Iso atlas

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
niceman
Viestit: 487
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja niceman »

Ei kuulu keskitapin pyöriä mukana... silloin on se pikku tappi poikki ja arvaat mitä käy kun iso tappi kurkistaa murikasta ulos vauhdissa...
Itse vaihtaisin ehjän tilalle...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Punssi kirjoitti:Mites tuossa isossa Atlaksessa se tappi jossa tasauspyörästön rattaat on kiinni, voiko sen hitsata päistä kiinni siihen tasauspyörästön runko-osaa? Tällähetkellä ne tapin päät pyörii niiden rattaiden mukana ja on syöneet hirveät kolot siihen runko-osaan. Kuuluuko sen tapin pyöriä rattaiden mukana, eli jos hitsaa lakkaako tasauspyörästö toimimasta? Oli tippunut osa siitä tapista murikan pohjalle ja hirveä kilkatus kulu perästä, avasin luukun ja löin tapin takaisin, mutta en usko, että kauan pysyy ilman hitsiä. Kuvan osa nro 8 siis kyseessä.

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... seli_2.jpg.
No ei kuulu pyöriä. Siitä on katkennu lukkopinni. Eli se perä leviää ja pistää kardaanin solmulle puhumattakaan perästä. Menee tasauspyörästö uusiks sulla. Jos meinaat kemppiperän tehdä niin ne 4 pientä ratasta hitsaat toisiinsa kiinni. Sitä ei sitten enää pureta että sen perän heität kaatopaikalle kun pinioni ja ring pettää.
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Punssi
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Heinä 2016, 12:06

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Punssi »

Kiitos vastauksista. Tosiaan tarkoitus olisi hitsata se tappi päistä siihen runko-osaan, jos tasauspyörästö toimii viellä sen jälkeenkin. Eli ei Kemppi lukkoa tulossa tähän projektiin.
Ps. Ei 1.6 Taunuksella mitään kumia pysty polttamaan oli sitten lukko tai ei. :D
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Punssi kirjoitti:Kiitos vastauksista. Tosiaan tarkoitus olisi hitsata se tappi päistä siihen runko-osaan, jos tasauspyörästö toimii viellä sen jälkeenkin. Eli ei Kemppi lukkoa tulossa tähän projektiin.
Ps. Ei 1.6 Taunuksella mitään kumia pysty polttamaan oli sitten lukko tai ei. :D
Sen tapin kun hitsaat niin et saa tasauspyörästöä etkä akseleita irti. Mitä ikinä hitsaat niin sitä ei enää sen jälkeen pureta. Tulee helpommaksi ja pidemmän päälle järkevämmäksi uusia sisuskalut. Sinne rapsahtaa mennä 600-1000€ mutta akseli kestää pitempään kun auto.
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Jsp kirjoitti:
Punssi kirjoitti:Kiitos vastauksista. Tosiaan tarkoitus olisi hitsata se tappi päistä siihen runko-osaan, jos tasauspyörästö toimii viellä sen jälkeenkin. Eli ei Kemppi lukkoa tulossa tähän projektiin.
Ps. Ei 1.6 Taunuksella mitään kumia pysty polttamaan oli sitten lukko tai ei. :D
Sen tapin kun hitsaat niin et saa tasauspyörästöä etkä akseleita irti. Mitä ikinä hitsaat niin sitä ei enää sen jälkeen pureta. Tulee helpommaksi ja pidemmän päälle järkevämmäksi uusia sisuskalut. Sinne rapsahtaa mennä 600-1000€ mutta akseli kestää pitempään kun auto.
Miten niin ei muka saa?

Kun vedät vetarit irti ja avaat laakerit niin irtoaahan se murikka tappeineen kaikkineen sieltä.

Ja voi sen tapin hitsata pienillä täplillä kun on kerran jo saanut kipeää. Ei se siitä enään pahemmin huonone mutta hitsauksen pitää olla aika matala että mahtuu pyörimään.
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Muurahainen kirjoitti:
Jsp kirjoitti:
Punssi kirjoitti:Kiitos vastauksista. Tosiaan tarkoitus olisi hitsata se tappi päistä siihen runko-osaan, jos tasauspyörästö toimii viellä sen jälkeenkin. Eli ei Kemppi lukkoa tulossa tähän projektiin.
Ps. Ei 1.6 Taunuksella mitään kumia pysty polttamaan oli sitten lukko tai ei. :D
Sen tapin kun hitsaat niin et saa tasauspyörästöä etkä akseleita irti. Mitä ikinä hitsaat niin sitä ei enää sen jälkeen pureta. Tulee helpommaksi ja pidemmän päälle järkevämmäksi uusia sisuskalut. Sinne rapsahtaa mennä 600-1000€ mutta akseli kestää pitempään kun auto.
Miten niin ei muka saa?

Kun vedät vetarit irti ja avaat laakerit niin irtoaahan se murikka tappeineen kaikkineen sieltä.

Ja voi sen tapin hitsata pienillä täplillä kun on kerran jo saanut kipeää. Ei se siitä enään pahemmin huonone mutta hitsauksen pitää olla aika matala että mahtuu pyörimään.
Vetareita ei nypitä irti ilman että C clipit irroitettaan. Ja yleensä kemppilukot on aina mällätty täyteen saumaa joten niihin C clippeihin ei pääse käsiksi..

Ainiin joo mut hei iso atlasissa on C clip eliminaattorit eiks niin?
Niin tosiaan joo.. Mut sitä tasauspyörästöä ei saa purettua ilman että sen hitsimällin rälläköi irti että sen keskitapin sais irti.. Mutta jos se mälli on liijan heikko niin saattaa paksahtaa irti kovassa ajossa.
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Jsp kirjoitti:
Muurahainen kirjoitti:
Miten niin ei muka saa?

Kun vedät vetarit irti ja avaat laakerit niin irtoaahan se murikka tappeineen kaikkineen sieltä.

Ja voi sen tapin hitsata pienillä täplillä kun on kerran jo saanut kipeää. Ei se siitä enään pahemmin huonone mutta hitsauksen pitää olla aika matala että mahtuu pyörimään.
Vetareita ei nypitä irti ilman että C clipit irroitettaan. Ja yleensä kemppilukot on aina mällätty täyteen saumaa joten niihin C clippeihin ei pääse käsiksi..

Ainiin joo mut hei iso atlasissa on C clip eliminaattorit eiks niin?
Niin tosiaan joo.. Mut sitä tasauspyörästöä ei saa purettua ilman että sen hitsimällin rälläköi irti että sen keskitapin sais irti.. Mutta jos se mälli on liijan heikko niin saattaa paksahtaa irti kovassa ajossa.
Jep ei atlaksissa ole C clippejä. On vain kiinni vetarin ulkopäästään. Eikä ehkä ole oikein sanoa C clip eliminaattoriksikaan kun on kiinteää akselin rakennetta.

Tuollaisessa missä tappi on jo syönyt itselleen kolot murikkaan, ei varmaan enään niin vakavasti kannata vanhaa perää alkaa ehjäämään etteikö siihen voisi hitsata tapin paikoilleen. Eikä nyt tehdä kuitenkaan täys kemppiä.
Hakee sitten ehjän tilalle taas jostain kun on toimahteleva auton alla.

Aika lujasti saa ajaakkin että nuo hitsit lähtevät irti. Kuitenkin tasauspyörästöstä pitäisi pyöriä niiden rattaiden eikä tapin. Johan se pieni lukkosokkakin on aika hentoista tekoa.
Vermilion
Viestit: 1537
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jos haluaa tuon oikeasti kestävän nakinpolttoa niin uusi perä ja lukkosiihen Esim. quife, perä kestää sen jälkeen aivan varmasti, seuraava mikä hajoaa on sitten vetarit. Mutta en oikein usko että tollanen 1.6 polttais millään järkevällä välityksellä kahdella renkaalla nakkia, yhdellä se vielä onnistuu.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
Viestit: 1537
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mahtaakohan kukaan tietää mitä Atlaksen perä painaa ilman jarruja?
Löytyykö jostain tollasta tietoa?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sumu
Viestit: 1517
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Miten noita välyksiä olette pienentäneet peristä?
Sedan GT '73
Vermilion
Viestit: 1537
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Sumu kirjoitti:Miten noita välyksiä olette pienentäneet peristä?
http://cbradleymotorsport.co.uk/transmi ... -shim.html

http://www.bearingkits.co.uk/FORD-CAPRI ... IMS/85.htm

Rallyrace laittelee noita periä jos ei ole mitään hajua hommasta suosittelen viemään sinne.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Uudet laakerit ja shimmattava välykset ja hammaskosketus kohdalleen, jos tuntuu yhtään että ei varmasti osaa itse, niin viisain teetättää osaavalla.

Jos perä on äänetön, niin itse en tekisi vielä mitään.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Tomi »

raakasti ohi aiheen,mutta palaa se rengas 1.6 oharilla ja kemppiliimatulla pikkuperälläkin :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=JwR9qsRMEbQ
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Vermilion
Viestit: 1537
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Iso atlas

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

ostimpa tälläisen
https://www.motorsport-tools.com/media/ ... 0084_2.jpg

katsotaa paljon tarvii porata, sahata ja vinguttaa että saa sopimaan kiinni....

CNC Machined and drilled, Works spec alloy brace for Atlas axle,

Comes with four axle clamps to suit standard tube axle
58mm ID clamps

12mm alloy plate
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin