Valoreleestä

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Valoreleestä

Viesti Kirjoittaja Taco »

Tunaroin sorkkaraudan akun + napaan ja runkoon ja ilmeisesti tuossa rytäkässä meni valorele jotenkin sököks, mitään sulakkeita ei palanut.

Lyhyet päällä pitkienvalojen merkkivalo palaa himmeästi ja kun pitkät laittaa päälle, tai edes väläyttää niitä, ei niitä saa takaisin lyhyille muuta kuin katkaisemalla virran, tai käyttämällä valoja parkki asennossa. Välillä tuokaan ei auta ja välillä menee pitkät päälle automaattisesti ja kyrsii kyllä vähän ku on täällä lapissa reissun päällä :)

Matkalla kävin moikkaan Herkkoa jolla oli vastaava rele, se toimi ok n.15 sekunttia ja rupes tekemään samaa ja melkeimpä pahemmin. Mutta sekin oli kuulemma vanha kuin taivas, et oisko samaa vika siinäkin.

Ilmeisesti pitkien valojen puoli on "hitsautunut" kiinni, mutta uskaltaiskohan tuota relettä avata? Jos jotain menee pieleen, niin pikkasen saattas kyllä kyrsiä ajaa takaisin melkein 400km parkit päällä :)

Toinen juttu ois sitten korvata tuo jollaine "perus" releellä, mutta millainen sen pitäis olla ja miten kytkennät? Tai voiskohan vika olla jossain muualla kuin releessä?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mul teki joskus tota samaa muistaakseni mut sillon asentelin uusia tarvikevaloreleitä ja otin uusille releille ohjauksen vanhoilta polttimoille meneviltä johdoilta ja siin kävi sit just tollee samalla lailla et pitkät jäi päälle. Kokeiles "räplätä" niitä H4:ien johtoliittimiä ja tutki ja vaihda vaikka uudet polttimot ja kokeil sit uudeestaan.
Kyl sen releen voi reilusti avata, ei siinä mikään hajoa sen enempää ku varovasti avaat. Siel on ihan näkyvät kärjet muistaakseni. Tarkista et ei menny siinä oikarissa poikki mikään ohut maajohto, se saattaa aiheuttaa ton ilmiön.
Toi maajohtovika vois olla aika varma...

Pähkäilin viel tot kytkentää ja muistelin et miten mul se systeemi oikee temppuil ja nyt oon melko varma et joko releen maajohto ei anna kontaktii tai sit jomman kumman h4-polttimon ja se sotkee koko systeemin kun virrat kiertää miten sattuu...
Tai sit akulta koriin menevä maa ei anna kontaktii kunnol.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

OK, pitääpä tsekata noi valojen maaliittimet, nehän on sellaisissa montuissa johon tuppaa kerääntymään paskaa, vettä jne... ja kun itsekkin tarkemmin ajattelen niin rele ei siis maadoitu runkonsa kautta, koska sama vika oli vaikka rele oli irti...?

Eli älä Herkko vielä heitä sitä sun relettä mäkeen ;)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

No niin.... eipä taida olla vika maadoituksissa, tarkastin ja puhdistin ne. Relettä en viitsi avata nyt, kun tosiaan oon reissun päällä. Lyhyet valot saa takaisin käyttämällä päällä parkkeja tai katkaisemalla virran. Voiskohan vikaa olla mittaristossa tjsp. kun yks lamppu pimeni vaihtaessani nopeusmittarin vaijeria....?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

Vaikuttais valokatkaisimen vialta.
Oliko valot päällä kun oikosulku sattui?
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Tarkoitatko vilkku- (mistä menee myös pitkät päälle) vai itse valokatkaisinta? Käsittääkseni ja muistaakseni ei ollut mitään valoja päällä. Suihkuttelin kyllä "rost off" tyyppistä "teollisuuden suojaöljyä" valo- ja vilkkuviiksiin, mutta tuskin sillä vaikutusta on...? Muutenkin olen noita viiksiä pyöritellyt että luulisin ettei niissä vikaa ole *kop*kop*

Mutta tulipa tässä mieleen että akun kytkentää runkoon ei tullut katsottua, siinä on kyllä aika ohut johto verrattuna koneeseen menevään, mutta on toiminut kyllä moitteetta vuosia. No, pitää sekin vielä tarkastaa kun päivä valkenee...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Se akun ja rungon maahan siinä on ekaks joutunnu sen oikarin uhriks...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

valoista

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

mulla oli kesällä vähä samantyyppistä vikaa konehuoneen maalauksen jälkeen,kaikki maadotukset kävin läpi ties kuin monesti,kaikki katkasijat vaihdoin kai pariinki kertaan. kuten myös valoreleen... loppujenlopuks se kai oli alunperin maa vika,sen takia ne polttimoilta lähtevät maajohdot kuumeni ja otti siitä itteensä. sit hajos ainaki kolme valorelettä... :( mutta sitten ku uusin ne polttimojen maajohdot ja laitoin sen alkuperäsen valoreleen takas ni rupes toimiin... vittu että meinas mannä hermo useempaanki kertaan!! :lol:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Runkoon menevä maajohto oli ihan ok näköinen, mutta katkoin molemmat päät ja vedin uusiksi koko piuhan liittimineen - ei merkitystä.

No nakkasin pitkien ja lyhyiden johdot päin vastoin releeseen, niin nyt on lyhyet päällä "väkisin" :) Eli uskoisin että releessä taitaa vika olla... Pitää avata huvikseen täs joku päivä ja ottaa vaik kuviakin.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
REPA
Viestit: 199
Liittynyt: 13 Kesä 2006, 09:47
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja REPA »

[quote="Taco"]Runkoon menevä maajohto oli ihan ok näköinen, mutta katkoin molemmat päät ja vedin uusiksi koko piuhan liittimineen - ei merkitystä.

No nakkasin pitkien ja lyhyiden johdot päin vastoin releeseen, niin nyt on lyhyet päällä "väkisin" :) Eli us

koisin että releessä taitaa vika olla... Pitää avata huvikseen täs joku päivä ja ottaa vaik kuviakin.[/quote

Itselläkin mennyt syksypimeällä rele jumiin.Ei palanut kun parkit.Releen koputtelua ruuvarin päällä ja paljon valonvaihtaja räpläystä rupesi toimimaan.Kuitenkin kuten jo on on mainittu rele on tosihelppo avata ja katsoa sisälle.Tarpeen vaatiessa voi pikkasen viilatakin sisältä ja toivoa että nyt se toimii ja kirota sitte kun ei toimi
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Jokohan tuota perskules menis repiin releen irti ja aukasis sen, kotiin on vaan melkein 400km joten vähän arveluttaa... :roll: No jos hakis paluu matkalla Herkolta releen lainaan :wink:
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

rele

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

anna mennä vaan,ei se siitä sen enempää hajoo ku varovasti alapuolelta vääntelee auki sen! :)
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Mikäs siinä releessä on niin erikoista ettei voi tarvikeliikkeestä hakea uutta..?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Mahtaako vielä löytyä?
En oo koskaan tutkinukkaan asiaa.
Taunus Maximus =)
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

jeddah kirjoitti:Mikäs siinä releessä on niin erikoista ettei voi tarvikeliikkeestä hakea uutta..?
Se ei ole standardirele.
Vastaa Viestiin