Taunus 1.6 -81 robleemaa

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

taunus on nyt alkanu toimii paremmin. ehkä pitkä seisominen on tuonu tukkoisuutta joka pikkuhiljaa lähtee ajamalla pois...

ja tossa huomasin että taitaaki olla VV-kaasari tossa mun tanessa... ja co-ruuvia säädelly mutta nyt ainaki käynti tasaista... ihan hiukan on tehottomuutta kytkintä nostaessa, mutta kai se sitte ajan kanssa korjaantuu...

vien auton öljynvaihtoon tossa ensviikolla/vaihdan itse. mietin että kun nakuttaa toi kone niin voisko joku forte/vastaava auttaa asiaan?
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Jos Taunuksen kone nakuttaa,niin se taitaa olla
ihan vaan venttiilien säädön paikka,0.20 imu ja 0.25 pako
jos en pahasti väärin muista.
Taunus Maximus =)
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Ohareissa harvemmin tulee liikaa valysta
venttiileihin,painvastoin,ajan kans on
taipumusta venojen alkaa kantamaan.

Eli tilanne juuri painvastainen kuin
V koneisessa,jossa kylla
joutuu saateleen naputuksia monesti.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Herkko ihan oikeassa,toinen jos
kone on tarpeeksi tukkonen jo liian harvoin vaihdettujen
öljyjen takia niin saattaa alkaa olla öljyreiät tukossa
ja voitelu kyseenalaista sitä kautta.
Forte vois tietysti sellaiseen auttaakin,ja toisaalta
nokka-akseli sun muut hilppeet saattaa olla jo kuluneet urille.
Se nyt on vielä helppo tarkistaa,venttiilikoppa pois ja
siinähän ne sitten näkyy.
Taunus Maximus =)
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

joni88 kirjoitti:Sain kuin sainkin käyntiin. Eka yritin mäkilähtöä eikä mitään. Sit kokeilin normaalisti starttaa ja hyrähti heti käyntii. Mikä sitten lie ollutkaan...
Jos vielä tuota tekee, eli ei starttaa vaikka virtaa onki niin sielä saattaa alkaa olla startin hiilet lopussa. Omassa tanarissa oon laiskana jättäny hiilet vaihtamatta ja aina ku ei oo startannu niin virta-avain käynnistysasentoon ja muutama napakka isku nyrkillä vaihdekepin päähän silleen, että lyö sitä "sisään". Se on aina täräyttäny sen verran vaihteistoa ja samalla siis starttimoottorin hiiliä että lähtee starttaamaan. :D Tietty saattaa olla järkevämpää vaan vaihtaa ne hiilet sinne starttiin ku hakata vaihdekepin nivel irti laatikosta.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

juuh... pitänee varmaan käydä hakemassa jotain fortea yms vastaavaa... eikö ne kaikki melkeen samaa ainetta ole vain eri pulloissa? kattoo jos vaikka tänään jaksais vaihtaa öljyt ja samalla laittaa vanhoihin öljyihin wannabefortelitkua... paljon toho tanee menikää sitä öljyä? ja eiks iha 10-40 öljy passaa?

sitte vielä palatakseni toho rahinaa/hankauksee mikä lie onkaan joka kuuluu takaa.. tänään vaihdoin peräöljyt, muttei ääni miksikään muuttunu. kuulostaa ihan siltä että jarrut hankaisi... voihan tietty olla jarrut mutta olin tarkistavinani eikä siltä vaikuttanut. jarrut ei myöskään kuumene. laakeristakaan ei varmaan hankausta kuulu, ulinaa sitte enemmänki jos en iha väärässä ole...
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Vetoakselin jarrun päiset laakerit rahisee kuluneena. Kokeile kuunnella ääntä kaarrellessa. Jos voimistuu tai heikkenee jommalle kummalle puolelle kaarrettaessa niin sitten ne ulommat laakerit tarkempaan syyniin, jos kerran jarruista ei tunnu löytyvän vikaa. Vetoakselit pysyy sivuttaissuunnassa paikoillaan ainoastaan näiden ulompien laakereiden varassa ja sen takia ääni kaarrellessa muuttuu.

Oon yhteen kakslitrasen tanelin vetariin vaihtanu ton laakerin ja se oli "melko tiukalla" ahdassovitteella paikoillaan, eli vanhan laakerin joutui halkasemaan ja uutta laitettaessa upotettiin vetari hankeen ja nakattiin uus laakeri uuniin lämpenemään vajaaseen sataan asteeseen. Uus laakeri meni paikoilleen ku penkoi vahvaseinäsen putken, joka sopi laakerin sisäkehälle ja paukutti lekalla toiseen päähän sen mitä rahkeet riittää vetoakselin ollessa tukevasti betonilattiaa vasten.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

jepulis, nyt on vaihdettu öljyt ja suodatin. konepesu tuli tehtyä forten korvikkeella (joku stp engine flush). Nakutus kyllä väheni jonkin verran, mutta vielä pientä nakutusta jäljellä. no katsoo mitä uudet öljyt saa aikaan...
öljyksi laitoin shell helix ultrat 10w-40, en sitte tiedä onko noi kuinka hyvät mutta eikai se niin justiinsa ole. kuitenkin täys synteettistä...

tuohon perän rahinaan sen verta että mitä nyt tossa matkalla kuuntelin niin ei kyllä mutkissa rahissu enempää tai vähempää. sen pistin merkille että rahisee kaasua painaessa, kun kaasun päästää pois loppuu rahinakin. mutta jos lyö kykimen pohjaan niin silloin kuuluu myös rahinaa. eli mikähän mahtais olla. oireet kyllä sopis perään muttei väljää ole ja muutenkin autolla pitäs olla ajettu 107tkm... liekö sitte 1.5v seisottaminen tehnyt tehtäväntä ja jumittanut jotakin...

mietin noita ajolämpöjä kun korkeita ovat. kokeilin tänään että kuinka korkeelle ne lämmöt nousee kun pitää tyhjäkäyntiä päällä. 10 min käynnin jälkeen (kylmältä koneelta) lämmöt oli melkein valkoisen alueen lopussa. sitte ruikkas hitusen nestettä syylärin korkista (jälkeenpäin kokeilin korkkia ja käänty vielä ½ kierrosta kireemmälle) mietinkin että voiko toi pitkä seisotusaika tukkia syyläriä kun alkuperäinen on? huomenna motonetistä hakemaan jäähdytysjärjestelmän puhdistus ainetta ja sitten uudet nesteet tilalle. kait sitä samalla vois termarinki ostaa...

eli tohon rahinaan ja lämpöihin olis kiva saada vielä lisää vinkkejä kun itsellä on vasta alkanu peukalo siirtynään kämmenen laidalle :)

OT: taas tällänen novelli...
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Ootko varma että on perä mikä rahisee?
Kori voi resonoida vaikka mihin suuntaan
ja ääni tulee sittenkin jostain ihan muualta..
kuvauksen perusteella tulis kytkimen painelaakeri mieleen.
Taunus Maximus =)
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

kyllä oon lähes satavarma että takaa se tulee... kuulostaa juuri siltä kun jarrupalat loppu ja hinkkais levyyn. tosin takana ei levyjä eikä palat loppu. toi vaan kuvastaa just sitä ääntä... ainoo milloin ääni ei ajossa kuulu on että moottorijarruttaa, muuten kuuluu...
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Vaikuttais vähä perän rattailta, mut ne kyl ennenminkin "ulisee" :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

sitä itsekin... mutta kun ei ulise, vaan rahisee / hankaa eikä hirveesti nopeus vaikuta rahinaan olleskaa. eli ei tihene/koven yms, pysyy lähestulkoon samanlaisena :S
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

joni88 kirjoitti:sitä itsekin... mutta kun ei ulise, vaan rahisee / hankaa eikä hirveesti nopeus vaikuta rahinaan olleskaa. eli ei tihene/koven yms, pysyy lähestulkoon samanlaisena :S
Rahiseeko kun auto käy paikallaan ja loppuuko rahina kun painaa kytkintä?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
joni88
Viestit: 50
Liittynyt: 20 Marras 2007, 14:06

Viesti Kirjoittaja joni88 »

Ei rahise paikallaan. Ja ajossa rahisee vaikka painaa kytkintä... On kyllä vaikee keksiä mistä rahina vois tulla. Kuulostaa ihan että palat olis jarruissa loppu. Samanlainen ääni... Pitää huomenna metsästää vikaa, tietäis vaan mistä...

e: voisko kardaanin etu tai takapäässä olla joku nivel joka olis kulunu/kuiva/likainen joka sitte aiheuttas rahinan?
Taunus -81 1.6 ohc sedan.
-lähtee ku purkka tukasta ja kulkee ku mummo lumessa-
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Voi se kardaanin nivel olla hyvinkin. Tai sit kardaanin kannatinlaakeri.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin