20 euron 6-kone palasina, auttakaa kasaamaan!!!

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

20 euron 6-kone palasina, auttakaa kasaamaan!!!

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Moros!! Kertokaapa mulle, miten päin tulee laittaa 2,3 114 hp V6:n runko- ja kiertokankien laakerit paikoilleen?? Se kone on siis semmottinen uudempi malli, jossa on myös ne välilevyt ja A9-kannet. (kuten tehoista voi päätellä). Mitenkäs päin ne välilevyt kuuluu olla?? Typeränä menin irrottamaan kaikki viime kesänä ehjästä koneesta ja nyt en sitten muista enää että miten päin ne tulee olla :lol:
Entäpä kun kerran nyt se on purettu, niin kannattaako kankien yläpään laakereita uusia? Hoonaus, uudet männänrenkaat ja laakerit olis tarkotus asennella. Ja tietenkin nokan laakerit vaihdan, kun se taitaa olla se tärkein syy noissa V6:ssa öljyn paineitten ja kierron kannalta.
Sitten vielä että mistä löytäisin uudet keinuvipuakselit halvalla tuohon mottiin. Ne vois uusia kanssa niin ei sieltäkään pihisisi paineet pellolle. Onko kukaan koskaan koittanu sorvauttaa noita akseleita? Mikä on tarpeeksi luja materiaali??
Vituttaa kun purin tuon koneen.. maksoi tosiaan 20 euroa ja sain sen suoraan ajosta, kun granadaan vaihdettiin 2,8 sen tilalle. Muuta vikaa ei ollut kuin venttiiliohjureitten kumit. Mutta eipä siinä. Ainakin on kunnon aihio tehdä hyvä kone halvalla!!!
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... D%26sa%3DG
..onkohan mitään hyötyä..taitaa olla vanhempi kone?
Taunus Maximus =)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... D%26sa%3DG
tuollakin on kuvaa,sohc..muttei voi olla kovin suurta eroa siinä miten on niputettu..
Taunus Maximus =)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No juu, edelleen miten päin ne laakeriliuskat tulee sinne laittaa? Tiedän kyllä miten loppu mottori kasataan..
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

Voik ne edes laittaa väärinpäin? Niissähän on ne lovet.
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:No juu, edelleen miten päin ne laakeriliuskat tulee sinne laittaa? Tiedän kyllä miten loppu mottori kasataan..
tiedätköhän ??.liuskat ku ei mee monella tavalla ees paikalleen, jos kone on auki ni paa uudet RK/KK laakerit ja yleensä yläpään voiteluhäiriö johtuu tukossa olevista vipan akseleista,ei nokan laakereista,eli mittaa ennen ku vaihdat(kuluneet vanhat on paremmat ku huonosti vaihd.uudet)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ja sitten muuten menee ne laakerit toisinkin päin paikalleen.. olen nähnyt kun MONI laittaa ne väärinpäin autonsa koneeseen ja ihmettelee kun ei kone pyöri kun on vetäny laakerit momenttiin.. Ja kun laittaa kiertokanget kampeen, niin eikö sitä muka pysty laittaan väärinpäin jos ei tiedä miten päin sen kuuluu laittaa?? Pakkohan sen pikku loven on jotain siinä laakerissa tarkoittaa muutakin kun ettei se liuska pääse pyörimään pesässään.
Niin eli vielä.. Miten päin? lovet vastakkain vai eripuolille kun ne laakerit sinne laittaa.. Entä ne välilevyt, kun ne on uritettu kahella uralla toiselta puolelta ja toinen puoli on sileä. Olettaisin että se uritettu puoli tulisi kampiakselia vasten ja sileä kiertokangen laakeripukkia vasten...
Eikä se yläpään tukkoisuus voi laskea öljynpainetta. Ennemmin nostaa kun laskee. Tänhetkisessä käyvässä koneessa nimittäin öljyvalo palaa kun lämpösenä päästää tyhjäkäynnille. Ja juu, olen vaihtanu öljynpuhdistajan..
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:Ja sitten muuten menee ne laakerit toisinkin päin paikalleen.. olen nähnyt kun MONI laittaa ne väärinpäin autonsa koneeseen ja ihmettelee kun ei kone pyöri kun on vetäny laakerit momenttiin.. Ja kun laittaa kiertokanget kampeen, niin eikö sitä muka pysty laittaan väärinpäin jos ei tiedä miten päin sen kuuluu laittaa?? Pakkohan sen pikku loven on jotain siinä laakerissa tarkoittaa muutakin kun ettei se liuska pääse pyörimään pesässään.
Niin eli vielä.. Miten päin? lovet vastakkain vai eripuolille kun ne laakerit sinne laittaa.. Entä ne välilevyt, kun ne on uritettu kahella uralla toiselta puolelta ja toinen puoli on sileä. Olettaisin että se uritettu puoli tulisi kampiakselia vasten ja sileä kiertokangen laakeripukkia vasten...
Eikä se yläpään tukkoisuus voi laskea öljynpainetta. Ennemmin nostaa kun laskee. Tänhetkisessä käyvässä koneessa nimittäin öljyvalo palaa kun lämpösenä päästää tyhjäkäynnille. Ja juu, olen vaihtanu öljynpuhdistajan..
siis laakerit ei mene väärinp.mut näköjään tarkotit laak.kansia,no pitäs varmaan opetella arvaamaan,kyllähän ne saa sinne mitenp.vaan.
hajoaa se rautakankikin kun vaan VÄÄNTÄÄ
osat on numeroitu ja nuolet -> eteenpäin ja koneet menee jumiin, sitte ees puhutaan nokkalaakereiden vaihdosta,sorry en osaa auttaa,
ku lämpösenä päästää tyhjäk.niin eipä se tosiaan toi yläk.tukkosuus nosta tahi laske painetta, jos vaikka KK(yleensä) laakerit on LOPPU ja jos ö.suod on tukossa,ni sillon viimestään pitäs valon sammua.

sääli että hyvä moottori rikottiin taas turhaan
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

2.8:ssa on kiertokangen laakeripukeissa toisella sivulla numerot ja numero on myös kiertokangissa. Numerot samalle puolelle.

Runko pukit siten että nelonen(eli takimmainen ei mene stefan vuoksi kuin yksinpäin) ja siitä näkee muitten asennot.Runkolaakeri pukit on myös numeroitu merkattu nuolella.

Muistaakseni ykkönen on moottorin edessä eli vesipumpun päässä niin runko kuin kiertokanken laakeripukeissakin.

Näin kasaten laakeriliuskojen "lovet" tulevat eri reunalle ainakin kiertokangissa.

Korjatkaa joku paremmin tietävä jos meni väärin...


-vk-
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No tässä on näköjään väärinymmärryksiä puolin ja toisin.. Eihän ne välilevytkään tuu tosiaan kankien laakeripukkeja vasten vaan kampiakselin... Ja nokan laakerien vaihto on ammattimiehen hommaa, joten sen jätän suosiolla moottorikoneistajan huoleksi..
Kiitti näistä vinkeistä. En oo tosiaan puoleen vuoteen edes kattonu ton koneen päälle sen jälkeen kun öljysin sylinterit ja kaikki hyllyssä olevat osat. Tuosta viimeisestä runkolaakeristahan sen olis tosiaan nähny kysymättäkin.
Onko kellään muuten tietoa mitä maksaa ohjurin kumit noihin kansiin? Ostin "täydellisen" tiivistesarjan, ja siinä tuli vain jotkin valkoiset, kivikovat muovit siihen venttiilien varsien suojiksi. Onko noilla ylipäätään virkaa sielä heilumassa, vai ovatko ne todella ohjurien "kumit"??
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ja jos joku tietää sanoa omakohtaisia kokemuksia noista keinuvipuakseleista niin voisiko tarjota muidenkin tietoon. Mistä ootte hommannu ja mitä on maksanu. Entä olisko edes järkeä viedä CNC-koneistajalle ne teetettäväksi, jos vaikka tulisi halvemmaksi? Mikä olis sopiva materiaali ym ym..
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jos öljynsuodatin on tukossa, niin se valo palaa mitä tod. näköisimmin. Se paineanturihan on vasta suodattimen ja pumpun jälkeen, eli sielä missä sen öljyn todella kuuluu olla paneen alla...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No noinhan se munkin mielestä on. Nimittäin sain laskea 300 kierrosta (1100!!!!! - > 800) sen koneen tyhjäkäyntiä kun vaihdoin suodattimen. Mutta se on sillä edellisellä omistajalla ollu jo niin kauan tukossa että se tosiaan tekee nyt tuota minkä jo aiemmin mainitsin, eli vilkuttaa öljyvaloa lämpösenä, kun ei oo öljy kiertäny ja kenkää on annettu. Sitten kun tämä 20 euron "uusi" kone on saatu kasaan niin vois ottaa ja tehä tolle toisellekin pikku rempan tai myydä pois jos joku toinen haluaisi sen rempata. Se on vaan se vanhemman mallinen, mutta luulisi sen jollekulle silti kelpaavan..
sala p3

Viesti Kirjoittaja sala p3 »

öljynsuodattimessa on ylipaineventtiili, jolloin esim, liian pienisuodatin tai tukkeunutsuodatin päästää öljyn suodatinpaperin ohi kiertoon.
öljyvalon vilkkuminen tyhjäkäynnillä liittyy moottorin ihan normaaliin kulumiseen jota tietysti nopeuttaa öljynvaihdon laiminlyöminen tai epäsopivien öljyjen käyttö.
japu83

Viesti Kirjoittaja japu83 »

Tuola oli kutosen öljyn kiertoon liittyvää aihetta, ja moni muukin on sitä mieltä että kuluneet nokan laakerit vähentää öljyn kiertoa kansissa..

viewtopic.php?t=312

Se öljy ilmeisesti kiertää noiden laakereiden kautta, ja mielestäni se olisi ihan järkeenkäypää että paine vuotaa kuluneen laakerin välistä...
Vastaa Viestiin