Puristussuhde
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Puristussuhde
Nyt on Pöhöllä pienoinen päänvaiva liittyen puristussuhteisiin.
Avasin tuossa koneen jossa poraus on 93mm isku 68.5mm kannentiiviste puristuneena 1.2mm männät 0.8mm lohkonpinnan alapuolella ja palotilat kuutioituna 52cc. No tämähän on vielä ihan ok mutta kun nuo arvot tökkii puristussuhdelaskuriin on lopputulos jossain kahdeksan pinnassa kun taas esim tiedoissaoleva exel-taulukko väittäisi suhteen olevan 9.2:1
Lisäksi tuo laskuri tuntuu elävän ihan omaa elämäänsä, ohjelma sammutettuna uudelleen käynnistettynä samoilla arvoilla kajahtaakin tauluun 9.75:1 !!! Mitä tässä nyt pitäisi uskoa. Kannen paksuus oli noin 73.5mm ja noin silmämunalla tutkittuna näyttäisi olevan laskematon.
Jos siis puristussuhteen haluaisi hiivittää tuonne 11 pintaan mitä voitanee vielä pitää jotakuinkin järkevissä rajoissa on mitä ilmeisimmin raavittava tavaraa melko reilusti niin lohkon pinnasta kuin kannesta.
Missä kohtaa tässä on ristiriita ja mistä se johtuu. Olen nyt tämän homman hanssa hieman sillassa sillä numeroarvot eivät nyt pidä yhtä kirjatiedon kanssa.
Avasin tuossa koneen jossa poraus on 93mm isku 68.5mm kannentiiviste puristuneena 1.2mm männät 0.8mm lohkonpinnan alapuolella ja palotilat kuutioituna 52cc. No tämähän on vielä ihan ok mutta kun nuo arvot tökkii puristussuhdelaskuriin on lopputulos jossain kahdeksan pinnassa kun taas esim tiedoissaoleva exel-taulukko väittäisi suhteen olevan 9.2:1
Lisäksi tuo laskuri tuntuu elävän ihan omaa elämäänsä, ohjelma sammutettuna uudelleen käynnistettynä samoilla arvoilla kajahtaakin tauluun 9.75:1 !!! Mitä tässä nyt pitäisi uskoa. Kannen paksuus oli noin 73.5mm ja noin silmämunalla tutkittuna näyttäisi olevan laskematon.
Jos siis puristussuhteen haluaisi hiivittää tuonne 11 pintaan mitä voitanee vielä pitää jotakuinkin järkevissä rajoissa on mitä ilmeisimmin raavittava tavaraa melko reilusti niin lohkon pinnasta kuin kannesta.
Missä kohtaa tässä on ristiriita ja mistä se johtuu. Olen nyt tämän homman hanssa hieman sillassa sillä numeroarvot eivät nyt pidä yhtä kirjatiedon kanssa.
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Tätä minä tässä nyt haenkin. Jossain mättää ja reilulla lapasella. Älyttömän hyvä lähteä suunnittelemaan puristussuhteita jos jo lähtöarvot on päin seiniä. Jos tavoitellaan 11:1 suhteita ja käteen jää 9.5:1 niin ei paljoa naurata.
Onkohan tuo minun kone jollain jämäosilla kasattu tai jotain muuta mätää valuva yksilö. Alakerta siinä ainakin oli ihan jauhona, ei yhtään ehjää laakeria. Todella mahtava aihio siis jos ei muuta.
Onkohan tuo minun kone jollain jämäosilla kasattu tai jotain muuta mätää valuva yksilö. Alakerta siinä ainakin oli ihan jauhona, ei yhtään ehjää laakeria. Todella mahtava aihio siis jos ei muuta.
Pikaisesti laskettuna myös taskukalkulaattori näyttää 8,088:1....
Eihän missään koneessa paljealue saisi olla kahta milliä...?
Eihän missään koneessa paljealue saisi olla kahta milliä...?
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Mistäköhän tuon LC-version tunnistaa? Ja millä tempulla nuo puristukset on sitten pudotettu 9.2=>8. Tein hakuja ja jossain tekstissä puhuttiin palotilan koon olevan tässä koneessa 58cc minulla ne on kuitenkin 52cc. Taas toisessa topicissa oli kirjoitettu että mäntä on lohkonpinnan tasalla, minulla ne jää kuitenkin tuon 0.8mm alle. No, eiköhän siitä jotain saa tehtyä, helpompi sitä tavaraa noista on pois ottaa mitä lähteä lisäämään.
Kone on peräisin jostain granadasta joka mitä ilmeisimmin on ihan suomiauto.
Kone on peräisin jostain granadasta joka mitä ilmeisimmin on ihan suomiauto.
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Se kilven lukeminen voi olla hieman huonoa sillä auto on mitä ilmeisimmin puolen kuution paalina. Joten nyt pitää ilmeisesti keskittyä vain tuohon koneeseen.
Tulipahan tuossa mieleen että mitenköhän tässä mahtaa käydä koska palotiloja pitäisi pienentää 10cc eli 52=>42 ja männät 0.6mm lohkon pinnan yli jolloin ollaan tavoitteessa eli 11:1. Kannesta pitää poistaa siis melko paljon ja tämä saattaa aiheuttaa sitten ongelmia nokkaa valittaessa.
Olisikohan siis viisaampaa lähteä täyttämään palotiloja hitsaten ja sen jälkeen vain oikaista taso, kuin poistaa tuo 10cc mikä on milleissä paljon.
Hieno homma. Kuvittelin urpo että hyvinhän tässä käy ja kohtuullisilla materiaalipoistoilla saadaan homma kuosiin mutta kylläpähän tulee päänvaivaa kun paljastuu tälläinen yllätysmomentti eli mitä ilmeisimmän tuo LC-tyypin 8.1:1 puristukset.
Tulipahan tuossa mieleen että mitenköhän tässä mahtaa käydä koska palotiloja pitäisi pienentää 10cc eli 52=>42 ja männät 0.6mm lohkon pinnan yli jolloin ollaan tavoitteessa eli 11:1. Kannesta pitää poistaa siis melko paljon ja tämä saattaa aiheuttaa sitten ongelmia nokkaa valittaessa.
Olisikohan siis viisaampaa lähteä täyttämään palotiloja hitsaten ja sen jälkeen vain oikaista taso, kuin poistaa tuo 10cc mikä on milleissä paljon.
Hieno homma. Kuvittelin urpo että hyvinhän tässä käy ja kohtuullisilla materiaalipoistoilla saadaan homma kuosiin mutta kylläpähän tulee päänvaivaa kun paljastuu tälläinen yllätysmomentti eli mitä ilmeisimmän tuo LC-tyypin 8.1:1 puristukset.
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Tuo tilavuus riippuu tietysti sylinteriluvusta, ja nyt vain on puhdasta sattumaa että tuo tilavuus asettui sinne 2.8 pintaan olettamuksella että pyttyjä on kuusi.
Jotenkin nyt alkaa todella tuntumaan sille että täytän noita palotiloja jolloin vältetään jatkossa sudenkuopat joita minun tuurilla tulee satavarmasti. Piileehän tässä täyttämisessäkin omat riskinsä, minun tuurila se "täytös" irtoaa kuitenkin ja putoaa männnän päälle ja tässä vaiheessa yleensä männällä on vauhtia sen verran ettei ole epäselvää miten mahtavasti kone tuhoutuu. Eikä tuho rajoitu yhtään pyttyyn vaan ihan varmasti se möykky kimpoaa imusarjaan ja käy jauhamassa ihan jokaisen pytyn vuorollaan tuhannen päreiksi. Tulee hyvä verkonpaino, kun ehjää ei jää kuin tulpanjohdot.
Jotenkin nyt alkaa todella tuntumaan sille että täytän noita palotiloja jolloin vältetään jatkossa sudenkuopat joita minun tuurilla tulee satavarmasti. Piileehän tässä täyttämisessäkin omat riskinsä, minun tuurila se "täytös" irtoaa kuitenkin ja putoaa männnän päälle ja tässä vaiheessa yleensä männällä on vauhtia sen verran ettei ole epäselvää miten mahtavasti kone tuhoutuu. Eikä tuho rajoitu yhtään pyttyyn vaan ihan varmasti se möykky kimpoaa imusarjaan ja käy jauhamassa ihan jokaisen pytyn vuorollaan tuhannen päreiksi. Tulee hyvä verkonpaino, kun ehjää ei jää kuin tulpanjohdot.
2.8 kannet on erinomainen lähtökohta virimoottoriin.
"Paljetilat" molemmin puolin.
Pitäisin valurauta kansien täytehitsaamista puristussuhteen nostamiseksi
viimeisenä vaihtoehtona.
Lohkon dekkitasosta milli tai vähän enemmän pois, niin että männät
tulee vähän dekkitason yli.
Sitten kansista pari milliä pois.
Koneen poraus 1 milli ylikokoon.
Eiköhän noilla jo tule puristuksia normi autoon riittävästi.
http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
Olen itse käyttänyt kannentiivisteen paksuutena 1 milli.
Ja kannentiivisteen halkaisija sylinteri + 1 milli.
"Paljetilat" molemmin puolin.
Pitäisin valurauta kansien täytehitsaamista puristussuhteen nostamiseksi
viimeisenä vaihtoehtona.
Lohkon dekkitasosta milli tai vähän enemmän pois, niin että männät
tulee vähän dekkitason yli.
Sitten kansista pari milliä pois.
Koneen poraus 1 milli ylikokoon.
Eiköhän noilla jo tule puristuksia normi autoon riittävästi.
http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
Olen itse käyttänyt kannentiivisteen paksuutena 1 milli.
Ja kannentiivisteen halkaisija sylinteri + 1 milli.
kone on ilmeisesti 2.8, mutta kuulostaa
että vois olla 2.6 akseli
tee 2.6 pienipalotilallisimmilla kansilla ja laita niihin 2.8 venttiilit
edit
mitä vittua puhutko siis nyt ollenkaan fordin kutosesta?
että vois olla 2.6 akseli
tee 2.6 pienipalotilallisimmilla kansilla ja laita niihin 2.8 venttiilit
edit
mitä vittua puhutko siis nyt ollenkaan fordin kutosesta?
Taunus 2.3 2D '75
Taunus 2.0 2D '75
Taunus 2.8 STW '82
Taunus '79 Chopattu
Taunus '74 ja '80 joista varaosia myytävänä
Oldsmobile Custom Cruiser '85
Plymouth Valiant '66
Taunus 2.0 2D '75
Taunus 2.8 STW '82
Taunus '79 Chopattu
Taunus '74 ja '80 joista varaosia myytävänä
Oldsmobile Custom Cruiser '85
Plymouth Valiant '66
-
- Viestit: 473
- Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Lohko ja muut hilppeet on nyt kyydissä ja katsotaan mitä niille saadaan tehtyä. Pitää tehdä sen kannen suhteen pientä kuutiointia laskemisen aikana jolloin jää ainakin mutuilu ja voivottelu pois eli otetaan sen verran että pääpiirteissään tavoitteet savutetaan . Mittailin ja tutkailin hieman niitä palotiloja ja kyllähän niistä tilatuus pienenee tuolla parillakin millilllä niin että luulisi riittävän.
Onko kenellä kokemuksia paikoista missä hiovat nokka-akseleita. Jossain kylmäkoskella on ilmeisesti joku varsin suosittu paikka sekä jossain helsingin lähellä, nimi ei nyt juohdu mieleen. Kun tuo kone on nyt auki niin teettää siihen sopivan nenäkepin, samalla vaivalla saa senkin hoidettua.
Onko kenellä kokemuksia paikoista missä hiovat nokka-akseleita. Jossain kylmäkoskella on ilmeisesti joku varsin suosittu paikka sekä jossain helsingin lähellä, nimi ei nyt juohdu mieleen. Kun tuo kone on nyt auki niin teettää siihen sopivan nenäkepin, samalla vaivalla saa senkin hoidettua.
Muistaakseni nimi on Mauri VirtanenPöhö-Andrei kirjoitti:Lohko ja muut hilppeet on nyt kyydissä ja katsotaan mitä niille saadaan tehtyä. Pitää tehdä sen kannen suhteen pientä kuutiointia laskemisen aikana jolloin jää ainakin mutuilu ja voivottelu pois eli otetaan sen verran että pääpiirteissään tavoitteet savutetaan . Mittailin ja tutkailin hieman niitä palotiloja ja kyllähän niistä tilatuus pienenee tuolla parillakin millilllä niin että luulisi riittävän.
Onko kenellä kokemuksia paikoista missä hiovat nokka-akseleita. Jossain kylmäkoskella on ilmeisesti joku varsin suosittu paikka sekä jossain helsingin lähellä, nimi ei nyt juohdu mieleen. Kun tuo kone on nyt auki niin teettää siihen sopivan nenäkepin, samalla vaivalla saa senkin hoidettua.
Kylmäkosken erikoismoottori oy
37910 kylmäkoski
puh 937/51440 (näin lukee lapussa en tiedä toimiiko, vaikuttaa vähän erikoiselta numerolta )
-vk-