Mielenkiintoisia alkuperäisvarusteita
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Mielenkiintoisia alkuperäisvarusteita
Selailin tuossa 9/81 painettua Taunuksen myyntiesitettä. Harmi, että melkein kaikki Suomeen tulleet mallit olivat karvalakkimallia (ei kirjainta), ilmeisesti GX:kin maahantuojan väsäämä tai erikoistilaama. GL:ssä ja Ghiassa on jo pitkä keskikonsoli pehmustetulla kyynärnojallisella säilytyslaatikolla, Ghiassa molemmat peilit sisältä säädettävät, sisävaloviive ja valot konehuoneessa ja tavaratilassa. Uutta minulle oli, että S-paketin (kovemmat jouset, paksut vakaajat, kaasuiskarit, leveät renkaat, kiekkamittari, puskurinkävyt ja lisäpitkät) sai L-mallista alkaen ruksata lisävarusteeksi kaikkiin, myös farmariin. Lisäksi tarjolla oli 14" aluvanteet mallia Escort XR3 "neliapila". Myös sähkösäätöinen lämmitettävä taustapeili on suomi-tanarissa harvemmin nähty alkuperäisvaruste, kuten myös Taunuksen Recarot, joita oli saatavana. Vinyylikaton sai vielä myös tuolloin, myös farmariin, johon ei tosin voinut valita kattoluukkua. V6-koneissa oli kärjetön sytkä, ohjaustehostimen sai tilata 2.3-mallin kanssa. Myös 2-ovinen Ghia oli valikoimissa.
Re: Mielenkiintoisia alkuperäisvarusteita
II-koppaisessa S-mallissa taasen ei löydy paksumpia vakaajia. Kaverillani oli aikoinaan 2.0V6 Ghia ohjaustehostimella varustettuna, alkuperäisasennuksena.Hessu kirjoitti:Uutta minulle oli, että S-paketin (kovemmat jouset, paksut vakaajat, kaasuiskarit, leveät renkaat, kiekkamittari, puskurinkävyt ja lisäpitkät), ohjaustehostimen sai tilata 2.3-mallin kanssa..
Erillisissä Fordin lisävarusteluetteloissa vasta mielenkiintoisia varusteita on ollut. Mm. 76-mallista asti on Taunukseen saanut jopa vakionopeussäätimen. Tämän "säätöviiksestä" on jopa valokuva ko. luetteloissa.
Tästä oli juttua jo aikaisemmalla keskustelupalstalla, mutta jatketaan tässä: GX-malleja (81-82) on ollut kahdenlaisia, L- ja GL-malliin perustuvia. GL-malliin perustuvissa 82 GX:issä on juuri tuo pitkä keskikonsoli kyynärnojallisella säilytyslaatikolla ja muutenkin sisustus kuin GL:ssä. GX-mallinimi oli ilmeisesti käytössä vain Suomessa, mutta esim. Tanskassa vastaava malli oli nimeltään Savoy ja Saksassa Festival (81) ja Brilliant (82).
III-koppaisissa S oli todellakin lisäpaketti tyyliin LS ja GLS. II-koppaisissa S oli oma mallinsa.
Tästä oli juttua jo aikaisemmalla keskustelupalstalla, mutta jatketaan tässä: GX-malleja (81-82) on ollut kahdenlaisia, L- ja GL-malliin perustuvia. GL-malliin perustuvissa 82 GX:issä on juuri tuo pitkä keskikonsoli kyynärnojallisella säilytyslaatikolla ja muutenkin sisustus kuin GL:ssä. GX-mallinimi oli ilmeisesti käytössä vain Suomessa, mutta esim. Tanskassa vastaava malli oli nimeltään Savoy ja Saksassa Festival (81) ja Brilliant (82).
III-koppaisissa S oli todellakin lisäpaketti tyyliin LS ja GLS. II-koppaisissa S oli oma mallinsa.
Luin huolimattomasti, kyllä tehostimen sai molempien V-koneiden yhteydessä.
II-korisessa 2.0S oli tosiaan oma mallinsa, mutta kolmoseen tultaessa S oli "urheilupaketti" jonka sai lisänä muiden kirjaimien perään. Tampereella näin kerran 2.0 GLS:n, ei liene erityisen yleinen. Myös 2.3LS farmari vinyylikatolla olisi aika veikeä
EDIT: Joku Muu oli vähän nopeampi
II-korisessa 2.0S oli tosiaan oma mallinsa, mutta kolmoseen tultaessa S oli "urheilupaketti" jonka sai lisänä muiden kirjaimien perään. Tampereella näin kerran 2.0 GLS:n, ei liene erityisen yleinen. Myös 2.3LS farmari vinyylikatolla olisi aika veikeä
EDIT: Joku Muu oli vähän nopeampi
Re: Mielenkiintoisia alkuperäisvarusteita
Onko noi varuste systeemit samoja -82 mallissa? Mun -82 GX taunuksessa on sisävaloviive, valot konehuoneessa ja tavaratilassa ja "kattoluukku". keskikonsoli jatkuu etupenkkien väliin ja löytyy myös tuo kyynärnojasäilytysloota. Onkohan nuo tarvinut tilata lisävarusteina?
Re: Mielenkiintoisia alkuperäisvarusteita
..kattoikkuna varmaan,valoviiveestä en oo varma..kyynärnoja on sama jo aikojen alusta..A.N kirjoitti:Onko noi varuste systeemit samoja -82 mallissa? Mun -82 GX taunuksessa on sisävaloviive, valot konehuoneessa ja tavaratilassa ja "kattoluukku". keskikonsoli jatkuu etupenkkien väliin ja löytyy myös tuo kyynärnojasäilytysloota. Onkohan nuo tarvinut tilata lisävarusteina?
Taunus Maximus =)
tuli mieleeni vaan että tuskin sopii brittitanko meidän teille, kun on ruori väärällä puolellaTero_s kirjoitti:Briteissä ohjaustehostin oli 2.3 ghiassa vakiovaruste -78 lähtien.
Täytyypä kaivella, mulla oli jossa muistaakseni Auto-Turtosen Ford hinnasto vuodelta -81. Siinä kallein taunus on 2.0 ghia stw, 2.3:sta ei ole listattuna ollenkaan.
Juu, ei tietenkään sovi mutta sikäli mielen kiintoista että Suomen Ghiaan tehostetun tangon on joutunut ottamaan lisävarusteena. Oikealta ohjattavat tanen tehostetut tangot on kai huomattavasti yleisempiä (jos ne yleisiä on missään) maailmalla kuin vasemmalta ohjattavien.samiharju kirjoitti: tuli mieleeni vaan että tuskin sopii brittitanko meidän teille, kun on ruori väärällä puolella
Taitaa muuten sopia. Heittää sen vaan ympäri. Mulla ainakin sen ohjausvaihteen voi kääntää toisin päin, siinähän on 2 kohtaa mihin saa sen ratilta tulevan tangon kiinni just sitä varten jos haluu vaihtaa ratin puolta. Ja tuolla hantin jalkatilassakin on "reikä" ohjauspylväälle.samiharju kirjoitti:tuli mieleeni vaan että tuskin sopii brittitanko meidän teille, kun on ruori väärällä puolellaTero_s kirjoitti:Briteissä ohjaustehostin oli 2.3 ghiassa vakiovaruste -78 lähtien.
Täytyypä kaivella, mulla oli jossa muistaakseni Auto-Turtosen Ford hinnasto vuodelta -81. Siinä kallein taunus on 2.0 ghia stw, 2.3:sta ei ole listattuna ollenkaan.
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81