Iso- ja Pikku-Atlas

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:
Viipo kirjoitti:ja jaahas, granadaan saapi laittaa koneen, jossa on "vakiona" 180 heppaa... eli tuommonen alle '84 granu, siihen sitten joku 3-litranen kutonen, ahdin perään ja sitten dynolle nollapaineilla... -> sen jälkeen kelataa paineet baarin paremmalle puolelle kuhan on kilvet kotterossa...
Jossain luki et granadan kori kestää n. 350 hv:n tehot???
Älkää lapset lukeko mitä kori kestää ottakaa järki käteen ja miettikää mitä sanotte.
T:20V
Taunusksia rakentanut
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

Onkos noi caprin perävälitykset laitettavissa taunuksen isoon atlakseen?
Jossain tekniikka tiedostossa taisi olla 3.22 ja 3.09 välitys.

Capria tuntematta voisin vielä kysyä että onko taka-akseli yhtään sama
vai täysin eri. ?



-vk- (astriel)
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1260
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Viesti Kirjoittaja Pj »

astriel kirjoitti:Onkos noi caprin perävälitykset laitettavissa taunuksen isoon atlakseen?
Jossain tekniikka tiedostossa taisi olla 3.22 ja 3.09 välitys.

Capria tuntematta voisin vielä kysyä että onko taka-akseli yhtään sama
vai täysin eri. ?



-vk- (astriel)
Sisuskaluiltaan samanlaisia eli noi 3.22 ja 3.09 välitykset käyvät Taunuksien periin, siis tietenkin niihin isoihin atlaksiin. Muuten taka-akselin ("kuoret") ovat erillaiset.
Avatar
Jallu
Viestit: 121
Liittynyt: 02 Elo 2004, 09:18
Paikkakunta: Snadi

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Pj kirjoitti:
tanari kirjoitti:sitten vielä listaa missä on alkuperäisenä ollut isoa-atlasta?
varmaankin kaikki V6 mallit, onkohan 2.0 ohc malleissa ollut isoa-atlasta vai onko ollu sakuperällä?
V6 malleissa on ollut isoa atlasta, mutta viimeisissä 2.0 OHC malleissa on ollut pikkuperää isoilla jarruilla, kaikki ovat sakemanniperiä...
Kaikki mk3 80-> 2.0 mallit mitä olen nähnyt, ovat olleet isolla-atlaksella.
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1260
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Viesti Kirjoittaja Pj »

Jallu kirjoitti:
Pj kirjoitti:
tanari kirjoitti:sitten vielä listaa missä on alkuperäisenä ollut isoa-atlasta?
varmaankin kaikki V6 mallit, onkohan 2.0 ohc malleissa ollut isoa-atlasta vai onko ollu sakuperällä?
V6 malleissa on ollut isoa atlasta, mutta viimeisissä 2.0 OHC malleissa on ollut pikkuperää isoilla jarruilla, kaikki ovat sakemanniperiä...
Kaikki mk3 80-> 2.0 mallit mitä olen nähnyt, ovat olleet isolla-atlaksella.
omastani -82 2.0 OHC:stä löytyy alkuperäinen pikkuperä isoilla jarruilla 3.45 välityksellä. Muissakin -82 mitä olen nähnyt on ollut samanmoisia...tietenkin muunlaisiakin on....
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

astriel kirjoitti:Onkos noi caprin perävälitykset laitettavissa taunuksen isoon atlakseen?
Jossain tekniikka tiedostossa taisi olla 3.22 ja 3.09 välitys.

Capria tuntematta voisin vielä kysyä että onko taka-akseli yhtään sama
vai täysin eri. ?



-vk- (astriel)

Sopiikos nuo 3.09 välitykset Granadan(Consulin) perään?
Sedan GT '73
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tuossa Metrisen Taunuksen Ison-Atlaksen hajotuskaavio!
http://www.taunus-zodiac.ch/images/tectaunus02.jpg
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Sumu kirjoitti:Sopiikos nuo 3.09 välitykset Granadan(Consulin) perään?
Enpä usko, granadan perässähän on se pinionin jatke eli kardaanin laippa on aika kaukana perästä. Eikös 3.0 granadoissa ollut vastaavia välityksiä?
makezz69
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Tammi 2005, 00:27
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja makezz69 »

Granadan perän sisuskalut ei käy isoon Atlakseen, mutta kaveri teki
isoon atlakseen uuden välityksen entisen rikkoontuneen tilalle Metri taunuksen välityksistä. En muista mitkä osat kävi mutta kun nään
häntä kylillä niin kysäsen ja kerron siitä teille.
jos ei foordii niin ei oo hauskaa
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Niin,,, eikös ne ollu ainakin M-Taunuksissa ja Capreissa samat sisuskalut. Kunhan vaan on Atlas... iso tai pieni? Granadassa on sitten mikä lie ... :)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

M-taunuksien perät on käytännössä aivan samoja periä kuin mitä näissä "normaalimmissa" =) taunuksissa, ite kasasin oman Iso-Atlakseni ottamalla romutetusta II-koppasesta taunuksesta rikkinäisen perän (tasauspyörästön pienet rattaat tuhannen päreinä) ja vaihtamalla siihen sisuskalut M-Taunuksen perästä, jossa välitys tais olla tasan 3.7:1 jos en väärin muista... Ainoona erona perillä siis kiinnityskohdat, uudemmassa on murikassa korvakkeet tukivarsille ja jousien paikat kierrejousille, kun taas vanhemmassa korvakkeet puuttuu ja jouset on lehtijouset...

Oma projekti odottaa hammaskosketuksen säätöä... Vinkkejä miten sen saisi tehtyä niin, että perällä vois kuvitella ajavansakin, vai pitäiskö suosiolla antaa ammattimiehen tehdä ja jos niin mistä sellaisen löydän ja mikä mahtais olla kustannusarvio?
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

jep kyllä mun kaikissa metrisissä on iso-atlas ja kaikissa on 3.7 välitys.
Täällä mäntsälässä on paja joka noita periä tekee n.35v kokemuksella.
haluutko yhteystiedot?
metritaunus
Viestit: 17
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 13:29
Paikkakunta: mäntsälä

Viesti Kirjoittaja metritaunus »

eli mulle unohdin kirjautuu..
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

Anonymous kirjoitti:Täällä mäntsälässä on paja joka noita periä tekee n.35v kokemuksella.
haluutko yhteystiedot?
Joo, jos viittisit pistää, kiitos!
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

sekö äijä millä on paja jossain risteyksen tuntumassa..
en nyt muista mihin pikkukylään se tie meni..mutta oli taunus ajossa itelläänkin,ja angliaa sun muita pihassa..omakotitalon tontilla se halli?
epäili palaneita venttiileitä,oli kyllä vaan tulpanjohdoissa vika..
mutta vaikutti noin muuten pätevältä.oon harkinnu itekkin käydä sen juttusilla jossain välissä..liekö sama?
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin