Iso- ja Pikku-Atlas

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

Paikallinen Harrastaja kirjoitti:Tässä lueskelin näitä perämurikkajuttuja läpi, niin heräsi kysymys osien saatavuudesta. Kokonaiset ja ehjät iso-atlakset ovat ilmeisesti hieman "kiven alla". Onko järkevää hankkia pikkuviallista tai jopa täysin rikkoontunutta perää ja korjata sitä? Lähinnä nyt osien saatavuuden kannalta. Diffejä ilmeisesti saa isolla rahalla uusiakin?
Lukkomurikka maksaa jotain tonnin paikkeilla, uusi välitys Burtonilla n. 400e ja vetareita saa uusia n.700e/pari. Toki myös kaikki huolto-osat ovat saatavilla, ainakin UK:sta. Taunus-mallin kuoret taitaa olla ainoa osa mitä ei uutena saa. Eli jos on laittaa akseliin rahaa, niin kuoria vaille uuden saa kyllä tehtyä, tosin halpaa se ei ole.
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Näin on!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Paikallinen Harrastaja
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Touko 2012, 20:12

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Harrastaja »

Jees. Eli periaatteessa voisin alkaa etsimään iso-atlasta kunhan vain kuoret olisivat kunnossa ja muutenkin jotakuinkin toimii.

Tässä on tilanne nyt se että pikku-a on muutaman vuoden ajan antanut jonkinlaisia merkkejä huollon tarpeesta, ja takajarrut, vaikka pitävätkin vielä ihan hyvin, tarvitsisivat suht perusteellista laittoa. Käytännössä tämä sama raha ja työ kannattaisi laittaa iso-atlakseen, kun sellainen olisi kuitenkin hankittava.
Avatar
A.P
Viestit: 140
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 16:53
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja A.P »

Ois yks mk1 granda tiedossa, 2.6 v6 ja automaattivaihteistolla, siinähän on varmaan iso-atlas. Käykö se suoraan mk3 taunukseen vai pitääkö jotain muokata. Minkälaisissa hinnoissa muuten tuo automaattilaatikot nykyään liikkuu?
Taunus coupe '75 2.8 V6
Taunus 4D '73 1.6
Fiesta mk2 '86 1.3
Orion '88 1.3
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Granadassa on erillisjousitettu taka-akseli.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Joo ei Granadan perä käy Taunukseen.

C3 laatikoiden hinnat yleensä 0-100€...joku täysin remontoitu voi olla paljon kalliimpikin.

:arrow: Granadan perä.
Kuva

Kuva
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
A.P
Viestit: 140
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 16:53
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja A.P »

Onko kellään kokemusta mitä nuista pikkuperistä yleensä menee jos sattuu kumia polttamaan yms?
Taunus coupe '75 2.8 V6
Taunus 4D '73 1.6
Fiesta mk2 '86 1.3
Orion '88 1.3
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

A.P kirjoitti:Onko kellään kokemusta mitä nuista pikkuperistä yleensä menee jos sattuu kumia polttamaan yms?
keskitappi saattaapi irrota ja tuhota tasauspyörästön,näin ainaki kävi tossa omassa isossa atlaksessa
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Olipa mikä tahansa perä jossa ei ole lukkoa, niin tasauspyörästö hajoaa...esim. ne pikkurattaat leikkaavat kiinni siihen tappiin ja sitten se irtoaa tai jopa katkeaa...tai ne rattaat voi hajota palasiksikin.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Pikku rattaita ja keskitappeja taitaa pääasiassa, mulla räjähti koko tasauspyörän kotelo aikanaan.
Avatar
A.P
Viestit: 140
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 16:53
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja A.P »

Jooh eli saattaa mennä siihen kuntoon että ei ajamalla pääse pois :D?
Taunus coupe '75 2.8 V6
Taunus 4D '73 1.6
Fiesta mk2 '86 1.3
Orion '88 1.3
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Mulla jäi tappi virheettömäksi mutta rattaat muuttuivat murusiksi. Taisi tosin mennä ihan aavistuksen lisääntyneen väännönkin takia kun räjähti kakkosvaihteella neljän-viidenkympin vauhdissa... Ja joo ei liiku auto enää metriäkään omin voimin sen jälkeen, huonolla säkällä hinaaminenkin on hankalaa. Eikä se sitten varottele etukäteen..
Avatar
A.P
Viestit: 140
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 16:53
Paikkakunta: Varpaisjärvi

Viesti Kirjoittaja A.P »

Minkälainen ois kempin lukko? Tai saako taunukseen käypästä perää jostain muusta autosta, mikä kestäskin? Tai saako nuita atlaksia vahvistettua mitenkään?
Taunus coupe '75 2.8 V6
Taunus 4D '73 1.6
Fiesta mk2 '86 1.3
Orion '88 1.3
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

A.P kirjoitti:Minkälainen ois kempin lukko? Tai saako taunukseen käypästä perää jostain muusta autosta, mikä kestäskin? Tai saako nuita atlaksia vahvistettua mitenkään?
Vetarit joutuu koville sillä Kempin lukolla, mut kestää varmaan hyvinkin, jos ajaa vaan esim. pellolla ja hiekkateillä ym. :lol:
Sukulaismiehen Välikoppa Escortist katkes toinen vetari, ku ajo kempin lukolla.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kyllä se hitsattu perä kestää todenäkösesti sitten autoniän, jos on hyvin hitsattu, mutta kaikki muu siitä ympäriltä alkaa pettämään.. :D

Talvikäytössä mitä mainioin viritys, mutta ei niinkään kesäkeleillä asvaltilla. Toki helposti saa runtattua molemmat pyörät katuun ja pyöriteltyä vaikka paikallaan 8)
-Pori Connection-
Vastaa Viestiin