoittaja Sumu
eikö se ole se Ford/Motorcraft 1V kaasari.

Re: 1-kurkkuiset kaasuttimet

Lähetetty: 28 Huhti 2015, 14:18
Kirjoittaja Mois
Mul on 1.7 V4 Transitin vastaava kaasari, mut siinä tuskin on tarpeeks isoo pääsuutinta :) Pitäs avata ja kattoa jos jaksais :lol: