Sivu 1/4

Taka-akseleista

Lähetetty: 17 Tammi 2005, 23:25
Kirjoittaja p3
onkohan tämä atlas arvostus kuinka pitkälle seurausta
siitä että capri/rs2000 kilpa-autoissa käytettiin niitä
-70 luvulla. m-sarjan/mk taunusten perillä ei kovin
paljon ole edellisiin yhteyttä hv-keston tai sisuskalujen puolesta.

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 00:22
Kirjoittaja p3
no eikö salisbyry versiot enään olekkaan
atlakseksia.

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 00:28
Kirjoittaja p3
klip klap atlas on pop pop pop

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 11:53
Kirjoittaja Taco
Siis onko siinä mitään eroa, kunhan on "iso-atlas" ? Välitykset kyllä muuttuu ja Caprissa on pitemmät, mutta ei kai niissä muita eroja ole sisuskaluissa?

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 18:21
Kirjoittaja Vieras
missäs taunuksessa semmonen atlas on
tehtaan jäljiltä.
esim. mk1 escortin saksanmallin pikkuperää
nimitetään atlakseksi monesti.
kuulostaako hienommalta vai miksi näin.

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 19:39
Kirjoittaja Mois
Anonymous kirjoitti:missäs taunuksessa semmonen atlas on
tehtaan jäljiltä.
esim. mk1 escortin saksanmallin pikkuperää
nimitetään atlakseksi monesti.
kuulostaako hienommalta vai miksi näin.
2 litrasissa ja isommissa Taunuksissa on pääsääntöisesti Iso-Atlas!

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 19:53
Kirjoittaja p3
taunuksenperä on salisbyry ja escortin
saksan mallin perä ilmeisesti sen edeltäjiä.
atlaksenperiä ei käsittääkseni löydy
kuin 3000 caprista ja escorttien tehtaan
kilpureista sitten vielä kestävämpiä versioita
aina 4 ryhmän 300 hv asti.

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 19:58
Kirjoittaja Mois
Yleisen käsityksen mukaan ne Taunuksen Salisbury perät on nimen omaan Atlaksia! Sitä en tiedä miten kisavehkeissä periä on vahvistettu?
Escortin, Caprin ja Taunuksen Isossa Atlaksessa on keskenään sopivat sisuskalut.
Tilaappas esim. Quiafen lukko Atlakseen, niin kyllä se käy sinne Taunuksen Salisbury perään!

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 20:48
Kirjoittaja p3
tehtaan capri osa kataloogista löyty
salisbury ja timken banjo akselit.
muistin tuon 3000 perän väärin eli
atlas perustuu 3000 salisburyyn.
mutta missä vaiheessa se atlas
nyt sitten tulee kuvaan mukaan ennen
vai jälkeen.
onko kellään asiasta dokumenttia.

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 21:07
Kirjoittaja Mois
p3 kirjoitti:tehtaan capri osa kataloogista löyty
salisbury ja timken banjo akselit.
muistin tuon 3000 perän väärin eli
atlas perustuu 3000 salisburyyn.
mutta missä vaiheessa se atlas
nyt sitten tulee kuvaan mukaan ennen
vai jälkeen.
onko kellään asiasta dokumenttia.
3.0 Capriin myydään esim. Quaifen lukkoa Atlas perään ja "English" perään! Tuo "Timken" on nähtävästi tuo Enkkuperä???

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 21:32
Kirjoittaja Tero_s
English perä on Timken, murikka irtoaa banjosta. Atlas on Salisbury, siinä perä kasataan akseliin eli murikka on akselin kanssa "yhtäpuuta". Jos en aivan väärin muista niin Timken (laakerivalmistaja briteissä) oli english akselin tekijä ja salisbury (saksassa) atlaks(i)en.

Works Escorts (en muista kirjoittajaa nyt) kirjassa kerrotaan isojen atlasten olevan alunperin juurikin m-mallien ja taunus transitien (60-luvun paku) akseleita. Akselia eri versioineen on sitten käytetty vähän siellä sun täällä. esim. mk1-3 taunksissa. Iso atlas pitäisi löytyä 2.0 ja sitä isommilla koneilla valmistetuista taunuksista. Pitäisi siksi että esim. Graham Robsonin kirjan Cortinas mukaan myös pikku atlaksia on laitettu jo tehtaalla autoihin joihin niitä ei oikeastaan kuuluisi. Samoin isoja atlaksia (mk1 escort).

Timken akseliin saa (sai) muuten salisburyn valmistamia lukkoja. :-)

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 21:36
Kirjoittaja p3
escort mk1-p3-p5-taunus mk pikkuperä ja iso perä=
keskenään erilaisia.

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 22:06
Kirjoittaja Vieras
Joo, Iso-Atlas löytyy alkuperäisenä mm. eräästä MKI 1.1 "Isolohko" Farmari Escortista :lol:

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 23:30
Kirjoittaja Jallu
Isoja-Atlaksi löytyy ainakin Escorteista (narrow), Capreista, M-malleista, Taunuksista ja P100-lavasierroista.

Lähetetty: 18 Tammi 2005, 23:58
Kirjoittaja Tero_s
p3 kirjoitti:escort mk1-p3-p5-taunus mk pikkuperä ja iso perä=
keskenään erilaisia.
Tietysti, miksi ne muuten olisivat pieni ja iso?

Jallu kirjoitti:Isoja-Atlaksi löytyy ainakin Escorteista (narrow), Capreista, M-malleista, Taunuksista ja P100-lavasierroista.
Ja taunus transitista / FK1000:sta.
http://personal.inet.fi/koti/tero.setal ... le0097.jpg