Sivu 20/24

Lähetetty: 22 Syys 2009, 21:51
Kirjoittaja musche
oukke.. no hjuva.. voi aloittaa projektin :twisted: ..

Lähetetty: 22 Syys 2009, 23:00
Kirjoittaja Sultzi
Yksi keino on tehdä siitä koneesta 2.0l tai 2.3l, samannäköisiähän ne on päällepäin (kokoeroa tietysti hieman) :roll: Tämä vain vaihtoehtona, näin ei tietysti saa tehdä, on laitonta! :)

Lähetetty: 23 Syys 2009, 06:41
Kirjoittaja samiharju
se, miksi tämän hetkisten paperioden nojalla max teho on 136,8hp, ei pitäis olla vaikeaa ymmärtää.

Tehon suhteen on kaksi rajoittavaa tekijää, tuo tehon ja massan suhde, ja tehokkain vertailumoottori +20%. Näistä pienempi lukema rajoittaa moottorinvaihdoksessa.

Moottoria, oli se alkuperäinen tai vaihdettu, saa edelleen virittää perinteisillä keinoilla tuohon tehopainorajaan asti. Kuitenkin esim ruiskun asentamisen katsootaan lisäävän tehoa 10% ellei muuta todisteta.

Ahdetun moottorin muuttamisesta ollaan paljon kriittisempiä kun vaparin, esim ahtimen tai välijäähyn vaihto käsitellään kuten moottorinvaihto.

Lähetetty: 23 Syys 2009, 21:11
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
musche kirjoitti:ensinhän sen pitäis muutoskatsastaa siihen vakio kaasari 2.8 litraseen.. ja sitten sitä sais vissii muunnella ja muutoskatsastaa siihen että se vielä on alle sen 7kg/kw... mutta sitä vaan olen vieläkin yrittänyt saada selville että onko mahdollista saada tuplaturbo 2.8l 190hp laillisesti katsastettua?
Ei ole, jos kysymyksessä on taunus. Niin kauan kun pelaat vapaasti hengittävän moottorin kanssa pätee tuo 7kg/KW sääntö. Heti kun asennat autoosi turbon tai kaksi, tehot saa olla maksimissaan vertailumoottorin teho +20% eli tässä tapauksessa 135,8hv. Tästä dynopaperi ja leimalle, ei ongelmia. Tosin ehkä katselee katsastusmies pitkin nenän vartta, miten on onnistuttu kahdella turbolla saamaan 0.8hv tehonlisäys. Tämä on sitten suurin mahdollinen teho mitä autossa saa tieliikenteessä olla. Vapaastihengittävää saat viritellä lähes mielin määrin ja päästä tehoissa helposti tuonne mainitsemaasi 190hv:n lukemiin, ehkä jopa ylikin.

JOs siis ajatuksenasi oli ottaa rusinat pullasta, eli soveltaa vapaastihengittävän 7Kg/KW sääntöä turbottamalla, ei homma onnistu. On valittava jompikumpi tie ja mentävä sen mukaan.

Lähetetty: 24 Syys 2009, 17:42
Kirjoittaja musche
Pöhö-Andrei kirjoitti:
musche kirjoitti:ensinhän sen pitäis muutoskatsastaa siihen vakio kaasari 2.8 litraseen.. ja sitten sitä sais vissii muunnella ja muutoskatsastaa siihen että se vielä on alle sen 7kg/kw... mutta sitä vaan olen vieläkin yrittänyt saada selville että onko mahdollista saada tuplaturbo 2.8l 190hp laillisesti katsastettua?
Ei ole, jos kysymyksessä on taunus. Niin kauan kun pelaat vapaasti hengittävän moottorin kanssa pätee tuo 7kg/KW sääntö. Heti kun asennat autoosi turbon tai kaksi, tehot saa olla maksimissaan vertailumoottorin teho +20% eli tässä tapauksessa 135,8hv. Tästä dynopaperi ja leimalle, ei ongelmia. Tosin ehkä katselee katsastusmies pitkin nenän vartta, miten on onnistuttu kahdella turbolla saamaan 0.8hv tehonlisäys. Tämä on sitten suurin mahdollinen teho mitä autossa saa tieliikenteessä olla. Vapaastihengittävää saat viritellä lähes mielin määrin ja päästä tehoissa helposti tuonne mainitsemaasi 190hv:n lukemiin, ehkä jopa ylikin.

JOs siis ajatuksenasi oli ottaa rusinat pullasta, eli soveltaa vapaastihengittävän 7Kg/KW sääntöä turbottamalla, ei homma onnistu. On valittava jompikumpi tie ja mentävä sen mukaan.
noniin kiitos just tällaista vastausta hain..

Lähetetty: 19 Loka 2009, 20:17
Kirjoittaja janipuum
Tarkensin tämän turbohommankin tuonne yhteenvetoon erilliseksi kohdaksi kun niin moni sitä vielä kyselee...

Lähetetty: 19 Loka 2009, 22:29
Kirjoittaja samiharju
jatketaan vielä jauhantaa, kaikkien iloksi XD en nyt mitenkään halua olla natsi, mutta noista ahtamishommista on - niinkuin kaikesta muustakin muutoksista - sellainen nootti, että katsastajan on käytettävä harkintakykyä.

normaalin ihmisen harkintakyky kyllä pistää miettimään jos tosiaan alunperin noin 130-150-hevosvoimainen moottori on varustettu ahtimella / ahtimilla jne asiaankuuluvilla lisävarusteilla ja siitä ei ole otettu tehoa kuin 135hp. tällöin ei selitykset huonosta tuurista ja amatöörivirittäjästä pakota yhtäkään katsastajaa hyväksymään moista. mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa.. 8)

tämän kerroin vain siksi, että nyt kun joku menee touhuissaan konttorille valmiin paketin kanssa ja väittää pää punaisena katsurille, että pojat taunusfoorumilla jo vähä niinku lupas tähän kotkottimeen leiman, ettei tulis sitte mahdollisia pettymyksiä. sillä vastuu muutoksen laillisuudesta on aika pitkälti sen siunanneella katsurilla jonka pitäisi pystyä käyttämään järkeä siinä, minkälaisia tehoja ja paineita voisi olla soveliasta käyttää. esim jotain 0,1bar ahtopainetta ei oikein vakavalla naamalla voi hyväksyä, ymmärrettävästi.

Lähetetty: 19 Loka 2009, 22:32
Kirjoittaja Sultzi
Onko olemassa sellainen pykälää tai muuta vastaava (kaikenkansan näkyvillä) jossa annetaan hyväksyttävä MINIMI ahtopaine? Ahtopainetta se 0,01bar on jo :roll: Mitäs vittua se katsastajaa koskettaa jos joku haluaa ajella 0,1bar ahdoilla ja kokea huima 10% tehonnousu? No ei vittu mitenkään! :twisted:

Lähetetty: 19 Loka 2009, 22:37
Kirjoittaja henu
samiharju kirjoitti:esim jotain 0,1bar ahtopainetta ei oikein vakavalla naamalla voi hyväksyä, ymmärrettävästi.
Tästä tulikin mieleen.
Turbollahan onnistuu melkohelposti ottaa vaikka joku 0.5 bar lappu jota ne useesti vaatii.
Mut mites esim remmiahtimissa, muistaakseni esim roush mustang:issa jossain versioissa ei oo "tehdas kunnossa" ku se 0.4bar ahtoo.

Eli eikai tämä ahtopaine minimi voi aina pätee ?

Lähetetty: 19 Loka 2009, 22:42
Kirjoittaja Taunus-Sälli
edellämainitun mahdollisen katsastajanatsin uhriksi joutumisen voi välttää esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0.. sitte on natsillaki hyvä mieli ku tehot on noussu 90-135 esim..
muissa moottoreissa ja autoissa sit eri keinot :D

Lähetetty: 19 Loka 2009, 23:08
Kirjoittaja henu
Taunus-Sälli kirjoitti: esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0..
Tottakai tämmösiä "kikkoja" on mut itellä on ollu tapana leimata rakenelma täysin rehellisesti.

Lähetetty: 19 Loka 2009, 23:15
Kirjoittaja Taunus-Sälli
henu kirjoitti:
Taunus-Sälli kirjoitti: esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0..
Tottakai tämmösiä "kikkoja" on mut itellä on ollu tapana leimata rakenelma täysin rehellisesti.
mulla ei,mulle on aivan sama mitä rek.otteessa lukee kuha on leima :D ..ennen senkään ollu niin väliä :lol:
mutta toi nyt vaan oli yks esimerkki mahdollisuuksista :wink:

Lähetetty: 19 Loka 2009, 23:16
Kirjoittaja samiharju
Sultzi kirjoitti:Onko olemassa sellainen pykälää tai muuta vastaava (kaikenkansan näkyvillä) jossa annetaan hyväksyttävä MINIMI ahtopaine? Ahtopainetta se 0,01bar on jo :roll: Mitäs vittua se katsastajaa koskettaa jos joku haluaa ajella 0,1bar ahdoilla ja kokea huima 10% tehonnousu? No ei vittu mitenkään! :twisted:
juuri kerroin, että katsastajan on käytettävä harkintaa. vakavasti harkitsisin aiotaanko "liian pieniä" paineita käyttää kadulla vai ei. mitään virallista "minimipainetta" ei ole kerrottu silti missään.

vaikka olenkin sinun(kin) mielestäsi asemassa, jossa minua ei pitäisi millään muotoa työssäni koskettaa esimerkiksi 0,00000000000000000000000000000000000001bar maksimiahtopaineen käyttö, ymmärrän silti edes sen verran faktatietoja moottoreista, että esim. 150 vaparihevosta (vaikkakin lasketuin puristuksin) plus puoli kiloa ahtopainetta on jotain muuta kuin 135hp.. se on sitä, että katsastajan tulee käyttää järkeään ja harkita tapauskohtaisesti että onko tuo jätkä nyt tosissaan ajamassa olemattomilla paineilla autolla, jossa on Paavo Väyrysen pään kokoinen ahdin, lumikolan kokoinen cooleri ja kaksi suutinta per sylinteri..

saatiinpas taas eloa tähänkin ketjuun :twisted:

Lähetetty: 20 Loka 2009, 00:02
Kirjoittaja gepardi
Taunus-Sälli kirjoitti:
henu kirjoitti:
Taunus-Sälli kirjoitti: esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0..
Tottakai tämmösiä "kikkoja" on mut itellä on ollu tapana leimata rakenelma täysin rehellisesti.
mulla ei,mulle on aivan sama mitä rek.otteessa lukee kuha on leima :D ..ennen senkään ollu niin väliä :lol:
mutta toi nyt vaan oli yks esimerkki mahdollisuuksista :wink:
Same here :mrgreen:

Terv: ex criminal.

Lähetetty: 20 Loka 2009, 10:18
Kirjoittaja Taunus-Sälli
kaikkein ihanteellisin tilannehan ois jos ois esim. 2.8 mihin ois sovitettu 4.0 kampura ,onko se sit 3.7 tai jtn. siihen kaks ahdinta kylkeen..
ja sen ku leimais kakslitrasena ja ottas ahtimet pois leimalle aina 8)