Taka-akseleista
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
elikkä kaikki taaksepurettavat perät atlaksia
fordin alkuperäisistä varaosakirjoista ( capri 1-capri 2-escort 1)
taimuistakaan opuksista joita sain käsiini
en löytänyt atlas mainintaa vain salisbury/köln ja
timken/banjo.
jotka ymmärrän kölnin salisbury tyypiksi ja
timkenin banjo tyypiksi.
mieltäni askarruttaa yhä missä yhteydessä atlas
nimitys ontullut.
onko atlas siis vain tyyppinimi taaksepurettavalle hypoidi
tyypin perälle.
taunus mk1 pikkunen 1.6 ja iso 2,0
niin mikä
escort mk1 saksalainen - p3 - p5
kaikki edellä mainitut olen purkanu eikä niistä
muistaakseni osat ristiinpassaa.
kyseisissä autoissa on varmasti ollut periä
joita minun omistamiin ei oo sattunu
joten mallivalikoima on vielä laajempi näitä
atlaksia.
fordin alkuperäisistä varaosakirjoista ( capri 1-capri 2-escort 1)
taimuistakaan opuksista joita sain käsiini
en löytänyt atlas mainintaa vain salisbury/köln ja
timken/banjo.
jotka ymmärrän kölnin salisbury tyypiksi ja
timkenin banjo tyypiksi.
mieltäni askarruttaa yhä missä yhteydessä atlas
nimitys ontullut.
onko atlas siis vain tyyppinimi taaksepurettavalle hypoidi
tyypin perälle.
taunus mk1 pikkunen 1.6 ja iso 2,0
niin mikä
escort mk1 saksalainen - p3 - p5
kaikki edellä mainitut olen purkanu eikä niistä
muistaakseni osat ristiinpassaa.
kyseisissä autoissa on varmasti ollut periä
joita minun omistamiin ei oo sattunu
joten mallivalikoima on vielä laajempi näitä
atlaksia.
Jeps ja jos oikein muistan pikku-atlaksen välitykset oli 4.125 ja 3.89.
Isossa atlaksessa välitykset oli 3.77, 3.44, 3.22 ja 3.09. kahta viimeisintä
käytetettiin 3000 caprissa (3.22 oli MK I ja 3.09 siitä uudemmat.)
1600 taunus 3.89
2000/4 3.77
2000-2300-2600/V6 3.44
Caprin pikku ja ison atlaksen välitykset käyvät taunuksen vastaaviin.
Veto-akselit caprissa lyhyemmät - caprissa kapeampi perä ja lehtijouset.
jos olen väärässä korjatkaa- voin tarkentaa tietoja fordin teknisistä tiedoista.
Isossa atlaksessa välitykset oli 3.77, 3.44, 3.22 ja 3.09. kahta viimeisintä
käytetettiin 3000 caprissa (3.22 oli MK I ja 3.09 siitä uudemmat.)
1600 taunus 3.89
2000/4 3.77
2000-2300-2600/V6 3.44
Caprin pikku ja ison atlaksen välitykset käyvät taunuksen vastaaviin.
Veto-akselit caprissa lyhyemmät - caprissa kapeampi perä ja lehtijouset.
jos olen väärässä korjatkaa- voin tarkentaa tietoja fordin teknisistä tiedoista.
jos ei foordii niin ei oo hauskaa
miksei niitä sanota salisburyksi niin
ne on fordin omiin tietoihin merkattu
kts. aikaisemmat.
mexicon huoltokirjalisäys ilmoittaa
peräksi timkenin.
haimakainen esim. ( joku lehtiartikkeli )
kertoo kaikkien (mmhantuoja)suomeentuotujen rs:ien
tulleen englannista enkkuperällä.
( tais olla vanha vauhdinmaailma jossa
tuo artikkeli )
tämän keskustelun aloituksessahan ei ollu
kyse perien listauksesta tai ominaisuuksista
vaan atlas nimityksestä.
ne on fordin omiin tietoihin merkattu
kts. aikaisemmat.
mexicon huoltokirjalisäys ilmoittaa
peräksi timkenin.
haimakainen esim. ( joku lehtiartikkeli )
kertoo kaikkien (mmhantuoja)suomeentuotujen rs:ien
tulleen englannista enkkuperällä.
( tais olla vanha vauhdinmaailma jossa
tuo artikkeli )
tämän keskustelun aloituksessahan ei ollu
kyse perien listauksesta tai ominaisuuksista
vaan atlas nimityksestä.
Kaikkissa RS, Mexico ja TC Escorteissa on Timken akseli valmistusmaasta riippumatta.makezz69 kirjoitti:Joo meinas unohtua Englannissa valmistetuissa Escorteissa (paitsi Mexico, RS2000, Twincam), Capreissa(paitsi V6 mallit), cortinat (paitsi GT ja GXL) enkkuperä.
ja Saksassa tehdyissä Escorit, caprit, Taunukset aina Atlas perä.
Cortinat mk1 ja mk2 Timken
Cortina Mk3 (kuten taunus) eli köln/salisbury.
Joo niin muuten olikin, tarkistin asian enkku perä mexico, rs2000 ja twincam escorteissa välitys oli 3.54.
Taunus/Cortina MKIII 1300-1600 Pikku-atlas välitykset 4.11 ja 3.89.
1600 GT, 2000/4, 2000-2600/V6 Iso-atlas ja välitys 3.75 ja 3.44.
Huom. Escorteissa ollut myös Iso-atlas perää mutta selvitetään missä malleissa.
Ja korjaus Caprin periin 1300-1600 GT enkkuperällä ja välitykset 4.125 ja 3.77. Ja 1600 oli myös Isolla-Atlaksella välitys 3.75.
2000/4, 2000/V4ja 2000/V6 iso-atlas 3.44.
2300/V6 3.22 välityksellä
2800i-3000 3.09 välityksellä.
Jos olen väärässä korjatkaa mutta edellä mainittu nippeli tieto on
suoraan OY FORD AB:n huolto broshyyristä.
Taunus/Cortina MKIII 1300-1600 Pikku-atlas välitykset 4.11 ja 3.89.
1600 GT, 2000/4, 2000-2600/V6 Iso-atlas ja välitys 3.75 ja 3.44.
Huom. Escorteissa ollut myös Iso-atlas perää mutta selvitetään missä malleissa.
Ja korjaus Caprin periin 1300-1600 GT enkkuperällä ja välitykset 4.125 ja 3.77. Ja 1600 oli myös Isolla-Atlaksella välitys 3.75.
2000/4, 2000/V4ja 2000/V6 iso-atlas 3.44.
2300/V6 3.22 välityksellä
2800i-3000 3.09 välityksellä.
Jos olen väärässä korjatkaa mutta edellä mainittu nippeli tieto on
suoraan OY FORD AB:n huolto broshyyristä.
jos ei foordii niin ei oo hauskaa
Virallisesti ei missään. Oli saatavana ainoastaan RS-dealerien kautta varaosana.makezz69 kirjoitti:Huom. Escorteissa ollut myös Iso-atlas perää mutta selvitetään missä malleissa.
Isoja Atlaksia kuitenkin löytyy silti mk1 escoista koska tehtaalla oli tuotanto ongelmia pikkuakselin kanssa. laittoivat sitten mitä saatiin eli isoja periä. Vuosi taisi olla -69, no tarkistakoon joku vuoden jostakin escort historiikista.
Atlas tarkoittaa sitä isoa saksalaista perää eli köln/salisbury versioista sitä järeämpää, taisi olla 7" lautaspyörällä.
Pieni saksalainen perä on taas muistaakseni 6,5 " lautaspyörällä. Toki muutakin eroa isompaan on. Tätä on sitten alettu nimittämään piiku-atlakseksi vaikkei alunperin sitä nimeä ole käytetty. Atlas nimi alunperin lienee engelsmannien keksintöä?
Englantilainen perä taas on Timken.
Baby eli Narrow atlas on taas se escorteissa käytetty kapeampi versio, virallisesti vain kilpailuihin rakennetuissa autoissa mutta kuten tiedämme eksyi niitä tuotantoonkin, jopa 1,1 koneisiin autoihin. Saattaa kestää niissä..
Ensimmäiset versiot Atlas (iso salisbury) peristä olivat todella 60 luvun M fordeissa ja transiteissa. Myös silloin oli ja saatavana lukollista versiota, esim. M sarjan (P7) RS malleissa optiona.
Pieni saksalainen perä on taas muistaakseni 6,5 " lautaspyörällä. Toki muutakin eroa isompaan on. Tätä on sitten alettu nimittämään piiku-atlakseksi vaikkei alunperin sitä nimeä ole käytetty. Atlas nimi alunperin lienee engelsmannien keksintöä?
Englantilainen perä taas on Timken.
Baby eli Narrow atlas on taas se escorteissa käytetty kapeampi versio, virallisesti vain kilpailuihin rakennetuissa autoissa mutta kuten tiedämme eksyi niitä tuotantoonkin, jopa 1,1 koneisiin autoihin. Saattaa kestää niissä..
Ensimmäiset versiot Atlas (iso salisbury) peristä olivat todella 60 luvun M fordeissa ja transiteissa. Myös silloin oli ja saatavana lukollista versiota, esim. M sarjan (P7) RS malleissa optiona.
noniin vieläkun selviää missä
vaiheessa ne engelsmannit
sen atlas nimen anto jos anto
kun ittellä on ollu jostain syystä
semmonen käsitys että se tuli
kun mk 1 escort rallitykki sai
bda,zf,atlaksen.
tuon bda kun laittoivat niin tehot
tais vähän nousta lotukseen
verrattuna.
240 kaasareilla / 270 ruiskulla
vaiheessa ne engelsmannit
sen atlas nimen anto jos anto
kun ittellä on ollu jostain syystä
semmonen käsitys että se tuli
kun mk 1 escort rallitykki sai
bda,zf,atlaksen.
tuon bda kun laittoivat niin tehot
tais vähän nousta lotukseen
verrattuna.
240 kaasareilla / 270 ruiskulla
Lopetas nyt höpöttäminen.p3 kirjoitti:no ei oo sitä bda:takaan
BDA = belt driven A-series eli juurikin 1600 kent lohko jossa 16 tappinen kansi. RS1600:a kasattiin AVO:lla ja kone oli BDA.
http://www.race-cars.com/utility/coswrthr.htm#BDA
http://www.cosworthrsclub.com/klassikot ... toria.html