Lupasin myös olla jo pikku hiljaa vaiti tästä asiasta, mutta kun tämä nyt on pantu alulle, niin jatketaan vielä
AKEn nettisivulla voi lukea vaikka että Sierra on paska ja sitähän se ei ole, lakikirjasta en ainakaan minä ole vielä löytänyt mistään suoraan tuota lauselmaa virityksistä jotka eivät kuulu muutoskatsastuksen piiriin
Ja jos joku haluaa tietää tuon alkuperäisen lain, joka jättää nämä muutokset muutoskatsastuksen ulkopuolelle, niin tässä on hieman vinkkiä mistä semmosia lakitekstejä löytää:
Ensinnä
www.finlex.fi :stä löytyy kaikki alkuperäiset ja ajantasaiset lait ja asetukset. Sinne kun laittelee hakuun seuraavia kohtia:
779/1998 kirjoitti:Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta:
Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Nuo alun viittaukset ovat alkuperäiseen 1981 säädettyyn tieliikennelakiin ja siihen tehtyihin muutoksiin/lisäyksiin (-92 ja -96). Ensimmäisessä niistä muutoksista (989/1992) on annettu liikenneministeriölle valtuudet säätää näistä asioista ja toisessa (429/1996) vielä lisävaltuuksia ministeriölle. Eli tässä on ote laista, jossa ministeriölle on annettu valtuudet päättää tästä asiasta:
989/1992 kirjoitti:
108 §
Valtuutussäännös
...Sitten oli tähän asiaan kuulumatonta tekstiä.....
...ja sitten tuli tämä:
Liikenneministeriö voi antaa määräyksiä:
1) epäselvissä tapauksissa ajoneuvon luokittelusta;
2) kuljettajaopetuksen antamisesta;
3) ajoneuvojen rakenteille, varusteille ja osille myönnettävistä kansainvälisistä hyväksymisistä;
4) koululaisten ja päivähoidossa olevien lasten kuljetusten kuormituksesta ja turvallisuusjärjestelyistä, milloin nämä kuljetukset saavat valtion tai kunnan tukea;
5) matkailuauton, linja-auton ja museoajoneuvon rakenteesta ja varusteista;
6) erikoiskuljetusajoneuvoista ja erikoiskuljetusten suorittamisesta;
7) paineilmajarruista;
8 ) ajoneuvon kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä;
9) nastarenkaan pistovoiman mittaamisesta;
10) ajoneuvon rakenteen muuttamisesta;
11) auton ja perävaunun mekaanisista kytkentälaitteista; sekä
12) ulkomaisen viranomaisen antamien pakokaasutodistusten vastavuoroisesta hyväksymisestä.
Eli kappas vaan, tuo AKE:n sovellusohje muutoskatsastusten ulkopuolelle jättämisestä pohjautuu todellakin lakiin. Eli muutokset, joita ei rinnasteta moottorin vaihtoon, (vaan on sallittu) eivät myöskään kuulu muutoskatsastuksen piiriin ja siksi siitä on kirjoitettu AKE:lla joku vuosi tuon lakitekstin ilmestymisestä erillinen ohjekin.
Nyt alkaa ihmetyttään jo tosissaan, että mitä lakia katsastuskonttireilla ollaan päättäjien pöydässä luettu...
P.S. Jos joku ihmettelee että miten näitä pykäliä joku jaksaa penkoa, niin sanottakoon ettei inssiopiskelijalla oo varaa oikeen muutakaan touhuta.
Ja toisaalta tämä on sen verran mielenkiintonen seikka oman projektin kannalta, että otan näistä asioista selvää tässä muutenkin ja laitan samalla muillekin vähän vinkkiä mistä nuo lait löytää. Tällöin itse kukin saa tietoa siitä mitä autolle saa asetusten ja lakien mukaan tehdä.
P.S.S. Tämä on sitten minun näkemys, ei minkään sortin lakimiehen
Uskoisin kuitenkin, että AKE on aikanaan käyttänyt lakimiestä tulkitsemaan lakitekstiä tuon sovellusohjeen laatimisen yhteydessä.
Ja odotan mielenkiinnolla mikä se "virallinen" ohjeistus tälle asialle tulee vielä olemaan. Toivottavasti sami saa johdoltaan vastauksen piakkoin.