SOLEX 35EEIT perusäätösäätöarvot
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Mul piti säätää läpät täysin kiinni, muuten tyhjäkäynti vaelsi, koska alipainesäätö sääteli sytystä ees taas. Siitä isosta ilmaruuvista säädin sen tyhjäkäyntinopeuden.veeqs kirjoitti:Tuosta säätöohjeet EEIT:lle. Imuläpät pitää olla hivenen auki ettei kone tukehdu bensaan käynnistäessä. Ohjeen sivu 6, kohdat 25 ja 26.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Jees,
Alkaa homma selvitä.
Alussa, kun aloin tätä kaasari asiaa omaan projektiin tekemään ja perushuoltamaan. ostin useammalta foorumilaiselta EEIT kaasareita. Osa 32 ja osa taas 35 versioita.
Nyt myös ohjeita ja teknisiä piirustuksia tutkiessani olen huomannut, että on kaasareissa myös vuosiluvun mukaan vaihtuvaa tyyppiä. On tuota 77, 80 jne malleja.
Nyt minulla on tuossa toimivassa kaasarissa ( siis joten kuten toimivassa) nähtävästi tällainen vanhempi kansi, jossa on se joku seosruuvi, mitä ei ole tuoreemmissa versioissa. Pitää siis rakentaa sellainen kaasarin kansi, jossa ei ole sitä seosruuvia. Kun on varmastikin helpompi säätää, kun edes yksi ruuvi vähemmän.
Se iso CO ruuvi ja sen O-rengas oli aivan koppura ja muotoutunut nelikanttiseksi. Ei varmastikaan pitänyt painetta siitä kohtaa, kuten ei pitänyt niistä kahdesta ilmaseosruuvistakaan. Se on nyt vaihdettu.
Jouduin automaattiryypyn ottamaan vielä kerran irti, kun se vuosi jäähdytysnestettä sen bimetalli kierukan rungon välistä, missä neste kiertää. Oli muuten hieman jumissa se pultti. Ei varmasti koskaan avattu, koska se pultti oli siltä osin, mihin neste koskee kierteitä, hävittänyt kierteet kokonaan.
Kuis muuten rosteri ja alumiini keskenään reagoi pidemmällä ajalla?
Meinasin, vaan, että sen pultin voisi korvata rosterisella. Keltapassivoitukin varmaan voisi auttaa asiassa.
Kaikki kalvot katsottu taas jälleen läpi ja niiden alla olevat kanavat ja suuttimet tsekattu. Auki on.
Eihän sen auton käynnissä periaatteessa ole mitään ongelmaa, kunhan se ensin saa käyntiin. Kierrosten otto nopsaan kaasua avatessa edelleen vielä on miettimistä.
Tänään yritys saada homma taas nippuun ja testata, että lähteekö ilman startti pilottia käyntiin kylmänä ( tai siis 20 asteisessa tallissa).
Alkaa homma selvitä.
Alussa, kun aloin tätä kaasari asiaa omaan projektiin tekemään ja perushuoltamaan. ostin useammalta foorumilaiselta EEIT kaasareita. Osa 32 ja osa taas 35 versioita.
Nyt myös ohjeita ja teknisiä piirustuksia tutkiessani olen huomannut, että on kaasareissa myös vuosiluvun mukaan vaihtuvaa tyyppiä. On tuota 77, 80 jne malleja.
Nyt minulla on tuossa toimivassa kaasarissa ( siis joten kuten toimivassa) nähtävästi tällainen vanhempi kansi, jossa on se joku seosruuvi, mitä ei ole tuoreemmissa versioissa. Pitää siis rakentaa sellainen kaasarin kansi, jossa ei ole sitä seosruuvia. Kun on varmastikin helpompi säätää, kun edes yksi ruuvi vähemmän.
Se iso CO ruuvi ja sen O-rengas oli aivan koppura ja muotoutunut nelikanttiseksi. Ei varmastikaan pitänyt painetta siitä kohtaa, kuten ei pitänyt niistä kahdesta ilmaseosruuvistakaan. Se on nyt vaihdettu.
Jouduin automaattiryypyn ottamaan vielä kerran irti, kun se vuosi jäähdytysnestettä sen bimetalli kierukan rungon välistä, missä neste kiertää. Oli muuten hieman jumissa se pultti. Ei varmasti koskaan avattu, koska se pultti oli siltä osin, mihin neste koskee kierteitä, hävittänyt kierteet kokonaan.
Kuis muuten rosteri ja alumiini keskenään reagoi pidemmällä ajalla?
Meinasin, vaan, että sen pultin voisi korvata rosterisella. Keltapassivoitukin varmaan voisi auttaa asiassa.
Kaikki kalvot katsottu taas jälleen läpi ja niiden alla olevat kanavat ja suuttimet tsekattu. Auki on.
Eihän sen auton käynnissä periaatteessa ole mitään ongelmaa, kunhan se ensin saa käyntiin. Kierrosten otto nopsaan kaasua avatessa edelleen vielä on miettimistä.
Tänään yritys saada homma taas nippuun ja testata, että lähteekö ilman startti pilottia käyntiin kylmänä ( tai siis 20 asteisessa tallissa).
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Saat minulta sopivaa korvausta vastaan KAIKKI kuusi vai oliko se nyt viisi Solex EEIT 32 ja 35 kaasaria.
Yksi on täydellinen ja osaavampi saa siitä varmasti pelittävän kaasarin. Vesikierrolla lämpiävä rikastin.
Muut enemmän tai vähemmän purettuja, mutta saa niistäkin ehjiä uudella tiivistesarjalla.
Mä en enää jaksa pelleillä Solexin kanssa.
Nykyinen IDF ( vaikka onkin Kiina kopio) toimii kuin junan vessa...
Laita YVtä, jos kiinnostaa. Edullisesti saat. Mukaan tulee imusarjan ja kaasarin välin tiivisteitä, vaikka useampi.
-Hessu-
Yksi on täydellinen ja osaavampi saa siitä varmasti pelittävän kaasarin. Vesikierrolla lämpiävä rikastin.
Muut enemmän tai vähemmän purettuja, mutta saa niistäkin ehjiä uudella tiivistesarjalla.
Mä en enää jaksa pelleillä Solexin kanssa.
Nykyinen IDF ( vaikka onkin Kiina kopio) toimii kuin junan vessa...
Laita YVtä, jos kiinnostaa. Edullisesti saat. Mukaan tulee imusarjan ja kaasarin välin tiivisteitä, vaikka useampi.
-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Lainataanpas tätä ketjua. Löytyisikö vastaava ohje kaasarille jonka luulevan olevan mallia Motorcraft 1v?veeqs kirjoitti:Tuosta säätöohjeet EEIT:lle. Imuläpät pitää olla hivenen auki ettei kone tukehdu bensaan käynnistäessä. Ohjeen sivu 6, kohdat 25 ja 26.
Pelastin tuossa pari viikkoa sitten tutun heinäladosta 20v nukkuneen '73 Taunuksen 1.6 moottorilla (joka "kuulemma" on joskus otettu Escortista mutta jonka "kuulemma" pitäisi olla täysin samanlainen kuin alkuperäinenkin). Koneesta vaihdoin öljyt, suodattimet ja bensat sun muut ja rupesin herätellä henkiin mutta kaasari ei toiminut (varmaan koho jumissa tms) joten purin ja putsasin sen, mutta tuo automaattiryyppy (jonka läpi vesi kulkee) oli ihan kiinniruostunut ja vivusto kärsinyt enkä nyt oikein keksi miten se kuuluisi kasata/säätää.
Miten "tiukalle" se vieterisyystemi pitäisi oletusarvoltaan säätää? Onko se niin että ryypyläpän kuuluisi olla täysin kiinni (miten tiukasti?) ja sitten lämmetessä rupeaa avautumaan? Siinähän on vivusto myös sellaisella hammastetulla palasella jotenkin kytköksissä kaasuvivustoon? Mikä sen logiikka on? Mitään jousta siinä ryypyn vivustossa ei ollut.
Neuvoista olisin kiitollinen jollei manuaalia löydy, en löytänyt hakutoiminnolla mitään kunnon ohjeita. Mutta oli muuten mahtava löytää tälläinen foorumi
Pasi
Mitään hirveästi mistään kaasareista tiedä, mutta omien Solex EEIT ja muiden kaasareiden kanssa kun pelailin ennen ruiskupuolelle siirtymistä, niin tuo kyseinen bipolaarinen metallikierukka, olkoon sen lämmitys sitten jäähdytin-nesteellä, tai sitten sähköisellä vastuksella. EI oikeastaan ole mitään muuta tapaa, jos et sitten löydä manuaalista ryyppyvaijeria (joita löytyy ainakin Solex kaasareihin)
Se ryypyn läppä on joko kokonaan kiinni, kun rikastuspiiri on kiinni. Tällöin tyhjäkäynti tapahtuu tyhjäkäyntisuuttimen/ suuttimien kautta.
Joutuu kaasulla pitämään käynnissä ilman rikastuspiirissä, kun kylmä kone.
Jos ei mistään löydy sitä rikastimen osaa, niin joudut sen ryypyn läpän kiinnittämään (vaikka rautalangalla) kiinni asentoon.
Näin oli parissa omassa Solex varaosakaasarissa tehty.
Toivottavasti tästä jotain apua.
Se ryypyn läppä on joko kokonaan kiinni, kun rikastuspiiri on kiinni. Tällöin tyhjäkäynti tapahtuu tyhjäkäyntisuuttimen/ suuttimien kautta.
Joutuu kaasulla pitämään käynnissä ilman rikastuspiirissä, kun kylmä kone.
Jos ei mistään löydy sitä rikastimen osaa, niin joudut sen ryypyn läpän kiinnittämään (vaikka rautalangalla) kiinni asentoon.
Näin oli parissa omassa Solex varaosakaasarissa tehty.
Toivottavasti tästä jotain apua.
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Siinä jousikotelossa on rungossa ja kannessa kohdistus merkit, ehyttä jousta ei mitenkään kiritä, laitetaan vaan silmukka keskimmäiseen piikkiin siinä vivussa ja kotelon merkit kohalleen. Sen kaasuläpälle menevän vivuston tehtävä on avata kaasuläppää hieman kylmäkäynnistyksessä, kun kaasu poljin käytetään pohjassa ennen käynnistystä.
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe