2.8i laillisesti taunukseen (5.sivulla yhteenveto)
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Itse laitoin/katsastin Kouvolassa -80 luvun puolessa välissä 2.8V6 granadan moottorin Coupeeni ja onhan se siellä vieläkinImmu kirjoitti:Okei, täytyy nyt toivoa että tämä kirjoitus tulee oikeaan paikkaan tänne sillä en ihan hirveesti ole kirjoitellut näihin foorumeihin. Ihan sattumalta ryhdyin lueskelemaan näitä kirjoituksia moottorin vaihdoista Taunuksiin kun pähkäilin onko asiassa edistytty sen jälkeen kun itse Tanelin omistin.
Vuosi oli jotain -85 ehkä kun ostin 2 litraisen -73 GT Coupen. Olin Nesteen tankkereilla töissä ja työkaverini pojalla oli kyseinen laite myynnissä Nokialla. Sitä kävin sitten katsomassa ja omistajan vaihto tapahtui. Itse asuin silloin Helsingissä, Kannelmäessä. Autoon oli jossain vaiheessa vaihdettu moottori ja sain edellisen voimanlähteen kaupan mukana. Silloin autossa kiinni ollut moottori ei kuitenkaan ollut prikulleen samanlainen mutta kaksilitrainen kuitenkin. Näistä Taunuksen V-kutosista en silloin oikeastaan mitään tiennyt joten en osannut eroa havaita ostotapahtuman yhteydessä.
Olisinko sillä vuoden ajellut kun sain kuningasidean vaihtaa moottoria isommaksi. Tutkiskelin vaihtoehtoja ja määräyksiä ja totesin että 2,6 litrainen olisi suurin mahdollinen vaihtoehto kyseiseen peliin. Kouvolalaiselta romikselta sitten löytyikin Granadan moottori joka löysi paikkansa konehuoneen puolelta. Asennuksessa ainoa hankaluus oli kun moottori oli paikallaan ja syylärin asennuksessa havaitsin että se ei mahdu paikalleen kun kampurassa kiinni ollut hihnapyörä oli niin moniurainen että se törrötti justiin siinä kohdassa mihin syyläri olisi pitänyt asentaa. En saanut hihnapyörää vaihdettua (jostain syystä jota en muista) joten sahasin rautasahalla hihnapyörän ylimääräiset urat pois. Hiki tuli.
Papertyön hoidin Kouvolan Ford diilerin, Viipurin Autolan kanssa ja mitään ongelmia ei ollut. Katsastus sujui ongelmitta niinkuin pitikin, olihan kaikki prosentit moottorin suhteen rajojen sisällä. Myöhemmin takapään jarrukenkiä vaihtaessani totesin että autoon oli joskus vaihdettu ehkäpä 1,6 litraisen farmarin taka-akseli sillä varaosakengät eivät mahtuneet paikalleen rumpujen ollessa aivan liian pienet. Farmaria epäilen akselin luovuttajaksi siksi että välityssuhde oli semmoinen että mittarin näyttäessä sataa kulki auto vain noin kahdeksaakymppiä. Tarkka katsastusmies olisi huomannut liian pienet jarrut muutoskatsastuksen yhteydessä mutta koska ei ollut mitään syytä epäillä takajarrujen olevan liian pienet, ei asiaa tarkastettu. Pähkäilin kyllä silloin että voi jospa tuo 2,8 litrainen olisi mennyt rajoihin niin pellin alla olisi semmoinen. No, olin tyytyväinen kuitenkin sillä en tiennyt silloin yhtään Taunusta 2,6 litraisella varustettuna.
Kaikenlaista pientä varaosaa hankin sitten Helsingin pitäjänmäen Stockmannin Fordilta ja varaosatiskin henkilökunta tuli melkolailla tutuksi. Kerran keskusteltiin erään myyjän kanssa näistä GT Taunuksista ja hän sanoi että tuntee jonkun kaverin joka oli asentanut 2,8 litraisen Granadan koneen Taunukseen mutta jäi sitten tarkemmin kysymättä että tapahtuiko tämä ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti.
Ajelin suht tyytyväisenä autollani vaikka kaikenlaista pikkuvikaa siinä oli koko ajan. Yhden talvisen viikon muistan erityisen hyvin. Olin todennut jo aiemmin että tyhjäkäynnillä nesteen kierto moottorissa heikkenee merkittävästi. Tapahtui kuitenkin niin että kerran, oltuaan kymmenisen minuuttia tyhjäkäynnillä, moottori keitti ja toinen kansipahvi kärähti päästäen jäähdytysnesteet sylinteriin. Sain ajettua auton kotiin Kannelmäkeen ja parin päivän sisällä alkoi kansiremontti. Justiin kolmenkymmenen asteen pakkaset iski päälle ja kaasutinta irroitettaessa oli hauskaa saada kylmät bensat käsille. Tuntui että kädet jäätyy luihin asti. Auto tuli kuntoon ja seuraava remontti kohdistui jakopäähän kun isomman hammasrattaan hampaat ropisi irti jolloin ymmärrettävästi kulku loppui siihen. Auto jäi tien varteen. Sain vielä lisäksi jätehuoltorikoksesta sakot kun valutin jäähdytysnesteet tienposkeen saadakseni moottoria puretuksi senverran että saisin selville mitä oikeastaan on hajonnut. No, tähän vaivaan löytyi varaosat auton mukana tulleesta entisestä kaksilitraisesta.
Jätin Nesteen laivahommat ja siirryin kansallisen lentoyhtiömme palvelukseen vuonna -88 ja olisiko ollut pari vuotta sen jälkeen kun totesin että nyt riittää. Taunus imi huoltokustannuksina melkein tonnin kuussa (silloisia markkoja siis tietenkin) ja päätin luopua ajokista.
Tarina liittyy siis tähän 2,8 litran aiheeseen kaukaisesti siinä mielessä että varaosamyyjä kertoi silloin kahdeksankymmentäluvun loppupuolella tietäneensä Taneliin vaihdetun kyseisen moottorin jollaista itsekin olisin autooni haikaillut. Intoa ei vaan ollut tarpeeksi selvitellä asioita niin pilkuntarkasti kuin mitä nyt on tehty. Suuri kunnioitus ja hatun nostot päälle kaikille jotka ovat töitä asian eteen tehneet. Viestiketjusta päätellen asia ei ollut parin viikon läpihhuutojuttu.
PS. Yksi mieluisimmista muistoista sijoittuu Ruskeasuon liikennevaloihin joissa vierelleni paalupaikalle valui keltainen Toyota Celica. Celican kuljettaja vilkuili etulokasuojaan asentamaani merkkiä joka kertoi moottorin koon ja painalsi kaasua autossaan haastavasti. En voinut vastustaa kiusausta vaan otin haasteen vastaan. Valojen vaihtuessa vihreiksi painettiin kaasua ja vaihdeltiin vaihteita. Kun minun mittarini näytti noin sataa kahtakymppiä, ajattelin hellittää jotten aivan hirveästi lakia rikkoisi yleisellä tiellä. Siitä sitten Celica sujahti ohitse eikä hellittänyt vauhtiaan kun kerran ohitse pääsi ja häipyi jonnekin kohti Hämeenlinnaa. Hänen mielestään hän saattoi jopa voittaa kisan.
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76
Pappa Tunturi `75
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76
Pappa Tunturi `75
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 12 Marras 2008, 04:05
En usko että se ruisku vaikuttaa siinä vaiheessa enää kun se ahdetaan, itsellä ainakin menossa leimalle (tulevaisuudessa) ahdettu 2.8 i ja ei katsuri siitä mitään valittanu ku kysyin.Bassoopioka kirjoitti:Nyt kyselen ehkä vähän tyhmiä Jos tanarin keulalle laitetaan tuo 2.8 kone mikä on turbotettu ja dynolappu joka osoittaa että tuo kyseinen 136,8 heppaa ei ylity. Meneekö katsastuksesta läpi ja sen jälkeen voin asentaa ruutan koska sitä ei enää rinnasteta moottorin vaihtoon ?
Sen verran on jo konetta kumminkin muutettu et ei ne vakio tehot enää päde.
Käy kysymässä siltä konttorilta minne oot menossa ni saat varmuuden.
olisiko mitenkään mahdollista 2.8 tuplaturbo taunus mk1?.. sellanen priójekti olis ihan kiva alkaa..
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Ai että vähä niiku toi? http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-10986musche kirjoitti:olisiko mitenkään mahdollista 2.8 tuplaturbo taunus mk1?.. sellanen priójekti olis ihan kiva alkaa..
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
just niinku vähän tollai:D:D ahh nyt meinas tulla housuihin ... mutta onko se mitenkään laillista??
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
tehot saa olla maksimissaan siinä 190Taunus-Sälli kirjoitti:on kuha tehot ei nouse,max 135hvmusche kirjoitti:just niinku vähän tollai:D:D ahh nyt meinas tulla housuihin ... mutta onko se mitenkään laillista??
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
aha,no okei sitte.. taunuksesta siis kuitenki kyse?musche kirjoitti:tehot saa olla maksimissaan siinä 190Taunus-Sälli kirjoitti:on kuha tehot ei nouse,max 135hvmusche kirjoitti:just niinku vähän tollai:D:D ahh nyt meinas tulla housuihin ... mutta onko se mitenkään laillista??
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus 1.6 L 73 stw
jepp mk1.. lue viides sivu niin saat sinäkin selville .. en saanu vaan ite selville että saako katsastettuu tuplaturboilla nin alhaisillla paineilla että se menis alle 190..
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Niin saa kai ne olla mitä vaan kuhan lapussa lukee ettei oo enempää kun 135 ?musche kirjoitti:tehot saa olla maksimissaan siinä 190Taunus-Sälli kirjoitti:on kuha tehot ei nouse,max 135hvmusche kirjoitti:just niinku vähän tollai:D:D ahh nyt meinas tulla housuihin ... mutta onko se mitenkään laillista??
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Ydinvoima on ylivoimaa!
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala