Startti
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Startti
Elikkäs nyt alko startti kenkkuilee, kun kääntää virta-avainta käynnistääkseen moottorin niin kuuluu vaan pelkkä "naks". Eli tuntuu että tuo startti ei sais tarvittavaa virtaa käynnistääkseen moottoria. Olisiko solenoidi menny sököks nyt sit?
Ja varmennusta kaivataa myös noihi solenoidin liittimiin. Eli siihen isoon M8 kierteeseenhän tulee akulta suora jännite, ja sen laattaliittimen paikalle tulee piuha virtalukolta. Eikö?
Mutta mikäs on sitten tämä pienempi kierre siinä vieressä mihin tulee ilmeisesti tulppaliitin, ihmettelin vaan kun tulppaliitin siinä oli kii mut sitten ei piuhasta tietoakaan piuha poikkastu siis.
Edit: Otin startin jo irti ja tarkistin sekä puhdistin liittimet. Samaa teki silti. Ja tuo tulpallinen liitin ilma piuhaa nii se on ilmeisesti aina ollu tuolla vaan tuollaisenaan. Aikasemmi toiminu
Ja varmennusta kaivataa myös noihi solenoidin liittimiin. Eli siihen isoon M8 kierteeseenhän tulee akulta suora jännite, ja sen laattaliittimen paikalle tulee piuha virtalukolta. Eikö?
Mutta mikäs on sitten tämä pienempi kierre siinä vieressä mihin tulee ilmeisesti tulppaliitin, ihmettelin vaan kun tulppaliitin siinä oli kii mut sitten ei piuhasta tietoakaan piuha poikkastu siis.
Edit: Otin startin jo irti ja tarkistin sekä puhdistin liittimet. Samaa teki silti. Ja tuo tulpallinen liitin ilma piuhaa nii se on ilmeisesti aina ollu tuolla vaan tuollaisenaan. Aikasemmi toiminu
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Hiilet mitä todennäköisimmin kuluneet loppuun tai ovat jumissa. Se tekee just tommosta kun hiilet loppu. Siitä pienestä ruuvista mihin tulee se mainitsemasi "tulppaliitin" on mennyt johto puolalle + liittimeen eli käynnistäessä se ohittaa puolan etuvastuksen ja puola antaa paremman kipinän startatessa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Muistuu mieleen kultaiset taunusajat kun starttasin vuoden verran autoa silleen että virta-avain pohjaan ja pari napakkaa iskua vaihdekepin päähän että hiilet vähän startissa tärähtää Ja aina kopista käyntiin!! Tosin mulla ei kuulunu sitä naksaustakaan sieltä startista ennen keppiin lyömistä, pelkästään kojetaulun valot pikkusen himmeni starttiasennossa.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
mul oli tos meijän tanes sama vika, mut korjaantu laakista ku kiristi solenoidin kiinnitysruuvitmulla ei kuulunu sitä naksaustakaan sieltä startista ennen keppiin lyömistä, pelkästään kojetaulun valot pikkusen himmeni starttiasennossa.
-taunus 1,6->2.0->2,3->? 2d-77 -hilpeä härkä, MYYDÄÄN
-corolla TE-71 Coupe -->4a-gze+w56+hilux lsd perä;)
-ae82 GT fx corolla, koirankuljetin
-Hilux 4x4 3.0v6 -90, kauppakassi,MYYDÄÄN
-corolla TE-71 Coupe -->4a-gze+w56+hilux lsd perä;)
-ae82 GT fx corolla, koirankuljetin
-Hilux 4x4 3.0v6 -90, kauppakassi,MYYDÄÄN
Re: Startti
Paussi kirjoitti:Elikkäs nyt alko startti kenkkuilee, kun kääntää virta-avainta käynnistääkseen moottorin niin kuuluu vaan pelkkä "naks". Eli tuntuu että tuo startti ei sais tarvittavaa virtaa käynnistääkseen moottoria. Olisiko solenoidi menny sököks nyt sit?
Ja varmennusta kaivataa myös noihi solenoidin liittimiin. Eli siihen isoon M8 kierteeseenhän tulee akulta suora jännite, ja sen laattaliittimen paikalle tulee piuha virtalukolta. Eikö?
Mutta mikäs on sitten tämä pienempi kierre siinä vieressä mihin tulee ilmeisesti tulppaliitin, ihmettelin vaan kun tulppaliitin siinä oli kii mut sitten ei piuhasta tietoakaan piuha poikkastu siis.
Edit: Otin startin jo irti ja tarkistin sekä puhdistin liittimet. Samaa teki silti. Ja tuo tulpallinen liitin ilma piuhaa nii se on ilmeisesti aina ollu tuolla vaan tuollaisenaan. Aikasemmi toiminu
Mulla oli tuossa sun nykysessä Tanessa samanlainen vika pari vuotta sitten. Se selvisi vähän oudolla tavalla.. siitä oli juttua tällä foorumilla ja tässä lainaus mun "korjauksesta".. (ja todella, lainausmerkeissä...)
(----- lainaus alkaa ------)
Kiitoksia vinkeistä!
Osan jo olin tarkistanutkin ja osan tarkistin mutta vikapa ei ollutkaan startissa eikä akussa vaan ihan muualla.
Mulla oli jo aiemmin ollut pientä häikkää valojen kanssa (sammuivat nääs itekseen) ja vika helpotti kun kopautin valoreleitten koteloa pari kertaa. Oli kait rele jäänyt jumiin tai jotain. Nyt nämä releet (tai toinen niistä) oli kait menny oikariin ja jumitti siten koko käynnistyksen.
Huomasin sen siitä kun vahingossa pistin valot päälle avaimen ollessa käyntiasennossa niin kaikki meni pimeeksi.
Oiskohan se nyt niin että startatessa tane yritti saada parkit päälle niin (naps) oikari ja kaikki seis.
Tutkitaan asiaa.
Voihan olla että tuo on ihan puhdasta sattumaa mutta auto kuitenkin käynnistyi kun nykäsin ko. releeseen menevät johdot irti ennen starttia.
... mutta taas toisaalta tane oli lähtenyt käyntiin jo aiemminkin "ihan itsekseen" vian ensimmäistä kertaa ilmaannuttua joten saattoi olla sattumaakin.
äh. ota näistä nyt sitten selvää tällai kantapäänkautta. Pääasia että auto rullaa taas;)
(----- lainaus loppuu ------)
Re: Startti
Aikamoine homma sit ollu. Valoista puhee ollen toi välil teki semmosta nyt et ku sammutit auton esim ajon jälkee, nii ajovalot jäi päälle. Sit joutu mennä taas tosissaa kopauttaa relettä nii sammuivat, releen kärjet siis jumitti ainaski nyt. Mut täytyy kokeilla ku on startti taas autos kii jos noiden uusien hiilien kaa ei toimi vieläkää. Nii sit ottaa valoreleen pois pelist kokonaa huviksee ja kattoo miten käy.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74