2000 KROMATTU PYÖREÄ VAPAAVIRTAUSSUODATIN

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

kaikkea pitää kokeilla..kyllä! :wink: joskus sierrasta otin muuttuvakurkkuseen putsarinkotelon niin siinä oli alkuperäinen sellanen vähän neliön mallinen pyöree putki jonka tarkotus oli vissiin mennä jäähdyttimen eteen..
niinhän tuossa veljen eskossakin on sellanen ja se on veetty siihen jäähdyttimen oikeille puolelle... kovasti ne on niitä tehtaalla joskus taunuksien jälkeen laitellut (sierra, esko) ehkä niistä sitten voi jotain hyötyäkin olla?! ainakin tuossa eskossa kylmällä ilmalla tuo kaasari jäätyi aika herkästi kun sai suoraan kylmää ilmaa eikä siinä se alipaine toiminen läppä toiminnut(jonka pitäis säätää kylmän ja kuuman väliltä) et en tiiä onko se keksintö talvella mut kesällähän se voi olla ihan toimiva ratkaisu.. kun eikös se kone saa vähän lämpimämpää ilmaa sieltä kone tilasta kun jäähdyttimestäkin tulee vähän lämpö sinne koneen luo..
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Viesti Kirjoittaja Januzki »

tane16 kirjoitti:kaikkea pitää kokeilla..kyllä! :wink: joskus sierrasta otin muuttuvakurkkuseen putsarinkotelon niin siinä oli alkuperäinen sellanen vähän neliön mallinen pyöree putki jonka tarkotus oli vissiin mennä jäähdyttimen eteen..
niinhän tuossa veljen eskossakin on sellanen ja se on veetty siihen jäähdyttimen oikeille puolelle... kovasti ne on niitä tehtaalla joskus taunuksien jälkeen laitellut (sierra, esko) ehkä niistä sitten voi jotain hyötyäkin olla?! ainakin tuossa eskossa kylmällä ilmalla tuo kaasari jäätyi aika herkästi kun sai suoraan kylmää ilmaa eikä siinä se alipaine toiminen läppä toiminnut(jonka pitäis säätää kylmän ja kuuman väliltä) et en tiiä onko se keksintö talvella mut kesällähän se voi olla ihan toimiva ratkaisu.. kun eikös se kone saa vähän lämpimämpää ilmaa sieltä kone tilasta kun jäähdyttimestäkin tulee vähän lämpö sinne koneen luo..
No empä ainakaan ite oo rupeemassa tuommosia yrittämään. Kuulostaa nimittäin aika hölmöltä ratkaisulta mun mielestä. Annan varmaan olla konetilan olla vakio, tai saatan laittaa 2-kurkkusen kaasarin.
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

2-kurkkuisen käyttö on suotavaa, koska sillä pitäisi päästä parempaan polttoainetalouteen, saa muutaman lisähevosen ja käsiryyppy on ainakin minusta paljon toimivampi kuin automaattiryyppy.
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Viesti Kirjoittaja Januzki »

Taunusmies Jussi kirjoitti:2-kurkkuisen käyttö on suotavaa, koska sillä pitäisi päästä parempaan polttoainetalouteen, saa muutaman lisähevosen ja käsiryyppy on ainakin minusta paljon toimivampi kuin automaattiryyppy.
Miten olis 1.6L:een 32/36 dgv kaasari? Semmosta oon katellu. Ja samaa mieltä oon käsiryypyn kanssa, paljon kätevämpi ja ei välttämättä vie niin paljon penzaa. Automaattiryyppy saattaa lähteä liian aikasin pois päältä ja muuta ei niin kivaa... :)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Januzki kirjoitti:
Taunusmies Jussi kirjoitti:2-kurkkuisen käyttö on suotavaa, koska sillä pitäisi päästä parempaan polttoainetalouteen, saa muutaman lisähevosen ja käsiryyppy on ainakin minusta paljon toimivampi kuin automaattiryyppy.
Miten olis 1.6L:een 32/36 dgv kaasari? Semmosta oon katellu. Ja samaa mieltä oon käsiryypyn kanssa, paljon kätevämpi ja ei välttämättä vie niin paljon penzaa. Automaattiryyppy saattaa lähteä liian aikasin pois päältä ja muuta ei niin kivaa... :)
Osta vaan semmonen kaasari, kyllä se pelittää 1.6:ssa! Niitä saa edullisesti! Ostin tommosen Weber-32/36DGAV kaasarin ja imusarjan 20 €.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Viesti Kirjoittaja Januzki »

mois13 kirjoitti:
Januzki kirjoitti:
Taunusmies Jussi kirjoitti:2-kurkkuisen käyttö on suotavaa, koska sillä pitäisi päästä parempaan polttoainetalouteen, saa muutaman lisähevosen ja käsiryyppy on ainakin minusta paljon toimivampi kuin automaattiryyppy.
Miten olis 1.6L:een 32/36 dgv kaasari? Semmosta oon katellu. Ja samaa mieltä oon käsiryypyn kanssa, paljon kätevämpi ja ei välttämättä vie niin paljon penzaa. Automaattiryyppy saattaa lähteä liian aikasin pois päältä ja muuta ei niin kivaa... :)
Osta vaan semmonen kaasari, kyllä se pelittää 1.6:ssa! Niitä saa edullisesti! Ostin tommosen Weber-32/36DGAV kaasarin ja imusarjan 20 €.
No etpä oo paljoo maksanu. Myyhän mulle, vai onko sulla itellä tarvetta sille?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tee-se-itse tyylillä voi tommosen näkösiä (melkein yhtä hienoja :) ) tehdä
esim hackmannin kattilan kansista ja laittamalla joku pyöree suodatin väliin.

kromiset pölykapselit on toinen aihiolähde ...


Hyvin virtaavassa ilmanotossa pitäs olla mielestäni joku muu kuin terävä kulma ilmanotossa esim kiihdytyssuppilon pätkä putsarin sisällä.





-vk- (astriel)
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Januzki kirjoitti: No etpä oo paljoo maksanu. Myyhän mulle, vai onko sulla itellä tarvetta sille?
Joo, noita saa halvalla noilta jotka rakentaa Jokkis autoja. Ne kun ei tee mitään tommosilla vakio kaasareilla eikä imusarjoilla.
En nyt vielä sitä myy koska saatan vielä laittaa sen itselle kiinni! Ruiskuahan mun pitäis asentaa, mut ei tunnu energiaa siihen riittävän...
Sen 2-kurkkusen sivuimu Solexin ja imusarjan voisin kyllä myydä!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Viesti Kirjoittaja Januzki »

mois13 kirjoitti:
Januzki kirjoitti: No etpä oo paljoo maksanu. Myyhän mulle, vai onko sulla itellä tarvetta sille?
Joo, noita saa halvalla noilta jotka rakentaa Jokkis autoja. Ne kun ei tee mitään tommosilla vakio kaasareilla eikä imusarjoilla.
En nyt vielä sitä myy koska saatan vielä laittaa sen itselle kiinni! Ruiskuahan mun pitäis asentaa, mut ei tunnu energiaa siihen riittävän...
Sen 2-kurkkusen sivuimu Solexin ja imusarjan voisin kyllä myydä!
No mitä pitäsit sitten hintaa sivuimulla?
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Januzki kirjoitti:No mitä pitäsit sitten hintaa sivuimulla?
Satasella jo sen kerran myin, mut kaverilla ei ollutkaan rahaa...
90 € + postikulut! Siis Solex + imusarja. Yritin laittaa sulle kuvia siitä Solexista sähköpostilla mut eihän sinne sun hotmailiin mitään mahtunnu...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1259
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Viesti Kirjoittaja Pj »

Miikka kirjoitti:Onkos Pj paikalla?? Muistan hänen kerran kertoneen jutun, miten hän autoaan penkittäessään irrotti (vakio)ilmanputsarin kokonaan ja hepoja tuli heti useampi lisää!!

Kyllä sillä kotelolla on väliä, nimenomaan sillä, mikä on kotelon sisään virtaavan ilman virtausaukon pinta-ala.
Muistit oikein....., 6 hv tuli lisää putsarinkotelon irroituksella. Mittaus tehtiin Harisen penkissä Valkeakoskella.
Avatar
tane16
Viestit: 188
Liittynyt: 09 Loka 2004, 10:31
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane16 »

noh mulleppa kävikin niin että kulutus nousi tuon kaasarin vaihdon myötä maantie ajon 8 litrasta kymppiin.. ja mielestäni alakierrosten vääntökin huononi.. en tiiä onko mulla joku sit menny vikaan?! kaasarin purkasin, putsasin ja seokset on säädätetty firmassa... suuttimetkin pitäisi olla vakio 2.0L
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

kyllä ne firmatkin mokia tekee..
Taunus Maximus =)
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

tane16 kirjoitti:noh mulleppa kävikin niin että kulutus nousi tuon kaasarin vaihdon myötä maantie ajon 8 litrasta kymppiin.. ja mielestäni alakierrosten vääntökin huononi..
No saapahan imuäänet kuulumaan, kun vaihtaa vakiofilsun vapaastivirtaavaan! Pj:n testaama teholisä kuulostaa kyllä kovalta...mikähän kone / kaasariyhdistelmä kyseessä! :shock:
Sitten OT:a!
Fordin "juuttuvakurkkunen" on huonosta maineestaan huolimatta hyvä ja taloudellinen kaasutin käyttöautoon kun se on kunnossa. Ainakin itsellä on siitä vain hyviä kokemuksia yli 140tkm edestä. Jos matkanopeus n. 80-90km/h niin kulutus n. 7.5l / 100km eikä sillä jalkoihin jää!!
Lähes poikkeuksetta kaksikurkkuset vie enemmän. Esim. suosittu korvauskaasari Weber 32/36 Dgav on kyllä vaikea säätää. Lisäksi ko. kaasarit on yleensä käytettyinä ensiöpuolelta väljiä paskoja joita ei saa korjaamatta säätöihin vaikka korjaussatsit ja neulaventtiilin uusiikin.
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Jatketaan OT:llä:
Fordin "juuttuvakurkkunen" on huonosta maineestaan huolimatta hyvä ja taloudellinen kaasutin käyttöautoon kun se on kunnossa.
Olen samaa mieltä. Mulla on käyttöautoina 2 x -82 1.6 GX (man ja aut) ja molempiin olen hankinnan jälkeen vaihtanut takaisin VV-kaasuttimet. Tosiasia on, että millään muulla kaasuttimella en ole 1.6 OHC:stä saanut niin hyvää alakierrosvääntöä kuin VV:llä. Jopa alle 30 km/h vauhdista voi nelosella painaa kaasua ja kone vääntää tasaisesti ja jurinoitta. Ei onnistu Ford 1V:llä eikä 32/36 DGAV:llä vaikka siinä olisi 1.6 OHC:n suuttimet.
Vastaa Viestiin