2.5 V6 Taunukseen?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

2.5 V6 Taunukseen?

Viesti Kirjoittaja Januzki »

Eli rupesin tässä miettimään, että mitenköhän jos Mondeosta ottais Taunuksen pellin alle sen 2.5 V6 koneen, niin mitenhä sen sais leimalle? 170hp muistaakseni siinä koneessa vakiona, mut eikö se periaatteessa pitäis mennä ihan kuristamalla siihe lain sallimaan 135hp, kunhan siitä vaan dynolaput löytyis?

Onko kukaan koskaan tehny tai ees suunnitellu tekevänsä tällaista kokoonpanoa? Onko tietoo, että millä vaihdelaatikolla tuon koneen sais Taunukseen käypäseks?
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

amerikan suunnalla noita koneita on sovitettu takavetosiin ja muistaisin jossain nähneeni myynnissä laatikon ja koneen välistä sovitelaippaa, en vaan muista mille laatikolle se oli tehty.
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.5 V6 Taunukseen?

Viesti Kirjoittaja henu »

Januzki kirjoitti:mut eikö se periaatteessa pitäis mennä ihan kuristamalla siihe lain sallimaan 135hp, kunhan siitä vaan dynolaput löytyis?
Ainakaan tääläpäin ei onnistu...
Sanovat vaan et niinpitkään ku lohko on sama ni siinä on tehtaan ilmottamat tehot.
Tästä oon maininnu ennenkin mut selventävää vastausta tähän "kuristamiseen" en oo saanu.
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Re: 2.5 V6 Taunukseen?

Viesti Kirjoittaja Januzki »

henu kirjoitti:
Januzki kirjoitti:mut eikö se periaatteessa pitäis mennä ihan kuristamalla siihe lain sallimaan 135hp, kunhan siitä vaan dynolaput löytyis?
Ainakaan tääläpäin ei onnistu...
Sanovat vaan et niinpitkään ku lohko on sama ni siinä on tehtaan ilmottamat tehot.
Tästä oon maininnu ennenkin mut selventävää vastausta tähän "kuristamiseen" en oo saanu.
Ja sekö noin menee :roll:
Mietin vaan, että ois tuon pannun kans saanu kaks kärpästä yhellä iskulla; lisää tehoja ja vähän nykyaikaisemman (vähäruokaisemman?) tekniikan. Vois ihan mielenkiinnosta käydä konttorilla joskus kyselee tuosta.
Avatar
Hessu
Viestit: 709
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

Re: 2.5 V6 Taunukseen?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

henu kirjoitti:
Januzki kirjoitti:mut eikö se periaatteessa pitäis mennä ihan kuristamalla siihe lain sallimaan 135hp, kunhan siitä vaan dynolaput löytyis?
Ainakaan tääläpäin ei onnistu...
Sanovat vaan et niinpitkään ku lohko on sama ni siinä on tehtaan ilmottamat tehot.
Toimiiko molempiin suuntiin kanssa? :)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Re: 2.5 V6 Taunukseen?

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Hessu kirjoitti:
henu kirjoitti:
Januzki kirjoitti:mut eikö se periaatteessa pitäis mennä ihan kuristamalla siihe lain sallimaan 135hp, kunhan siitä vaan dynolaput löytyis?
Ainakaan tääläpäin ei onnistu...
Sanovat vaan et niinpitkään ku lohko on sama ni siinä on tehtaan ilmottamat tehot.
Toimiiko molempiin suuntiin kanssa? :)
Aivan joo :lol: Ei tehorajaa :lol: :lol: :lol:
Taunus Maximus =)
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Re: 2.5 V6 Taunukseen?

Viesti Kirjoittaja Januzki »

Janzamar kirjoitti:
Hessu kirjoitti:
henu kirjoitti: Ainakaan tääläpäin ei onnistu...
Sanovat vaan et niinpitkään ku lohko on sama ni siinä on tehtaan ilmottamat tehot.
Toimiiko molempiin suuntiin kanssa? :)
Aivan joo :lol: Ei tehorajaa :lol: :lol: :lol:
Se se ois asiaa 8) :twisted:
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: 2.5 V6 Taunukseen?

Viesti Kirjoittaja Jari H »

henu kirjoitti: Ainakaan tääläpäin ei onnistu...
Sanovat vaan et niinpitkään ku lohko on sama ni siinä on tehtaan ilmottamat tehot.
Eli sitten pitää vaihtaa 2.8:iin moniventtilikannet kun ne ei kerran vaikuta tehoihin..?
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
FoorttiFani
Viestit: 974
Liittynyt: 23 Loka 2007, 21:10

Viesti Kirjoittaja FoorttiFani »

Nii se kansien vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon :wink:
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.5 V6 Taunukseen?

Viesti Kirjoittaja henu »

Jari H kirjoitti:
henu kirjoitti: Ainakaan tääläpäin ei onnistu...
Sanovat vaan et niinpitkään ku lohko on sama ni siinä on tehtaan ilmottamat tehot.
Eli sitten pitää vaihtaa 2.8:iin moniventtilikannet kun ne ei kerran vaikuta tehoihin..?
Itseasiassa ainakin näitten parin paikallisen aseman inssien mielestä onnistuu, mut sillon pitää olla laput tehoista.
Eli menee loppujenlopuks melko sekavaks koko homma jne...
Mut Mites nää moniventtiilikannet (ilmeisesti cossun tarkotat ?) menee tollasen 2.8 päälle.
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Mulla on muutoskatsastettu 2.8i keulilla kuristettuna. Dynolaput kun löytyy ja tehot mahtuu rajoihin, niin mitään muuta ei tarvita.
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuukka kirjoitti:Mulla on muutoskatsastettu 2.8i keulilla kuristettuna. Dynolaput kun löytyy ja tehot mahtuu rajoihin, niin mitään muuta ei tarvita.
Miksi tuo kuristus kun sen saa sillä kaasarilla muutoskatsastettua ja sen jälkeen sitten voi lakien ja asetusten mukaisesti vaihtaa tuon ruiskun ilman ongelmia?

Jos tuo kuristus on tehty kuten kuuluu ei moottoria saa enää mennä virittämään vaan sen on vastatava mahdollisesti rekisteriotteeseen kirjattua tehoa.

Vai vaativatko konttorilla jotain mistä ei vielä täällä olla puhuttu.
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Pöhö-Andrei kirjoitti:
Tuukka kirjoitti:Mulla on muutoskatsastettu 2.8i keulilla kuristettuna. Dynolaput kun löytyy ja tehot mahtuu rajoihin, niin mitään muuta ei tarvita.
Miksi tuo kuristus kun sen saa sillä kaasarilla muutoskatsastettua ja sen jälkeen sitten voi lakien ja asetusten mukaisesti vaihtaa tuon ruiskun ilman ongelmia?

Jos tuo kuristus on tehty kuten kuuluu ei moottoria saa enää mennä virittämään vaan sen on vastatava mahdollisesti rekisteriotteeseen kirjattua tehoa.

Vai vaativatko konttorilla jotain mistä ei vielä täällä olla puhuttu.
1. Ei ollu kaasaria tai sille olevaa imusarjaa saatavilla eikä moinen kepolottelu kiinnostanut.
2. Kun tuota tein, ei tuota "2.8i on laillinen näin" keskustelua oltu vielä käyty.
3. Tuo oli tapa, jolla tiesin homman onnistuvan varmasti.

"Kuristus" on tehty "puristussuhdetta alennettu palotiloja suurentamalla" -tyylillä. Näin siis lukee rekisteriotteessa. Ja dynottaessa saattaa aina käydä jotain hassua, esim. kaasuvaijeri jää vähän löysälle...

Tokkopa se poliisisetä myöskään tienpäällä rupee auton tehoja dynottelemaan...
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

No niin. Tämä selittääkin asian.

Ja varmasti helposti todennettavissa tuo palotilojen suurentaminen ja sillä puristussuhteen pudottaminen. :wink:
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Kaikkihan varmaan muistamme,että tuo"i",ei tee
2.8i koneesta 150 hv tuottavaa.
Vaan nimenomaan "i"versiossa käytetty jyrkempi
nokka-akseli.

Mäntä ei tiedä,tuoko kason hänen syötäväkseen
ruisku vai kaasari.

Toki,kun lähdetään viri tsydeemeihin,niin ruisku
tuo hyvyytensä esille.
Vastaa Viestiin