v6 nokka-akselin laakerit

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

v6 nokka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja astriel »

noniin..kun ei muuten projekti edisty niin pitää vaan suunnitella.

Monesti kuulee että v6 nokka-akselin laakerit kannattaa vaihdattaa
jossain.. osaako joku selittää että onko niissä jotain erityistä vaikeutta
ja onko ne esim jompaan kumpaan suuntaan kartiot. ?

-vk-
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

enpäs muista noita laakereita tai niitten irrotusta,mutta jos ei halua irrottaa kantta sen takia niin reikä palopeltiin,niin se nokka-akseli tulee tuhkiksen luukusta ulos..onhan siinä sitten se reiän paikkaaminen tietysti..
Taunus Maximus =)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

no se pitää olla melkonen reikä että sen kuutosen saa sisälle :lol: :lol: :shock:
ei saa naurattaa näin myöhällä
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: oho...niin joo v-kutonen..mä lähden nyt nukkumaan..moikka :oops:
Taunus Maximus =)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

enks oo aika nenäkäs :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :D :)
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

hyvähän se kun on klubin leveimmät renkaat.. :)
Taunus Maximus =)
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

ne v6 nokka-laakerit on vaikea saada asennettua linjaan, suosittelen että jättää koneistamon asennettavaksi :roll: ellei itsellä sitten ole riittäviä tarkkuus työkaluja + taitoa mitata ja asentaa ne suoraan.
matalan pudjetin kulkineet...
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

ei siinä mitään tarkkuus työkaluja tartteta siinä laakerissa on öljyreikä varmaan 4-5mm leveempi kuin lohkossa !
Ainut mitä siinä pitää tarkastella on että syvyys suunnassa menee oikein 1 mm tarkkuudella pärjää ja toinen juttu on, että ei lähde laakeri lähde vinoon, jolloin tulee ongelma, että nokka ei mene paikoilleen.. kokeiltu on :oops:
Mutta erikoistyökalut (joko sopiva kartiokärki tai sopivia 'holkkeja' ja malttia siihen tarttee !
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

kannattaako niitä alkaa ite vaihtamaan, kun koneistamo ottaa työstä n. 40 - 50 euroa??? Niillä sentään on kokemusta jo sitä ei itellä ole. Tulee helposti kalliimmaksi kun laittaa ne väärin sinne pesiinsä.. Noiden nokan laakerien vaihto on kuitenkin vähän eri juttu kuin esim. runkolaakereiden..
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

janipuum kirjoitti:kannattaako niitä alkaa ite vaihtamaan, kun koneistamo ottaa työstä n. 40 - 50 euroa??? Niillä sentään on kokemusta jo sitä ei itellä ole. Tulee helposti kalliimmaksi kun laittaa ne väärin sinne pesiinsä.. Noiden nokan laakerien vaihto on kuitenkin vähän eri juttu kuin esim. runkolaakereiden..

Siinä vaan ei opi niin paljoa( jos haluaa oppia) jos joku muu tekee.Alkuperäinen kysymys oli siksi että en näe yhtäkkiä niissä mitään ihmeellistä vaikka huhupuheita on niistä kuultu.

Keinuvipuja koskevassa keskustelusta on ilmennyt mielenkiintoisia
uusia ajatuksia ja saattaa olla että laitan nokka-akselin keskimmäisen laakerin tahallaan
hieman väärään kohtaan (pyörimissuunnassa) että keinuvivuille menevä öljykanava sulkeutuu ja mikäli se on mahdollista niin että nokka-akselin öljyntuloaukko jää auki. Tämä siksi että teen ehkä ulkokautta isommat ölykanavat ventttiilikoppien läpi keinuvipuakseliin. Pitää vielä kehittää jostain kunnon akseli keinuvivuille ja holkittaa keinut pronssihokeilla tai neulalaakereilla.



-vk-
Jorma

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Mistäköhän noita laakereita saapi ostaa, jos vaikka itte kokeilis vaihtaa.
Vastaa Viestiin