Mitä Öljyä???

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

kazle
Viestit: 23
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 01:08
Paikkakunta: VANTAA

Mitä Öljyä???

Viesti Kirjoittaja kazle »

Elikkä mikä olisi ehdottomasti paras luokitus (?w-??) 1,6 ohc koneeseen näin talveksi?
Riessa 2.0 dohc -90
Tanet kateissa tällä hetkellä ikävä kyllä!!!
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Enpäs osaa vannoa suuntaan tai toiseen mutta
edesmenneellä farkku-Tanarilla käytin täys-synteettistä 5w40 Mobilia
eikä tuo takkuillut mitenkään.
Se oli kyllä 2-litranen mutta ei se rauta tilavuuseroa huomaa.
Taunus Maximus =)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

5W30 tai 5W40 on kelille kuin kelille riittävän notkeaa öljyä ja kaikki synteettiset ovat aivan mainioita voiteluaineita. Jos kone on niin väljä p**ka ettei se pysy sisässä niin sitten on jo ihan sama vaikka kaadat sinne 10W30 traktori-agrisuperia...
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Kesäkäytössä varmaan hyvä ompi 10w-40 täyssynteettinen?
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Kerran Espanjan reissussa laitettiin autoon 20W40 öljyä. Oli jo suhteellisen jäykkää pikkupakkasilla kotona Suomessa. Onneksi muistin vaihtaa öljyt ennen isompia pakkasia :)
Ite olen aina käyttänyt teboilin öljyjä, lähinnä goldia ja silveria. Ei ole kyllä ikinä ole ollut ongelmia noiden kanssa.
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

Nuo liruöljyt vanhemmassa / väljemmässä koneessa tahtoo hävitä aika nokkelaan. Ite oon käyttäny Teboilin 10w-40:a ja hyvin hyrskyttää. Eilen kyllä ostin Mobilin samaa laatua, kun ei ollu muuta tarjolla. Koneena tosin 2000 V6.
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Ainakin minulla nuo V6:t ovat ruvenneet vuotamaan täyssynteettisillä 5W öljyillä kampuran stefoista öljyä. Ja ihan täys konerempan jälkeen. Tosin stefojakin on monenlaatuisia, mutta en kyllä taida enää laittaa mitään Mobilin täyssynteettisiä liruja enää V6-koneisiin.
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Aina 20w50 mineraaliöljyt koneessa. Joskus oli talvella notkeempaa, mut ei viime aikoina ole ollut talviakaan.

Synteettisiä öljyjä en kaataisi OHC:hen. Joku perus 10w40 mineraaliöljy on mun suositus :wink:
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Jäällä ku rällätiin ni oli 10w60 ja ei pisaraakaan vuotanu ja muutenkii tuntuu hyvin toimivan...
Tosin katu vehkeessä toimii ihan 10w40 mut tietty riipuu just siitä koneen kunnosta.
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

No, jokanenhan kaataa koneeseen öljyä minkä kattoo parhaaksi.
Mutta tosiasiahan on että käyntilämpimässä koneessa 5w40 ja 10w40 on kumpikin aivan yhtä lirua, mikäli kansainväliset öljyn viskositeetti standardit pitävät paikkansa. Perus vapari kone ei tuota xxw40 korkeampaa kuuman puolen yksikköä tarvi. Sen sijaan vaikkapa -20 pakkasessa 5w ja 10w on jo selvä ero juoksevuudessa.

Ite olen käyttäny viimiset 10v shellin 5w40 ultraa, kaikissa moottoreissa enkä ole mitään ongelmia havainnu. Samaa tavaraa tulee monissa autokorjaamoissa öljybaarista............

Stefoista sen verran että asennettaessa huulen ura kannattais täyttää vaseliinilla jolloin stefa ei alussa pyöri kuivana :wink:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
REPA
Viestit: 199
Liittynyt: 13 Kesä 2006, 09:47
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja REPA »

Talvella ohc koneissa synteettistä tai puolisynt.5-40.kesällä 10-40. kaikkein halvimmat mineraaliöljyt eivät voitele kovillapakkasilla ensimmäsen 40-60 sek.aikana stattamisen jälkeen.tämä on tosi ja kertoja elossa.ja nyt lisää voitelua kitusiin (kaljaa).
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Mikset Raimo suosittelis synteettisiä öljyjä ohariin?
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

FoorttiFani kirjoitti:Mikset Raimo suosittelis synteettisiä öljyjä ohariin?
Itekkin aikoinaan oharilla 150 000 ajellut ja
aina koneessa mobilin täys-synteettiset,ei vuotoja
tahi muitakaan ongelmia.
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

FoorttiFani kirjoitti:Mikset Raimo suosittelis synteettisiä öljyjä ohariin?
Ohc:n aataminaikaisen nokka-akseli/keinuvipusysteemin takia. Jäänyt semmonen maku suuhun, ettei noi liruöljyt pysy kunnolla nokan ja vipan välissä. Itseasiassa jossain OHC:n viritysoppaassa kiellettiin laittamasta OHC:hen synteettisiä liemiä, ellei siellä ole rullakeinuja 8)

Tällä ei tietty ole mitään väliä vakio moottorissa, sinne voi varmaan laittaa synteettistäkin ;)
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

nii juu, no itelle varmaan laitan teboilin silveriä, osasynteettistä.
Vastaa Viestiin