Mielenkiintoisia alkuperäisvarusteita

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

ei se kuule taida ilman koneistusta onnistua normaalissakaan.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

teekoo kirjoitti:Erillisissä Fordin lisävarusteluetteloissa vasta mielenkiintoisia varusteita on ollut. Mm. 76-mallista asti on Taunukseen saanut jopa vakionopeussäätimen. Tämän "säätöviiksestä" on jopa valokuva ko. luetteloissa.
Minulla on yhdessä korjaamokäsikirjassa lisäsivut, missä on asennusohjeet tuolle vakionopeudensäätimelle.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

mites tuo vakionopeudensäädin sitten toimii?
Vetelee kaasuvaijeria asetetun nopeuden mukaan?
Mitenkäs tuossa sitten toimii nopeudentunnistus, vai meneekö kierrostaajuuden mukaan?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

menee kierrosten mukaan,joka vaihteella erikseen..40 ylöspäin kai yleensä toimii..Mi16;toista mulla oli jälkiasennettuna joku tarvikesäätö..onhan se mukava hökötys kun tottuu käyttämään.. :)
Taunus Maximus =)
WSE
Viestit: 125
Liittynyt: 23 Tammi 2005, 11:58
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Mitenkäs ilmastointi; onko kukaan yhtään taunusta Suomessa nähnyt ilmastoinnilla varustettuna? Jossain päin maailmaahan tämäkin oli enempi sääntö kuin poikkeus.
(Muistuu mieleen tarina kun kaksi suomipoikaa oli lähtenyt viemään vahoja Landcruisereita afrikkaan (maata en muista) kun ovat kuulemma haluttuja siellä luullen saavansa hyvänkin hinnan niistä. No, afrikan poika oli katsellut pitkään ja nuivasti autoja joissa ei ole ilmastointia. Lienee sama kuin yrittäisi myydä täällä autoa missä ei ole lämmityslaitetta)
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Argentiinassa tehtiin kolmos-koppaista coupea vuosina 81-84. Ylellisin ja tehokkain varusteluvaihtoehto oli "SP5". 5 tarkoitti vaihteiden lukumäärää. Mutakin mukavaa oli, mm. nahkaverhoilu ja ilmastointi...

Noita Argentiinan Taunuksia ei vaan juuri ole Eurooppaan asti eksynyt. Lähin mistä minä olen kuullut, on Hollannissa.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

jani kirjoitti:
Tero_s kirjoitti:Se toinen kansi hammastangossa on tangon välysen säätöä varten, ei siihen sovi ulostuloakseli. Tehostetussa tangossa on muutakin eroa sillä kohtaa. http://personal.inet.fi/koti/tero.setal ... 132_r1.jpg

Hammastangon ylösalaisin kääntämällä rattiakselin saa toiselle puolelle mutta ohjaus toimii väärinpäin.
Ai joo.. No siten se ei käy et sen kääntää ympäri. Mut kaikkee ei voi tietää :wink: . No joo, onhan toi ohjaustehostimella varustettu ni ihan erinäkönen.
Joensuussa oli Purku-Pojilla viime kesänä taunus jossa oli tehostettu ohjaus, oli vähän puhetta että ottaisivat osat talteen. Auto on nyt paalattu joten kannattaa kysellä olisko vermeet tallessa!

www.karjalanpurkupojat.fi
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

janzamar kirjoitti:menee kierrosten mukaan,joka vaihteella erikseen..40 ylöspäin kai yleensä toimii..Mi16;toista mulla oli jälkiasennettuna joku tarvikesäätö..onhan se mukava hökötys kun tottuu käyttämään.. :)
Kierrosten mukaan??? Vakionopeuden säädinhän mittaa esim kardaanin pyörimisnopeutta ja vakionopeudensäätimenhän ei tarvitse tietää nopeuksista "mitään" vaan se huolehtii että kardaani pyörii yhtä "lujaa" kaiken aikaa ja jos ei pyöri, niin vakionopudensäätimen"moottori" vetää kaasuvaijeria ja vaihti pysyy siten samana......näin
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

no ei se siinä pösössä ainakaan ollu kardaanissa kiinni..
Taunus Maximus =)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

:lol: ..joojoo..tajusin pointin..
Taunus Maximus =)
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Mutta meni näköjään pari minuuttia,hih..
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

jaa että semmosta vakionopeuden säädintäkö ei ole joka pitää moottorin kierrokset vakiona. ajetaan 4 - 100km/h kytketään vakionopeudensäädin päälle, se pitää moottorin kierrokset vakiona > kardaani/vetoakseli pyörii vakionopeudella, jos ei ole momentinmuunninta/kuminauhaa välissä.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

Taco kirjoitti:Eikö nuo oo muutenkin vähän "akkojen" vehkeitä tommoset? :D Puuroo lisää vaan!
totta! :wink:
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

WSE kirjoitti:Mitenkäs ilmastointi; onko kukaan yhtään taunusta Suomessa nähnyt ilmastoinnilla varustettuna? Jossain päin maailmaahan tämäkin oli enempi sääntö kuin poikkeus.
(Muistuu mieleen tarina kun kaksi suomipoikaa oli lähtenyt viemään vahoja Landcruisereita afrikkaan (maata en muista) kun ovat kuulemma haluttuja siellä luullen saavansa hyvänkin hinnan niistä. No, afrikan poika oli katsellut pitkään ja nuivasti autoja joissa ei ole ilmastointia. Lienee sama kuin yrittäisi myydä täällä autoa missä ei ole lämmityslaitetta)
joo niin oli joku ohjelma tuli vissiin joskus...
on ne afrikan pojatkin vaativiks tulleet.. 8) auronkolasit niille riittää perkeles! :roll:
Vastaa Viestiin