Outu vika Tanen nopeusmittaris..

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

tomduck
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Marras 2004, 02:06
Paikkakunta: Imatra

Outu vika Tanen nopeusmittaris..

Viesti Kirjoittaja tomduck »

Nii siis vikana on mun 1.6 GX-Tanaris sellane, et mittari ku nousee jonku verra yli sadan ni sit se alkaa heittelemää iha oudosti..menis vaikka tappii asti. Osaisko joku kertoo mistä moinen mahtas johtua..siin on ollu jo kaua
se..
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

kannattaa eka rasvata vaijeri, eli ottaa vaijeri mittarin takaa irti ja päästää vaijerin ja kuoren välii jotain öljyä ja kokeilla jos jeesas.. mulla on ylimääränen mk2 taunuksen mittaristo jos et saa muuten vikaa korjaantumaan.
matalan pudjetin kulkineet...
tomduck
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Marras 2004, 02:06
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja tomduck »

Joo, kiitos! Pitää koklata ku joutaa..
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

mahtaako olla kunnolla pohjassa mittarin päästä..muistikuvaa että sillon tekis tollaista?
Taunus Maximus =)
Avatar
Taneli
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 10:58
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Taneli »

Rasvan puute tai jostain liian jyrkällä mutkalla tai molemmat .
Helpoimmalla pääset ku hommaat uuden . :roll:
#3
-73 GT Coupe V6
-72 Escort Estate
-03 V6 ST220 Mondeo
-05 V6 Mondeo Estate (wagon)
-12 Kawasaki ZZR1400 Green...
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Selittäkääpä se, että mun varvikello tekee samaa. Se ei oikein käsitä yli 3000rpm kierroksia, vaan rupee pomppimaan holtittomasti. Sähköjohto liian tiukalla mutkalla? :P

Mihin se oikeestaan edes perustuu se rundarin toiminta? Jakajastahan se ottaa signaalin mutta miten se pistää viisarin liikkeeseen? Nopeusmittarin toiminta liitty kai jotenkin siihen kun siellä pyörii limittäin jotain ohuita metallilevyjä ja syntyy jotain pyörrevirtoja ja jotain... viisari värähtelee kumminkin.
-71 Coupe GT
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

Jukkis kirjoitti:Selittäkääpä se, että mun varvikello tekee samaa. Se ei oikein käsitä yli 3000rpm kierroksia, vaan rupee pomppimaan holtittomasti. Sähköjohto liian tiukalla mutkalla? :P

Mihin se oikeestaan edes perustuu se rundarin toiminta? Jakajastahan se ottaa signaalin mutta miten se pistää viisarin liikkeeseen? Nopeusmittarin toiminta liitty kai jotenkin siihen kun siellä pyörii limittäin jotain ohuita metallilevyjä ja syntyy jotain pyörrevirtoja ja jotain... viisari värähtelee kumminkin.
toi pomppiminen voi johtua jännitteen vaihtelusta(tai jostain vastaavasta sähköilmiöstä) kannattaa ottaa mittari auki ja kattoo ettei mikään osa ole piirilevystä kärähtänyt tai että kaikki juotokset on hyvänäköisiä :roll:
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Jukkis kirjoitti:Selittäkääpä se, että mun varvikello tekee samaa. Se ei oikein käsitä yli 3000rpm kierroksia, vaan rupee pomppimaan holtittomasti. Sähköjohto liian tiukalla mutkalla? :P
Itellä oli joskus samaa vikaa kun ajelin pitempää matkaa.
Moottoritiellä sitten liimaannuin yhen auton perään kun ohitustilanteessa painoin kaasun pohjaan, samalla huomasin että ajovaloni kirkastuivat edessä olevan auton perää vasten! Samalla kiekkamittari rupes toimimaan oikein.

No, kotona asiaa sitten tutkittuani huomasin että akku oli maadoitettu huonosti runkoon (=hapettunut). Kun painoin kaasun pohjaan, maadoitti KAASUPOLJIN + VAIJERI akun, sillä akun maadoitus KONEESEEN oli ilmeisesti kunnossa :) Mahto vaijeri käydä kuumana... Onneks ei tullu koko matkaa ajettua kaasu pohjassa :roll:

Oma kiekkamittarini (Yazaki) mittaa yksinkertaisesti puolan + ja - navan välisen eron, eli puolalle tulee kaksi johtoa. En ole aivan varma toimivatko kaikki kiekkamittarit samalla periaatteella, ainakin joissakin muissa on erillainen kytkentä, eli siellä ei tule puolalle kuin yksi johto, olikohan - napaan?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

- navastahan ne kiekkamittarit pääsääntöisesti impulssin ottavat.
ottaako se kiekkamittari vielä + muualta. en ole tavannu tommosta systeemiä.
kyllä se kaasuvaijeri tuon suuntasen liikenteen kestää, mutta jos jää se moottorin maajohto pois saattaa startatessa savu nousta :lol:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

No puolalta tulee + ja -. Sitten tulee myös virta valokatkaisimelta, mutta tästä en tiedä tuleekohan pelkästään mittarin valolle? Ja mittarin runko maihin...... (?)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vastaa Viestiin