tekniikka vaihtoon...

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Kharvinen
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Syys 2008, 16:52
Paikkakunta: Turku

tekniikka vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja Kharvinen »

no niin nyt tuli mitta täytehen :evil:... mitä kaikkea pitää konehuoneesta vaihtaa että saan 2.0 v6:n tilalle vaihdettua 2.0 ohc:n? ripustuksia tai jotain? tarttis tietoo ku ei oo mihin verrata.. koneen kiinnikkeitä? (veikkaan et eivät sovi) kaikki mahrollinen info on terve tullu... KIITOS jo ennakkoon kaikesta infosta..
2.3 16v Evolution I
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Koneenkorvat ja kai etujouset mitä apurunkoon tulee.
Syylari vielä mahdollisesti ja ei kai tuossa muuta.
Ei tuu ainakaan mieleen.
Taunus Maximus =)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Koneenkorvat tosiaan pitää olla OHC:n omat ja startinjohdot on eripuolella OHC-koneessa, siinä ne suurimmat. Sama jäähdyttäjä kyllä toimii kun vaan letkuja muuttelee. OHC:n oma vaihdelaatikko tietenkin ja startti.
Eipä siinä ihme muutoksia tarvi tehdä, omassa Tanessa tehty ko. muutos.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
TAU80
Viestit: 441
Liittynyt: 02 Syys 2006, 07:39

Re: tekniikka vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja TAU80 »

Kharvinen kirjoitti:no niin nyt tuli mitta täytehen :evil:... mitä kaikkea pitää konehuoneesta vaihtaa että saan 2.0 v6:n tilalle vaihdettua 2.0 ohc:n? ripustuksia tai jotain? tarttis tietoo ku ei oo mihin verrata.. koneen kiinnikkeitä? (veikkaan et eivät sovi) kaikki mahrollinen info on terve tullu... KIITOS jo ennakkoon kaikesta infosta..
Saanko muuten kysyä, että onko se sun auto metallinsininen? Ja ostitko sen Hyvinkäältä? Jos niin niin se on mun vanha :D Kato galleriasta kuvat. Turkuun se oli myyty.

EDIT: Onhan se se sama. Huomasin vasta kun olit kommentoinu projektikertomukseen :D Se on kyllä kirottu Taunus. Haluutk omyydä ne penkinpääliset takas mulle :D
Kharvinen
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Syys 2008, 16:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Kharvinen »

On juuri tuo kyseinen tapaus... kamalasti pikku vikaa ja tekniikka murheita... nostaa lämpöjä ilman termostaattia(kin)... syyläri läpi mätä... ja muuta fordimaista... mutta tarkoitus nyt asentaa f-sarjalaisen 2.0 ohc... tarkoituksena kiree ohari taunus.. mutta kaikki aikanaan.. kun vaan saisi jostain kaiken asentamiseen tarvittavan... veikkaisin sinun tietävän mitä vaihdettu tekniikan ohella... ripustuksia tai muuta? :?: ? ja kyllä... ne penkin päälliset ovat autossa edelleen :lol:
2.3 16v Evolution I
TAU80
Viestit: 441
Liittynyt: 02 Syys 2006, 07:39

Viesti Kirjoittaja TAU80 »

Juu se oli aika sävellys koko auto. Edellinen omistaja oli ostan usen kännissä ja todennu aamulla, että oli menny tekeen vähä tyhmyyksiä. Siinä oli alunperin ollu 1.6, joka oli ollu aivan loppuun ajettu, että varmaan on kilometrejä ollu 350 000 enemmän. Sitte se oli maalattu sillä sinisellä nopeesti ruosteitten yli. Mä käytin se hitsaajalla kun siitä oli B-pilarikin mädäntyny poikki.
Ja se kone on vaihdettu '73 vuotisesta sedanista ja lootan vaihdoin ite '80 mallisesta Ghiasta siihen. Sitten on sen '73 mallisen iso-atlas taka-akselina. Ripustukset ja kaikki jouset on siitä '73 Taunuksesta, uudet vakioiskarit.
Kaasutin on vähä uudempi 35 millinen Solexi, johon laitoin korjaussarjan, muttei se paljo auttanu käyntiin. Paska mikä paska...
Ja jäähdytin alko tosiaan vuotamaan just ennen kun myin sen, mut silloin siinä ei kyllä ollu lämpöongelmia...
Kandee kyllä kattoo niitä ruosteita siitä ainaskin, se oli ihan helvetin mätä joka paikasta.

Siitä en sitte tiiä mitä se Hyvinkäänpoika sille teki, mutta kai se leimasta oli menny jotenkin läpi.

Niin joo ja vaihdekeppi on sitte varmaan aika järeesti kiinni lasikuitukitillä. :lol:
Kharvinen
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Syys 2008, 16:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Kharvinen »

no voi helvetti... :lol: joo no täytyy tutkia sitä ruostetta... menee ehkä ylimaalaukseen ku alkaa tuo maan palvelus ni annan auton kaverille hoidettavaksi... lasikuitu kittiä... herran isä :lol: katotaan projektin edetessä et millasia yllätyksiä löytyy.. ei sulla ole hajuakaan et mitä sillä 6 koneella on ajettu?
2.3 16v Evolution I
TAU80
Viestit: 441
Liittynyt: 02 Syys 2006, 07:39

Viesti Kirjoittaja TAU80 »

Ei mitään hajua, mutta aika lopussa siitäkin ne kannet alko oleen kun pölläytteli sinistä pilveä ja naksuttelin helvetisti. Mulla olis toiset kannet ja koko konekin jos haluut korvata sen toisella kutosella. Ei tarttis vaihdella mitään muuta.
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Kysynpä tän nyt tässä topikissa. Eli vaihdoin 1.6 koneen tilalle 2.0 ohc:n, ja nyt tuntuis et kone on jotenkin alempana. Visko puhallin ei mahtunut pyörimään kun otti syylärin alalähtöön kiinni, muokkasin syyläriä sitte alaspäin. Ja vakajaa on ihan öljypohjassa kiinni. Laittelin uudet moottorinkumit tohon, ja mittailin et ne olis hiukan matalammat ku alkuperäset, mut kuitenki alle 5mm. Voiko toi vaikuttaa niin paljon vai mistä vois kiikastaa?
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Kyllähän noi kumit siihen korkeuteen vaikuttaa.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

.

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

no yks mikä voi muuttaa koneen asentoo on se automaattilaatikon kannake,eiks sulla ollu sellanen? laatikonhäntä laskee liikaa ja kone kallistuu taakse päin.... ropelli ottaa kii just sinne mihi oli ottanukki jne...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

nii juu voi siitäki olla kiinni. Ei taida enää jaksaa kumeja rupee vaihtaa, jos koittais tota vakaajaa saada alemmas jollain konstilla. Nyt se on ihan kiinni öljypohjassa, ei sekään varmaan kovin hyvä ole :)?
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Laita nyt suosiolla ne korkeemmat kummit sinne väliin.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Tai voit laittaa niiden kumien alle vaikka 5mm paksut metallilevyt. Mulla oli ohc:n kanssa sellaiset, nostavat konetta, mutta eivät niin hyvät kuin uudet kumit.
Helpompi ne kumit on vaihtaa kuin tehdä vakaajalle uudet kiinnikkeet.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Nii no totta, voishan ne vaihtaa. Joutuu muutenki kaivaa laatikon pois ku siel on joku paskana, kauhee kolina ja narina. Ni sitte on helppo ne kumitki vaihtaa
Vastaa Viestiin