2.8i laillisesti taunukseen (5.sivulla yhteenveto)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Voihan niitä kaikkia vehkeitä rakentaa ja leimatakin ties minä..

Mutta siinä voi vaan tulla aika pahastikin sanomisia sitten jos joku törttöilee sillä autolla, ja jos vaik vakuutusyhtiön tarkastaja sattuukin olemaan sen verta SherlokHolmes, että huomaa esim ne 2.8:n koodit jostaan lohkon kulmasta ja että otteessa lukee 2.0 ..

Niin sitten sitä varmaan ihmetellään että onko tää nyt ihan lain mukanen ja todetaan että ei.
Ja sitten tapellaan onko se enemmän sen laitteen rakentajan, omistajan vai katsastusmiehen vika, kun katsastuksessa ei oo huomattu, että kyseessä onkin ihan joku muu moottori kuin on väitetty tai miltä se päällepäin näyttää..

Ja sitte annetaan katsastusmiehelle potkut ja auton omistajalle sakot ja virittäjälle ehdollista ensikertalaisena..

Ja kaikki on tyytyväisiä, paitsi se naapurin mummo, kenen rollaattori meni lunastukseen siinä kolarissa ja joka ei saa siitä ikinä korvauksia, kun ei sillä nuorisohulttiolla ollu enää rahaa, kun ne kaikki meni siihen moottorin rakentamiseen, eikä vakuutusyhtiö korvaa kun se auto oli laittomasti leimattu..

Että on se parempi vaan katsastaa oikein ne laitteet.. kait..
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

koko ton mun ajatuksen pointtihan oli että ne merkit vaihdetaan :wink: ja jos viitsi nähdä oikeesti vaivaa ja ei oo ihan tumpelo niin sitä moottoriahan ei tunnista enään ees sherlokki...

ja jos joutus tollasella laitteella kolariin ja se ei ois oma syy niin ei sitä kukaan niin tarkkaan syynää ja jos taas ois oma vika niin ainaki itellä se mahdollinen "vilpin" selviäminen ois vasta toiseksi suurin murhe heti sen auton tuhoutumisen jälkeen,mitä siis ei kukaan eikä mikään korvais.paitsi oma lompakko :)

ja eiköhän se mummokin saa yhtiöltä rahat uuteen rollaattorin,yhtiö perii sit tältä syntiseltä ne myöhemmin..

ja ihan noin mielenkiinnosta,tietääkö kukaan ketään keltä ois esim. avattu moottori jossain em. tilanteessa?

ihan turha sit kertoo mitään "kuulin baarissa että joskus 80-luvulla kerran yhen mun tutun serkulta kai ois vissiin ehkä tutkittu"

ja tarkotan nyt sitä väärää moottorikokoa,se "ahtimet pois leimalle" on sit jo aika riski hommaa...
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
vilunki78
Viestit: 289
Liittynyt: 19 Touko 2005, 17:31
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja vilunki78 »

Näin maalaispoikana yritän aina ajatella asioita maalaisjärjellä :wink: niin sitä en nyt ymmärrä et mitä väärää siinä on jos mennään konttorille lähes nolla ahdoilla et teho luvut pysyy sallituissa, koska jos lakia noudatetaan ja rehellisiä ollaan niin silloinhan siellä kadullakin ajetaan niillä samoilla säädöillä. sitte vasta kun se katiska on saatu köröteltyä esim ahvenistolle, ni täräytetää se kaks kiloa painetta pannuun ja lasketaan ne 400 kaakkia riehumaan.
tosin sen myönnän että harvoinhan näin oikeasti toimitaan. vaan heti ollaan jossain gti-magazinen sivuilla leijuttelemassa kuinka mulla on katukilvissä oleva 1000 heppanen 316 bemari, vaikka on ihan päivänselvä asia ettei sellanen voi mitenkään olla katulaillinen.
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

samiharju kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Onko olemassa sellainen pykälää tai muuta vastaava (kaikenkansan näkyvillä) jossa annetaan hyväksyttävä MINIMI ahtopaine? Ahtopainetta se 0,01bar on jo :roll: Mitäs vittua se katsastajaa koskettaa jos joku haluaa ajella 0,1bar ahdoilla ja kokea huima 10% tehonnousu? No ei vittu mitenkään! :twisted:
juuri kerroin, että katsastajan on käytettävä harkintaa. vakavasti harkitsisin aiotaanko "liian pieniä" paineita käyttää kadulla vai ei. mitään virallista "minimipainetta" ei ole kerrottu silti missään.

vaikka olenkin sinun(kin) mielestäsi asemassa, jossa minua ei pitäisi millään muotoa työssäni koskettaa esimerkiksi 0,00000000000000000000000000000000000001bar maksimiahtopaineen käyttö, ymmärrän silti edes sen verran faktatietoja moottoreista, että esim. 150 vaparihevosta (vaikkakin lasketuin puristuksin) plus puoli kiloa ahtopainetta on jotain muuta kuin 135hp.. se on sitä, että katsastajan tulee käyttää järkeään ja harkita tapauskohtaisesti että onko tuo jätkä nyt tosissaan ajamassa olemattomilla paineilla autolla, jossa on Paavo Väyrysen pään kokoinen ahdin, lumikolan kokoinen cooleri ja kaksi suutinta per sylinteri..

saatiinpas taas eloa tähänkin ketjuun :twisted:
:lol: No ite en olekkaan puhunut tuosta että ahtimilla pudotetaan tehoja koneesta, se meneekin hieman mielenkiintoseen suuntaan kieltämättä sillon :wink: Mutta juurikin esim. 2.0l v6 josta otettu vaikka 0,1bar tehoja 99hv, niin eikö se ole jo ihan "järkevä" ja inssin hyväksyttävä? :roll: Kun eikai sitä kukaan käske ottamaan niitä maksimitehoja mitä saa paperille laillisesti laittaa, voihan siellä rekkarissa lukea vaikka tuo 99hv maksimi tehoina, vaikka saiskin olla oikeastikkin se 136hv :roll:

Heräs kieltämättä muuten hyvin henkiin tää topic taas :lol:
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Sultzi kirjoitti:
samiharju kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Onko olemassa sellainen pykälää tai muuta vastaava (kaikenkansan näkyvillä) jossa annetaan hyväksyttävä MINIMI ahtopaine? Ahtopainetta se 0,01bar on jo :roll: Mitäs vittua se katsastajaa koskettaa jos joku haluaa ajella 0,1bar ahdoilla ja kokea huima 10% tehonnousu? No ei vittu mitenkään! :twisted:
juuri kerroin, että katsastajan on käytettävä harkintaa. vakavasti harkitsisin aiotaanko "liian pieniä" paineita käyttää kadulla vai ei. mitään virallista "minimipainetta" ei ole kerrottu silti missään.

vaikka olenkin sinun(kin) mielestäsi asemassa, jossa minua ei pitäisi millään muotoa työssäni koskettaa esimerkiksi 0,00000000000000000000000000000000000001bar maksimiahtopaineen käyttö, ymmärrän silti edes sen verran faktatietoja moottoreista, että esim. 150 vaparihevosta (vaikkakin lasketuin puristuksin) plus puoli kiloa ahtopainetta on jotain muuta kuin 135hp.. se on sitä, että katsastajan tulee käyttää järkeään ja harkita tapauskohtaisesti että onko tuo jätkä nyt tosissaan ajamassa olemattomilla paineilla autolla, jossa on Paavo Väyrysen pään kokoinen ahdin, lumikolan kokoinen cooleri ja kaksi suutinta per sylinteri..

saatiinpas taas eloa tähänkin ketjuun :twisted:
:lol: No ite en olekkaan puhunut tuosta että ahtimilla pudotetaan tehoja koneesta, se meneekin hieman mielenkiintoseen suuntaan kieltämättä sillon :wink: Mutta juurikin esim. 2.0l v6 josta otettu vaikka 0,1bar tehoja 99hv, niin eikö se ole jo ihan "järkevä" ja inssin hyväksyttävä? :roll: Kun eikai sitä kukaan käske ottamaan niitä maksimitehoja mitä saa paperille laillisesti laittaa, voihan siellä rekkarissa lukea vaikka tuo 99hv maksimi tehoina, vaikka saiskin olla oikeastikkin se 136hv :roll:

Heräs kieltämättä muuten hyvin henkiin tää topic taas :lol:
Varmaankin kannattaa ne tehot säädellä semmosiin sallittuihin maksimilukemiin kuitenkin jos ne otteeseen kirjataan..
Koska jos sielä paperissa lukee jotain niin silloinhan mallikohtaset maksimit ei oo voimassa ko. auton kohdalla varmaankaan enää..
Ja kadulla ei saa olla yhtään enempää tehoja kuin mitä lapussa lukee.. tosin niitä heppoja ei varmaan aleta ratsiassa mittaamaan kuitenkaan..
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mutta jos en vittu halua mitenkään niitä 136hv paperille, vaan sen perkeleen 99hv! :lol: Niin eikai sillon inssillä ole mutisemista vaikka oliskin ahtoja 0,1bar? ko kö :roll:
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Taunus-Sälli kirjoitti:edellämainitun mahdollisen katsastajanatsin uhriksi joutumisen voi välttää esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0.. sitte on natsillaki hyvä mieli ku tehot on noussu 90-135 esim..
muissa moottoreissa ja autoissa sit eri keinot :D
Hei,eipä mollata natseja!
He meitä kuitenkin suuresti auttoivat torjuntatyössä,
ettei tarvinnut volgia harrastaa 60:tä vuotta... :wink:

No ei ollu mikään OT 8)
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

Herkko kirjoitti:
Taunus-Sälli kirjoitti:edellämainitun mahdollisen katsastajanatsin uhriksi joutumisen voi välttää esim. sillä että vaihtaa siihen 2.8 lohkoon merkit joiden mukaan se on 2.0.. sitte on natsillaki hyvä mieli ku tehot on noussu 90-135 esim..
muissa moottoreissa ja autoissa sit eri keinot :D
Hei,eipä mollata natseja!
He meitä kuitenkin suuresti auttoivat torjuntatyössä,
ettei tarvinnut volgia harrastaa 60:tä vuotta... :wink:

No ei ollu mikään OT 8)
pahoitteluni,ei ollu todellakaan tarkoitus mollata heitä :)
se oli vaan viittaus sh:n viestiin missä hän sanoi ettei halua vaikuttaa natsilta vai miten se olikaan...

puhut vähä mutta asiaa..
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Oikein,tiedän että Sälli tietää.

No niin,ja nyt 2.8:si tinkaa.

Jatkakaa..
Avatar
jucca
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Touko 2008, 22:57
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja jucca »

Onnistuukos nykyään 2.8i laittaminen Taunukseen?

Eikös tässäkin katsastusmies voi käyttää sitä harkintakykyä, ettei tarvitse ensin laittaa alle 136.8hv kaasarikonetta, ja sitten muutoskatsastuksen jälkeen laittaa siihen laillisesti ruiskua ja kireämpää nokkaa jne..
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

jucca kirjoitti:Onnistuukos nykyään 2.8i laittaminen Taunukseen?

Eikös tässäkin katsastusmies voi käyttää sitä harkintakykyä, ettei tarvitse ensin laittaa alle 136.8hv kaasarikonetta, ja sitten muutoskatsastuksen jälkeen laittaa siihen laillisesti ruiskua ja kireämpää nokkaa jne..
Kyllä ja ei.

Eli 2.8:n ja varsinkin sen i:n saa kyllä taunukseen mutta vaatii tämän "kotelovaiheen" eli muutoskatsastuksen kaasutinversiona jolloin tuo suurin vertailumoottori +20% tehoa ehto täyttyy. Siinä ei katsastusmiehellä ole sitä harkinnanpaikkaa eikä liikkumavaraa valitettavasti yhtään. Katsastuksen jälkeen sitten ne perinteisen virittämisen keinot ovat vapaasti käytettävissä, joista onkin tässä topicissa useamman kerran puhetta ollutkin.
Avatar
jucca
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Touko 2008, 22:57
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja jucca »

Juu tuon kyllä tiedän, tarkoitinkin juuri tuota 2.8i laittamista suoraan.
Ei kyllä ole ollut järkeä päässä ihmisillä, jotka näitä lakia suunnittelee.
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Pitää ihan mielenkiinnosta kysyä, onko näitä 2.8 koneisia taunuksia muutoskatsastettu tässä viimeisen kahdeksan kuukauden aikana?

Törmäsin tuossa pieneen erikoisuuteen, jota pitää nyt alkaa tutkia.

Tähän tarvitsen kuitenkin hieman kättä pitempää eli tietoja katsastuksista. Pelkkä kyllä sekä korimalli I, II vaiko III-korinen riittää vastaukseksi. Laittakaa vastaukset vaikka privana.
Avatar
jucca
Viestit: 189
Liittynyt: 05 Touko 2008, 22:57
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja jucca »

Kerro Pöhö lisää tuosta erikoisuudesta?
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Pitää tutkia onko asia todellakin noin, kuten minulle kerrottiin.

Jos, niin sitten mennään huonompaan suuntaan.
Vastaa Viestiin