Edit: Tässä on nyt yritetty maallikollekin selvällä kielellä kertoa noiden oleellisimpien termien merkitys ja se, että mitä noissa pykälissä todella lukee. Toivottavasti kaikkein ylimmätkin tahot tästä selvityksestä ymmärtävät mitä he itselleen, katsastusmiehille ja maallikoille pykälillään yrittävät kertoa.
Tätä on muokattu tässä parin ensimmäisen päivän aikana moneen otteeseen, sillä olen pyrkinyt parantelemaan tekstin ulkoasua ja korostamaan oleellisia asioita.
Alkuperäistekstien lainauksia ei ole muutettu. Niitä on ainoastaan alleviivattu ja lihavoitu. Jokainen voi todeta asian tekstien yhteydessä olevista linkeistä.
Eiköhän homma ala olemaan tämän viestin lukemisen jälkeen epäselvien asioiden osalta jo paketissa
Eli oikaisu tuossa vähän alempana olevaan, varsin yleiseen kommenttiin. Tämä ei sitten ole alla olevan kirjoittajalle henkilökohtaista, vaan yleistä väärinkäsitysten oikaisua virallisiin AKE:n ja lain pykäliin nojaten! Olen itsekin käynyt katsastusasemalla kysymässä asiaa, ja sain alla mainitun vastauksen tähän. Eli tuntuu olevan monessa paikassa sama katsastuskäytäntö.
Lähtökohdat:
www.ake.fi etusivulla on ensimmäisenä teksti, jossa sanotaan sen tehtävät:
Ajoneuvohallintokeskus AKEn
toiminnan tärkeimmät päämäärät ovat ajoneuvoliikenteen turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden edistäminen sekä luotettavan rekisteritiedon hallinta ja tarjoaminen erilaisiin tarpeisiin. Tehtäviimme kuuluvat mm. ajoneuvojen rekisteröinti ja vuotuinen verotus, kuljettajantutkintojen järjestäminen, katsastustoiminnan valvonta sekä ajoneuvoliikenteen tietopalvelu.
ja kuten lihavoidusta nähdään, niin katsastuskonttori ei voi kiertää AKE:n pykälää, sillä AKE säätää katsastukselle perusteet. Tämä on siis lähtökohtana.
Ja sitten katsastuskonttorilta tulee esim. tällainen ilmoitus
samiharju kirjoitti:Koen silti että mun pitää vastata tähän asiaan niin kuinka se oikeasti menee jo työnikin puolesta (katsastusmies), varmistin asian vielä ylemmältäkin taholta ja näin se menee IRL (In Real Life):
Kaikki moottorin tehoa muuttava viritys pitää lain mukaan muutoskatsastaa aina. Piste. Eri asia on se kun ei katsastuksella tai muuallakaan voida todeta jotain kannen laskua tms "vanhanmallin viritystä", mikään kohta laissa ei kuitenkaan jätä "perinteistä viritystä" muutoskatsastusvelvollisuuden ulkopuolelle. Muutoskatsastusvelvollisuus on auton omistajalla/haltijalla; ei sillä määräaikaiskatsastusta tekevällä katsastusmiehellä. Jotku sahaa katsuria linssiin, jotkut eivät. Joitakin katsureita kiinnostaa, toisia ei. Se on eri asia, kerronpa vain mitä laki sanoo.
Tämä on väärin seuraavin perustein:
Kun selaimeen laittaa:
www.ake.fi ja klikkailee linkkiketjua "Katsastus ja ajoneuvotekniikka" -> "Ajoneuvon rakenne, varusteet ja niiden muutokset" -> "Henkilö- ja pakettiauton rakennemuutokset
" -> "Moottorin muutokset" ja vielä -> Moottorin muuttaminen", niin tulee juuri tämä jo aiemmin lainaamani viesti vastaan:
AKE nettisvut kirjoitti:Moottorin muuttaminen
Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:
- vaihtamalla kaasutin,
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
- muuttamalla sytytyslaitteistoa,
- muuttamalla puristussuhdetta,
- vaihtamalla nokka-akseli,
- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.
Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.
Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan.
Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:
- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen
- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)
- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen
- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen
Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.
Ja sitten vielä tähän tämä moottorin vaihto samoista linkeistä, paitsi viimeinen kohta on "Moottorin vaihto" "Moottorin muuttamisen" tilalla:
AKE:n nettisivut kirjoitti:Moottorin vaihto
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.
MUUTOSKATSASTUKSESSA voidaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) VAIHTAMINEN, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.
Muutoskatsastuksessa voidaan tietyin edellytyksin hyväksyä myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Elikkäs siis: Kun taunukseen vaihtaa muutoskatsastuksella
vakio (=muuttamaton) 2.8 kaasutinmoottorin ja sen jälkeen lisää siihen ruiskun niin miksi se olisi kiellettyä ja vaatisi uuden muutoskatsastuksen, sillä AKE sanoo tuossa yllä viitatussa tekstissä toisin?
Edit: Ennen kuin jatkat, Lue/kertaa yllä olevista laatikoista AKE-lainaukset:
"Moottorin vaihto" ja "Moottorin muuttaminen"!! Näiden ero täytyy oivaltaa että seuraava teksti aukenee:
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Eli yllä oleva tilannehan on sellainen, että muutoskatsastuksella :!:
ilman lupatarvetta VAIHDETTUA MOOTTORIA MUUTETAAN:!: menetelmillä jotka tuossa AKE:n sivuilta löytyvässä"Moottorin muuttaminen" pätkässä
on todellakin sallittu ilman muutoskatsastusta!
Tuossa huutomerkkien välissä on alleviivattuna, lihavoituna ja vielä isolla kirjoitettuna se asia, joka tässä koko jupakassa täytyy oivaltaa! Kun sen oivaltaa, niin tämä koko juttu onkin yhtäkkiä täysin selvä.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Suomen
lakikaan
ei kiellä muutoskatsastuksella
ilman lupatarvetta vaihdetun moottorin muuttamista , vaan sanoo näin:
779/1998
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta
Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:
2 Luku, 6§
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen[/b] vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
(
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 )
Ja AKE:n soveltamisohje sanoo vielä tuohon näin:
AKE; soveltamisohje kirjoitti:6 § Moottorin muuttaminen
1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettotehosuhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasupäästöt ja melu).
( alkuperäisteksti löytyy tästä suoraan:
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf Teksti löytyy samojen linkkien takaa kuin mistä pääsee yllä olevaan "Moottorin muuttaminen"-kohdan tietoon, paitsi että sen jälkeen kun klikkaa "Henkilö- ja pakettiauton rakennemuutokset", niin näytölle ilmestyvän kuvan alhaalla on linkki tähän dokumenttiin (AKEn ohje 10/208/2004)).
Sitten se ruiskun lisääminen (eli
vaihdetun vakiomoottorin muuttaminen) olisi kiellettyä, jos se ruiskun lisääminen toisi autoon niin paljon tehoa, että tuo paino/tehoraja alittuisi, eli tulisi liian vähän kiloja kuljetettavaksi yhdelle hevoselle.
Tässä viestiketjussa on jo aiemmin laskettu tuoksi tehorajaksi taunuksen kohdalla se rapiat 190 heppaa ja 135 heppaseen 2.8 kaasutinmoottoriin ruiskun lisäys antaa tehoksi 135 * 1,10 = 148,5 heppaa, mikä on huomattavasti alle 190...
-----------------------------------------------------------------------
Ja siinä se. Jos joku ei vieläkään ymmärrä, niin en osaa enää paremmin tätä selittää, mutta näin se vain on
Täällä jotkut osaavat taidokkaasti yhdistää lakikirjan, erämaalain ja maalaisjärjen.. Ja maalaisjärjellähän ei lain kanssa ole mitään tekemistä..
Minusta nämä pykälät eivät kuulosta kovin erämaalain tekstiltä, vaan nämä tekstit ovat suoraan AKE:n sivuilta ja Suomen Laista poimittuja ja niihin löytyy linkit tästä samasta viestistä. Tällä tavoin voi vielä kukin todentaa tekstien alkuperäisyyden. En ole mielestäni kierrellyt/kaarrellut/muunnellut tässä selostuksessa ensimmäistäkään lakien/pykälien kohtaa.
Mitäs pykäliä ovat korkeammat tahot lukeneet, jos AKE:n mukaan sallitut muutokset vakiokoneeseen pitää sitten muutoskatsastaa? Onko tällaiset kohdat jostain kaiken kansan todettavissa?