2.8 cologne

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Pj, Timppa, taunus 78

ViestiKirjoittaja Sumu » 21 Joulu 2004, 10:07

No mihin kokoon 2.3 lohko siis tulee 4.0l kampuralla? Mitä kaikkea joutuu vaihtamaan? Männät? Veivit? muuta?

edittiä


iskunpituudet ja halkaisja 2.3 60,14, 90.03 ja 2.6 66.8, 90.03



4.0l
Iskunpituus on 84mm.

Aika paljon siis isku pitenisi tuolla kampuralla. Onnistuisikohan?
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
 
Viestit: 1479
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa

ViestiKirjoittaja Hessu » 21 Joulu 2004, 11:25

2.3 lohkoon jos laittaa 4.0 kampuran niin sen pitäisi ensinnäkin mahtua pyörimään veivien kanssa. En osaa sanoa tarkalleen, mutta arvaan sen olevan vaikeaa/mahdotonta. Iskunpituus kasvaa 24mm joten männän puristuskorkeus pitäisi olla 12mm matalampi, sillä kiertokankia ei nyt ainakaan lyhentämään parane mennä.

Tietääkö joku, minkä mittaisia nämä V-koneiden kiertokanget ovat? Ajattelin vaan, että eikö suunnilleen 2x iskunpituus olisi tavoitteena.
Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Reliant Scimitar GTE -75
Avatar
Hessu
 
Viestit: 706
Liittynyt: 20 Loka 2004, 08:34
Paikkakunta: Häijää

ViestiKirjoittaja Mois » 21 Joulu 2004, 13:41

Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7730
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

ViestiKirjoittaja Larppa » 23 Joulu 2004, 00:04

eikös homma onnistu jos laskee iskunpituuksien erotuksen ja teettää kiertokanget sen mukaan?

2.8 koneesta tulis ~3.4 litranen vakioporauksella.
Larppa
 
Viestit: 131
Liittynyt: 13 Loka 2004, 23:27
Paikkakunta: jkl

ViestiKirjoittaja jouni » 23 Joulu 2004, 11:26

Ei kai tuohon enää ainakaan 2.8:n vakiokankia lyhempiä (n.130mm) kannata teettää, kun niilläkin kampikulma alkaa mennä huonoksi. Eli jos 4.0:ssa 85mm isku ---> kanki 170mm. Eli matalia mäntiä etsimään (esim. Wiseco tai Ross mittatilausmännät n.900e/6kpl).

Pistää miettimään josko sama raha kannattaisi sijoittaa esim. vakiomotin ahtamiseen 0,5-0,7bar ahdoilla. Vääntöä ja tehoa samalla rahalla pirun paljon enemmän.
Capri 2.9i TT-projekti
Sierra RS Cosworth 4x4 -92
jouni
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:48
Paikkakunta: Kuopio

ViestiKirjoittaja Vieras » 23 Joulu 2004, 14:54

Täytyy laittaa tilaukseen tommonen 4 litranen V6:n Jenkeistä ja heittää se pellin alle :wink:
Vieras
 

ViestiKirjoittaja metritaunus » 07 Helmi 2005, 08:34

Mää voisin ostaa tommosen 4.0 kampuran eli jos jollain on ni tarjotkaa...
metritaunus
 
Viestit: 17
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 13:29
Paikkakunta: mäntsälä

ViestiKirjoittaja jouni » 07 Helmi 2005, 08:53

Kyseleppäs kampuraa numerosta 02-5387091. Firman nimeä en muista, mutta tuo osia jenkeistä.
Capri 2.9i TT-projekti
Sierra RS Cosworth 4x4 -92
jouni
 
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:48
Paikkakunta: Kuopio

Re:

ViestiKirjoittaja Sumu » 01 Joulu 2018, 10:42

Sumu kirjoitti:No mihin kokoon 2.3 lohko siis tulee 4.0l kampuralla? Mitä kaikkea joutuu vaihtamaan? Männät? Veivit? muuta?

edittiä


iskunpituudet ja halkaisja 2.3 60,14, 90.03 ja 2.6 66.8, 90.03



4.0l
Iskunpituus on 84mm.



Aika paljon siis isku pitenisi tuolla kampuralla. Onnistuisikohan?


Ajatus on itänyt vuosia, nyt olisi 4.0v6 peräkärryllä.
Toki vettäkin virrannut Kyrönjoessa sen verran että
laillisestikin saisi tuollaisen koneen Taunuksen nokalle.
Muttamutta... jotain kivaa tuosta pitää koittaa rakentaa.
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
 
Viestit: 1479
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: 2.8 cologne

ViestiKirjoittaja Vermilion » 01 Joulu 2018, 15:34

Joops muista vaan että tossa hajoaa kampiakseli.... tiedän 3kpl tapauksia joissa 4.0 V6 cologne on hajonnu ihan silpuksi kun kerrosluvun rajoittaja on ollu 5800-7200rpm alueella. Syy on ollu kampiakselin katkeaminen.

Esim. Puuhapete on CRSC foorumilla siitä malliesimerkki.

Ruotsissa pojat sai toimivaan ainakin useammaksi vuodeksi pelaamaan 4.0 V6 colognen ahdettuna niillä oli miedot ahdot mieto nokka ja moottorin maksimikierrokset oli rajattu 5200rpm. Vääntöä oli kyl!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1383
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Edellinen

Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa