1.6 nokka-akseli

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

1.6 nokka-akseli

Viesti Kirjoittaja Vieras »

paljo maksaa?
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kopio www.motonet.fi sivulta:

NOKKA-AKSELIT/SARJAT/LAAKERIT FORD TAUNUS
Nokka-akselin vaihto vaatii ammattilaista! Ei sovi vasta-alkajille.

Takuu ei korvaa asennusvirheitä!
1294-1993cc OHC 71--82 LAAKERI. . . . . . . . . . . . . . . 25-1490 15.90 ???
1294/1593cc OHC 71--82 SARJA nokka-aks+keinuv+öljyputki. . 25-1221 100.58 ???
1593GT/1993cc OHC 71--82 SARJA nokka-aks+keinuv+öljyputki. 25-1222 100.58 ???
1,3/1,6/2,0 OHC Nokka-akselin voiteluputki. . . . . . . . . 25-1220 9.94 ???
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

mitä ammattilaista se vaatii..? tarkoittikohan taunus harrastajaa.. :roll:
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

mitä siinä muuten on kun ammattilainen pitää olla.. kuulin vain että se helppo homma vanha veettäis pois laakerit uusiksi ja uusi takasi välykset kun on suunnilleen kohdillaan... ?!??
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

tane16 kirjoitti:mitä ammattilaista se vaatii..? tarkoittikohan taunus harrastajaa.. :roll:
Just sitä... mitään laakereita tarvi aina vaihtaa. Kannattaisi laittaa tuo 2.0 kun on saman hintainen, siitähän on ollut ennenkin juttua.
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

Laakerit kannattaa vaihtaa samalla, jos aikoo pitää itsellä. Ei ole iso kulunki. Kansi kannattaa kyllä muutoinkin kunnostaa, varsinkin ohjurit ja seetit...muutoin on kohta uusi nokka ja vipat pilalla. Vipojen klipsit kantsii laittaa oikein päin, ei niin kuin Ladassa niin venttiilinsäätökin helpottuu! ;) Jos käyttöautoa halajaa niin perusnokat ( 1.6 / 2.0 ) ok, tosin perstuntumalta niistä ei huomaa eroa.
JuHo^
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Maalis 2005, 00:29

Viesti Kirjoittaja JuHo^ »

mikä on 1.6 ohc:n venttiilien välys????

E: jostaa on jääny mielee 20 pako ja imu 25 mutten oo ihan varma voi ollaa jostain muustakin koneesta peräisin....
Örvelö

Viesti Kirjoittaja Örvelö »

Niin, ei niitä laakereita vissiin oikeen ite kannattais vaihdella... Jos ei sitten satu olemaan semmosta hoonia millä ne laakerit hoonataan linjaan toistensa kanssa. Jos ei tätä tehdä niin on pian laakerit ja nokka sökönä. En tiä, mutta tämmöstä olen kuullu.
Örvelö

Viesti Kirjoittaja Örvelö »

Nii juu, ja ammattilaista nokan vaihto tarttee siinnä mielessä että jos sen nokan survoo paikalleen väkisin tai varomattomasti niin sillon naarmuttaa laakereita herkästi. Ja toinen asia on nokan sisäänajo, eli öljyn paineet täytyy saada heti nousemaan ja sitten käyttää 10-20 minuuttia kierrokset jossain 2000 tienoilla.

No en nyt tiä että tartteeko se nyt ihan ammattilaista mutta kädettömien tollojen on parempi jättää homma AMMATTILAISILLE. :P
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

mul on yks ylimääräinen 1.6 oharin hyväkuntoinen nenä.. pistä privaa jos tarviit.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Örvelö kirjoitti:Nii juu, ja ammattilaista nokan vaihto tarttee siinnä mielessä että jos sen nokan survoo paikalleen väkisin tai varomattomasti niin sillon naarmuttaa laakereita herkästi. Ja toinen asia on nokan sisäänajo, eli öljyn paineet täytyy saada heti nousemaan ja sitten käyttää 10-20 minuuttia kierrokset jossain 2000 tienoilla.

No en nyt tiä että tartteeko se nyt ihan ammattilaista mutta kädettömien tollojen on parempi jättää homma AMMATTILAISILLE. :P
Niin ja nokka-akselihan tulee ulos ns. taakseppäin eli laakerit on kartiot. Mikäli jostain syystä haluaa välttyä kannen irrottamiselta niin tulipeltiin voi tehä reiän jolloin nokka akseli tulee tuhkaluukunreiästä hyttiin. Peltilätkä
vaihdon jälkeen popniiteillä reiän tukkeeksi.

-vk- astriel
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

niin ne välykset on imu 20 ja pako 25.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

laakerit kartiot :?:
laakerikaulat isonee taaksepäin mentäessä 42 - 44.5 - 45mm.

laakerien hoonaaminen :?: pitää olla aika erikoinen hooni.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

p3 kirjoitti:laakerit kartiot :?:
laakerikaulat isonee taaksepäin mentäessä 42 - 44.5 - 45mm.

laakerien hoonaaminen :?: pitää olla aika erikoinen hooni.
Aivan eli ei siis kartiot vaan halk suurenee..
Noista mitoista tulee mieleen että. mahtuukohan akseli eteenpäinkin tulemaan pois jos akselin eka pukkaa taakseppäin 5cm ja ja sitte naputtaa
laakerit irti eli onko etummaisen laakerin reikä 45mm tai yli..

-vk- (astriel)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

äkkiä kun vilkaisin irtokantta ja irrallista nokka-akselia niin kyllä kai se voisi tullakin..?
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin