Turbotus (ko)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

DROFFORD
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Touko 2006, 14:24
Paikkakunta: kokkola

Turbotus (ko)

Viesti Kirjoittaja DROFFORD »

noniin eli nyt lähti tanari hanskasta eli alko tuleen semmonen idea että lyörähän sinne vielä pikkupaineilla turbo että saa leuhkia ja suhautella dumppia tuola kylänpinnassa.. turbo tuli eilen ostettua semmonen volkkari venton vakio kkk (ku klux klan)
tuntuisi että eihän homma edes ole kovin vaikea mitä nyt aloin tutkimaan eli kertokaapas nyt hyviä vinkkejä hommaan? siis ajatellen kestävyyttä... osat on jo melkein kaikki.. siis koskien turbon laittoa ainoa mistä en ole niin perillä on kaasarin säätöhommelit mutta eiköhän nekin aikanaan...

koneelle en ajatellut aluksi tehdä kuin että kuparitiivisteen laittaa.. suht paksun sellaisen että vähän laskee puristukset ku kantta on joskus höylätty..
tarkoitus olisi ihan pikupaineilla laittaa esim 0.3-0.5 jonka luulisi koneen kestävän ? :roll: onko kokemusta? tämä muutos homma on ainut este..

Eli riittää ilmeisesti se 114hp tehotodistus ja penkkilaput että tehot ei ylitä tuohon +20% ? mut kun autossa on jo 25% muutosprosentit niin tuleeko tuosta turbosta lisää minkäverran? tiesti asiaa kannattais kysyä katsurilta mutta kysytään nyt eka täältä. niin ja tämähän ei siis ole mikään ikuisuusprojekti vaan ensikesäksi ajoon projekti :lol:
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kyse oli siis V6 koneesta? Sen verran oon kuullu ja lukenu et ~0.5bar kestäis alakerran pultit *kop*kop* :)
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Taco kirjoitti:Kyse oli siis V6 koneesta? Sen verran oon kuullu ja lukenu et ~0.5bar kestäis alakerran pultit *kop*kop* :)
Kyllä varmaan olisi arp:n pultit kiertokankiin paikallaan.
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ja sitten kun taas ne vaihdetaan, rupiaa miettimään miksi jättää männät kiinni koneeseen, miksei samontein tehdä pienet kupit niihin niin kestää paremmin, eikä tarvii laittaa sitä kuparitiivaria? :)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

jostain ku löytäs halavan 4-71:n konepellistä tököttämään siihen kutosen päälle :P
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

prosenteista. kerrohan mitä OSIA siihen on vaihdettu, vanhoilla rosenteilla kun ei tee mittää ellei tiedä ,mistä ne on tulleet.. pelkän ahtimen laitto orggis moottoriin EI lisää prosentteja.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Eikös ahtimen lisäys rinnasteta moottorin vaihtoon?

Tosin nykysin voi laskettaa uudet prosentit muutoskatsastuksessa vanhoista vaihdetuista osista...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jos kone jo aiemmin vaihdettu ja merkitty otteeseen, sitä ei enään merkitä uudelleen, joten ahdin ei lisää prossia kaites.
DROFFORD
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Touko 2006, 14:24
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja DROFFORD »

Kiitos! siis kyse on toki 2l oohooseestä.. :lol:
vaihdetut osat rekkariotteessa..
2l ohc moottori, kytkin, etujouset, taka-akselisto ja näistä siis 25%

tänään rojekti eteni sen verran että putsasin coupesta viimeset lumet päältä ja ostin supran coolerin :P tai oikeastaan puolet eli puolikkaasta supran coolerista tehty.. huomenna vähän purku hommaa...

Edit: niin joo ja laipat tulee huomenna vesileikkurin läpite... :)
DROFFORD
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Touko 2006, 14:24
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja DROFFORD »

Sultzi kirjoitti:Ja sitten kun taas ne vaihdetaan, rupiaa miettimään miksi jättää männät kiinni koneeseen, miksei samontein tehdä pienet kupit niihin niin kestää paremmin, eikä tarvii laittaa sitä kuparitiivaria? :)
aivan :D tämä olikon ideana ensi kesäksi ajoon eli ei mitään 500hp ikuisuusprojektia :) eli eikö sillä kuparitiivisteellä oo mitään hyötyä jos on ehjä vakio? :roll:
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

gepardi kirjoitti:
Taco kirjoitti:Kyse oli siis V6 koneesta? Sen verran oon kuullu ja lukenu et ~0.5bar kestäis alakerran pultit *kop*kop* :)
Kyllä varmaan olisi arp:n pultit kiertokankiin paikallaan.
Siltikin ajankohtainen, vaikka oharissa on isommat pultit KK:issa.
DROFFORD
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Touko 2006, 14:24
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja DROFFORD »

gepardi kirjoitti:
gepardi kirjoitti:
Taco kirjoitti:Kyse oli siis V6 koneesta? Sen verran oon kuullu ja lukenu et ~0.5bar kestäis alakerran pultit *kop*kop* :)
Kyllä varmaan olisi arp:n pultit kiertokankiin paikallaan.
Siltikin ajankohtainen, vaikka oharissa on isommat pultit KK:issa.
Kahtoo sittekö se ekan kerran leviää ja joutuu isuzulla kruisailemaan niin jos vaikka sitten laittas... vai voiko nuot pultit vaihtaa koneen ollessa paikallaan kun öljypohjan vaihdan semmoiseen mihin oon hitsannu öljyn paluun paikan.. :?
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Ei ole minulla yhtäkään konetta räjähtänyt. Sillä olen tiennyt niiden rajan. Ja olen sitä mieltä, jotta kun ruvetaan virittämään, niin kannattaa pistää perusasiat kuntoon! Noin niin kuin vihjeeksi vain. Siten pääsee helpoimmalla. Joo, mutta rahallisesti ei. Mutta muuten kyllä. Tosin budjettivirityksessä on rajat aika kapeat. Viritys ei ole halpaa, vaikka tekisi mahdollisimman paljon itse, niin kuin minä pyrin tekemään. Siltikin joutuu tekemään "kalliita" investointeja, jotta kone kestää. Muuten on rahat hukassa! Varsinkin, jos kone hajoaa liian säästämisen takia.

Tämä on tosi asia ja toivon, jotta muutkin ymmärtävät tämän.

Omatoiminenkin viritys maksaa, jos meinaa tehdä kestävän ja tehokkaan koneen. Nimimerkillä: kokemusta on! Ja erehdyksiä sattuu. Mm: kansien virrauksen suhteen.

Oppia ikä kaikki. Mutta se on mielenkiintoista, mutta se on sitten loputon tie, kun asiat rupeaa todella kiinnostamaan!

Anteeksi avautuminen :D , mutta tulipahan tilitettyä :roll:
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

eikö nyt ole järkevintä vaan ihan vakioon koneeseen työntää se hyrrä, saat sen rikki jokatapauksessa, turhaa sinne alkaa mitää vaihtamaan, menee vaa rahaa ja paskaks ne menee jokatapauksessa, tekee sitten joskus kunnolla jokapaikan sitten kun on eka vähän kokemusta. :wink:
matalan pudjetin kulkineet...
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Taco kirjoitti:Kyse oli siis V6 koneesta? Sen verran oon kuullu ja lukenu et ~0.5bar kestäis alakerran pultit *kop*kop* :)
Kyllä ne kestää paljon enemmän. Niin oharissa kuin kutvosessakin. Jos niitä Arppeja välttämättä haluaa, niin vauhtipyörän pultit voi vaihtaa semmosiin.
Jos ohariin on tarkoitus tommonen 0.5bar viritys tehdä, niin kansipahviksi orkkis Elring ja puhallinvehkeet kiinni. Kun siitä saa säädöt kohilleen, niin vakio kytkin on eka mikä antautuu.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Vastaa Viestiin