Tekniikan vaihto

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Ford »

Kun 1.6-tanesta tehdään 2.3:nen niin vaihtaa pitää:

- laatikko
- kytkin
- taka-akseli
- taka-jarrut
- takajouset

Kytkin - Paljon maksaa uusi kytkinpaketti 2.3:seen tai 2.8:iin?

Taka-akseli - Vaihdoin puslia 1.6:sen taka-akseliin ja niihin tukivarsiin niin onko tukivarret aivat samanlaiset molemissa? Voinko vaihtaa nämä 1.6:sen taka-akselin tukivarret uusine puslineen siihen 2.3:sen akseliin?

Takajouset - noita tuskin käytännössä tarvitsee vaihtaa.

Muutoskatsastukseen sallittu prosenttimäärä on 35%. Mahtaako sopia rajoihin?
Avatar
Jukkis
Viestit: 185
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 23:52
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Ford kirjoitti:Kun 1.6-tanesta tehdään 2.3:nen niin vaihtaa pitää:

- laatikko
- kytkin
- taka-akseli
- taka-jarrut
- takajouset

Kytkin - Paljon maksaa uusi kytkinpaketti 2.3:seen tai 2.8:iin?

Taka-akseli - Vaihdoin puslia 1.6:sen taka-akseliin ja niihin tukivarsiin niin onko tukivarret aivat samanlaiset molemissa? Voinko vaihtaa nämä 1.6:sen taka-akselin tukivarret uusine puslineen siihen 2.3:sen akseliin?

Takajouset - noita tuskin käytännössä tarvitsee vaihtaa.

Muutoskatsastukseen sallittu prosenttimäärä on 35%. Mahtaako sopia rajoihin?

AKE:n sivuillahan on päätökset noista prosenteista:

http://www.ake.fi/pdf/prosenttipaatos.pdf

Jos oletetaan että jarrut ja jouset luetaan kuuluvaksi taka-akselistoon niin se on sitten kone apulaitteineen, laatikko+kytkin ja taka-akselisto. Mä sain nopealla laskutoimituksella 34%, eli huima 1% marginaalikin vielä jäi, voit vaihtaa vielä toisen etulokasuojan uudempaan :) Kanta-autotarkastuksellahan saa kai kikattua niin että autosta saa vaihtaa 50%.

Ite ostin 2.3:seen kytkinpaketin motonetistä hintaan 108e. Ainakin tähän asti on toiminut ihan jees.
-71 Coupe GT
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

taka-akselia tuskin tartee vaitaa.tietenkin isompi perä kestää enemmän.jousia ei tartte vaihtaa.mutta taakse 9.tuumanjarrut.
Miikka
Viestit: 284
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Miikka »

Tukivarret käyvät keskenään kaikkiin akseleihin.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

etuvieterit joutuu vaihtamaan inssistä riippuen, kun V6 tanikassa on jämäkämmät. Laatikkoa ei tartte vaihtaa, mikäli on C-tyypin loota, ja voit vaihtaa pelkän kauluksen. (ainakin uskotella katsastussedälle, ettet oo laatikkoa vaihtanu)
minulla ainakin laskettiin seuraavasti:
-kone 15%
-Taka-akseli 10%
-etuvieterit 3%

(laatikosta tulisi 9%, jollon tulisi 37%)
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

eikös 6 tanen etuvieterit oo vaan pidemmät?niin milläs inssi sen voi tarkistaa kun ne on kuormitettuna saman pituisia,ja jousethan kuoleentuu ym.yks vaihtoehto tietysti on vaan sanoo et kyllä ne on v6 tanen jouset ja vielä varmistaakseen et menee läpi niin esim.maalaa ne tehostaakseen että ne ois muka vaihdettu..
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

kun ne tuntuu tekevän iskaritestejä nykyään,ainakin itelle osu?
Taunus Maximus =)
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

näistä tekniikan vaihtojutuista kannattee aina käydä keskustelemassa
etukäteen sielä katsastuskonttorilla, niillä on sielä näistä yleisemmistä
vehkeistä erimallien eroavaisuus tiedot. näin se inssi myös tuntee ole-
vansa tärkeä jolloin on helpompi neuvotella esim. nuista jousista ja
vaihteistoista. siinähän se paikallisen konttorin kanta asiaan myös
selviää heti ja jos tuntuu hankalalta niin ei muutaku muualle.
nuo jouset ja vaihteistohan ovat aivan joutavan päiväistä pilkunviilausta
eihän niitä normaalikatsastuksessakaan katota että mitkäs jouset on tänävuonna alla.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Itse kävin joku aika sitten konttorilla kyselemässä. Palvelu oli ihan hyvä mutta lopputulos oli se että hae merkkiliikkeestä rakenteelliset erot -taulukko. Uskon ettei yksikään k-mies lähde paneutumaan asiaan tarkemmin, ilman merkkiliikkeen/maahantuojan dokumentteja. Ja ihan loogistahan tuo on, ajatelkaas millainen tietomäärä pitäis olla päänupissa että osais kaikkien autojen ja mallien väliset erot ulkoa !
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Minulla on tämä "tärkeimmät rakenteelliset erot" taulukko, taunus vm. 76 -...

Ei tässä mitään mainita etujousista. Ja C-vaihteisto... tämän mukaan se on B.
Ford
Viestit: 40
Liittynyt: 17 Marras 2004, 21:38

Viesti Kirjoittaja Ford »

Kerran soitin ja kysyin että voisinko kysellä näitä asioita.. ne sano että ei oo aikaa. Olisko kyse sitten siitä että on eroja katsastusasemissa..?
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

tottakai niissä on eroja ( eri ihmiset ) mutta parhaitenhan se selviää
kun käy kysymässä.etelässä luulis vaihtoehtoja olevan ainakin noin
100 km säteellä jolla niitä on täälä pohjoisessakin.

onneksi täälä on paikallisellakin asiallinen palvelu ja niillä on
nuita rakenteelliset erot taulukoita olen käyny sieltä ittelle kopion
aikoinaan escorttiin.caprin katsastin 1.6-2.0 fordilta tilattu kopio
ja rekisteriote moottorin luovuttajasta. palveluhan riippuu kyllä paljon myös omasta asenteesta olen sen omakohtaisesti huomannut. jos yrittää saada itselle suotuisan kannan niin siihen kannattaa miettiä järkevät perustelut etukäteen. eikä hoputa ja tuo puhelinneuvottelukin näissä asioissa on vähän hankalaa.

nämä ongelmat ja katsastusmiesten kielteinen asenne johtuu
ainakin osittain harrastajista jotka ovat kusettaneet nuissajutuissa.
esim. juuri se että nykyään pitäis olla siitä vaihtomoottorista ne alkuperädokumentit.

ja nuo yksityiset vaikuttas aremmilta eivät halua ottaa mistään
vastuuta.

tosiaan nuista turvallisuus varusteista jarrut/ohjaus ei pitäis enään
tulla prosentteja sekä kulutusosista eli jos jälkeenpäin hajoaa jotain
ja se joudutaan vaihtamaan.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Autoon pitää moottorin myötä vaihtaa ajoturvallisuuteen vaikuttavat osat, joihin esim. taka-akselistosta kuuluu vain jarrut ja mahdollisesti kallistuksenvakaaja jos sellainen on tehokkaammassakin mallissa. Jos esim. vakaaja lisätään siitä ei tule prosentteja koska se ei ole vaihdettu vaan lisätty osa.

Mun tanikkaan (-73, 1,6->2,3) on vaihdettu muistaakseni etu- ja takajarrut sekä moottori (nämä siis merkitty, todellisuus on useimmiten hieman eri...), prosentteja en muista mut paljoa ei oo, jotain 23% luokkaa vissiin.
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

p3 kirjoitti:
ja nuo yksityiset vaikuttas aremmilta eivät halua ottaa mistään
vastuuta.
Tääl on ainakii päinvastoin, yksityisellä tuntuu onnistuvan kaikki semmoset katsastukset mitkä "valtion" konttorilla ei onnistu millään!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Nelosen uutisista:

Katsastusasemille varoituksia

(28.1.2005 8:23)

Ajoneuvohallintokeskuksen mukaan katsastusasemien saamien varoitusten lisääntyminen kertoo joidenkin asemien toiminnan löystymisestä.

-Lipsuilua on tapahtunut. Kun edellisenä vuonna jouduimme antamaan vain kolme varoitusta, niitä oli viime vuonna yhdeksän. Myös huomautusten määrä nousi 18:aan edellisen vuoden 11:stä, kommentoi teknisen valvonta- ja kehitysyksikön päällikkö Hannu Pellikka sanomalehti Karjalaisessa perjantaina.

Pellikan mukaan varoituksia on tullut esimerkiksi tapauksissa, joissa auto on suistunut tieltä sellaisen teknisen vian takia, joka olisi pitänyt huomata katsastuksessa.

Yhden katsastusaseman toimilupa peruttiin kokonaan viime vuonna. Myös vuonna 2003 peruttiin yksi toimilupa.

Ajoneuvojen katsastus avautui kilpailulle vuonna 1994. STT


Eli tämmöset varmaan vaikuttaa kans.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Vastaa Viestiin