2.8i laillisesti taunukseen (5.sivulla yhteenveto)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja musche »

oukke.. no hjuva.. voi aloittaa projektin :twisted: ..
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Yksi keino on tehdä siitä koneesta 2.0l tai 2.3l, samannäköisiähän ne on päällepäin (kokoeroa tietysti hieman) :roll: Tämä vain vaihtoehtona, näin ei tietysti saa tehdä, on laitonta! :)
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

se, miksi tämän hetkisten paperioden nojalla max teho on 136,8hp, ei pitäis olla vaikeaa ymmärtää.

Tehon suhteen on kaksi rajoittavaa tekijää, tuo tehon ja massan suhde, ja tehokkain vertailumoottori +20%. Näistä pienempi lukema rajoittaa moottorinvaihdoksessa.

Moottoria, oli se alkuperäinen tai vaihdettu, saa edelleen virittää perinteisillä keinoilla tuohon tehopainorajaan asti. Kuitenkin esim ruiskun asentamisen katsootaan lisäävän tehoa 10% ellei muuta todisteta.

Ahdetun moottorin muuttamisesta ollaan paljon kriittisempiä kun vaparin, esim ahtimen tai välijäähyn vaihto käsitellään kuten moottorinvaihto.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

musche kirjoitti:ensinhän sen pitäis muutoskatsastaa siihen vakio kaasari 2.8 litraseen.. ja sitten sitä sais vissii muunnella ja muutoskatsastaa siihen että se vielä on alle sen 7kg/kw... mutta sitä vaan olen vieläkin yrittänyt saada selville että onko mahdollista saada tuplaturbo 2.8l 190hp laillisesti katsastettua?
Ei ole, jos kysymyksessä on taunus. Niin kauan kun pelaat vapaasti hengittävän moottorin kanssa pätee tuo 7kg/KW sääntö. Heti kun asennat autoosi turbon tai kaksi, tehot saa olla maksimissaan vertailumoottorin teho +20% eli tässä tapauksessa 135,8hv. Tästä dynopaperi ja leimalle, ei ongelmia. Tosin ehkä katselee katsastusmies pitkin nenän vartta, miten on onnistuttu kahdella turbolla saamaan 0.8hv tehonlisäys. Tämä on sitten suurin mahdollinen teho mitä autossa saa tieliikenteessä olla. Vapaastihengittävää saat viritellä lähes mielin määrin ja päästä tehoissa helposti tuonne mainitsemaasi 190hv:n lukemiin, ehkä jopa ylikin.

JOs siis ajatuksenasi oli ottaa rusinat pullasta, eli soveltaa vapaastihengittävän 7Kg/KW sääntöä turbottamalla, ei homma onnistu. On valittava jompikumpi tie ja mentävä sen mukaan.
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja musche »

Pöhö-Andrei kirjoitti:
musche kirjoitti:ensinhän sen pitäis muutoskatsastaa siihen vakio kaasari 2.8 litraseen.. ja sitten sitä sais vissii muunnella ja muutoskatsastaa siihen että se vielä on alle sen 7kg/kw... mutta sitä vaan olen vieläkin yrittänyt saada selville että onko mahdollista saada tuplaturbo 2.8l 190hp laillisesti katsastettua?
Ei ole, jos kysymyksessä on taunus. Niin kauan kun pelaat vapaasti hengittävän moottorin kanssa pätee tuo 7kg/KW sääntö. Heti kun asennat autoosi turbon tai kaksi, tehot saa olla maksimissaan vertailumoottorin teho +20% eli tässä tapauksessa 135,8hv. Tästä dynopaperi ja leimalle, ei ongelmia. Tosin ehkä katselee katsastusmies pitkin nenän vartta, miten on onnistuttu kahdella turbolla saamaan 0.8hv tehonlisäys. Tämä on sitten suurin mahdollinen teho mitä autossa saa tieliikenteessä olla. Vapaastihengittävää saat viritellä lähes mielin määrin ja päästä tehoissa helposti tuonne mainitsemaasi 190hv:n lukemiin, ehkä jopa ylikin.

JOs siis ajatuksenasi oli ottaa rusinat pullasta, eli soveltaa vapaastihengittävän 7Kg/KW sääntöä turbottamalla, ei homma onnistu. On valittava jompikumpi tie ja mentävä sen mukaan.
noniin kiitos just tällaista vastausta hain..
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Tarkensin tämän turbohommankin tuonne yhteenvetoon erilliseksi kohdaksi kun niin moni sitä vielä kyselee...
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

jatketaan vielä jauhantaa, kaikkien iloksi XD en nyt mitenkään halua olla natsi, mutta noista ahtamishommista on - niinkuin kaikesta muustakin muutoksista - sellainen nootti, että katsastajan on käytettävä harkintakykyä.

normaalin ihmisen harkintakyky kyllä pistää miettimään jos tosiaan alunperin noin 130-150-hevosvoimainen moottori on varustettu ahtimella / ahtimilla jne asiaankuuluvilla lisävarusteilla ja siitä ei ole otettu tehoa kuin 135hp. tällöin ei selitykset huonosta tuurista ja amatöörivirittäjästä pakota yhtäkään katsastajaa hyväksymään moista. mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa.. 8)

tämän kerroin vain siksi, että nyt kun joku menee touhuissaan konttorille valmiin paketin kanssa ja väittää pää punaisena katsurille, että pojat taunusfoorumilla jo vähä niinku lupas tähän kotkottimeen leiman, ettei tulis sitte mahdollisia pettymyksiä. sillä vastuu muutoksen laillisuudesta on aika pitkälti sen siunanneella katsurilla jonka pitäisi pystyä käyttämään järkeä siinä, minkälaisia tehoja ja paineita voisi olla soveliasta käyttää. esim jotain 0,1bar ahtopainetta ei oikein vakavalla naamalla voi hyväksyä, ymmärrettävästi.
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Onko olemassa sellainen pykälää tai muuta vastaava (kaikenkansan näkyvillä) jossa annetaan hyväksyttävä MINIMI ahtopaine? Ahtopainetta se 0,01bar on jo :roll: Mitäs vittua se katsastajaa koskettaa jos joku haluaa ajella 0,1bar ahdoilla ja kokea huima 10% tehonnousu? No ei vittu mitenkään! :twisted:
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

samiharju kirjoitti:esim jotain 0,1bar ahtopainetta ei oikein vakavalla naamalla voi hyväksyä, ymmärrettävästi.
Tästä tulikin mieleen.
Turbollahan onnistuu melkohelposti ottaa vaikka joku 0.5 bar lappu jota ne useesti vaatii.
Mut mites esim remmiahtimissa, muistaakseni esim roush mustang:issa jossain versioissa ei oo "tehdas kunnossa" ku se 0.4bar ahtoo.

Eli eikai tämä ahtopaine minimi voi aina pätee ?
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

edellämainitun mahdollisen katsastajanatsin uhriksi joutumisen voi välttää esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0.. sitte on natsillaki hyvä mieli ku tehot on noussu 90-135 esim..
muissa moottoreissa ja autoissa sit eri keinot :D
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Taunus-Sälli kirjoitti: esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0..
Tottakai tämmösiä "kikkoja" on mut itellä on ollu tapana leimata rakenelma täysin rehellisesti.
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

henu kirjoitti:
Taunus-Sälli kirjoitti: esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0..
Tottakai tämmösiä "kikkoja" on mut itellä on ollu tapana leimata rakenelma täysin rehellisesti.
mulla ei,mulle on aivan sama mitä rek.otteessa lukee kuha on leima :D ..ennen senkään ollu niin väliä :lol:
mutta toi nyt vaan oli yks esimerkki mahdollisuuksista :wink:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Sultzi kirjoitti:Onko olemassa sellainen pykälää tai muuta vastaava (kaikenkansan näkyvillä) jossa annetaan hyväksyttävä MINIMI ahtopaine? Ahtopainetta se 0,01bar on jo :roll: Mitäs vittua se katsastajaa koskettaa jos joku haluaa ajella 0,1bar ahdoilla ja kokea huima 10% tehonnousu? No ei vittu mitenkään! :twisted:
juuri kerroin, että katsastajan on käytettävä harkintaa. vakavasti harkitsisin aiotaanko "liian pieniä" paineita käyttää kadulla vai ei. mitään virallista "minimipainetta" ei ole kerrottu silti missään.

vaikka olenkin sinun(kin) mielestäsi asemassa, jossa minua ei pitäisi millään muotoa työssäni koskettaa esimerkiksi 0,00000000000000000000000000000000000001bar maksimiahtopaineen käyttö, ymmärrän silti edes sen verran faktatietoja moottoreista, että esim. 150 vaparihevosta (vaikkakin lasketuin puristuksin) plus puoli kiloa ahtopainetta on jotain muuta kuin 135hp.. se on sitä, että katsastajan tulee käyttää järkeään ja harkita tapauskohtaisesti että onko tuo jätkä nyt tosissaan ajamassa olemattomilla paineilla autolla, jossa on Paavo Väyrysen pään kokoinen ahdin, lumikolan kokoinen cooleri ja kaksi suutinta per sylinteri..

saatiinpas taas eloa tähänkin ketjuun :twisted:
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Taunus-Sälli kirjoitti:
henu kirjoitti:
Taunus-Sälli kirjoitti: esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0..
Tottakai tämmösiä "kikkoja" on mut itellä on ollu tapana leimata rakenelma täysin rehellisesti.
mulla ei,mulle on aivan sama mitä rek.otteessa lukee kuha on leima :D ..ennen senkään ollu niin väliä :lol:
mutta toi nyt vaan oli yks esimerkki mahdollisuuksista :wink:
Same here :mrgreen:

Terv: ex criminal.
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

kaikkein ihanteellisin tilannehan ois jos ois esim. 2.8 mihin ois sovitettu 4.0 kampura ,onko se sit 3.7 tai jtn. siihen kaks ahdinta kylkeen..
ja sen ku leimais kakslitrasena ja ottas ahtimet pois leimalle aina 8)
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Vastaa Viestiin