Mielenkiintoisia alkuperäisvarusteita

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Mielenkiintoisia alkuperäisvarusteita

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Selailin tuossa 9/81 painettua Taunuksen myyntiesitettä. Harmi, että melkein kaikki Suomeen tulleet mallit olivat karvalakkimallia (ei kirjainta), ilmeisesti GX:kin maahantuojan väsäämä tai erikoistilaama. GL:ssä ja Ghiassa on jo pitkä keskikonsoli pehmustetulla kyynärnojallisella säilytyslaatikolla, Ghiassa molemmat peilit sisältä säädettävät, sisävaloviive ja valot konehuoneessa ja tavaratilassa. Uutta minulle oli, että S-paketin (kovemmat jouset, paksut vakaajat, kaasuiskarit, leveät renkaat, kiekkamittari, puskurinkävyt ja lisäpitkät) sai L-mallista alkaen ruksata lisävarusteeksi kaikkiin, myös farmariin. Lisäksi tarjolla oli 14" aluvanteet mallia Escort XR3 "neliapila". Myös sähkösäätöinen lämmitettävä taustapeili on suomi-tanarissa harvemmin nähty alkuperäisvaruste, kuten myös Taunuksen Recarot, joita oli saatavana. Vinyylikaton sai vielä myös tuolloin, myös farmariin, johon ei tosin voinut valita kattoluukkua. V6-koneissa oli kärjetön sytkä, ohjaustehostimen sai tilata 2.3-mallin kanssa. Myös 2-ovinen Ghia oli valikoimissa.
Vieras

Re: Mielenkiintoisia alkuperäisvarusteita

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hessu kirjoitti:Uutta minulle oli, että S-paketin (kovemmat jouset, paksut vakaajat, kaasuiskarit, leveät renkaat, kiekkamittari, puskurinkävyt ja lisäpitkät), ohjaustehostimen sai tilata 2.3-mallin kanssa..
II-koppaisessa S-mallissa taasen ei löydy paksumpia vakaajia. Kaverillani oli aikoinaan 2.0V6 Ghia ohjaustehostimella varustettuna, alkuperäisasennuksena.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Erillisissä Fordin lisävarusteluetteloissa vasta mielenkiintoisia varusteita on ollut. Mm. 76-mallista asti on Taunukseen saanut jopa vakionopeussäätimen. Tämän "säätöviiksestä" on jopa valokuva ko. luetteloissa.

Tästä oli juttua jo aikaisemmalla keskustelupalstalla, mutta jatketaan tässä: GX-malleja (81-82) on ollut kahdenlaisia, L- ja GL-malliin perustuvia. GL-malliin perustuvissa 82 GX:issä on juuri tuo pitkä keskikonsoli kyynärnojallisella säilytyslaatikolla ja muutenkin sisustus kuin GL:ssä. GX-mallinimi oli ilmeisesti käytössä vain Suomessa, mutta esim. Tanskassa vastaava malli oli nimeltään Savoy ja Saksassa Festival (81) ja Brilliant (82).

III-koppaisissa S oli todellakin lisäpaketti tyyliin LS ja GLS. II-koppaisissa S oli oma mallinsa.
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Luin huolimattomasti, kyllä tehostimen sai molempien V-koneiden yhteydessä.

II-korisessa 2.0S oli tosiaan oma mallinsa, mutta kolmoseen tultaessa S oli "urheilupaketti" jonka sai lisänä muiden kirjaimien perään. Tampereella näin kerran 2.0 GLS:n, ei liene erityisen yleinen. Myös 2.3LS farmari vinyylikatolla olisi aika veikeä :)

EDIT: Joku Muu oli vähän nopeampi :D
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Ja käsittääkseni Ruotsissa (perkele!) on kaikissa Taunuksissa ollut kierroslukumittari varustetasosta riippumatta... Näin olen ainakin kuullut ja nähnytkin. En kylläkään Ruotsin kaikki Taunuksia :)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
A.N
Viestit: 10
Liittynyt: 25 Loka 2004, 11:30
Paikkakunta: Lahti

Re: Mielenkiintoisia alkuperäisvarusteita

Viesti Kirjoittaja A.N »

Onko noi varuste systeemit samoja -82 mallissa? Mun -82 GX taunuksessa on sisävaloviive, valot konehuoneessa ja tavaratilassa ja "kattoluukku". keskikonsoli jatkuu etupenkkien väliin ja löytyy myös tuo kyynärnojasäilytysloota. Onkohan nuo tarvinut tilata lisävarusteina?
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Mites, mulla on -73 Taunossa alkuperäiseksi väitetty lukittava antenni (eli siis perinteinen teleskooppiantenni mutta sen saa nypättyä pitkäksi vain avaimella) eli mahtaako tuo olla ford-varuste vai joku tarvikemalli?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Re: Mielenkiintoisia alkuperäisvarusteita

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

A.N kirjoitti:Onko noi varuste systeemit samoja -82 mallissa? Mun -82 GX taunuksessa on sisävaloviive, valot konehuoneessa ja tavaratilassa ja "kattoluukku". keskikonsoli jatkuu etupenkkien väliin ja löytyy myös tuo kyynärnojasäilytysloota. Onkohan nuo tarvinut tilata lisävarusteina?
..kattoikkuna varmaan,valoviiveestä en oo varma..kyynärnoja on sama jo aikojen alusta..
Taunus Maximus =)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

joo, no nyt pihaa koristaa Coupe XL... mitähän kaikkea tuosta puuttuu?
löytyy kromiset pyöränkaaret, kumilistat puskureista, takapenkillä kyynärnoja, kierroslukumittari.... muuta erikoisempaa ei taidakkaan alkuperäisestä olla jäljellä...
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Briteissä ohjaustehostin oli 2.3 ghiassa vakiovaruste -78 lähtien.

Täytyypä kaivella, mulla oli jossa muistaakseni Auto-Turtosen Ford hinnasto vuodelta -81. Siinä kallein taunus on 2.0 ghia stw, 2.3:sta ei ole listattuna ollenkaan.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Tero_s kirjoitti:Briteissä ohjaustehostin oli 2.3 ghiassa vakiovaruste -78 lähtien.

Täytyypä kaivella, mulla oli jossa muistaakseni Auto-Turtosen Ford hinnasto vuodelta -81. Siinä kallein taunus on 2.0 ghia stw, 2.3:sta ei ole listattuna ollenkaan.
tuli mieleeni vaan että tuskin sopii brittitanko meidän teille, kun on ruori väärällä puolella :-)
Tuhnus
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Joulu 2004, 20:43
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Tuhnus »

Mun Coupessa on alkuperäinen veivillä toimiva kattoluukku.
Taunus Coupe GXL 2.8i V6 -74
Ford LTD Brougham 429cid -73
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

joo, mullekin väitettiin kattoluukun olevan alkuperäinen. ja paskat. kun revin tossa kattoverhoilun hiljattain pois, niin hitsattuhan se kiinni oli. ja helevetin ruosteessa.
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

samiharju kirjoitti: tuli mieleeni vaan että tuskin sopii brittitanko meidän teille, kun on ruori väärällä puolella :-)
Juu, ei tietenkään sovi mutta sikäli mielen kiintoista että Suomen Ghiaan tehostetun tangon on joutunut ottamaan lisävarusteena. Oikealta ohjattavat tanen tehostetut tangot on kai huomattavasti yleisempiä (jos ne yleisiä on missään) maailmalla kuin vasemmalta ohjattavien.
jani
Viestit: 480
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 03:02
Paikkakunta: Kemiö

Viesti Kirjoittaja jani »

samiharju kirjoitti:
Tero_s kirjoitti:Briteissä ohjaustehostin oli 2.3 ghiassa vakiovaruste -78 lähtien.

Täytyypä kaivella, mulla oli jossa muistaakseni Auto-Turtosen Ford hinnasto vuodelta -81. Siinä kallein taunus on 2.0 ghia stw, 2.3:sta ei ole listattuna ollenkaan.
tuli mieleeni vaan että tuskin sopii brittitanko meidän teille, kun on ruori väärällä puolella :-)
Taitaa muuten sopia. Heittää sen vaan ympäri. Mulla ainakin sen ohjausvaihteen voi kääntää toisin päin, siinähän on 2 kohtaa mihin saa sen ratilta tulevan tangon kiinni just sitä varten jos haluu vaihtaa ratin puolta. Ja tuolla hantin jalkatilassakin on "reikä" ohjauspylväälle.
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Vastaa Viestiin