2.8i laillisesti taunukseen (5.sivulla yhteenveto)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Sultzi kirjoitti:MITÄÄN mahdollisuutta saada mk3 cortinaan 2.8 kaasarikonetta kiinni? Suurin konehan on 2.3l v6 ja vertailupaperin mukaan 108hv, jolloin tehot jäis 129hv. Jotain vippaskonstia saada tuo uudempi 114hv paperille?
Veikkaisin että kyllä siihen joku vippaskonsti on...

Eikös cortinassa oo sama pohjalevyrakenne kun taunuksessakin? Siis tossa sun keskustelukuvakemallissa? Näin olen kuullut, että joillakin katsastusasemilla ainakin Granadassa saa käyttää uudempaa mallia vertailuautona, koska pohjalevyrakenne ja tekniikka on mk1:ssä ja mk2:ssa samanlainen rakenteeltaan. Ja niinhän se taunuksissakin on.

Eli granadassa se menee ilmeisesti sillä lailla, että mk1:ssä on käytetty 3 litran konetta, jolloin iskutilavuus käy myös vertailuun mk2:ssakin. Sitten mk2:ssa on ollu 2.8i, joka oli tehokkaampi kun tuo 3-litranen, ja sitä saa käyttää vertailussa maks tehona myös mk1:lle.

Ja tämänhän saa kats. konttorilta:
http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... _70-75.jpg
eli sillä saa cortinaan samat perusteet kun taunukseenkin.

AKE:n sivuilta löytyy tällainen pätkä, kun laittaa hakusanaksi "vertailumoottori":
Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa.
(alkup. teksti: http://www.ake.fi/ake/katsastus_ja_ajon ... vaihto.htm )

Luulis että jostain löytyy joku paperi, josta selviää että tuo 114hp on ollut euroopassa (mukaanlukien suomi) taunuksen tehdasmoottori, koska se on mainittu myös käsikirjassa (löytyy tiedostot - osiosta).

Ja ei näemmä granatassakaan oo merkattu 2,3 litraselle 114hp:n mallia, vaikka kyseinen moottori on ollu näissä tämän lapun vuosimalleissa:

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... ranada.jpg

Eli mistähän mahtais saada paikkansapitäviä lappusia? Ei näemmä ainakaan foordilta :shock:
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kyllä, alusta on täysin sama kuin taunuksessakin. Ja juuri tuota pikkukuvan Cortinaa tarkoitan. 2.8 sen takia himottais, sieltä löytyis mukavasti vääntöä tommoseen cruisailuautoon ja viritettynä hönkääkin.

Hmm, joku oli äskettäin katsastanut 2.8 ja jostain muistaakseni saanut sen lapun että 114hv kelpaa??
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Sultzi kirjoitti:Hmm, joku oli äskettäin katsastanut 2.8 ja jostain muistaakseni saanut sen lapun että 114hv kelpaa??
Jos jollain tällainen lappu löytyy, niin olis mukava jos ilmottais asiasta yleiseen tietoon? Eli mistä on saanut sen virallisen lapun, jolla tuo leimaaminen onnistuu?

viewtopic.php?t=2897

Yllä olevan topicin alussa oli:
COSSUHENKKA kirjoitti:Kelpaako se eroavaisuuspaperin lisäosa, jossa mainitaan se 114 heppainen 2.3 kone todisteeksi katsastusasemalle?
Taunusmies Jussi kirjoitti:Kyllä käy. I-koppasen kanssa kannattaa myös jollain paperossilla näyttää, että alusta on sama vuosimallista riippuen. Konttorikohtaista kyllä paljon, Kokemäellä onnistuu ainakin.
Kenelläkään tarkempaa tietoa tuosta lisäosasta?
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Sultzi kirjoitti:Kyllä, alusta on täysin sama kuin taunuksessakin. Ja juuri tuota pikkukuvan Cortinaa tarkoitan. 2.8 sen takia himottais, sieltä löytyis mukavasti vääntöä tommoseen cruisailuautoon ja viritettynä hönkääkin.

Hmm, joku oli äskettäin katsastanut 2.8 ja jostain muistaakseni saanut sen lapun että 114hv kelpaa??
Jos tuo lakitekstin kiertäminen on noin helppoa, niin:
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.
Vaiha 2.8:iin kannet 2-litrasesta. 2.8/2.0=1.4 ja 1.4*90hp= 126hp
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Viipo kirjoitti:Vaiha 2.8:iin kannet 2-litrasesta. 2.8/2.0=1.4 ja 1.4*90hp= 126hp
Tässä tulee taas se ongelma, että nyt sulla onkin autossa tuollanen muutettu moottori, jonka kutittelu mm.ruisku asentamalla ei enää ookkaan laillista tuon saman lain mukaan:
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin
.
Ja tässä tämä, jonka kanssa menee ristiin:
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta jne.
Kuvittelis, että tuosta muutetusta moottorista saattaa tulla esim. merkintä rekisteriotteeseen, joka estää ruiskun asentamisen.

Eli se pitää olla se orkkis 2.8 kiesutinmalli, johon nuo virittelyt voi tehdä. Tähän jos vaihtaa nokan ja asentaa ruiskun, niin eikös se sen jälkeen oo just sama kone kun alkuperänen 2.8i? Ja täysin pykälien mukaan paikalleen laitettu.

Nyt vasta itekkin todella hoksasin tämän mitä Pöhö-Andrei sanoi:
Muutetut moottorit ovat näitä ns omavalmisteita joiden tehot on selvitetty dynomitauksella. Eli osa sieltä toinen täältä ja loppujen lopuksi saadaan pyörivä ja pahaa ääntä pitävä keksintö jolle pitää jotkut tehot saada.
-> Jos osia vähintään 2 eri koneesta, niin kyse muutetusta moottorista.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

mutta miksi vaparia saa virittää, muttei ahdettua?

Sulzi: mulla on muuten yhet voortin huollosta haetut lupalaput, joilla saattas saaha... tai no, todistus on siitä, että taunuksessa nousee tehot 114 heppaan, ja liitteenä on taunuksen mk2-3 ja taunus/cortina vm.72-75 tekniset tiedot...
Joku inssi ei ehkä halua uskoa, että alusta vastaa vuosimallista toiseen, kun joku muu saattas noilla lapuilla antaa tiinalle leiman...
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Tuomas
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Syys 2005, 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Kellän digimuodossa lappua tuosta 114 hv paperista? Oldcarsin kirjassa on...mutta on vähän epävirallinen.

108 hv lappujahan nuo rakenteelliset erot laput ovat :(
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Auttaskos korjaamokäsikirjan speksit?
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Viipo, saatko otettua koneelle ja mailiin nakattua niitä lappuja?
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

gepardi kirjoitti:Auttaskos korjaamokäsikirjan speksit?
Niin. Kun löytyy skanneri nyt nurkasta ja on joka korimallin korjaamokirjat kanssa, niin voisin hieman skannata, jos niillä asiat selkenee?

Ja löytyy myös Granada mk II-III, P7, Granada mkI pikkukirja ja Capri -73 pikkukirja kanssa. Ja on Ford-original teoksia. Koko kirjoja en rupea skannaamaan, mutta jotakin pientä voin vetäistä, jos on apua siitä :mrgreen:
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Pannaanpas tästä vielä AKE:n sivuilta virallisetkin selitykset näille:
AKE (Ajoneuvohallintokeskus) nettisivuillaan kirjoitti:Moottorin vaihto

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.

Muutoskatsastuksessa voidaan tietyin edellytyksin hyväksyä myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Linkki: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... vaihto.htm

Ja sitten:
AKE nettisivuillaan kirjoitti:Moottorin muuttaminen

Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:
- vaihtamalla kaasutin,
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
- muuttamalla sytytyslaitteistoa,
- muuttamalla puristussuhdetta,
- vaihtamalla nokka-akseli,
- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.

Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.

Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan.


Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:
- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen
- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)
- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen
- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.
Linkki: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aminen.htm

Eli nyt tässä topicissa on aivan virallisetkin määritykset noille tarvittaville termeille, ja homma on 114hp virallista lappua vaille selvä.

Uudempikoppasissa ei oo siis tuon lapun löytymisen jälkeen ongelmaa. Muutoskatsastus 2.8:lle ja sitten ruutta paikalleen.

Vanhakoppasessa taunuksessa ja cortinassa tuo 2.8:n muutoskatsastus on siis sen lapun löytymisen jälkeen vielä kats. konttorikohtanen juttu (eli pienoinen onkelma, mutta ei mahdoton)
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
Tuukka
Viestit: 180
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 13:48
Paikkakunta: Salo / Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuukka »

janipuum kirjoitti:Vanhakoppasessa taunuksessa ja cortinassa tuo 2.8:n muutoskatsastus on siis sen lapun löytymisen jälkeen vielä kats. konttorikohtanen juttu (eli pienoinen onkelma, mutta ei mahdoton)
Mä kun tuota vanhakoppasen vertaamista uudempikorisiin selvitin, niin sain vastaukseks erittäin pätevän tuntuiselta inssiltä, että ei kelpaa vertailuks suoraan, koska on ei mallisarjaa (tai joku vastaava termi). Siis kuitenkin katsastusasemalta löyty jostain kirjasta tieto, että vanhakoppanen tane on sarjaa GBTK, uudemmat GBTS tms, ja koska tuo kirjainsarja ei täsmää, niin vertailu ei onnistu ilman Fordin tms dokumenttia vertailukelpoisuudesta. Valaiskaapa joku, osuiko inssi tuossa oikeaan, vai saako tämän puhuttua jotenkin ympäri?
Taunus '73 2d sedan V6 2.8i
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuukka kirjoitti:
janipuum kirjoitti:Vanhakoppasessa taunuksessa ja cortinassa tuo 2.8:n muutoskatsastus on siis sen lapun löytymisen jälkeen vielä kats. konttorikohtanen juttu (eli pienoinen onkelma, mutta ei mahdoton)
Mä kun tuota vanhakoppasen vertaamista uudempikorisiin selvitin, niin sain vastaukseks erittäin pätevän tuntuiselta inssiltä, että ei kelpaa vertailuks suoraan, koska on ei mallisarjaa (tai joku vastaava termi). Siis kuitenkin katsastusasemalta löyty jostain kirjasta tieto, että vanhakoppanen tane on sarjaa GBTK, uudemmat GBTS tms, ja koska tuo kirjainsarja ei täsmää, niin vertailu ei onnistu ilman Fordin tms dokumenttia vertailukelpoisuudesta. Valaiskaapa joku, osuiko inssi tuossa oikeaan, vai saako tämän puhuttua jotenkin ympäri?
Minä vastaan: Inssi ei osunut oikeaan. Autot on tehtu samalle pohjalevylle sa täysin samoin akselein eli ainoat erot ovat näkyvissä peltiosissa ja niillä ei ole mitään merkitystä auton teknisten ominaisuuksien kuten jarrujen jousituksen akselirakenteiden tai ohjauslaitteiden kanssa. Nämähän ovat identtiset taunusmalleissa I, II ja III. Tuohon ne helposti vetoaa sillä se on nopea ja lähes uskottava tapa selvitä pälkähästä. Olen kertonutkin joskus esimerkkitapauksen jossa verrokkina on käytetty autoa 25 vuoden takaa määriteltäessä vertailumoottoria uudempaan. Eli kyseessä oli lada mallisarjaa 2101 jonka moottorikoko on 1.2. Nyt kuitenkin -90luvun puolessavälin ilmestyi markkinoille mallisarja 2107 eli ulkonäöllisesti täysin eri auto jonka moottorikoko olikin 1.7 ruiskulla varustettuna. Nyt kuvioon astuu vertailu 2101 vs 2107. Viimeinen numero vaihtuu, hhätäisempi inssi sanoo, ei keltaa vertailukohteeksi. Homman juju on kuitenkin siinä että molemmat autot on tehty täysin samalle pohjalevylle täysin samoilla alustarakenteella, jopa varaosien numerot on numeroitu 2107-autossa 2101 alkuiseksi. Eli teknisesti kyseessä on sama auto, ainolla erotuksella että näkyvät pellit on erinlaiset. Täten on täysin mahdollista käyttää tuon 2107 auton speksejä ja ängetä vaikka fordin 2.0 ohc sinne pellin alle siinähän teho on 98hv ja tuon ladan 1.7i:n tehot kertaa 20% antaa 100.8hv.

Nyt kasassa on varsin mielenkiintoinen paketti jossa potentiaalia löytyy ihan erilailla mitä ladan omassa moottorissa. Tuon kakslitraisen saa vielä porata 2.125 kokoon jolloin alkaa käkisalmen quatro ottamaan sellaista kyytiä että saa pitää Tatjaana huivista kiinni ihan sitä tehden. Ladan paino huomioiden ja tehopainosuhde 7kg/kw antaa maksimitehoksi 184hv jota ei kuitenkaan enää pysty niin tarkasti todentamaan. Uljasta toverit uljasta.

Periaatteessa tämä sääntö mahdollistaa myös volvon koneen käytön jonka tilavuus suoraan on 2.1 tehot taitaa jäädä vielä tuon 100.8 rajan alle, aivan kuten fordin 2.0 V6 joka olisikin pyöreälamppu ladan keulalla varsin miehekäs näky. Näitä ei kuitenkaan ole vielä (paino sanalla vielä) liikenteessä nähty.

Uskokaa jo hyvät miehet. Sinnikkyys ja hyvät dokumentit mahdollistaa näissä rakenteluhommissa ihmeen paljon. Minä sen tiedän.

Lukaisin tuon viestiketjun nopeasti läpi ja nyt näyttää sille että Janipuum on ymmärtänyt asian juuri niinkuin se on.
Avatar
jimi
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:22
Paikkakunta: Panttila

Viesti Kirjoittaja jimi »

Pöhö-Andrei kirjoitti:
Tuukka kirjoitti:
janipuum kirjoitti:Vanhakoppasessa taunuksessa ja cortinassa tuo 2.8:n muutoskatsastus on siis sen lapun löytymisen jälkeen vielä kats. konttorikohtanen juttu (eli pienoinen onkelma, mutta ei mahdoton)
Mä kun tuota vanhakoppasen vertaamista uudempikorisiin selvitin, niin sain vastaukseks erittäin pätevän tuntuiselta inssiltä, että ei kelpaa vertailuks suoraan, koska on ei mallisarjaa (tai joku vastaava termi). Siis kuitenkin katsastusasemalta löyty jostain kirjasta tieto, että vanhakoppanen tane on sarjaa GBTK, uudemmat GBTS tms, ja koska tuo kirjainsarja ei täsmää, niin vertailu ei onnistu ilman Fordin tms dokumenttia vertailukelpoisuudesta. Valaiskaapa joku, osuiko inssi tuossa oikeaan, vai saako tämän puhuttua jotenkin ympäri?
Minä vastaan: Inssi ei osunut oikeaan. Autot on tehtu samalle pohjalevylle sa täysin samoin akselein eli ainoat erot ovat näkyvissä peltiosissa ja niillä ei ole mitään merkitystä auton teknisten ominaisuuksien kuten jarrujen jousituksen akselirakenteiden tai ohjauslaitteiden kanssa. Nämähän ovat identtiset taunusmalleissa I, II ja III....
Toisaalta inssi oli oikeassa ja toisaalta myös väärässä.

Eli AKEn liikennetietojärjestelmän (siis LTJ:n) mukaan siitä tyyppikoodin 10 merkkisestä sarjasta pitää 7 merkkiä täsmätä niin silloin voidaan sanoa autojen kuuluvan samaan mallisarjaan.

Eli I-korisissa kyseinen sarja on 5135067..., II-korisessa 5135068... ja III-korisessa 5135069...

Eli
5=henkilöauto
135=Ford
06=Taunus
7=I-korinen, 8=II-korinen ja 9=III-korinen
Seuraavat merkit (siis numerosarjan kahdeksas, yhdeksäs ja kymmenes numero) ovat sitten korimalli ja tarkennettu mallinimi.

Ja sitten voidaan valmistajan tai valmistajan edustajan (siis maahantuojan) lausunnon perusteella käyttää myös muita ns. sisarmalleja verrokkiautona. Siksi ko. asiasta pitää olla valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto, koska ei voi olettaa että katsuri mitenkään tietää kaikkien maailman autojen merkkien ja mallien samanlaisuudet ja eroavaisuudet (tai edes eri vuosimallien Taunusten erot :lol: ).

-Jimi-

P.S. Niin ja sellainen V6-Lada on jossainpäin Suomea rekisterissä.
Tärkeintä ei ole voitto vaan vastustajien täydellinen nöyryyttäminen
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Tuo mallisarjojen yhtäläisyyden todistaminen vaatii näitä paperi- ja selvitystöitä eli niitä ei ihan googlettamalla netista saa. Olen moneen kertaan jo yllytellytkin, että kun joku tai jotkut kerran asian tekee ja yhdenkin auton saa katsastettua muutoksille on tie tasoitettu muiden kulkea.

Tuo koski myös näitä sisarmalleja, eli on vain osoitettava että osat ovat vaihtokelpoisia / samoja. Aivan kuten aikoinaan M-B W114 mersusta eli pystylyhdystä leivottiin SLC- eli sellainen kaksiovinen coupe, jotkut jopa ilman kattoa. Tämä siis korinvaihdolla mutta siinä oli joku osoittanut viitseliäisyyttä ja aukottomasti todistanut kyseisen mulkkauksen olevan mahdollinen lkuperäisiä kiinnityksiä ja kiinnityspisteitä käyttämällä. Ja tuossa ei varmasti täyttynyt tuo 7/10 sääntö aivan kuten ei täyty w123=>w126 tapauksessakaan ja niinpähän vain niitäkin pyörii suomen teillä.

Poikkesi hieman alkuperäisestä viestistä mutta menköön.

Pitää vain pystyä osoittamaan yhtäläisyys sukupolvien tai sisarmallien avulla. Muuta ei homma vaadi.
Vastaa Viestiin