Vaihdekeppi jää käteen & starttaus kylmänä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Säätäjä

Vaihdekeppi jää käteen & starttaus kylmänä

Viesti Kirjoittaja Säätäjä »

Heips. Mites kun Tanessa vaihdekeppi ei oikein tunnu pysyvän kiinni kun siinä on sellainen kierteellinen muoviosa metalliosaa vasten? Oletteko korjailleet tuollaista mitenkään? Olihan se toisaalta ihan kiva kun autovarkaalle sattu käteen jäämään niin eipä tarvinu kovin pitkältä autoa etsiä. :D Nyt tosin katsastusmiehelle kävi sama juttu joten pitäs saada jotenkin kuntoon.

Kylmänä pakkasella tuo 1.6:nen ei suostu käynnistymään millään, mutta varttikin piuhassa niin lähtee heti. Mistä kannattaisi etsiä vikaa?
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Vaihdekeppiin 2kpl pitkää lemmaria, hirtä niillä vaihdelaatikon hännän ympärille siten että ne puristavat kepin alas. Sitten nämä 2 lemmaria yhteen parilla nippusiteellä tai pienemmällä lemmarilla. Kestää taas vuosia ;)

Kylmäkäynnistykseen sen verran että mahtaakohan imu toimia?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Tuhnus
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 20:43
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Tuhnus »

Tuttu ongelma.. Omassa oli siinä muoviosassa ohut metallirengas, johon hitsasin vanhan pakoputkiklemmarin päät ja jatkoin ko. klemmarin pituutta joka laitettiin "hännän" ympäri ja kiristettiin paikalleen. On toiminut monta vuotta..
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
Säätäjä

Viesti Kirjoittaja Säätäjä »

Oukei, pitänee koittaa jotain viritellä siihen että saa leimalle. Ite aattelin jotain ruuveja sen muovin läpi siihe metalliin mut kattoo nyt miten sen laittaa.

Taco, imun toimivuudesta en tiiä yhtään, oon vasta saamassa tota autoa ja aiemmat omistajat tuskin on mitään kummempia osannu tehdä tuolle. Mut pitänee purkailla ja putsailla ja ihmetellä samalla. Kuhan nyt kysyin, jos vaikka olisi ollut joku tanen perusvika...
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

vaikuttais tosiaan että imusarja olis löysällä..?
tai kaasari..
ja jos on huoltoja tekemättä..ilmanputsari,kärjet(jos ei oo kärjetön)
tulpat ja johdot..kondensaattori ja bensansuodatin..jos noi uusimalla ei lähde tane käyntiin niin sitten on yleensä enemmänkin jotain..sulakerasian kunto ja maadotus..jos kone on ehjä niin varmasti käy.
tietysti sytkä kohdallaan,edes melkein..
Taunus Maximus =)
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

joskus viime suvena tienpäällä muutama pitkä nippuside oli hyödyksi kun ajelin sateessa -70 cortinalla kotiin ja jäi tiukan kakkosen jälkeen kepakko kouraan eikä tahtonut pysyä millään.. Parilla nipparilla loodan hännän ympäri keppimekanismi kii ja hyvä tuli. Koko kesä meni sillä korjauksella...

tuttu vikahan tuo oli mulle jo vanhastaan - Taunuksia kuitenkin on ollu jokunen..
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Re: Vaihdekeppi jää käteen & starttaus kylmänä

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

Säätäjä kirjoitti: Kylmänä pakkasella tuo 1.6:nen ei suostu käynnistymään millään, mutta varttikin piuhassa niin lähtee heti. Mistä kannattaisi etsiä vikaa?
Aloittasin vian etsinnän kaasarista..ilm. VV kyseessä?
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

ja koska kuitenkin joku kysyy niin VV= Variable Venturi = Muuttuvakurkkuinen = "Juuttuvakurkkuinen".
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Muuttuvakurkkuiseen sisälle uudet kalvot ja kaikki
alipainevuodot tukkoon niin pelaa.
Nimim.VV-Kaasuttajalla vuosikausia
ongelmitta ajallut.
Aako
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 21:10

Viesti Kirjoittaja Aako »

Lasikuitukittiä siihen kepakon kierteeseen ja kiinni ....et saa irti vaikka haluaisit:)
JuHo^
Viestit: 19
Liittynyt: 05 Maalis 2005, 00:29

Viesti Kirjoittaja JuHo^ »

en viittiny uutta topikkia väsätä joten kysyn täältä eli mulla on 1.6 taunus ja kylmänä ku starttaan ni solenoidi vaan napsahtaa muttei jaksa pyöräyttää konetta mutta sitten taas kun on ajettu auto lämpimäksi niin sitten kyllä jaksaa pyöräyttää koneen käyntiin joten mitä startille pitäis tehä?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

startti irti,ja putsaat kunnolla..kato jos joutuu vaihtamaan
uudet kaapelit..normaali taunus,ja moni muukin kyllä..
mutta pitäis korjaantua joksikin aikaa ihan putsaamalla liittimet hyvin..herätejohto uusiksi..
Taunus Maximus =)
Säätäjä

Viesti Kirjoittaja Säätäjä »

Kiitoksia kaikille mulle vastanneille. Sainkin tuon tanen tänään itselle, koitan saada siitä vaikka kuvia, on se niin siisti. :P Pari viikkoa oli tienposkessa seissyt. Jonkin aikaa joutu starttaileen ja sitten hörähti käyntiin... Kävi pari minuuttia ja sammui. Tämän jälkeen ei edes luvannu ja akkukin lopahti sopivasti. :D No, hinaamalla pihaan... Täytynee harjoitella kaasarin ja letkujen putsailua.

Kuulostaa tuo lasikuitukitti helpoimmalta ja silti vähiten patentilta ratkaisulta tohon vaihdekeppiongelmaan. Kävi muutes ilmi että sieltä kepin luota puuttuu jotain koska keppiä joutuu nostamaan jos haluaa ykkösen silmään eikä pakkia. Kuuluisiko siellä olla jonkinnäköinen jousi vai kuis...?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

sieltä varmaan puuttuu sokka..
ihan kumin juuresta..
Taunus Maximus =)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ite Laitoin jotain kierre lukitetta... pysy hyvin
mutta kun tuli aika irrottaa niin tuli vähä ongelmia....
ei ironnu vaikka mitä tein....

PS. myydään sierran katkastu kallistuksen vakaaja :D
Vastaa Viestiin