Keinuvipuakseleista
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Keinuvipuakseleista
Lueskelin tossa tota v6:n kasausonkelmaisen jorinaa, ja mietin kans että tietääkö kukaan mistä noita keinuvipuakseleita sais. Tai metallimiehet, mikä olis sopiva materiaali jos ne sorvauttaisi. Saako suomesta vai esim. saksasta edullisemmin?
Re: Keinuvipuakseleista
Jos haluat hyvät niistä akseleista saada niin holkita keinuvivut pronssi holkeilla ja käännä akseileita 180 astetta ympäri.Pronssi on siitä ihmeellinen materiaali että se imee öljyä itseensä jos vain sitä tipan jostain saa ja voitelee itseään sillä.Ja yleensä auttaa kun on nokkaakselin laakerit kunnossa niin nousee paineet sinne koneistolle saakka.T: 25 vuotta ford v6 moottorien kanssa pelannutjanipuum kirjoitti:Lueskelin tossa tota v6:n kasausonkelmaisen jorinaa, ja mietin kans että tietääkö kukaan mistä noita keinuvipuakseleita sais. Tai metallimiehet, mikä olis sopiva materiaali jos ne sorvauttaisi. Saako suomesta vai esim. saksasta edullisemmin?
jep,
On käyny mielessä myös että jos ne teettäis uusiksi kokonaan alumiinia
pukit, pronssihelat väliin ja teräsakseli. Öljyn vois tuoda putkella siihen keskimmäiseen pukkiin kun vaan keksis hyvän paikan mistä sen öljjynkierrosta vois ottaa. Tällöin ei keinuvipuakselin öljyjen tarttis kiertää nokkalaakerien kautta ollenkaan.
-vk-
On käyny mielessä myös että jos ne teettäis uusiksi kokonaan alumiinia
pukit, pronssihelat väliin ja teräsakseli. Öljyn vois tuoda putkella siihen keskimmäiseen pukkiin kun vaan keksis hyvän paikan mistä sen öljjynkierrosta vois ottaa. Tällöin ei keinuvipuakselin öljyjen tarttis kiertää nokkalaakerien kautta ollenkaan.
-vk-
Tuo pronssi kuulostaa lupaavalta. Mitä mahtaa maksaa kun ne holkit teettää?? Tulee varmaan halvemmaksi kuin uudet vipuakselit? Miten ne sen tekee muuten? Poraa vähän isommiksi reikiä keinuissa ja survoo sinne sopivat holkit? Eikö tuon akselin ja keinujen väljyys tosiaan haittaa öljyn paineita?? Kuvittelisin että se pihisee sieltä yläpuolelta melkoisesti jos on kulunu akseli?? Vai olenko väärässä. Tai no tuleehan se öljy tietenkin sinne ylös jos kaikkialta muualta on tiivis kones. Mutta eikö se haittaa sitten öljyn kiertoa alapäässä jos jostain pihistää painetta pois?
Anteeksi tyhmyyteni....
- Jani -
Anteeksi tyhmyyteni....
- Jani -
Niin mutta eikö tarkoitin sitä että tuleeko sinne paineiselle puolelle (alakertaan) ongelmia jos sen akselin kääntää ympäri. Kun sinnehän jääpi rako sitten sinne akselin ja keinuvivun väliin yläpuolelle. Itse vipuhan kyllä nojaa mukavasti alapuolelta siihen keinuakseliin, kun se venttiilä avaa, mutta kun yläpuolelle jää se kulunut ura, niin sieltä voisi pihistä vähän painetta.. Vai onko se öljykanava nokalta sinne ylös jo niin pieni/ahdas, ettei se paine enää ole muutoinkaan yläkerrassa kovin suuri, eli että paine putoaa jo siinä kanavassa.. Anteeksi huono kieleni / ilmaisukykyni... Eli siis toimiiko se pieni öljykanava vähän niinkun paineventtiilinä sillä lailla ettei se yläkerran väljyys enää haittaa alakerran paineisiin.. Toivottavasti jymmärrätte mitä yritän tässä sepustaa...
- Jani P -
- Jani P -
Mun mielestä eli mutu on että sen vuoksi ne kutosen keinut on joka koneessa (jota ei ole uusittu) kulahtaneet eli öljykanava on niin pitkä ja ahdas että ylhäällä keinutaan kuivina ja kulutaan.Anonymous kirjoitti:Niin mutta eikö tarkoitin sitä että tuleeko sinne paineiselle puolelle (alakertaan) ongelmia jos sen akselin kääntää ympäri. Kun sinnehän jääpi rako sitten sinne akselin ja keinuvivun väliin yläpuolelle. Itse vipuhan kyllä nojaa mukavasti alapuolelta siihen keinuakseliin, kun se venttiilä avaa, mutta kun yläpuolelle jää se kulunut ura, niin sieltä voisi pihistä vähän painetta.. Vai onko se öljykanava nokalta sinne ylös jo niin pieni/ahdas, ettei se paine enää ole muutoinkaan yläkerrassa kovin suuri, eli että paine putoaa jo siinä kanavassa.. Anteeksi huono kieleni / ilmaisukykyni... Eli siis toimiiko se pieni öljykanava vähän niinkun paineventtiilinä sillä lailla ettei se yläkerran väljyys enää haittaa alakerran paineisiin.. Toivottavasti jymmärrätte mitä yritän tässä sepustaa...
- Jani P -
Aattelin että jos sinne keinuvipuihin tekis kunnon remontin eli sorvauttais tai ostais uudet akselit ja holkittais keinut ja pukit ja ehkä modifiois muutenkin sitä akselisysteemiä niin että se on kunnollinen ja tiivis niin sitten sinne vois tuoda ulkokautta öljykanavan.
Saan yhdet käytetyt keinuvipuset postissa kohta ja niitä on tarkotus vähän työpöydällä ihmetellä että onko jotain modausta tehtävissä.
-vk- (astriel)
Ei oo mun, mut kaverin tunnen...Anonymous kirjoitti:Hei muuten taco, asiasta poiketen: kun oot kerran oulusta...
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... um=1&pos=3
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
jep....öljykanavat ovat pienet keinuvivustolle (mikä on pieni??)Anonymous kirjoitti:Niin mutta eikö tarkoitin sitä että tuleeko sinne paineiselle puolelle (alakertaan) ongelmia jos sen akselin kääntää ympäri. Kun sinnehän jääpi rako sitten sinne akselin ja keinuvivun väliin yläpuolelle. Itse vipuhan kyllä nojaa mukavasti alapuolelta siihen keinuakseliin, kun se venttiilä avaa, mutta kun yläpuolelle jää se kulunut ura, niin sieltä voisi pihistä vähän painetta.. Vai onko se öljykanava nokalta sinne ylös jo niin pieni/ahdas, ettei se paine enää ole muutoinkaan yläkerrassa kovin suuri, eli että paine putoaa jo siinä kanavassa.. Anteeksi huono kieleni / ilmaisukykyni... Eli siis toimiiko se pieni öljykanava vähän niinkun paineventtiilinä sillä lailla ettei se yläkerran väljyys enää haittaa alakerran paineisiin.. Toivottavasti jymmärrätte mitä yritän tässä sepustaa...
- Jani P -
voihan tuo tommosenkin ongelma aiheuttaa... mene ja tiedä
itse käänsin ja mitään ongelmaa ei ole vielä tullut, tosin mulla Melling HV öljypumppu öljyä kyllä piisaa yläkerrassa
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Tähän vois lisätä että kunnon öljyillä ja riittävillä öljynvaihdoilla pääsee myös pitkälle. Käytetyt koneet vaan tahtoo olla melkosta tervaa sisältä, koska niitä ei ole huollettu. V6:set ei edes syö öljyä pahemmin, joten sitäkään kautta ei helpotusta yleensä tule, kun ei tule lisättyä
Omassani öljyjä ei oltu vaihdettu piiitkään aikaan. Kaikki oli kuitenkin kunnossa ja vaikutti siltä ettei remontista ollut edes kauaa. Kanavia oli paranneltu ja laakerit vaihdettu. Onni oli ettei ollut vielä tervaantunut aivan mahdottomasti ja sai ne inhimillisesti vielä pestyä pois.
Sit oli yks "remontoitu kone", jossa löyty prikka ja mutteri toisesta venttiilikopasta ja toiseen ei tullut öljyä ollenkaan. Alakerran laakerit sököt ja yks mäntäkin oli halki...
Jos noita haluaa parannella niin lähtisin kyllä liikkeelle tästä:
viewtopic.php?t=555
Omassani öljyjä ei oltu vaihdettu piiitkään aikaan. Kaikki oli kuitenkin kunnossa ja vaikutti siltä ettei remontista ollut edes kauaa. Kanavia oli paranneltu ja laakerit vaihdettu. Onni oli ettei ollut vielä tervaantunut aivan mahdottomasti ja sai ne inhimillisesti vielä pestyä pois.
Sit oli yks "remontoitu kone", jossa löyty prikka ja mutteri toisesta venttiilikopasta ja toiseen ei tullut öljyä ollenkaan. Alakerran laakerit sököt ja yks mäntäkin oli halki...
Jos noita haluaa parannella niin lähtisin kyllä liikkeelle tästä:
viewtopic.php?t=555
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
No mullakin on just kone purettu ja lohko on pesty ja maalattu. Pitää vielä viedä se hoonautettavaksi ja sen saakin sitten jo rengastaa ja laakeroida ja laittaa kasaan.. Pitää vielä pestä/hiekkapuhaltaa ja laskea vähän kansia ja huitasta kone kasaan. Mutta tosiaan tuo keinuvipuosasto on tässä vähän mietityttäny, mutta enköhän minäkin nuo pronssihelat niihin teetä, ja käännän ne akselit ympäri.. Kiitos vinkeistä kaikille!