Kuinka lujaa Taunus kulkee?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Onhan se mukavaa että vehkeet kulkee.

Epäilemättä kenenkään mittaustuloksia tms. Pisteään kertauksen vuoksi esille että 200kmh tarkoittaa 3.75 perällä 4 vaihteella noin 6900 rpm ja 5 vaihteella (0.82) noin 5650rpm. Vääntöä tarvitaan noin 133Nm ja 163Nm. Toi 133Nm@6900 on noin 40% enemmän mitä vakio 2.0ohc luovuttaa (~95Nm@6600). Ihan turha mennä edes esson baariin selittään että pakoputki viritetty taunus kulkee 200.

vastaavat lukemat 3.44 perällä.
4:n 146Nm@6330rpm
5:n 178Nm@5200rpm
Voorteja ne on Mercurytkin
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

No noi lukemathan on vaan Taunuksille joita fysiikan lait jollain lailla koskettaa :lol:
Tuulennopeat farmari-Taunuksethan on kokonaan oma lukunsa :P
Taunus Maximus =)
automiaes
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 20:37

Viesti Kirjoittaja automiaes »

Tero_s kirjoitti:Oletetaan että taunuksen:

Poikkipinta-ala on 2m^2
ilmanvastuskerroin on 0.42...
Tämä oli HIENO ja tieteellinen laskenta! Vielä kun olisit laittanut käyttämäsi kaavat niin olisi apinoida kaavoja muidenkin käyttöön essonbaariin! Hyvä!

Mitens näin muuten tuo OHC-moottori kestää kierrättämistä? Meinaan vaan että olen tuossa kuunnellut kuinka isot pojat väittää että OHC:n saa kiertämään lähes kuten vtec-ralli-civicci muttei laakeripinnat kestä - onko väitteessä perää? Koska jos näin on, ei tuo maaginen 3mk mene rikki kuin isolla määrällä suhinavääntöä ja aavikkoperän kanssa :)
Ford Cortina MK3
cologne
Viestit: 202
Liittynyt: 26 Loka 2004, 15:20
Paikkakunta: Oulu, kiiminki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne »

http://www.sunpoint.net/~mmodel/nopeus.htm

tosta vaan laskemaan paljon kosla kulkee jos löytyy rundari ja tietää perävälityksen.

Olen tero_s kanssa samaa mieltä, että kyllä saa olla Taunus timmissä kunnossa jos oikeasti 2 markkaa menee rikki.
Monet nyky autotkaan ei sitten oikeasti kulje sitä 200 vaikka "manuaalissa" niin lukee.
Tosi elämässä tie ei ole tasainen on ala- tai ylämäkeä, jota ei huomaa mäeksi koska se on kohtuu loiva ja pitkä..
Sekä 2-3 m/s tuulta ei huomaa kun hyvällä mittarilla yms. asioita.
Auton mekaaninen mittarikin on viritetty näyttämään oikein yleisimmillä nopeuksilla eli noin 80-120 kohdalla. Tästä kohdasta kun mennään suuntaan tai toiseen tarkkuus kärsii paljon.
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

automiaes kirjoitti:Tämä oli HIENO ja tieteellinen laskenta! Vielä kun olisit laittanut käyttämäsi kaavat niin olisi apinoida kaavoja muidenkin käyttöön essonbaariin! Hyvä!
Esson baarin porukka ymmärtää niistä yhtä paljon kuin sika suihkuhävittäjästä. Hanki jostain Olavi Laineen Ajoneuvotekniikka 1 ja 2, sieltä ne kaavat löytyy. Ja voin mä sulle (ja muillekin) laittaa Mathcad tiedostona kaavat jolla noi arvot on laskettu. Haluatko myös laskentamallin jolla simuloitiin suomalaisen linja-auto valmistajan linja-autojen polttoaineen kulutusta? Sitä voi soveltaa myös Taunukseen jos on moottorin ominaispolttoaineenkulutus yms. selvillä. Voit vaikka laskea paljonko menee sauraavan perjantain pillurallissa bensaa, osaat sitten velottaa kavereita jo etukäteen. :-) Juu, ja osaa se huomioida kusitaukojen tyhjäkäyntikulutuksenkin kunhan tiedät kauanko kusitauot kestää...

Aloita nyt ensin vaikka piirtämällä Cortinas nopeus-vetovoima kuvaaja.


Aussi Cortinan, 250CID, huippunopeudeksi ilmoitetaan 109mph joka on likimain 175kmh.
Voorteja ne on Mercurytkin
REPA
Viestit: 199
Liittynyt: 13 Kesä 2006, 09:47
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja REPA »

Tero_s kirjoitti:Onhan se mukavaa että vehkeet kulkee.

Epäilemättä kenenkään mittaustuloksia tms. Pisteään kertauksen vuoksi esille että 200kmh tarkoittaa 3.75 perällä 4 vaihteella noin 6900 rpm ja 5 vaihteella (0.82) noin 5650rpm. Vääntöä tarvitaan noin 133Nm ja 163Nm. Toi 133Nm@6900 on noin 40% enemmän mitä vakio 2.0ohc luovuttaa (~95Nm@6600). Ihan turha mennä edes esson baariin selittään että pakoputki viritetty taunus kulkee 200.

vastaavat lukemat 3.44 perällä.
4:n 146Nm@6330rpm
5:n 178Nm@5200rpm
En ymmärrä miksi ette siellä esson baarissa saa noita vääntöjä? Jostain on silloin laittamisessa todella pielessä. Kyllä 2l ohc:ta saa yli 200 Nm väätöä.Kantsis viettää enemmän koneen kimpussa eikä esson baarissa.Ja vaitän edelleen suomesta löytyvän useita TAUNUKSIA jotka pystyvän yli 200 km/h nopeuksiin.
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

REPA kirjoitti: Kyllä 2l ohc:ta saa yli 200 Nm väätöä.
Saa varmaan ja parhaissa F-ryhmän koneissa onkin. Ihan joka taunus ei silti kulje yli 200, se onko niitä suomessa 2 vai 6 tai jopa n kpl on mulle aivan sama, saat väittää aivan rauhassa. Noi lukemat mitä laskin oli arvoja jotka koneesta täytyy vähintään löytyä että 200 puhkee. Vääntömomentti käppyröitä vaan esiin että nähdään onko kiukaassa tarpeeksi jerkkua. 200Nm@6500rpm tarkoittaa 182hp tehoa. Sitä ei ohc:stä irtoa pelkällä kaasarin vaihdolla. Muistaakseni GP1 RS2000 escorteissa oli luokkaa 170hp, se antaa hiukan referenssiä mitä potikoita pitää koneessa olla kiinni kun tehojen pitäis olla yli 150hp.
Voorteja ne on Mercurytkin
automiaes
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 20:37

Viesti Kirjoittaja automiaes »

Tero_s kirjoitti:..Hanki jostain Olavi Laineen Ajoneuvotekniikka 1 ja 2, sieltä ne kaavat löytyy..
Sulla on ilmeisesti jonkinsoorttin harvinaisuudet käytössä koska googlella etsin noita ja lähin mitä löysin Olavi Laineen nimellä on: "Autotekniikka I osa, Olavi Laine, Kustannusyhtyhmä, -69". Osasta 2 ei ollut mitään viitettä! Eli jos kirja on vuodelta 1969 niin voinet myös ottaa kuvan/scannata ihan orkkis kaavoistakin kuvia? Mathcadin sijaan nimittäin pyörittelisin noita asioita vanhakantaisesti kynällä ja paperilla. On huomattavasti helpompi tarkistaa / arvottaa kaavoja palasina kuin yhtenä isona lopputuloksena - tosin jos se on liikaa pyydetty niin mielelläni kyllä tutustuisin edes niihin mathcad kaavoihin sekä taunuksen osalta että mikä ettei tuo linja-autonkin kaavoitus..
Tero_s kirjoitti:..Aloita nyt ensin vaikka piirtämällä Cortinas nopeus-vetovoima kuvaaja..
Vetovoima? Jokin vanha suure ajalta ennen SI-järjestelmää vai männänpalautusjouseen rinnastettava rookien paljastuskikka? Vai onko kyseessä ilmanvastus?
Ford Cortina MK3
REPA
Viestit: 199
Liittynyt: 13 Kesä 2006, 09:47
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja REPA »

Tero_s kirjoitti:
REPA kirjoitti: Kyllä 2l ohc:ta saa yli 200 Nm väätöä.
Saa varmaan ja parhaissa F-ryhmän koneissa onkin. Ihan joka taunus ei silti kulje yli 200, se onko niitä suomessa 2 vai 6 tai jopa n kpl on mulle aivan sama, saat väittää aivan rauhassa. Noi lukemat mitä laskin oli arvoja jotka koneesta täytyy vähintään löytyä että 200 puhkee. Vääntömomentti käppyröitä vaan esiin että nähdään onko kiukaassa tarpeeksi jerkkua. 200Nm@6500rpm tarkoittaa 182hp tehoa. Sitä ei ohc:stä irtoa pelkällä kaasarin vaihdolla. Muistaakseni GP1 RS2000 escorteissa oli luokkaa 170hp, se antaa hiukan referenssiä mitä potikoita pitää koneessa olla kiinni kun tehojen pitäis olla yli 150hp.
Parhaissa F-ryhmäläisissä kyllä on enemmän.En väittänytkään ihan joka taunus tai joka toinenkaa.Ja minulta löytyy 2l ohc josta mitattu takapyöriltä se 200+ Nm.Siirrimme sen välikoppaanni joka toimii kesäajokkinani.Ja on laitettu muutakin kuin se pakoputki.Uskoakseni moni muukin on laitellut Taunuksia jotka liikkuu.Voit tulla katsomaan konetta ja niitä vääntökäppyröitä..Laskihan ne inssit ettei mehiläineen pysty lentämään,mehiläinen eivaan tiennyt sitä ja lensi vaan.Tämä tästä aiheesta,en palaa asiaan enää.Terkut sinne esson baariin.
Tinde
Viestit: 48
Liittynyt: 04 Helmi 2005, 13:38
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Tuossa yksi esimerkki nopeus-vetovoimakuvaajasta. Kyseisellä laitteella tuohon laskentaa arvotuilla alkuarvoilla huippunopeus on n.205kmh.

Ei täällä varmaan kukaan väitä etteikö Tuhnus voisi kulkea yli 200, teorialuennon tarkoitus lienee ollut selventää ettei siihen pysty ihan vakio Taunus, eikä edes pelkkä peltisarja riitä.
hes83
Viestit: 188
Liittynyt: 10 Heinä 2005, 15:39
Paikkakunta: Pohjois pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja hes83 »

höh...on tääkin topicci...sama kai se mitä kenenkin auto kulkee..pääasia et kulkee...mun taunuksella ajoa vois sanoa lipumiseksi :P :P hitaasti ja hartaasti..sit jos pitää kovempaa päästä niin pitää hypätä kakspyöräsen selkään...mennäänki sit ykkösellä jo toistasataa ku reippaasti kiihyttää...
mitä pienempi vika sitä isompi leka......
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

automiaes kirjoitti: Sulla on ilmeisesti jonkinsoorttin harvinaisuudet käytössä koska googlella etsin noita ja lähin mitä löysin Olavi Laineen nimellä on: "Autotekniikka I osa, Olavi Laine, Kustannusyhtyhmä, -69".
Ilmeisesti ja on mulla muitakin harvinaisuuksia kuten Miekk-ojan metallioppi. Mutta käypä sinäkin kirjastossa.

Olavi Laine Autotekniikka 1 ISBN 951-9155-08-2 4.uudistettu painos 1985 Gummerus Oy, Jyväskylä
Olavi Laine Autotekniikka 2 ISBN 951-9405-14-3 2.uudistettu painos 1981 Sonator Oy / painettu Vammalan kirjapainossa

Osa 1 Luku 5 Auton ajotilapiirros, alkaa sivulta 57 päättyy s.80. Lue toi ensin niin jatketaan sitten änkytystä.

Mathcad file jolla noi aiemmin olleet arvot on laskettu. Tulostus file:stä pdf:nä.

Mathcad suomen edustaja että pääset hankkimaan lisenssin.

REPA kirjoitti:Ja minulta löytyy 2l ohc josta mitattu takapyöriltä se 200+ Nm.
200Nm takapyöriltä on aika säälittävää, tarkoitat kai että mittauksen tuloksena laskettiin että moottorissa on 200Nm. :lol:
Voorteja ne on Mercurytkin
REPA
Viestit: 199
Liittynyt: 13 Kesä 2006, 09:47
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja REPA »

Ihan utelisuuttani kysyn millä te mittaatte sitten sen tehon jos ei takapyöristä rullienpäällä?Sielläkö esson baarissa kahvipöydässä huutoäänestyksellä.Todellisen tehon saa vetopyöristä mittaamalla.Ja se on säälitävään että jokailta istutaan essolla eikä laiteta TAUNUKSIA vaan puhutaan teoriosta. Mars tallille soveltamaan teoriat käytännöksi.
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

REPA kirjoitti:Ihan utelisuuttani kysyn millä te mittaatte sitten sen tehon jos ei takapyöristä rullienpäällä?Sielläkö esson baarissa kahvipöydässä huutoäänestyksellä.Todellisen tehon saa vetopyöristä mittaamalla.Ja se on säälitävään että jokailta istutaan essolla eikä laiteta TAUNUKSIA vaan puhutaan teoriosta. Mars tallille soveltamaan teoriat käytännöksi.
Kysy vaan ja vastaus on ettei kukaan mittaa tehoa millään. Tehon määrittämiseen käytetään aina jotain apusuuretta kuten voimaa ja (pyörimis)nopeutta tai jännitettä ja virtaa. Jos ajatellaan dynamometrejä, niin niitä on periaatteessa kahdenlaisia: inertia- ja jarrudynoja. Inertia dynossa mitataan hitausmomentiltaan tunnetun rummun pyörimisnopeutta ja mittaustuloksista lasketaan kulmakiihtyvyys, vääntömomentti ja teho. Jarrudynossa mitataan voima-anturilla millä voimalla jarrun kuorta on tuettava runkoon ettei se lähde pyörimään. Lisäksi mitataan rullan pyörimisnopeutta (ja myös moottorin pyörimisnopeutta) ja noista lasketaan vääntömomentti ja teho.

Todellista tehoa et saa mistään, dynamometri mittauksista saat likiarvon jonka mittaustarkkuus on parhaimmillaan luokkaa +-1%. Tarkista vaikka dynovalmistajien sivuilta. Kaikki valmistajat eivät tarkkuutta ilmoita mutta muistaakseni esim. Dyno Dynamics ilmoittaa.


REPA. 200Nm takapyöriltä tarkoittaa 200Nm/peränvälitys moottorilta, jos mittaus on tehty vaihteella jonka välityssuhde on 1:1 ja peränvälitys olis 4 tarkoittaa se että moottori pukkaa 50Nm. Jos taas moottori pukkaa 200Nm ja välitys on edelleen 4 on takapyörien momentti 800Nm.

Edellisillä oletuksilla, jos moottorin kierrosluku on 6500rpm ja momentti 200Nm on teho 136.1kW. Ja takapyörillä momentti on 800Nm ja kierrosluku 1625rpm on teho sama 136.1kW jos häviöitä ei huomioida.

Helpottaa huomattavasti ruuvaamista kun on edes perusasiat kuten vääntömomentin, tehon ja pyörimisnopeuden suhde toisiinsa selvillä.
Voorteja ne on Mercurytkin
Cortina2800
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Loka 2004, 10:38

Viesti Kirjoittaja Cortina2800 »

Tero_s kirjoitti:Helpottaa huomattavasti ruuvaamista kun on edes perusasiat kuten vääntömomentin, tehon ja pyörimisnopeuden suhde toisiinsa selvillä.
Tuo tehon käsite on aika useilla hakusessa.
Vastaa Viestiin