Välinekysymys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Välinekysymys

Viesti Kirjoittaja astriel »

Löytyykö keltään uunia joka menee 400 asteseen ja puikkohitsauslaitteita ja hieman harrasteaikaa jos pitäis kokeilla hitsata vähä valurautaa.

Mahdollisimman läheltä Tamperetta mutta kauempaakin käy. Tarve ei ole heti vaan jos löytyy ja on ok niin alan tekemään pieniä valmisteluita.


: )

-vk-
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Meinasitko kantta hitsailla vai ???
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

henu kirjoitti:Meinasitko kantta hitsailla vai ???
vois kokeilla tehdä kanteen muutama "jutska"...

Jollain oli kuvia puoli vuotta sitten galleriassa hitsatuista kansista , jos se joku näkee tämän niin saiskos hitsauskommentteja.

-vk-
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Heh, no mulla on yks ÄLÄ YRITÄ TÄTÄ KOTONA tyyli eli vejettiin ihan kylmästi kylmäänkanteen puikolla (oli palotila puhki) ja sen jälkeen käytti vaan koneistuksessa ja kiinni...ei mitään ongelmii oo ollu viimiseen 3 vuoteen vaikka ei mitään lämmityksiä ollu mukana koko hommassa :lol:
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

No, tietääkseni on kaksi tapaa hitsata valurautaa. kappale(et) kylmänä tai kappale(et) kuumana.

Jos kahksi kappaletta niin molemmat pitää olla samanlämpöisiä , joko siis kuumnia tai kylmiä.Jos kylmänä hitsaa niin pitäs jäähdytellä hyvin välillä/koko ajan ja hitsata pikku pätkissä.


Kylmänä nuo kannet itekkin hitsaan jos ei uunia löydy.

-vk-
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Millaisia suunnitelmia sinulla noiden kansien varalle on? Meillä töissä hitsaavat valuosia mm uusia traktorin kansia ja lohkoja ihan simona, eli pieniä valuvirheitä tms pois joten välineet ja taito löytyy varmasti. Ajattelin itse hitsauttaa hieman noita V6 kansia, jotain hms tyh phm-suunnitelmia joita on tuolla 64-numeron päässä tullut mietittyä. Hitsaukset siis onnistunee ihan kossupalkalla, on n e sen verran persoja viinalle.

Ai joo, on niillä myös nuo uunit joten onnistumisprosentti lienee kohtuullisen hyvä.
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Millaisia suunnitelmia sinulla noiden kansien varalle on? Meillä töissä hitsaavat valuosia mm uusia traktorin kansia ja lohkoja ihan simona, eli pieniä valuvirheitä tms pois joten välineet ja taito löytyy varmasti. Ajattelin itse hitsauttaa hieman noita V6 kansia, jotain hms tyh phm-suunnitelmia joita on tuolla 64-numeron päässä tullut mietittyä. Hitsaukset siis onnistunee ihan kossupalkalla, on n e sen verran persoja viinalle.

Ai joo, on niillä myös nuo uunit joten onnistumisprosentti lienee kohtuullisen hyvä.

jep, kaksi eri asiaa :

Asia 1.

Tuossa turbokoneessa(projekti) on pikkusen liikaa puristuksia semmosella setupilla kuin 2.3 lohko+94 mm mahlet + 2.6 kampura . Kokeilin pahvilaakereilla kasata yhteen pyttyyn kamat ja mäntä jäi muistaakseni 2 mm alle dekin. Laskujen mukaan puristukset vois olla siinä 9.2 paikkeilla ilman kannentiivistettä laskettuna. Puristukset sais olla lähempänä kaheksaa ku yheksää. 2.6 kansissa saattaa olla isompi palotila kuin 2.3 mutta semmosia ei ole löytyny joten 2.8 kansia suunnittelen A-lohkon päälle, tällöin vesikanavat ei osu mutta muuten ok ja puristukset laskis melko mukavasti. Eli vesikanavien hitsausta , kannen pystyn silotteleen jälkeenpäin ja vaikka vesikanavia jyrsiä kun niitä saa vaan täyteen. Tämä voi olla sitte loppuviimein haastellinen homma kun tuossa lohkossa on 1 mm varaa liekirengasurasta vesikanavaan. sais olla ainakin kohtuu suora se kansi sitte loppuviimein.Ja koko hyöty isosta palotilasta menee jos kovin joutuu höylään.
- 2.8 kansia mulla on joku 4 paria joten sinänsä ei haittaa vaikka taunustieteen alttarille yhdet meniskin.
- puristukset täytyy laskea tarkasti ennen toimenpiteitä, lähinnä että paljonko on tarve.Pitää vielä kasata uusilla laakereilla tuo yksi pytty hetkeksi kasaan mutta koska ne laakerit on paksumpia kuin nuo pahvisuikaleet niin ei ne puristukset ainakaan laske.



Asia 2

hitsata 3 pakolähtöä(2 uutta) , eli rälläkällä se tuplalähtö mäkeen ja putkipätkät tilalle , kattelin vähä ohc:n pakosarjaa ja siitä sais ehkä ne pätkät mitkä sitte kiinni hitsillä kanteen. Tähän vois tehdä lattarautapidikkeen siitä ehjästä pakolähdöstä ja tähän pidikkeeseen ne laipalliset uudet lähdöt kiinni niin ei tarvi ku hitsata.

-vk-
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuo ensimmäinen onnistuu hyvin jopa minulta itseltäni. Tuo toinen pitää kysyä sellaiselta kuka noita hommia työkseen tekee, tuohon en enää itse tartu. Mutta olettaisin että onnistuu kyllä.

Olen nyt lomalla vielä kolme seuraavaa viikkoa joten tuon asian varmistus menee tuonne syyskuun puolelle.

Pidetään asia mielessä ja eiköhän tähän nyt joku ratkaisu löytyne.
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Tuo ensimmäinen onnistuu hyvin jopa minulta itseltäni. Tuo toinen pitää kysyä sellaiselta kuka noita hommia työkseen tekee, tuohon en enää itse tartu. Mutta olettaisin että onnistuu kyllä.

Olen nyt lomalla vielä kolme seuraavaa viikkoa joten tuon asian varmistus menee tuonne syyskuun puolelle.

Pidetään asia mielessä ja eiköhän tähän nyt joku ratkaisu löytyne.
jep ja mulla on käsi rikki , joten pieniä työskentelyvaikeuksia. Mittailen nuo asiat valmiiksi ja laittelen mittoja exceliin niin asiat lähtee siitä sitte etenemään.

Tähän liittyen pieni ostoilmoitus. tarvisin 2mm suoraa(suht virheetöntä, eli uutta) kuparilevyä noin neliön. muodolla ei ole väliä kun saa 100 mm rinkuloita vesileikattua irti.
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

astriel kirjoitti:Asia 2

hitsata 3 pakolähtöä(2 uutta) , eli rälläkällä se tuplalähtö mäkeen ja putkipätkät tilalle , kattelin vähä ohc:n pakosarjaa ja siitä sais ehkä ne pätkät mitkä sitte kiinni hitsillä kanteen. Tähän vois tehdä lattarautapidikkeen siitä ehjästä pakolähdöstä ja tähän pidikkeeseen ne laipalliset uudet lähdöt kiinni niin ei tarvi ku hitsata.

-vk-
Hanki -78 kannet, niissä on se siamikanavan reunoissa enemmän suurennusvaraa. Ne on helpompi muuttaa kaksilähtöiseksi.

Minulla olisi yksi tuommoinen kansi joutavana, mutta toisen tuhosin tieteelle.
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

gepardi kirjoitti:
astriel kirjoitti:Asia 2

hitsata 3 pakolähtöä(2 uutta) , eli rälläkällä se tuplalähtö mäkeen ja putkipätkät tilalle , kattelin vähä ohc:n pakosarjaa ja siitä sais ehkä ne pätkät mitkä sitte kiinni hitsillä kanteen. Tähän vois tehdä lattarautapidikkeen siitä ehjästä pakolähdöstä ja tähän pidikkeeseen ne laipalliset uudet lähdöt kiinni niin ei tarvi ku hitsata.

-vk-
Hanki -78 kannet, niissä on se siamikanavan reunoissa enemmän suurennusvaraa. Ne on helpompi muuttaa kaksilähtöiseksi.

Minulla olisi yksi tuommoinen kansi joutavana, mutta toisen tuhosin tieteelle.
Pitääpä katella vähän onko noissa eroja ja että miltä vuosilta .

-vk-
jounim
Viestit: 16
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 10:13
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jounim »

Tuli äkikseltään muutama ehkä epäolennainenkin kysymys em. muutosten osalta mieleen ja jotka varmasti aiheen aloittanut on jo puntaroinutkin mielessään:

1. Minkä verran on tarkoitus laittaa ahtoa koneeseen, jos reipas 9:1 on liian paljon? Eli onko ihan varmasti tarvetta pudottaa puristussuhde lähemmäs kahdeksaa?
2. Kuparirinkuloista ilmeisesti tulossa liekkirenkaat? Eli siis ahtoa on tarkoitus laittaa reippaammin, jos vakiopahvit ei riitä?
3. Jos em. kohdista päätellen konetta on tarkoitus ahtaa kunnolla, niin miksi pysyä paiseen mahleissa? Olisiko koko homma helpommin ja luotettavammin tehtävissä esim. mittatilausmännillä?
4. Pakokanavamuutoksen todellinen hyöty vaivaan ja mahdolliseen epäonnistumiseen nähden? Ja taas edellisiin kohtiin viitaten: onko tehotavoite sellainen, että pakokanavamodi on oikeasti tarpeen?
5. Olisiko sittenkin 2.4 EFI V6 parempi lähtökohta koko hommaan?

Ei ole tarkoitus teilata tai arvostella mitenkään. Ennakkoluuloton rakentaminen on aina plussaa :D Mutta toisaalta järki on hyvä pitää mukana...sikäli kun sitä meillä kenelläkään vanhojen Fordien harrastajilla yleensäkään enää edes on... :oops:
Mustang Mach1 429 Cobra Jet C-code -71
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

jounim kirjoitti:Tuli äkikseltään muutama ehkä epäolennainenkin kysymys em. muutosten osalta mieleen ja jotka varmasti aiheen aloittanut on jo puntaroinutkin mielessään:

1. Minkä verran on tarkoitus laittaa ahtoa koneeseen, jos reipas 9:1 on liian paljon? Eli onko ihan varmasti tarvetta pudottaa puristussuhde lähemmäs kahdeksaa?
2. Kuparirinkuloista ilmeisesti tulossa liekkirenkaat? Eli siis ahtoa on tarkoitus laittaa reippaammin, jos vakiopahvit ei riitä?
3. Jos em. kohdista päätellen konetta on tarkoitus ahtaa kunnolla, niin miksi pysyä paiseen mahleissa? Olisiko koko homma helpommin ja luotettavammin tehtävissä esim. mittatilausmännillä?
4. Pakokanavamuutoksen todellinen hyöty vaivaan ja mahdolliseen epäonnistumiseen nähden? Ja taas edellisiin kohtiin viitaten: onko tehotavoite sellainen, että pakokanavamodi on oikeasti tarpeen?
5. Olisiko sittenkin 2.4 EFI V6 parempi lähtökohta koko hommaan?

Ei ole tarkoitus teilata tai arvostella mitenkään. Ennakkoluuloton rakentaminen on aina plussaa :D Mutta toisaalta järki on hyvä pitää mukana...sikäli kun sitä meillä kenelläkään vanhojen Fordien harrastajilla yleensäkään enää edes on... :oops:

Jep, eli meikäläisellä on tämmösiä vähän "erilaisia" säätämisiä. Eli joskus otetaan riskejä, joskus kokeillaan jotain uutta ihan vaan kokeilemisen halusta. Yhteistä kaikelle on kuitenkin se että muut elämän asiat huomioon ottaen ei ole varaa tehdä ns. oikeesti viimesen päälle konetta .

Lähtökohta on ollut 94 mm mahlet jotka on kerääntyneet hyllyyn. Turbot löytyi ebaysta kohtuu edullisesti ja tästä päästään jo ajatukseen että 94 mm + ahtimet. No, taunukseen tuskin saa lupia 2.8 turbokoneelle joten porautus a_lohkoon 94 mm + liekkirenkaat. Tästä on vielä olemassa paluu siten että höylää liekkirenkaat pois lohkosta jos ei miellytä koska männät on matalat jne. Myöskään vaparikone ei ole poissuljettu mutta niitä pyörii nurkissa jo ennestään. 94 mm A lohkoon tarkoittaa sitä että vakio kannentiivisteen liekkirenkaat uppoaa sylinteriin joten kupariliekkirenkaille teetin urat. 94 mm a-lohkoon tarkoittaa seinämänvahvuuden ohentumista ja näin ollen mitään 4:n kilon ahtoja ei tuohon koneeseen tule. Mikäli puristuksia haluaa laskettavan niin 2. 8 kannet olis hyvät palotilakooltaan. Keskustelin yhden saab harrastajan kanssa ja v4 koneisiin on tehty onnistuneesti näitä pakosarjalähtöjen muutoksia jotka vois tehdä sama hitsari joka täyttää ne 2.8 vesikanavat kun ne ei matsaa a-lohkoon ilma pientä jyrsintää. Vanha jyrsinkone on itellä joten pienet työstöt ei ole ongelma. Tällä hetkellä on siis männät, porattu lohko, ahtimet , kolme kampuraa (2.3/2.6/2.8) uus äljypumppu, laakerit,virtasella teetetty nokka, alunokkapyörä, säädettävä kampiakselijakopääratas, arp pultit, jne.. ja käytetty raha on jossain 1 ..1.5 ke paikkeilla. Lohkon voi vaihtaa jos tulee ongelmia. Käyntiin tämä kone kuitenkin laitetaan ,koska monta itse tehtyä juttua tulee testattua , samalla näkee tuon porauksen toimivuuden .Sementtiäkin on lohkoon mietitty. Pakosarjoja ei ole vielä hitsattu joten pakosarjalähtöjen muutoksen vois tehdä tässä kohtaa ja kuten sanottu kansia on varastossa jokunen pari joten edelleen on olemassa vakio 2.3 (a9) kansivaihtoehto vaikka jotku kannet hitsattaisiinkin ja menisi suteen. Mulla on rento asenne näihin, ei ole väliä vaikka joutuis koneen ottaan 5 kertaa auki ennenkuin toimii. Käyttöauto on erikseen joten ei ole kiirekään.
Elämäkin alkaa kohta puoliin kääntyä sinne loppupuolelle( 40v tulee ens vuonna täyteen) joten mulle riittää kun on itelle mielekästä tekemistä.
Korkeista puristuksista olisi se hyöty että toimis vaparinakin. Periaatteessa koneen vois ajaa sisään ilman ahtimia ja hieroa ruiskut sun muut kuntoon ennen ahtimia.
Tämä kone tullee joskus farkkuun joka on mun 36:s taunus ja 37:s raato on tuulut myös tänä kesänä pihalle. Numero 34 vois saada tämän koneen joskus keulalle jos hitsaukset joksus tulee valmiiksi. Farkkuun kasasin katsastuskoneen kolmesta eri moottorista ja uutta tuli vain tiivisteet. Kerran joutu avaamaan kun oli pientä ongelmaa mutta hyvin käy ja siististi , pari hitsauspaikkaa , uudet pöntöt, tankkianturin korjaus, akkukaapelin veto takaa eteen, sisustan asennus, konehuoneen sähköt ja sitte leimalle. Akku ja pissapoika siirrety taakse että saa konehuoneeseen lisää tilaa.



-vk-
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Millaisia suunnitelmia sinulla noiden kansien varalle on? Meillä töissä hitsaavat valuosia mm uusia traktorin kansia ja lohkoja ihan simona, eli pieniä valuvirheitä tms pois joten välineet ja taito löytyy varmasti. Ajattelin itse hitsauttaa hieman noita V6 kansia, jotain hms tyh phm-suunnitelmia joita on tuolla 64-numeron päässä tullut mietittyä. Hitsaukset siis onnistunee ihan kossupalkalla, on n e sen verran persoja viinalle.

Ai joo, on niillä myös nuo uunit joten onnistumisprosentti lienee kohtuullisen hyvä.
Heheh, tosta tuli mieleen hitsauttaa EFI kansi kaasarikäyttöön, eli siinä kun ei oo kuulemma paras muotoilu imupuolella, vodkaa kyl löytyy :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Yhtä huonoja ne kaasarikoneen kannetkin ovat, mitä EFI-kannetkin.
Vastaa Viestiin