Nokka-akselin irroitus ja asentaminen. Ja pari muuta...
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Nokka-akselin irroitus ja asentaminen. Ja pari muuta...
Itellä ei ole yhtään opusta joka tarinoisi tuon kuutoskoneen purkamisesta ja kasaamisesta. Elikkäs miten tuo nokka-akseli lähtee pois? Tulee ulos päin sentin ja jämähtää siihen...Pitääkö sitä vain pyöritellä ja vetää vai mikä siellä sisuksissa kanittaa?
Entäpäs sitten kun sen oon tarkastanut ja putsannu nuo seuraajat, niin miten takaisin laitto? Onko siinä jotain erityistä huomioitavaa laakereiden ja muiden kanssa?
Sitten muuten koneesta:
Kestääkö kampiakselin ja kiertokankien pultit käyttää kahdesti? Siis koneesta on tarkoitus saada ulos enintään ne alkuperäiset 90 heppaa, eli ei virihommia
Entäpäs sitten kun sen oon tarkastanut ja putsannu nuo seuraajat, niin miten takaisin laitto? Onko siinä jotain erityistä huomioitavaa laakereiden ja muiden kanssa?
Sitten muuten koneesta:
Kestääkö kampiakselin ja kiertokankien pultit käyttää kahdesti? Siis koneesta on tarkoitus saada ulos enintään ne alkuperäiset 90 heppaa, eli ei virihommia
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15 Maalis 2008, 21:40
eli sulla on luonnollisesti jakopää purettuna,jakopään ratas irti ja nokan päittäislevy irroitettuna(jakopään rattaan takaa) ja nostajat pois?
muuta ei tarvii,joskus se hiukan jumittaa johonkin mutta muuten se ei ole kiinni ja pitäisi tulla ulos ihan vetämällä mutta varo ettet raavi nokilla jälkiä nokka-akselin laakereihin.
nostajien laitossa ei ole mitään ihmeellistä,ensin tietenkin nokka paikalleen ja sitten nostajat öljyttyinä paikalleen.
kaikki V6-moottorin pultit voi käyttää uudelleen,poikkeuksena uudenmalliset torx-kantaiset kannenpultit mitkä pitäisi vaihtaa aina kun ne irrottaa.
muuta ei tarvii,joskus se hiukan jumittaa johonkin mutta muuten se ei ole kiinni ja pitäisi tulla ulos ihan vetämällä mutta varo ettet raavi nokilla jälkiä nokka-akselin laakereihin.
nostajien laitossa ei ole mitään ihmeellistä,ensin tietenkin nokka paikalleen ja sitten nostajat öljyttyinä paikalleen.
kaikki V6-moottorin pultit voi käyttää uudelleen,poikkeuksena uudenmalliset torx-kantaiset kannenpultit mitkä pitäisi vaihtaa aina kun ne irrottaa.
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
.
sellane tuli mieleen tosta kutosen kasaamisesta että muista sit pistää nokka ja nostajat ENNEN kansien asennusta...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus 1.6 L 73 stw
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
.
siis onko sulla nostajat paikallaan vielä? ei se nokka lähe pois jos nostajat on paikoillaan...
eikä nostajat lähde pois jos kannet on paikoillaan!
ainoo keino on pyöräyttää kone ylösalaisin moottoripukissa,pyörittää nokkaa senverran että nostajat makaa kansia vasten,sit lähtee nokka pois...
ja siis tietysti keinuvivut ja työntötangot ihan ekaks pois...
eikä nostajat lähde pois jos kannet on paikoillaan!
ainoo keino on pyöräyttää kone ylösalaisin moottoripukissa,pyörittää nokkaa senverran että nostajat makaa kansia vasten,sit lähtee nokka pois...
ja siis tietysti keinuvivut ja työntötangot ihan ekaks pois...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus 1.6 L 73 stw
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
.
ai,okei... no eiköhän ne irtoo ku teet sillain ku aioitkin,nokka ainaki pitäs lähtee tolla keinoo ku tosiaan pitää koneen ylösalaisin...
itte oon ainaki hoonannu aina jonku öljyn kans,sen "oikeellisuudesta" en sit tiä.. mut sillain aion tehä jatkossakin sano kuka tahansa,mitä tahansa
itte oon ainaki hoonannu aina jonku öljyn kans,sen "oikeellisuudesta" en sit tiä.. mut sillain aion tehä jatkossakin sano kuka tahansa,mitä tahansa
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus 1.6 L 73 stw
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
.
ne voi ja joskus kannattaaki hoonata ne nostajien reijätkin jos niissä on esim. ruostetta tai jotain ikipaskaa,sillain kevyesti...
siihen sopivia hoonejakin saa monestakin paikkaa,olikohan ne tarkotettu jarrusylinterien hoonaukseen..
ja ne kivetkin on just sopivan hienoja...
siihen sopivia hoonejakin saa monestakin paikkaa,olikohan ne tarkotettu jarrusylinterien hoonaukseen..
ja ne kivetkin on just sopivan hienoja...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus 1.6 L 73 stw
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15 Maalis 2008, 21:40
niinkun tuolla ylempänä jo kysyin:
"eli sulla on luonnollisesti jakopää purettuna,jakopään ratas irti ja nokan päittäislevy irroitettuna(jakopään rattaan takaa) ja nostajat pois? "
eli nokka ei lähde pois ennen kun nostajat on irti.
nyt vaan ruosteenirrotinta nostajien ympärille ja vääntelet paksusta langasta koukun millä nostelet nostajat ylös öljyn paluureikien kautta mitkä näkyvät nokan yläpuolella eli imusarjan alla.
yleensä vanhassa ja ajetussa moottorissa on öljynjätepaskaa sen verran että ne eivät välttämättä tule ihan suosiolla vaan joutuu vähän liottelemaan ja liikuttelemaan ylösalas niitä juuri tommosella koukulla.
nostajat ja nostajien reiät voi pyöräyttää vaikkapa jollain 500sella hiomapaperilla(lähtee helposti ihan käsipelilläkin) ja jotain ruosteenirrotinta sekaan eikä tarvii huolestua että nostajat tai nostajien reiät kulahtaisivat,ei ne mihinkään kulahda.
yhdet pohjistaan hieman kuluneet nostajat muuten teetin aikanaan koneistamossa niin että nostajien pohjat vaan tylysti hiottiin tasaiseksi ja sillä moottorilla mihin noi laitoin olen ajanut ton jälkeen n.150tkm,ei ongelmia.
nää on tuttuja juttuja,V6sia on tullut kaiveltua reilut 10vuotta
"eli sulla on luonnollisesti jakopää purettuna,jakopään ratas irti ja nokan päittäislevy irroitettuna(jakopään rattaan takaa) ja nostajat pois? "
eli nokka ei lähde pois ennen kun nostajat on irti.
nyt vaan ruosteenirrotinta nostajien ympärille ja vääntelet paksusta langasta koukun millä nostelet nostajat ylös öljyn paluureikien kautta mitkä näkyvät nokan yläpuolella eli imusarjan alla.
yleensä vanhassa ja ajetussa moottorissa on öljynjätepaskaa sen verran että ne eivät välttämättä tule ihan suosiolla vaan joutuu vähän liottelemaan ja liikuttelemaan ylösalas niitä juuri tommosella koukulla.
nostajat ja nostajien reiät voi pyöräyttää vaikkapa jollain 500sella hiomapaperilla(lähtee helposti ihan käsipelilläkin) ja jotain ruosteenirrotinta sekaan eikä tarvii huolestua että nostajat tai nostajien reiät kulahtaisivat,ei ne mihinkään kulahda.
yhdet pohjistaan hieman kuluneet nostajat muuten teetin aikanaan koneistamossa niin että nostajien pohjat vaan tylysti hiottiin tasaiseksi ja sillä moottorilla mihin noi laitoin olen ajanut ton jälkeen n.150tkm,ei ongelmia.
nää on tuttuja juttuja,V6sia on tullut kaiveltua reilut 10vuotta
Tuuppasin jakopään rattaan paikoilleen ja nostin lohkon pystyyn ja pyöräytin nokkaa täyden kierroksen. Nostajat jäi yläkohtiin ja nokkaakseli tuli ulos sievästi. Sitten pukkasin nostajat pois alhaalta ruosteen irroittajan kanssa.
Pitänee pukata sen rost-offin kanssa hoonilla nuo sylinterit ja katsoa sitten mitä tekee. Sylintereissä ei ole oikein olaketta, vain karstaa ja pintaruostetta kun lohko on ollut ilman kansia. Ja kun on jo ylikoossa niin luulen että porautuksesta ei ole kauaa.
Millä kannentiivistepinnan voi putsata, kun pitäisi sieltäkin ruosteet saada pois. Kevyesti hiomalla?
Oon tainnut kysyä aiemminkin, mutta paljonko tuossa 2.0 kuutosessa männänrenkaiden päiden väli "kestää"/pitää olla? Siis jos hoonauksen jälkeen pistää nykyisen männärenkaan paikoilleen niin paljonko kestäisi sen välin olla?
Pitänee pukata sen rost-offin kanssa hoonilla nuo sylinterit ja katsoa sitten mitä tekee. Sylintereissä ei ole oikein olaketta, vain karstaa ja pintaruostetta kun lohko on ollut ilman kansia. Ja kun on jo ylikoossa niin luulen että porautuksesta ei ole kauaa.
Millä kannentiivistepinnan voi putsata, kun pitäisi sieltäkin ruosteet saada pois. Kevyesti hiomalla?
Oon tainnut kysyä aiemminkin, mutta paljonko tuossa 2.0 kuutosessa männänrenkaiden päiden väli "kestää"/pitää olla? Siis jos hoonauksen jälkeen pistää nykyisen männärenkaan paikoilleen niin paljonko kestäisi sen välin olla?
Mulla oli männänrenkaiden päiden väli puoli senttiä ja kahdesta pytystä oli renkaat poikki. Ja niin sitä vaan ajeltiin pitkin suomea. Ylämäet meni vähän hitaammin.
Konerempan yhteydessä minäkin sitten tuota "oikeata" mittaa etsiskelin, ja jostain löysin että uutena 0,3 -0,45mm ja oisko hylkyraja ollut jossain mainittu jopa 2mm?
Mitä suurempi rako, sitä enemmän se sitten huohottaa.
Konerempan yhteydessä minäkin sitten tuota "oikeata" mittaa etsiskelin, ja jostain löysin että uutena 0,3 -0,45mm ja oisko hylkyraja ollut jossain mainittu jopa 2mm?
Mitä suurempi rako, sitä enemmän se sitten huohottaa.
Taunus 1965
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 15 Maalis 2008, 21:40
vaikka hiomalla tai sitten nopea vaihtoehto on kun laittaa vaikkapa rälläkkään messinkiharjan tai neekerintukan niin ei tarvii kauaa ihmetellä.jryti kirjoitti:Millä kannentiivistepinnan voi putsata, kun pitäisi sieltäkin ruosteet saada pois. Kevyesti hiomalla?
kun on valurautalohko niin siinä ei tule mitään vahinkoa.
- taunusstyle
- Viestit: 1432
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi
Jep, eli puolet sylintereistä hoonattu. Sitten lähti hoonista yksi kivi tangentin suuntaan... No joka tapauksessa, hoonauksen jälkeen männänrenkaan päiden väli oli ykkössylinterissä n.1.6mm (vanha männänrengas, 10mm syvyydessä) ja sylinterin halkaisija 84.6 -84.65. Ja konehan on ylikoossa (Männät 84.55?).