Taka-akseleista

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Taka-akseleista

ViestiKirjoittaja p3 » 17 Tammi 2005, 23:25

onkohan tämä atlas arvostus kuinka pitkälle seurausta
siitä että capri/rs2000 kilpa-autoissa käytettiin niitä
-70 luvulla. m-sarjan/mk taunusten perillä ei kovin
paljon ole edellisiin yhteyttä hv-keston tai sisuskalujen puolesta.
Avatar
p3
 
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

ViestiKirjoittaja p3 » 18 Tammi 2005, 00:22

no eikö salisbyry versiot enään olekkaan
atlakseksia.
Avatar
p3
 
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

ViestiKirjoittaja p3 » 18 Tammi 2005, 00:28

klip klap atlas on pop pop pop
Avatar
p3
 
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

ViestiKirjoittaja Taco » 18 Tammi 2005, 11:53

Siis onko siinä mitään eroa, kunhan on "iso-atlas" ? Välitykset kyllä muuttuu ja Caprissa on pitemmät, mutta ei kai niissä muita eroja ole sisuskaluissa?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Taco
 
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Vieras » 18 Tammi 2005, 18:21

missäs taunuksessa semmonen atlas on
tehtaan jäljiltä.
esim. mk1 escortin saksanmallin pikkuperää
nimitetään atlakseksi monesti.
kuulostaako hienommalta vai miksi näin.
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Mois » 18 Tammi 2005, 19:39

Anonymous kirjoitti:missäs taunuksessa semmonen atlas on
tehtaan jäljiltä.
esim. mk1 escortin saksanmallin pikkuperää
nimitetään atlakseksi monesti.
kuulostaako hienommalta vai miksi näin.


2 litrasissa ja isommissa Taunuksissa on pääsääntöisesti Iso-Atlas!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7816
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

ViestiKirjoittaja p3 » 18 Tammi 2005, 19:53

taunuksenperä on salisbyry ja escortin
saksan mallin perä ilmeisesti sen edeltäjiä.
atlaksenperiä ei käsittääkseni löydy
kuin 3000 caprista ja escorttien tehtaan
kilpureista sitten vielä kestävämpiä versioita
aina 4 ryhmän 300 hv asti.
Avatar
p3
 
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

ViestiKirjoittaja Mois » 18 Tammi 2005, 19:58

Yleisen käsityksen mukaan ne Taunuksen Salisbury perät on nimen omaan Atlaksia! Sitä en tiedä miten kisavehkeissä periä on vahvistettu?
Escortin, Caprin ja Taunuksen Isossa Atlaksessa on keskenään sopivat sisuskalut.
Tilaappas esim. Quiafen lukko Atlakseen, niin kyllä se käy sinne Taunuksen Salisbury perään!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7816
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

ViestiKirjoittaja p3 » 18 Tammi 2005, 20:48

tehtaan capri osa kataloogista löyty
salisbury ja timken banjo akselit.
muistin tuon 3000 perän väärin eli
atlas perustuu 3000 salisburyyn.
mutta missä vaiheessa se atlas
nyt sitten tulee kuvaan mukaan ennen
vai jälkeen.
onko kellään asiasta dokumenttia.
Avatar
p3
 
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

ViestiKirjoittaja Mois » 18 Tammi 2005, 21:07

p3 kirjoitti:tehtaan capri osa kataloogista löyty
salisbury ja timken banjo akselit.
muistin tuon 3000 perän väärin eli
atlas perustuu 3000 salisburyyn.
mutta missä vaiheessa se atlas
nyt sitten tulee kuvaan mukaan ennen
vai jälkeen.
onko kellään asiasta dokumenttia.


3.0 Capriin myydään esim. Quaifen lukkoa Atlas perään ja "English" perään! Tuo "Timken" on nähtävästi tuo Enkkuperä???
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7816
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

ViestiKirjoittaja Tero_s » 18 Tammi 2005, 21:32

English perä on Timken, murikka irtoaa banjosta. Atlas on Salisbury, siinä perä kasataan akseliin eli murikka on akselin kanssa "yhtäpuuta". Jos en aivan väärin muista niin Timken (laakerivalmistaja briteissä) oli english akselin tekijä ja salisbury (saksassa) atlaks(i)en.

Works Escorts (en muista kirjoittajaa nyt) kirjassa kerrotaan isojen atlasten olevan alunperin juurikin m-mallien ja taunus transitien (60-luvun paku) akseleita. Akselia eri versioineen on sitten käytetty vähän siellä sun täällä. esim. mk1-3 taunksissa. Iso atlas pitäisi löytyä 2.0 ja sitä isommilla koneilla valmistetuista taunuksista. Pitäisi siksi että esim. Graham Robsonin kirjan Cortinas mukaan myös pikku atlaksia on laitettu jo tehtaalla autoihin joihin niitä ei oikeastaan kuuluisi. Samoin isoja atlaksia (mk1 escort).

Timken akseliin saa (sai) muuten salisburyn valmistamia lukkoja. :-)
Tero_s
 
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja p3 » 18 Tammi 2005, 21:36

escort mk1-p3-p5-taunus mk pikkuperä ja iso perä=
keskenään erilaisia.
Avatar
p3
 
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

ViestiKirjoittaja Vieras » 18 Tammi 2005, 22:06

Joo, Iso-Atlas löytyy alkuperäisenä mm. eräästä MKI 1.1 "Isolohko" Farmari Escortista :lol:
Vieras
 

ViestiKirjoittaja Jallu » 18 Tammi 2005, 23:30

Isoja-Atlaksi löytyy ainakin Escorteista (narrow), Capreista, M-malleista, Taunuksista ja P100-lavasierroista.
Avatar
Jallu
 
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Elo 2004, 09:18
Paikkakunta: Snadi

ViestiKirjoittaja Tero_s » 18 Tammi 2005, 23:58

p3 kirjoitti:escort mk1-p3-p5-taunus mk pikkuperä ja iso perä=
keskenään erilaisia.


Tietysti, miksi ne muuten olisivat pieni ja iso?


Jallu kirjoitti:Isoja-Atlaksi löytyy ainakin Escorteista (narrow), Capreista, M-malleista, Taunuksista ja P100-lavasierroista.


Ja taunus transitista / FK1000:sta.
http://personal.inet.fi/koti/tero.setal ... le0097.jpg
Tero_s
 
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Seuraava

Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron