Nokka-akselin irroitus ja asentaminen. Ja pari muuta...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Nokka-akselin irroitus ja asentaminen. Ja pari muuta...

Viesti Kirjoittaja jryti »

Itellä ei ole yhtään opusta joka tarinoisi tuon kuutoskoneen purkamisesta ja kasaamisesta. Elikkäs miten tuo nokka-akseli lähtee pois? Tulee ulos päin sentin ja jämähtää siihen...Pitääkö sitä vain pyöritellä ja vetää vai mikä siellä sisuksissa kanittaa?

Entäpäs sitten kun sen oon tarkastanut ja putsannu nuo seuraajat, niin miten takaisin laitto? Onko siinä jotain erityistä huomioitavaa laakereiden ja muiden kanssa?

Sitten muuten koneesta:

Kestääkö kampiakselin ja kiertokankien pultit käyttää kahdesti? Siis koneesta on tarkoitus saada ulos enintään ne alkuperäiset 90 heppaa, eli ei virihommia
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
pensaransiitti
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 21:40

Viesti Kirjoittaja pensaransiitti »

eli sulla on luonnollisesti jakopää purettuna,jakopään ratas irti ja nokan päittäislevy irroitettuna(jakopään rattaan takaa) ja nostajat pois?

muuta ei tarvii,joskus se hiukan jumittaa johonkin mutta muuten se ei ole kiinni ja pitäisi tulla ulos ihan vetämällä mutta varo ettet raavi nokilla jälkiä nokka-akselin laakereihin.

nostajien laitossa ei ole mitään ihmeellistä,ensin tietenkin nokka paikalleen ja sitten nostajat öljyttyinä paikalleen.

kaikki V6-moottorin pultit voi käyttää uudelleen,poikkeuksena uudenmalliset torx-kantaiset kannenpultit mitkä pitäisi vaihtaa aina kun ne irrottaa.
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

sellane tuli mieleen tosta kutosen kasaamisesta että muista sit pistää nokka ja nostajat ENNEN kansien asennusta... :wink:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Hmm....Ongelmana on että nuo nostajat on aika hyvin tuolla paikoillaan.... Ovat säilytyksessä juurtuneet aika hyvin. Ajattelin että oöisin altapäin pukannut ne pois kun nokka olisi irti, mutta se ei siis onnistu. Pitää yrittää saada ne nostajat pois sieltä reijistä...
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

siis onko sulla nostajat paikallaan vielä? ei se nokka lähe pois jos nostajat on paikoillaan...
eikä nostajat lähde pois jos kannet on paikoillaan!
ainoo keino on pyöräyttää kone ylösalaisin moottoripukissa,pyörittää nokkaa senverran että nostajat makaa kansia vasten,sit lähtee nokka pois...
ja siis tietysti keinuvivut ja työntötangot ihan ekaks pois...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Lohkossa on enään pelkkä nokka ja nostajat. Pitänee turautta CRC:tä väliin ja lohko katolleen ja pyöritellä nokkaa.

On tarkoitus hoonata, mutta kun siitäkin tulee ristiriitaista tietoa. Kuivana, rost-offin vai veden kera? Itsestä tuntuu ettei kivet kestä mitään öljyä tai liuotinta....
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

ai,okei... no eiköhän ne irtoo ku teet sillain ku aioitkin,nokka ainaki pitäs lähtee tolla keinoo ku tosiaan pitää koneen ylösalaisin...
itte oon ainaki hoonannu aina jonku öljyn kans,sen "oikeellisuudesta" en sit tiä.. mut sillain aion tehä jatkossakin sano kuka tahansa,mitä tahansa :lol:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

ne voi ja joskus kannattaaki hoonata ne nostajien reijätkin jos niissä on esim. ruostetta tai jotain ikipaskaa,sillain kevyesti...
siihen sopivia hoonejakin saa monestakin paikkaa,olikohan ne tarkotettu jarrusylinterien hoonaukseen..
ja ne kivetkin on just sopivan hienoja...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Tuhnus
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 20:43
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Tuhnus »

Kyllä ne koneistamossakin hoonaa öljyn kanssa ei kuivana vie sen ns jätteen pois.
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
pensaransiitti
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 21:40

Viesti Kirjoittaja pensaransiitti »

niinkun tuolla ylempänä jo kysyin:

"eli sulla on luonnollisesti jakopää purettuna,jakopään ratas irti ja nokan päittäislevy irroitettuna(jakopään rattaan takaa) ja nostajat pois? "

eli nokka ei lähde pois ennen kun nostajat on irti.

nyt vaan ruosteenirrotinta nostajien ympärille ja vääntelet paksusta langasta koukun millä nostelet nostajat ylös öljyn paluureikien kautta mitkä näkyvät nokan yläpuolella eli imusarjan alla.

yleensä vanhassa ja ajetussa moottorissa on öljynjätepaskaa sen verran että ne eivät välttämättä tule ihan suosiolla vaan joutuu vähän liottelemaan ja liikuttelemaan ylösalas niitä juuri tommosella koukulla.

nostajat ja nostajien reiät voi pyöräyttää vaikkapa jollain 500sella hiomapaperilla(lähtee helposti ihan käsipelilläkin) ja jotain ruosteenirrotinta sekaan eikä tarvii huolestua että nostajat tai nostajien reiät kulahtaisivat,ei ne mihinkään kulahda.

yhdet pohjistaan hieman kuluneet nostajat muuten teetin aikanaan koneistamossa niin että nostajien pohjat vaan tylysti hiottiin tasaiseksi ja sillä moottorilla mihin noi laitoin olen ajanut ton jälkeen n.150tkm,ei ongelmia.

nää on tuttuja juttuja,V6sia on tullut kaiveltua reilut 10vuotta :wink:
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Tuuppasin jakopään rattaan paikoilleen ja nostin lohkon pystyyn ja pyöräytin nokkaa täyden kierroksen. Nostajat jäi yläkohtiin ja nokkaakseli tuli ulos sievästi. Sitten pukkasin nostajat pois alhaalta ruosteen irroittajan kanssa.

Pitänee pukata sen rost-offin kanssa hoonilla nuo sylinterit ja katsoa sitten mitä tekee. Sylintereissä ei ole oikein olaketta, vain karstaa ja pintaruostetta kun lohko on ollut ilman kansia. Ja kun on jo ylikoossa niin luulen että porautuksesta ei ole kauaa.

Millä kannentiivistepinnan voi putsata, kun pitäisi sieltäkin ruosteet saada pois. Kevyesti hiomalla?

Oon tainnut kysyä aiemminkin, mutta paljonko tuossa 2.0 kuutosessa männänrenkaiden päiden väli "kestää"/pitää olla? Siis jos hoonauksen jälkeen pistää nykyisen männärenkaan paikoilleen niin paljonko kestäisi sen välin olla?
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Mulla oli männänrenkaiden päiden väli puoli senttiä ja kahdesta pytystä oli renkaat poikki. Ja niin sitä vaan ajeltiin pitkin suomea. :lol: Ylämäet meni vähän hitaammin.

Konerempan yhteydessä minäkin sitten tuota "oikeata" mittaa etsiskelin, ja jostain löysin että uutena 0,3 -0,45mm ja oisko hylkyraja ollut jossain mainittu jopa 2mm?

Mitä suurempi rako, sitä enemmän se sitten huohottaa.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
pensaransiitti
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 21:40

Viesti Kirjoittaja pensaransiitti »

jryti kirjoitti:Millä kannentiivistepinnan voi putsata, kun pitäisi sieltäkin ruosteet saada pois. Kevyesti hiomalla?
vaikka hiomalla tai sitten nopea vaihtoehto on kun laittaa vaikkapa rälläkkään messinkiharjan tai neekerintukan niin ei tarvii kauaa ihmetellä.

kun on valurautalohko niin siinä ei tule mitään vahinkoa.
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

vesi hiompaperi on hyvä viimästelyyn 400 karkeudella
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Jep, eli puolet sylintereistä hoonattu. Sitten lähti hoonista yksi kivi tangentin suuntaan... No joka tapauksessa, hoonauksen jälkeen männänrenkaan päiden väli oli ykkössylinterissä n.1.6mm (vanha männänrengas, 10mm syvyydessä) ja sylinterin halkaisija 84.6 -84.65. Ja konehan on ylikoossa (Männät 84.55?).
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Vastaa Viestiin