Vielä kumipuslista ja asennuksesta

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Vielä kumipuslista ja asennuksesta

Viesti Kirjoittaja Ford »

Mietin tuossa sitä teoriaa minkä mukaan kiristykset pitää tehdä vasta pyörät alhaalla. En vieläkään tajua tuon pointtia. Siis sillä kai yritetään ehkäistä se että jos pultit kiristettäisiin pyörät roikuksissa, niin sitten auton laskeutuessa puslat saattaisi revetä kun pultti kiristää puslan sitä keskiputkiloa joten pettävä kohta on tietysti se kumi joka repeää. Mutta mitäs jos kiristät pultit tiukalle pyörät maassa ja nostat auton? Eikös se silloinkin revi ne puslat? Eli siis ainut oikea taktiikka on sellanen ettei pistä liian tiukalle noita, sen puslan pitää päästä liikkumaan siellä sen verran ettei se keskiputkiosa ole liian jumissa. Jos se on niin tietysti pettävä kohta on se puslan kumi ja se repeää.
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Sillä ei ole mitään väliä kiristetäänkö ne puslat pyörät roikuksissa vai maassa. Kun ajattelee vähän tota järjellä...
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

se kumihan siinä joustaa kun akseliliikkuu joustosuunnassa, sen raon tarkoitus on helpottaa sitä joustoa, ettei vulganointi rasittuis niin pahasti. eriasia sitten onko siitä enempi haittaa kun hyötyä :?:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

Ford kirjoitti:Sillä ei ole mitään väliä kiristetäänkö ne puslat pyörät roikuksissa vai maassa. Kun ajattelee vähän tota järjellä...
Mut kai sulla kuitenki on noi pyörät suurimman osan ajasta maassa?? :?: Ni sillonhan jos kiristää ne, pyörien ollessa maassa niin ajon ja seisonnan aikana ei tule sitä "kiertorasitusta". Jos taas kiristää pyörien roikkuessa niin siellä on kokoajan se "kiertorasitus" päällä.

Tuli muuten mieleen et jos ne kiristäis pyörien roikkuessa ni nehän työntää autoo ylöspäin (oiva korotus sarja), jos taas kiristää kun auto on maassa ja vielä painaa autoa alaspäin ja sitten kiristää niin ne vetää autoa alaspäin (madallus sarja) :D
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Järjestä en tiedä mutta minä sovellan siihen lujuusoppia.

Jos kiristät pyörät ilmassa ja lasket auton alas niin puslan sisäholkki kiertyy kuoreen nähden esim. 3 astetta. ja kun pyörä joustaa ajossa holkki kiertyy lisää esim. toiset 3 astetta, eli kiertymä on siis yhteensä 6 astetta. Jos puslan maksimi kiertymä särkymättä on vaikka viisi astetta niin tuo kuusi astetta on liikaa. Mutta kun kiristät puslan auton ollessa pyörillään niin kiertymä on alkutilanteessa (auto pyörillään) 0 astetta ja joustolliikkeessä 3 astetta. Samoin kun nostat auton ylös kiertymä on vain 3 astetta (tosin toiseen suuntaan). Ja vaikka pusla ei särkysikään tuolla 6 asteella niin sen aiheuttama jännitys kumissa on suurempi kuin 3 asteella. Suuri huippujännitys väsyttävässä kuormassa aiheuttaa nopeammin vaurion kuin pienempi jännitys (kuinka yllättävää). Lujuusopin kirjoista voi lueskella lisää...
Vastaa Viestiin