Kutosen vent.välykset

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Kutosen vent.välykset

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Minkälaisia välyksiä ootte ruuvanneet
kutoseen?

Ite jo pari säätöä tehny 24h sisällä
ja vieläkin "joku"naputtaa.

0.3 oon laittanu pakopuolelle,ja
0.25 imu.

Alta jo nyt nyt ohjearvojen,tiedän,
mutta taitaa olla niin konekohtaista...
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

kyl mä oon laittanu 0.2 ja 0.25:kin... toki joutuu vähä "tarkkaileen" sitä ettei ne rupee kantaan mut ei se ihan hetkessä tapahu jos venttiilisuojaainetta käyttää... eipä niistä älyttömistä välyksistä oo mitään hyötyä..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

eihän lintuorsi ole kulunut? se voi naputtaa..
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

samiharju kirjoitti:eihän lintuorsi ole kulunut? se voi naputtaa..
Haluaisimpa nähdä sen V6:n jossa keinuvipuakseli EI ole kulunut... jos siis koneella on edes joskus ajettu.
Voorteja ne on Mercurytkin
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

muunnetaan sanamuotoa, "eihän lintuorsi ole liian kulunut?" :twisted:
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

aiheeseen liittyvä kuva olis tuossa http://www.netikka.net/samih/28v6_2.jpg

mun taunuksen koneessa on järjestetty ulkopuolinen voitelu yläkerralle, koska kaiketi öljykanava tukossa syystä tai toisesta.. keinuvipuakseliin aka. "lintuorsi" on johdettu öljykellolta säädettävän kuristimen kautta öljy.. ainoa miinus on että piti hienoihin aluvenakoppiinkin (http://www.netikka.net/samih/v6sarjat3.jpg) kairata 20mm reiät päähän että saa letkun menemään sisälle..
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

samiharju kirjoitti:eihän lintuorsi ole kulunut? se voi naputtaa..
Jep,hyvä pointti.
Alan kyllä kallistumaan tämän syyn puoleen.

Onkohan nuita miten saatavilla uusia/hyviä...
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

aika heikosti.. hyvällä tuurilla. saiskohan vanhaa mitenkään tehtyä hyväksi? lintuorsi kai passaa 2.0/2.3/2.6/2.8 koneista keskenään, että tonkimaan varastoja joilla on muuten risoja koneita. tarkista samalla tuleeko sinne ylös asti öljyä (käytä konetta venakopat auki).

mulla pitää 2.3 koneessa kai jakopään rattaat kovan rallatuksen kun kone on lämmin, kylmänä ei mitään ylimääräisiä ääniä. pitäis kokeilla vahvemmilla öljyillä jos hiljenis.. :-) tosin tuo kone siirtyi nyt eläkkeelle 2.8:n myötä mutta kai sille koti jostain löytyy..

asiasta toiseen; saako jakopään rattaita uusia järkihinnoin? en tarvii mitään säädettävää teräs- HiPo osaa, ihan tavalliset riittäis..
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Öljyn kiertoa hyvä kokeilla ottamalla virranjakaja pois ja porakoneella pyörittää öljypumppua.

En tiedä saako enää uusia vakiorattaita mistään, Motomobililla saattaa viel olla. Teräksisiä ja alumiinisia kyllä vielä löytyy muualtakin mut ei niitä taida halvalla mistään löytyä :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

jep sen hinnan kanssa tullaan siihen pisteeseen että kannattaako vanhaan väljään 2,3:een laittaa koko koneen hintaisia rattaita, kun pelaa noinkin vaikkakin äänekkäästi..
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Tosiaan,sain kuulla vinkin,että "ortta"
vois pyöräyttää eri asentoon.

Vois välykset poistua,ainakin vähäksi aikaa.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

vaikka orren uudeksi saaminen vain 90 astetta pyöräyttämällä kuulostaa hyvältä ja halvalta, niin silti jotenkin mietin lopputuloksen kestävyyttä.. Mutta jos orsi on pyöräyttämättä kestänyt n 30v josta 20v aktiivikäyttöä sen aikaisilla öljyillä, niin kai se harrastuskäytössä on ikuinen..

vaan on meissä harrastajissa sellaisiakin joilla on ainoana käyttöautona Taunus.. :-)
pensaransiitti
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 21:40

Viesti Kirjoittaja pensaransiitti »

samanlaisia välyksiä olen joissain moottoreissa käyttänyt kun Taunus-sälli,noi on täysin konekohtaisia eroja.

vaikuttaahan tohon sekin miten hakkautunut keinuvipu on eli jos siihen on kulunut venttiilinpään jälki niin ainahan venttilivälystä jää vaikka rakotulkilla mittailee.

senkin olen huomannut että kun venttiilinsäätöä tekee niin kannattaa pyöritellä konetta 2-3 kierrosya ja tarkastaa välykset moneen kertaan,jostain syystä aika usein löytyy välyksiä vielä 3.pyörityskerralla.

ja ne keinuvipuakselit voi tosiaan kääntää ylösalaisin(eli 180 astetta),en muista oliko siinä hommassa jotain pientä säätöä niiden akseleiden alumiinipukkien kiinnitysreikien kanssa eli pitiköhän ihan vähän pyöräyttää vingulla keinuvipuakselin pultin reikää tjsp. mutta kyllä ne kääntää voi ja näin on tullut joskus 15vuoden aikana tehtyäkin :wink:

ja ne ohjearvot välyksistä,kylmänä 0.35mm imu ja 0.40mm pako niin noilla naputtaa lähes 100 varmasti.


sitten on vielä sekin mahdollisuus jos välyksiä tuntuu tulevan jo pienenkin ajon jälkeen että moottorissa on nokkavika tai että nostajat ovat alkaneet kulua kupille pohjasta.

itsellä kävi noin joskus vuosia sitten että nostajat kuluivat kupille pohjistaan(tai pahimmin vain yksi),irrotin kaikki nostajat ja niiden pohjat koneistettiin koneistamossa uudestaan tasaiseksi,nostajat koneeseen ja siellähän ne ovat edelleenkin ja sen jälkeen ajettu n.200tkm ilman ongelmia.

toisensuuntainen ongelma on taas se että venttilinvälykset katoavat eli venttiilit painuvat kansiin,toimii aikansa kun vaan säätelee mutta se on kyllä jo lopun alkua :(
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Tänään vaihteeksi vent.säätelyä.
Nyt otin teemaksi hakea oikeasti naputtavan yksilön.

Ongelmatapaus on 2-pytyn pako,säätö 0,25:teen,
50 km ajoa ja koppa auki.

Nyt välys oli 0,45... :roll:

Käytin koppa auki konetta ja kiristin käynnissä
olessa niin että naputus lähti.

Totesin myös ko.venttiilin tekevän lyhyempää
liikettä kuin lajitoverinsa.

Eli taitaa ny olla:nostaja kulunu,nostaja jumissa
tai itse nokka kulahtanu...

Mutta tuo välyksen muuttuminen kummastuttaa.
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

jos se lyhyempää liikettä tekee ni sit on pakko olla nimenomaan nokan kulunu ainaki,koska kyllähän sen venttiilin pitää aueta yhtäpaljon ku muitten vaikka nostajasta puuttuus puolet.jos välys siis on normaali.. mutta se muuttuva välys taas melkeen tarkottaa kulunutta nostajan pohjaa,kulunu epätasaisesti ja ku se myös pyörii ylös-alas liikkuessaan niin välyskin muuttuu,riippuen ihan siitä mihin asentoon nostaja on pyörähtäny... eli siis epäilisin että molemmat on kulunu... :(
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Vastaa Viestiin