Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
Tuukka kirjoitti:
Vastus tulee mukaan resistanssin kautta:
R = U / I
Tästä nähdään, että jos resistanssi (eli vastuksen voimakkuus) kasvaa, täytyy joko jännitteen kasvaa tai virran pienentyä samassa suhteessa. Jännite on puolan määrittämä vakio, joten virta pienenee. Tämä heikentää kipinää, minkä lisäksi vastus pidentää kipinän kestoa edelleen hidastaen seoksen syttymisen nopeutta.
Miksi sitten suurimmassa osassa tulpanjohtoja on vimmatusti vastusta jos kerran siitä on pelkkää haittaa? Homma ei olekaan niin yksinkertainen, sillä suurella resistanssilla vähennetään sytytysjärjestelmän aiheuttamia häiriöitä. Tällaisten korkea-vastuksisten johtojen korvaaminen vastuksettomilla johdoilla, mikäli sytkäjärjestelmä muuten ei ole muutettu vaaditun laiseksi, ei toimi, ja sen Miikka olikin omakohtasesti todennut.
No niin, rupesihan täältä löytymään syvällisempää asiantuntemusta, hyvä!
Osaatko Tuukka - tai joku muu - kertoa, mikä mun sytkäjärjestelmässä sitten on "vikana", kun käynnistyvyys todella parani piuhojen vastuksen kasvaessa?? Sytkä on Motorcraftin kärjetön, tulpat myös Motorcraftit.
Koulussa kerran kävi niin, että yks korolla ei käyny kunnolla. Siihen vaihettiin kaasari, kaikki imupuolen tiivisteet, tulpat, kaikki johdot mitattiin, mutta ei vaan käyny kunnol. Kokeiltiin toisilla (käytetyillä) tulpanjohdoilla, mutta ei vaikuttanu. Jostainsyystä kuitenkin vaihdettiin uudet tulpanjohdot ja johan rupes käymään kunolla. Eli tulpanjohdoissa oli vikaa vaikka mittaus toisin sanoi.
koitan vaan sanoo et niis sun vanhois tulpanjohdois vois olla vikaa, vaikka mittari olis sanonu et ne on hyvät.
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81
niin niissä joissa on se vastus. yleensän on saatavilla kumpaakin
mallia. itse olen todennut että kestää paremmin se vastukseton.
jos sytkä katoaa niin kannattee tarkistaa.
fordeissakin sitä on mutta bmw ja vw sen löytää vissiin varmemmin.
japseista mitä mulla on ollu en ole tavannut.
ja se paljonko sitä vastusta kärsii olla riippuu sen puolan tehosta.
kärjettömiin ei voi laittaa ihan mitä tahansa puolaa koskapa se ohjaus-
yksikkö on laskettu tietyn tehoiselle puolalle.
hyvät kärjettömät järjestelmät toimivat v6 noin 7000 rpm.
tulpan kärkiväli ja elektrodien vahvuus vaikuttavat myös kipinän
toimintaan, monikärkisyys vaikuttaa lähinnä tulpan kestoikään mutta
myös hieman tehoon.
Paljonkos pitäis olla virrat päällä jännite puolan + ja - navan välillä ilman etuvastusta? Johdot irrallaan 12V, mutta kun laittaa puolaan kiinni niin tipahtaa 8V ja rupee puola lämpeen ja lämpee oikein kuumaksi.
Enempää en kerenny tutkia viikonloppuna. Kyseessä Motorcarftin kärjetön jakaja ja se "vanha ja iso" sytytysboksi (jota hiukan epäilen).
Lähti meinaan aikasemmin käyntiin, nyt kun bensapuolen on saanu jotenkuten kuntoon niin ei anna kipinää. Puola ja sytytysjohdot tosiaan uusia.
Hitsauskoneen silikoonikapelia käytin ja shampionin vastusmallin tulpanhatut.
Nyt on johdot+pyöriä kokonais vastus 9Kohmia (puolanjohto+Pyöriä+tulpanjohto).Hyvin tuntuu pelaavan ainakin tässä opelissa.Ennen ei jaksanut käydä kylmänä ilman imua ja nyt ikäänkuin väkisin pysyy käynnissä kierrosten ollessa alle 600rpm.
Lämpimästi suosittelen kaikille ja hintaa kerty 32€
Eikä tartte uusia mitänyt joskus hapetuksia poistaa.....
Ja häiriöistä ainakaan toistaiseksi ei tietoakaan.
Pitänee tähän kai lisätä että tiellä et oo tainnu käydä kokeileen, mutta tyhjäkäynti parani ainakin?
Ja nuo johtojen / puolan arvot mitä aikasemmin kysyin on ihan normaalit. Mutta ihan vihjeeksi, puolalle menevää virtajohtoa ei kannata haaroittaa menemään muualle. Saattaa yläkierroksilla tehot hävitä
onkos sillä mitään väliä kun johdot on aina eripituiset?
siistimminhän ne varmaan menee eikä yhtä helposti sekaisin,mutta onko haittaa/hyötyä jos ne olisi samanpituiset joka tulpalle?
Periaatteessa "parempi" mitä lyhyemmät on. Mitä pidempi, sitä suurempi resistanssi.
Eli näin ollen voisin kuvitella, että lyhyemmällä johdolla parempi kipinä.
Puolassa kyllä resursseja isompaankin vastukseen..
Taunus, Coupé GXL -74 (prokekti)
Sierra, 3.0 essex -89 (myydään osina tai kokonaisena)
Audi 100 avant 2,2 turbo quattro (200 look : ) -89
Taunus -81