2.8i laillisesti taunukseen (5.sivulla yhteenveto)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

tomduck
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Marras 2004, 02:06
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja tomduck »

Pöhö-Andrei kirjoitti:Eipä kestä. Mukava on vain huomata että nyt alkaa porukka tajuamaan mahdollisuuksia auton moottorin vaihdon ja sen virittelyn suhteen ja nämä kaikki ihan laillisia teitä pitkin. Tämä topikki on osoittanut sen että missään tapauksessa ei pidä uskoa näitä mustatuntuu ja kuulin että näin ei saa tehdä (vrt 2.8 sinne taunuksen pellin alle laillisesti). Asian kun oivaltaa on se varsin yksiselitteinen, terminologian kanssa vain joutuu hieman jumppaamaan mutta äkkiä näiden eron saa selvitetyä. Eli mikä on ahdettu moottori, muutettu moottori ja mikä vaihdettu sekä muutoskatsastuksessa hyväksyttävissä oleva moottori. Jälkimmäiseen kategoriaan kuuluu juuri tuo 2.8 kaasari jota voikin sitten viritellä sinne 7kg/Kw rajaan saakka ihan vapaasti. Niin hullulta kuin se kuullostaakin. Ja tuota 10%teholisäystä minkä ruisku laskennallisesti aiheuttaa ei tarvitse huomioida millään tavoin, riittää kun auto katsastushetkellä on varustettu kaasuttimella jolloin sen teho on se 135 eli juuri 114hv +20% rajan sisällä. Tämän jälkeen on taivas auki perinteisen virittämisen keinoin.


Lukekaa tarkkaan Janipuumin kirjoitukset ja nuo liitteet. Jos tuntuu ettei avaudu lukekaa uudestaan, ja toistakaa tarvittaessa vaikka seuraavana päivänä. Niissä on tämä asia pähkinän kuoressa ja juuri kuten asia lakien ja asetusten mukaan menee. Tässä ei siis paina nämä kumminkaimojen tai yksittäisen katsastusasemien tai katsastusmiesten mielipiteet yhtään. Vaikka he kuinka yrittäisivätkin heitelä kapuloita rattaisiin voi aina pyytää mihin asetuksen kohtaan hän vetoaa.

Nyt noin äkkiä luettuna teiltä ei puutu kuin se virallinen dokumentti mistä selviää että taunuksia on tehty 114 hv koneella ja sen jälkeen ei muuta kuin leimalle. Katsastus pitää olla läpihuutojuttu jos vain katsastus mies osaa lukea ja vielä ymmärtää lukemansa. Jos jompikumpi näistä kahdesta tökkii voi vauhtia hakea aken suunnasta.

Tätä olen teille hokenut jo pitemmän aikaa ja nyt näyttää oikeasti sille että jotkut on tämän asian pointin hoksineet. Hyvä niin.
Mutta kuuluuko esim 76-79 (mkII) tanet samaan mallisarjaan uudempien kanssa. 76-79 2.3:ssahan oli vain 108 hp..entä vielä vanhemmat?
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Vanhemmissa ei ollut 2.3:sta ..............
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

jatketaan nyt vielä kuitenkin vaikka tulistuksissani lupasinkin etten kirjoita enää tähän XD

mikäli eli korimallien välillä ei ole teknisiä eroavaisuuksia voi uudempaa tai vanhempaa korimallia (mk1-mk2-mk3) käyttää vertailumallina. tähän kuitenkin pitää olla maahantuojan edustajan kirjoittama paperi. näinollen tuon em paperin nojalla mk3 114hp käy myös mk1 vertailuksi sillä alustoissa ym ei ole eroja.

palaan tuohon perinteiseen virittämiseen vielä tuonnempana. siihen haetaan nyt ihan oikea varmistus ja tulkinta. edelleen olen samalla kannalla kun aiemmin (vaikka henkisesti haluaisinkin että sen ruiskun siihen saisi laittaa) kunnes saan ihan varman vastauksen siihen että sen ruiskun saa muutoskatsastamatta laittaa. ihan pikku vinkkinä; virallinen vastaus ei tarkoita sitä että täällä taunusklubin viisastenkerhossa näin sanottiin :-)

mutta tuntuu isojen poikien päässä kestävän nyt hieman (on kai tärkeämpääkin asiaa kun taunukset). AKEn nettisivulla voi lukea vaikka että Sierra on paska ja sitähän se ei ole, lakikirjasta en ainakaan minä ole vielä löytänyt mistään suoraan tuota lauselmaa virityksistä jotka eivät kuulu muutoskatsastuksen piiriin. osaan kyllä lukea tuon linkin ja sen ymmärrän mitä siinä lukee.

Nythän sitten puhutaan vain lainopillisesta oikeellisuudesta; kokonaan toinen asia on se ketä kiinnostaa katsastuksellakaan mikä pata siellä taunuksessa on kunhan sylinteriluku ja henkitystapa täsmäävät.. :-)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Onkos sillä väliä montako pyttyä on,kunhan litra-tilavuus täsmää..?
Tietysti kaikenmaailman tukivarret ja jouset pitää päivittää painon puolesta mutta muuten?
Taunus Maximus =)
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

samiharju kirjoitti:palaan tuohon perinteiseen virittämiseen vielä tuonnempana. siihen haetaan nyt ihan oikea varmistus ja tulkinta. edelleen olen samalla kannalla kun aiemmin (vaikka henkisesti haluaisinkin että sen ruiskun siihen saisi laittaa) kunnes saan ihan varman vastauksen siihen että sen ruiskun saa muutoskatsastamatta laittaa
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mistä te katsastusmiehet lopulta joudutte kysymään tuollaisen virallisen mielipiteen tällaisissa epäselvissa asioissa? Eli jos teitä ohjeistettu toisin kuin mitä tuossa AKE:n sovellusohjeessa lukee ja joku tuo tommosen "virallisen soveltamisohjeen" kanssa auton leimalle? Kun eikös katsastuksessa aina vedota noihin AKE:n ohjeisiin vaikka muualla lukis mitä...

Kysyin tämän vain kun ihmetyttää miksi ylipäätään sitten kirjoitellaan tuollaisia sovellusohjeita jos käytännössä katsureille annetaan kuitenkin toisenlaiset sovellusohjeet. :shock:

Ja miten monella tavalla tämän AKE:n ohjeen voi edes tulkita?
AKE sovellusohje kirjoitti:1. momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasu-päästöt ja melu).
Kirjoittelen ja jankkaan tätä vaan, kun ihmetyttää niin pirusti tämä suomen touhu.. Eli kats. konttoreilla on aina vedottu joka ainoassa asiassa nimenomaan AKE:n kantaan joka on tuossa yllä.

Ja mites tuo sami on, kun tässä keskustelussa

viewtopic.php?t=3814&start=30&postdays= ... hlight=114

mainitsit tämmösen asian:
samiharju kirjoitti:Laki on tavallaan "yleistys" jota taas asetus tarkentaa. Asetusta sitten vielä speksaa autoasioissa AKEn toimintaohjeet. Ja se AKE on ihan oikeesti määräävä viranomainen näissä asioissa.

En jaksa enää turhaa juupas-eipäs vänkää; ei siis tunnu tietoa alkuperäiseen kysymykseen olevan?

ja jotka nyt vielä vänkäävät niin soittakaa nyt vaikka sitten sinne akeen ja kysykää käykö vaikka se aussikorttiina vertailuksi.. mä taidan arvata vastauksen
Tuolla perusteella olen tätä vähän niinkun inttänyt ja hokenut tässä jo pitemmän aikaa.

Ja nyt kanta onkin tämä:
samiharju kirjoitti:AKEn nettisivulla voi lukea vaikka että Sierra on paska ja sitähän se ei ole, lakikirjasta en ainakaan minä ole vielä löytänyt mistään suoraan tuota lauselmaa virityksistä jotka eivät kuulu muutoskatsastuksen piiriin. osaan kyllä lukea tuon linkin ja sen ymmärrän mitä siinä lukee.
Eli miksi nyt sitten katsotaankin sitä lakitekstiä eikä AKE:n kantaa?

P.S. älä ota tätä sitten henkilökohtaisesti, kysyn vain sinulta, sillä olet täälä lähes ainoa katsastuskonttorilla töissä oleva ja ainoa jolta saa katsastuskonttorin kannan.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ei tuossa edelleenkään ole mitään epäselvää. Ei tuota voi selvemmin enään sanoa, tuo on harvinaisen selvä pykälä AKE:n kirjoittamaksi :lol:
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Niin, tulipahan tässä päiväsellä mieleen, jotta Taunukseenhan on saanut V6:lle sitä Michael Mayn turbosarjaa tehtaan lisävarusteena, joten sen turbo-mallin teho on silloin oltava Taunuksen suurimman vertailumoottorin suurin teho. Fordilta vaan dokumentit asiasta tai esite kyseisestä Bolt-on-sarjasta tai tehtaan asennusohjeet kyseiselle sarjalle, niin ei pitäs olla muutoskatsastuksessa katsastusmiehellä nokan koputtamista asiasta!
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

gepardi kirjoitti:Niin, tulipahan tässä päiväsellä mieleen, jotta Taunukseenhan on saanut V6:lle sitä Michael Mayn turbosarjaa tehtaan lisävarusteena, joten sen turbo-mallin teho on silloin oltava Taunuksen suurimman vertailumoottorin suurin teho. Fordilta vaan dokumentit asiasta tai esite kyseisestä Bolt-on-sarjasta tai tehtaan asennusohjeet kyseiselle sarjalle, niin ei pitäs olla muutoskatsastuksessa katsastusmiehellä nokan koputtamista asiasta!
Jumanskegulit sentään,niinpäs onkin :D !!
Taunus Maximus =)
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Lupasin myös olla jo pikku hiljaa vaiti tästä asiasta, mutta kun tämä nyt on pantu alulle, niin jatketaan vielä :D
AKEn nettisivulla voi lukea vaikka että Sierra on paska ja sitähän se ei ole, lakikirjasta en ainakaan minä ole vielä löytänyt mistään suoraan tuota lauselmaa virityksistä jotka eivät kuulu muutoskatsastuksen piiriin
Ja jos joku haluaa tietää tuon alkuperäisen lain, joka jättää nämä muutokset muutoskatsastuksen ulkopuolelle, niin tässä on hieman vinkkiä mistä semmosia lakitekstejä löytää:

Ensinnä www.finlex.fi :stä löytyy kaikki alkuperäiset ja ajantasaiset lait ja asetukset. Sinne kun laittelee hakuun seuraavia kohtia:
779/1998 kirjoitti:Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta:

Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:

6 §

Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Nuo alun viittaukset ovat alkuperäiseen 1981 säädettyyn tieliikennelakiin ja siihen tehtyihin muutoksiin/lisäyksiin (-92 ja -96). Ensimmäisessä niistä muutoksista (989/1992) on annettu liikenneministeriölle valtuudet säätää näistä asioista ja toisessa (429/1996) vielä lisävaltuuksia ministeriölle. Eli tässä on ote laista, jossa ministeriölle on annettu valtuudet päättää tästä asiasta:
989/1992 kirjoitti:
108 §
Valtuutussäännös

...Sitten oli tähän asiaan kuulumatonta tekstiä.....

...ja sitten tuli tämä:

Liikenneministeriö voi antaa määräyksiä:
1) epäselvissä tapauksissa ajoneuvon luokittelusta;
2) kuljettajaopetuksen antamisesta;
3) ajoneuvojen rakenteille, varusteille ja osille myönnettävistä kansainvälisistä hyväksymisistä;
4) koululaisten ja päivähoidossa olevien lasten kuljetusten kuormituksesta ja turvallisuusjärjestelyistä, milloin nämä kuljetukset saavat valtion tai kunnan tukea;
5) matkailuauton, linja-auton ja museoajoneuvon rakenteesta ja varusteista;
6) erikoiskuljetusajoneuvoista ja erikoiskuljetusten suorittamisesta;
7) paineilmajarruista;
8 ) ajoneuvon kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä;
9) nastarenkaan pistovoiman mittaamisesta;
10) ajoneuvon rakenteen muuttamisesta;
11) auton ja perävaunun mekaanisista kytkentälaitteista; sekä
12) ulkomaisen viranomaisen antamien pakokaasutodistusten vastavuoroisesta hyväksymisestä.
Eli kappas vaan, tuo AKE:n sovellusohje muutoskatsastusten ulkopuolelle jättämisestä pohjautuu todellakin lakiin. Eli muutokset, joita ei rinnasteta moottorin vaihtoon, (vaan on sallittu) eivät myöskään kuulu muutoskatsastuksen piiriin ja siksi siitä on kirjoitettu AKE:lla joku vuosi tuon lakitekstin ilmestymisestä erillinen ohjekin.

Nyt alkaa ihmetyttään jo tosissaan, että mitä lakia katsastuskonttireilla ollaan päättäjien pöydässä luettu...

P.S. Jos joku ihmettelee että miten näitä pykäliä joku jaksaa penkoa, niin sanottakoon ettei inssiopiskelijalla oo varaa oikeen muutakaan touhuta.
Ja toisaalta tämä on sen verran mielenkiintonen seikka oman projektin kannalta, että otan näistä asioista selvää tässä muutenkin ja laitan samalla muillekin vähän vinkkiä mistä nuo lait löytää. Tällöin itse kukin saa tietoa siitä mitä autolle saa asetusten ja lakien mukaan tehdä.

P.S.S. Tämä on sitten minun näkemys, ei minkään sortin lakimiehen :) Uskoisin kuitenkin, että AKE on aikanaan käyttänyt lakimiestä tulkitsemaan lakitekstiä tuon sovellusohjeen laatimisen yhteydessä.

Ja odotan mielenkiinnolla mikä se "virallinen" ohjeistus tälle asialle tulee vielä olemaan. Toivottavasti sami saa johdoltaan vastauksen piakkoin. :)
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Noilla vanhoilla asetuksilla ei ole mitään merkitystä, ainoastaan ajantasainen lainsäädäntö on voimassa.

AKE ei ole liikenneministeriö.

108§ on ajantasaisessa lainsäädännössä hieman erilainen.
108 § (11.12.2002/1091)
Tarkemmat säännökset

Tarkemmat säännökset tämän lain täytäntöönpanosta annetaan valtioneuvoston asetuksella. Valtioneuvoston asetuksella säädetään talvi- ja nastarenkaiden käytöstä.

Liikenne- ja viestintäministeriö voi puolustusministeriön esityksestä sallia tiellä suoritettavien puolustusvoimien harjoituksien osalta poikkeuksia tämän lain säännöksistä.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa:

1) kuljettajaopetuksen antamisesta ja kuljettajantutkinnosta;

2) koululaisten ja päivähoidossa olevien lasten kuljetusten kuormituksesta ja turvallisuusjärjestelyistä, jos näihin kuljetuksiin saadaan valtion tai kunnan tukea;

3) ajoneuvon kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa ajoneuvon kuljettajan terveystarkastuksista.

Eläinten kuljettamisesta moottorikäyttöisessä ja hinattavassa ajoneuvossa säädetään maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.

Sotilaskuljetuksista kuorma- ja pakettiautolla säädetään puolustusministeriön asetuksella.
Lakien soveltaminen:
Tieliikennelaki 3.4.1981/267

1 §
Soveltamisala

Tämä laki koskee liikennettä tiellä. Lain soveltamisesta muulla alueella säädetään 5, 28 ja 92 §:ssä, 92 j §:n 2 momentissa ja 92 m §:ssä. (10.6.2005/401)
Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090

1 §
Soveltamisala

Tämä laki koskee tieliikennelaissa (267/1981) tarkoitetulla tiellä ja muualla käytettävien ajoneuvojen:

1) luokitusta;

2) rakennetta, hallintalaitteita, varusteita ja ympäristöominaisuuksia;

3) hyväksymistä liikenteeseen ja rekisteröintiä;

4) määräaikaisia ja muita ajoneuvon kunnon ja rekisteriin merkittyjen tietojen tarkastamiseksi ja muuttamiseksi suoritettavia katsastuksia.

Tämä laki koskee myös tieliikenteessä käytetyn ajoneuvon teknisiä tienvarsitarkastuksia.
Ajoneuvolain 7§ säädetään muutoskatsastuksesta ja sen ehdoista, 99 § Tarkemmista säännöksistä ja ohjeista.

Pöhö-Andrei kirjoitti:Nyt noin äkkiä luettuna teiltä ei puutu kuin se virallinen dokumentti mistä selviää että taunuksia on tehty 114 hv koneella ja sen jälkeen ei muuta kuin leimalle.
Riittäisköhän tollanen paperi.
Voorteja ne on Mercurytkin
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Kiitos tarkennuksesta Tero.

Tiedän kyllä, ettei AKE ole liikenneministeriö, mutta AKE:n sivuilla oli linkki, jossa viitattiin tuohon ministeriön päätökseen. Tämä linkki oli siis juurikin tuola "Rakennemuutoksia koskevia säännöksiä:" otsikon alla. Eli sen mukaan tuo ministeriön päätös toimii vielä muutoskatsastuksessa käytettäville termeille perustana.

Ja päätöksessä on taas viittaukset noihin vanhoihin asetuksiin, joiden perusteella tämä liikenneministeriö on silloin toiminut ja nuo määritelmät muutoskatsastuksen termeille ovat siten olleet tuolloin lainvoimaisia.

No mutta anyway...

Nythän tämä kävi mielenkiintoiseksi, nimittäin tuossa Ajoneuvolain 99§:ssä lukee:
99 § (30.12.2004/1328)
Tarkemmat säännökset ja ohjeet

Tarkemmat säännökset tämän lain täytäntöönpanosta annetaan valtioneuvoston asetuksella.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään tarvittaessa erikoiskuljetusajoneuvoista ja erikoiskuljetusten suorittamisesta samoin kuin nastarenkaan nastojen lukumäärästä, asennuksesta ja tyyppihyväksynnästä sekä nastojen massan ja pistovoiman mittaamisesta.

Ajoneuvohallintokeskus voi antaa tarkempia ohjeita katsastukseen liittyvien ilmoitusten tekemisestä, katsastuksessa käytettävistä asiakirjoista, rekisteröinnistä annettuun todis-tukseen tehtävistä merkinnöistä ja katsastustehtävien suorittamisesta
, joten tämä vain vahvistaa tuon 14.1.2004 tehdyn AKE:n soveltamisohjeen paikkansapitävyyttä, ellei nuo ministeriön "vanhat" määritelmät muutoskatsastukselle ole muuttuneet tässä 2-3 vuoden aikana ja kääntäneet hommaa päälaelleen...
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
tomduck
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Marras 2004, 02:06
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja tomduck »

Taco kirjoitti:Vanhemmissa ei ollut 2.3:sta ..............
on niitä vanhempiaki 2.3:lla, ku mulla on vanha käyttäjän opas missä vielä on niitä moottorin tietojaki..
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

janipuum kirjoitti: joten tämä vain vahvistaa tuon 14.1.2004 tehdyn AKE:n soveltamisohjeen paikkansapitävyyttä, ellei nuo ministeriön "vanhat" määritelmät muutoskatsastukselle ole muuttuneet tässä 2-3 vuoden aikana ja kääntäneet hommaa päälaelleen...
Minä en edelleenkään luota AKE:n soveltamisohjeisiin. Ne päivittyy joskus ja jouluna. Aiemmin niistä AKE:lle huomauttelin s-postilla, nykyään en jaksa enää.

Kannattaa lukea asetus 779/1998 ja sitten sen muutokset. Se on hiukan hankalaa, koska em. asetus ei ole "päivityksen" piirissä eli ajantasainen säädös täytyy tehdä itse copy paste tekniikalla. Finlex:stä löytyy siis vain alkuperäinen ja sen muutokset erikseen.

Ajoneuvohallintokeskus voi antaa tarkempia ohjeita katsastukseen liittyvien ilmoitusten tekemisestä, katsastuksessa käytettävistä asiakirjoista, rekisteröinnistä annettuun todis-tukseen tehtävistä merkinnöistä ja katsastustehtävien suorittamisesta
Ja olen edelleen myös sitä mieltä ettei AKE:n porukka ymmärrä mihin heidän toimivalta em. pykälän perusteella riittää tai paremminkin ei riitä.
Voorteja ne on Mercurytkin
Avatar
teroniusmonk
Viestit: 1167
Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teroniusmonk »

tomduck kirjoitti:
Taco kirjoitti:Vanhemmissa ei ollut 2.3:sta ..............
on niitä vanhempiaki 2.3:lla, ku mulla on vanha käyttäjän opas missä vielä on niitä moottorin tietojaki..
1970-1975 mallia tehtiin kyllä myös 2.3 koneella mutta sen hepoiksi on ilmotettu vain 108hp, konemuutos tapahtui nähtävästi korimuutoksen yhteydessä.
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Taco kirjoitti:Vanhemmissa ei ollut 2.3:sta ..............
Tossa mun Coupen koodit, revi siitä!!

GBCK GBBCNUXXXXX
Drive: I
Engine: YY
Trans: B (paikallaan olevassa on kyllä + 1)
Axle: S
Clour: NA
Trim: A3
Vastaa Viestiin