Tekniikan vaihto
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
lueppa tarkemmin ->Anonymous kirjoitti:MITENKÄHÄN TOI TAKA-AKSELI VAIKUTTAA AJOTURVALLISUUTEEN?
samiharju kirjoitti:Autoon pitää moottorin myötä vaihtaa ajoturvallisuuteen vaikuttavat osat, joihin esim. taka-akselistosta kuuluu vain jarrut ja mahdollisesti kallistuksenvakaaja jos sellainen on tehokkaammassakin mallissa.
matalan pudjetin kulkineet...
FORD
Prosenteissa ei kuitenkaan eritellä jarrujen osuutta. Ihan sama on vaihtaa koko akseli jarruineen. Tai sitten ei. Mutta sama 10% menee varmaankin.
Etujarrut on samat, niitä ei tarvi vaihtaa. Tarkalleen ottaen tohon taunukseen pitäisi pilkkuaviilaamalla vaihtaa pidemmät takajouset, 9" takajarrut sekä taka-akseli, vaihteisto (eikös V-koneessa ole ihan erilainen laatikko kuin suorassa? siis käykö 1.6:sen laatikko muka johonkin veekuutoseen?) ja tietysti kone.
Käytännössä kuitenkin homma etenisi kai näin: kone 15%, laatikko+kytkin 9% ja takajarrut 10% eli yhteensä 34%. Vois vielä etusäleikönkin vaihtaa erinäkösen.. 1%.
Prosenteissa ei kuitenkaan eritellä jarrujen osuutta. Ihan sama on vaihtaa koko akseli jarruineen. Tai sitten ei. Mutta sama 10% menee varmaankin.
Etujarrut on samat, niitä ei tarvi vaihtaa. Tarkalleen ottaen tohon taunukseen pitäisi pilkkuaviilaamalla vaihtaa pidemmät takajouset, 9" takajarrut sekä taka-akseli, vaihteisto (eikös V-koneessa ole ihan erilainen laatikko kuin suorassa? siis käykö 1.6:sen laatikko muka johonkin veekuutoseen?) ja tietysti kone.
Käytännössä kuitenkin homma etenisi kai näin: kone 15%, laatikko+kytkin 9% ja takajarrut 10% eli yhteensä 34%. Vois vielä etusäleikönkin vaihtaa erinäkösen.. 1%.
Ei ole kovin vaikeaa
Tein toissa kesänä omalle 1.6 taunukselle vastaavan muutoksen, eli vaihdoin sinne 2,3 l myllyn. Ilmoitin katsastussedälle vaihtaneeni takajarrut, vaihdelaatikon ja koneen sekä etujouset ja meni ihan kepeästi läpi. Olihan siinä autossa kiinni silloinkin jo 2-litrasen perä, mutta olin ruuvannut uudet pultit jarrukilpien kiinnikkeeksi ja inssi vain tokaisi että onhan ne jarrutkin näemmä vaihdettu, ja mittasi ne varuuksi. muutoksia tuli kaiken kaikkiaan 29% ja hintaa katsastukselle tuli 25 euroa. Etujarruthan onkin kaikissa taunuksissa samat, eli ei niihin leimaa varten tarvitse koskea.