2.8i laillisesti taunukseen (5.sivulla yhteenveto)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Mut toi onkin 2/73. Niitä parin ekan vuoden tuotteita ei tainnu saada kuin 2.0 V6:lla.
Tais olla -72(?) kun tuli 2.0 oharikin ekaa kertaa listoille.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Nuo moottorikoodit on muuten ilmeiseti kaikkiin 2.3:siin tyyppiä YYX. Paitsi 125 heppaset "metrifoordien" ja caprin moottorit, joissa YZ koodina 2.3:ssa. Kolmannesta kirjaimesta X, joka voi siis olla melko moni eri kirjain, näkee tarkemmin mikä variaatio on kyseessä. Eli onko taunuksen, caprin vai ranatan vai minkä laitoksen moottori lähtöjään. Ja myös tuo teholukema selviää siitä kolmannesta kirjaimesta. Vanhoissa 2.3:ssa 70-luvun alussa oli pelkkä YY moottorikoodina ja se oli 108 heppanen.

Eli tässä ajovalo.net sivujen ilmaisemat tarkemmat koodit 2.3 litrasille. Tiedä sitten pitävätkö miten tarkasti kutinsa, mutta ei kai tommosia kukaan hatusta tempase... :)

(Koodi,Valmistaja,Kuutiomäärä,Poraus,Isku,Tyyppi,Teho/hp,Automalli,Vuosimalli)

YY Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 108 P7 17M/20M/26M 09.67-01.72

YY Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 108 Capri 02.69-08.72

YY Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 108 Taunus 07.70-08.72

YY Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 108 Capri 09.72-04.75

YY Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 108 Granada 01.72-05.75

YYC Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 108 Granada 06.75-07.77 Solex 77 TF/TE

YYE Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 108 Capri 05.75-04.85 Solex 75TF, 77TF, 78TF, 79TF

YYF Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 108 Taunus 05.75-05.79 Solex 75TF, 77TF, 80TF

YYH Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 108 Granada 08.77-07.81 Solex 78 TF CA/DA/FA

YYN Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 114 Capri 05.75-04.85

YYP Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 114 Granada 08.77-04.85 Solex 82 TF AGA/ACA

YYR Cologne 2294 90,03 60,14 HC V6 OHV 114 Taunus 06.79-08.83 Solex 80 TF AEA/AFA/AJA

YYT Cologne 2294 90,03 60,14 V6 OHV 114 Sierra 08.82-12.86 Solex 82 TF AHA/AJA

YZ Cologne 2294 90,03 60,14 SHC V6 OHV 125 P7 17M/20M/26M 09.67-01.72

YZ Cologne 2294 90,03 60,14 SHC V6 OHV 125 Capri 02.69-08.72
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Kiitos tero tietolähteistä.

Eli nyt tutkin tuon liikenneministeriön astuksen muutokset ja ne ovat tässä:

(löytyy osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1998/ ... #muutokset )
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
Hallinnonala: Liikenne- ja viestintäministeriö
Voimaantulo: 01.11.1998

Kumonnut säädökset:
1714/1992

Viitetiedot:

Muutokset:
1005/2006
Voimaantulo: 21.11.2006
Huomautus: muutt. 17 §:ää

552/2006
Voimaantulo: 01.08.2006
Huomautus: muutt. 6 ja 8 §:ää

1256/2002
Voimaantulo: 01.01.2003

Tämä säädös on annettu seuraavien säädösten nojalla:

267/1981
Ja tuo muutos menee tällä tavalla 6§:n osalta (Otin tähän koko tuon muutoksen alkuosan:

(löytyy tästä http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060552 )
552/2006 kirjoitti:Liikenne- ja viestintäministeriön asetus
auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen 6 ja 8 §:n muuttamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti, lisätään auton rakenteen muuttamisesta 23 päivänä lokakuuta 1998 annetun liikenneministeriön päätöksen (779/1998) 6 §:ään uusi 5 momentti ja 8 §:ään uusi 4 momentti seuraavasti:

6 §
Moottorin muuttaminen

--------------------------------------------------------------------------------

5. Muutettaessa auton moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee neste- tai maakaasu, tulee kaasulaitteiston asennus tarkastaa vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) 6 luvussa tarkoitetulla tavalla. Nestekaasulaitteiston asennuksessa tulee käyttää E-säännön n: o 67 mukaan hyväksyttyjä osia ja maakaasulaitteiston asennuksessa E-säännön n: o 110 vaatimuksia vastaavia osia.

8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen...

jne..
Joten tuo AKE:n sovellusohje on edelleen tuon asetuksen mukainen, sillä se ei ole muuttunut noiden moottorimuutosten osalta siten, että muutokset ja lisäykset kumoavat vanhemman määritelmän. Ainoastaan tuo pätkä on lisätty asetuksen 6§ kohtaan.

Ja tässäkin muutoksessa tuohon alkuperäseen -98 säädettyyn asetukseen on lisätty vain tällainen moottorin vaihtoon liittyen:
1256/2002 kirjoitti:5 §
Moottorin vaihto

--------------------------------------------------------------------------------

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:


--------------------------------------------------------------------------------

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tätä tehokkaamman moottorin vaihto edellyttää tässä momentissa mainitun muutoskatsastuksen lisäksi 4 §:n 2 momentissa mainittua poikkeuslupaa sekä vähintään moottorin tehoa vastaavien jarrujen asentamista ja tarvittaessa myös heilahduksenvaimentimien vaihtoa ja rakenteiden vahvistamista vastaamaan kohonnutta moottoritehoa;
Muistutan tuohon lihavoituun liittyen, että sen asetuksen 779/1998 6§ 1. kohdan "perinteiset viritykset" on sallittu, eikä rinnastettu moottorinvaihtoon, kuten muutokset muissa saman asetuksen kohdissa 2. - 4. (tai nykyisin siis 2. - 5. kun tuo käyttövoimakohta on tullut muutoksena alkuperäiseen)

-> Eli nyt on jo lakiperustakin vahvistettu sille, että nuo "perinteiset viritykset" auton alkuperäiseen moottoriin tai muutoskatsastuksella vaihdettuun vakiomoottoriin ovat täysin laillisia jättää muutoskatsastuksen ulkopuolelle, koska tällaiset muutokset on asetuksen kaan "sallittu" eikä niitä "rinnasteta moottorinvahtoon" alkuperäisen asetuksen 6§:n mukaan.
-> Edelleen siis väitän tuon AKE:n sovellusohjeen olevan ajan tasalla ja lakien mukaan laadittu tältä osin.


Mutta mutta...jäämme edelleen mielenkiinnolla odottelemaan mitä samiharjulle vastataan kats.konttorilta virallisena lausuntona. Toivottavasti ovat jaksaneet tutkia nämä lakikohdat. :)
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

janipuum toivottavasti sä saat joskus leipäs tuolla tutkimustyöllä XD
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

samiharju kirjoitti:janipuum toivottavasti sä saat joskus leipäs tuolla tutkimustyöllä XD
Heh :) Pitänee harkita alan vaihtoa...

Ei kun tämä asia tosissaan kiinnostaa tuon mun projektin kannalta. Eli mitä myllyä tonne granadaan oikeesti rupeenkaan sitten joskus remppaamaan. Alkoi V8 granada kiinnostaa kun tämä asia tuli ilmi. Ja samahan tästä on tehä ittelle ja kaikille muillekin muistiinpanot mitä on tutkaillu. Eikä tätä oo tässä vielä puitu kun muutama päivä, niin ei oo kerinny kyllästyäkkään aiheeseen, etenkin kun alkaa olla hyvin tätä materiaalia kasassa.

Itelle tätä siis lähinnä selvittelen, koska tossa mun rottelossa on 3.0 ollu alkuperäsenä koneena ja oon jo aiemminkin miettiny siihen noita 3.5 ja 3.6 litrasia kaseja, jotka tosin ei oo tehojen puolesta ollu kun 2.8:n ruisku-colognen tasolla. Tällasen V8 vakiokoneen sovittaminen muuhun foordin tekniikkaan tuntuu aika turhalta kun saman tehosen kölniläisen saa asennettua "pulttaa kiinni" - tyyliin. Mutta jos noihin kaseihin tosiaan sais laillisesti laittaa vähän potkua, niin en edes mieti enää noitten 2.8:n kölniläisen tai 3 litrasen essexin rassaamista, vaan alotan koko rojektin aivan toisella tekniikalla. Kasissa olis kuitenkin vääntöä eri lailla ja onhan se 3.6 V8 kuitenkin "täysmoottori" vaikka pieni sellaseksi onkin. Ja ohjelmoitavalla ruiskulla ja sytyllä (jos semmosiin vaikka olis varaa ku valmistuu) sais kyllä tommosen koneen ropsottamaan mukavasti alle 2000 kierroksellakin. Nuo kierrokset passaa hyvin meikäläisen tyliin. Eli ei kierroskonetta vaan raakaa voimaa 8)
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Jari H kirjoitti:Mut toi onkin 2/73. Niitä parin ekan vuoden tuotteita ei tainnu saada kuin 2.0 V6:lla.
Tais olla -72(?) kun tuli 2.0 oharikin ekaa kertaa listoille.
Mulla on -71 vuonna painettu käyttöohjekirjanen ja siinä esiintyy 2.0 ja 2.3 V6, mut ei 2.0 Oharia!
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Mois kirjoitti:
Jari H kirjoitti:Mut toi onkin 2/73. Niitä parin ekan vuoden tuotteita ei tainnu saada kuin 2.0 V6:lla.
Tais olla -72(?) kun tuli 2.0 oharikin ekaa kertaa listoille.
Mulla on -71 vuonna painettu käyttöohjekirjanen ja siinä esiintyy 2.0 ja 2.3 V6, mut ei 2.0 Oharia!
Ite kans esittäisin,että 2.0 ohari
on tullu -74?
Mulla tosiaan tuo ohjekirja
painettu "VIII/70-1"eikä
tunne 2.3 kutosta.
Avatar
astriel
Viestit: 832
Liittynyt: 05 Marras 2004, 23:05
Paikkakunta: Mouhijärvi (Mouhis)

Viesti Kirjoittaja astriel »

tuossa tämän taunusfinland sivuston, tiedosto osastolla on mobilisti lehden juttu skannattuna ja siinä sanotaan kakkossivun ylälaidassa että elokuussa 1971 lähtien on saanut coupe gt:tä myös 2.3 litran versiona.

-vk-
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

muistikuva ois että 2l ohc on ollu saatavilla yhtä kauan ku 1.6l ohc, pitää tarkistaa :lol:

ei sitä 2l ohc tosiaan löydy mk1 taunuksen tiedoista.
mutta caprin varaosakirjassa se on merkitty 11/70 alkaen TL20. mielenkiintoista että tuo TL on tyyppikoodina taunus rivi 4 :wink:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Lisätäämpäs tämä puuttuva dokumentti vielä tännekin, eli 114hp todistus leimallisena löytyy nyt tästä:

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1

Kaikki tieto on nyt siis tässä topicissa tohon muutokseen. Laista ja asetuksista lähtien.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

******************************************************************************************************

OTSIKOSSA MAINITTU KESKUSTELUN YHTEENVETO ON TÄSSÄ. ALUNPERIN NÄMÄ TIEDOT OVAT VUODELTA 2007
(Yhteenvedon vanhoja toimimattomia linkkejä osittain korjattu 08/2015)

HUOM! Allekirjoittanut ei ota vastuuta tässä yhteenvedossa olevista mahdollisista virheistä!

******************************************************************************************************



Huom! TraFilla on VALMISTEELLA LAKIMUUNNOS, jonka on tarkoitus astua voimaan kesällä 2015. TÄSSÄ YHTEENVEDOSSA ESITETTY TEKSTI ON AJALTA ENNEN LAKIMUUNNOSTA, ALUNPERIN VUODELTA 2007!!! Uudessa laissa tässä esitetyt muutoskatsastuksen edellytykset ja rajat muuttuvat, ja lisäksi uutena asiana on tulossa moottorin vääntömomentille +20% maksimiraja.

Suosittelen tutustumista voimassa oleviin pykäliin ihan itsekin TraFin sivuilta, koska viimeisin tieto löytyy aina sieltä. Pykälät on kaikki koottu sinne ihan jokaisen itse luettavaksi, mutta tästä yhteenvedosta saa aika hyvin osviittaa siitä, mitkä pykälät tulee muutoskatsastuksessa ottaa huomioon.

Sitten kun tuo uusi laki on voimassa, niin 2.8 V6 muutoskatsastuksen pitäisi onnistua edelleen, mutta katsastukseen tarvitaan aiempien dokumenttien lisäksi seuraavasta linkistä Fordilta saatu todistus Taunuksessa käytetyn tehokkaimman 114 hp moottorin vääntömomentista, joka on 180 Nm:

http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... distus.pdf

Lakimuunnoksen alustava sisältö: (linkki lisätty 9.8.2015):
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... onnoksesta




Taunuksessa on ollut 114hp (84kW) 2.3 V6 moottori alkuperäisenä mk3 malleissa. Asialle löytyy ford:n antama todistus tästä linkistä:

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... ?pos=-4720
http://www.taunusfinland.com/vanhagalle ... s114_2.pdf (päivitys 08/2015)


Tämän todistuksen avulla saa taunukseen muutoskatsastuksella vaihtaa 114hp * 1,20 = 136,8 heppasen mottorin, sillä muutoskatsastuksessa moottorin teho saa nousta maks. 20% mallisarjan suurimmasta moottoritehosta.


Tehon lisäksi tulee ottaa huomioon, että muutoskatsastuksessa saa vaihtaa autoon sellaisen moottorin, jonka iskutilavuus nousee 25% suurimmasta mallisarjan moottorista, eli suurin sallittu iskutilavuus on taunuksessa 1,25 * 2,3 = 2,875 litraa.

Granadasta löytyy 2.8 litranen kaasutinmoottori, jonka teho on 135 heppaa, ja siitä on alla olevan linkin dokumentti olemassa. Sen pitäisi olla joka katsastuskonttorilla saatavilla.

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... ranada.jpg


Ennen konttorille viemistä pitää näiden lisäksi huomioida, että kaikki 2.3 litrasen taunuksen vaatimukset täyttyvät muun tekniikan osalta(jarrut, voimansiirto, jouset, vakaajat yms), koska 2.3 on ollut taunuksen suurin moottori. Nämä tekniikan vaatimukset ovat siis perustana myös vaihdettaessa 2.3:sta suurempaa moottoria muutoskatsastuksella.

Mk3 2.3:sen tekniikan tiedot löytyy katsastuskonttorilta alla olevan linkin mukaisesta lappusesta:

http://www.taunusfinland.com/tiedostot/ ... _76-82.jpg



Noissa yllä olevissa granadan ja taunuksen rakenne-erolapuissa näkyvät myös viimeinen huomioon otettava seikka, eli moottoreiden massat, ja 2.8:n massan suhde 2.3:een nähden on

178kg/165kg * 100% = 107,9%

eli moottorin massa lisääntyy n.8%. Tällöin ei auton varusteita tarvitse siirtää eikä auton osia keventää, sillä moottorin massa saa muutoskatsastuksessa kasvaa 10% mallisarjan suurimmasta ilman että moottoripainon kasvamista tulee kompensoida siirtämällä keulalta painoa taakse tai keventämällä keulan osia.

Mainittakoon että muutoskatsastuksessa voidaan taunukseen vaihtaa korkeintaan 20% 2.3:sta painavampi moottori, mutta silloin täytyy painon lisäys kompensoida, eli siirrellä akkua yms. takakontin puolelle. Maksimipaino taunukseen laitettavalle moottorille on siis 165kg * 1,20 = 198kg. Tätä kompensointia ei tarvita jos moottorin paino nousee alle 10% 2.3:sen painosta, kuten 2.8:n tapauksessa on asia.


Yllä olevat vaatimukset on kerätty alla olevassa vaaleassa laatikossa olevasta lakitekstin lainauksesta ja niissä laskettu valmiiksi tarvittavat laskelmat taunuksen osalta.

-> Nyt kun vaatimukset on huomioitu, niin voidaan pultata tämmönen 2.8 kaasutinkone kiinni ja viedä auto muutoskatsastukseen.

-> Muutoskatsastuksen jälkeen rekisteriotteessa on maininta, että autoon on vaihdettu 2.8 litrainen V6 moottori. Tämä on siis tehdasvakiomoottori eikä tarvitse poikkeuslupaa, selvityksiä tehoista yms, vaan sen saa vaihtaa autoon tavallisella muutoskatsastuksella, mikä on huomioonotettava seikka noita pykäliä (ja tätä yhteenvetoa) luettaessa!



Sitten vilkaistaan lakiteksteistä liikenneministeriön asetusta 779/1998 (löytyy http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 ) ja siitä erityisesti 6§:ää:
779/1998 kirjoitti:5 §
Moottorin vaihto

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;

e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;

f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;

h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja

i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

6 §
Moottorin muuttaminen


1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.


Eli 6§ 1.momentissa mainitut muutokset vaihdettuun vakiomoottoriin "ovat sallittuja", eikä niitä "rinnasteta moottorinvaihtoon", joten niitä ei tarvitse muutoskatsastaa.

Tämä lukee selvemmin vielä AKE:n kyseisen lain soveltamiseen tarkoitetussa ohjeessa. (löytyy osoitteesta http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf )


(Päivitys 08/2015) Tämän pystyi aiemmin todentamaan yllä olevasta AKE:n sivuilta löytyvästä lain soveltamisohjeesta 10-208-2004.

Nykyisin tämä sama ohje löytyy myös TraFin sivuilta löytyvistä katsastajille annetuista ohjeista seuraamalla seuraavaa polkua: http://www.trafi-fi -> Katsastukset -> Katsastajille ->Katsastuksen ohjeet -> "10. Muut" -> "Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)"

Suora linkki:

http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... misesa.pdf

Vanhemmassa ohjeessa sanottiinn näin:
AKE:n vanha 10-208-2004 soveltamisohje kirjoitti: 6§ Moottorin muuttaminen

1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasu-päästöt ja melu).

Jos kuitenkin henkilö- tai pakettiautoa koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat E15/03 -sääntöä tiukemmat (ts. bensiini- tai dieselkäyttöinen henkilö- tai pakettiauto on otettu käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen), moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus.

Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet , kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria). Muutetun moottorin todelliseen massaan, tehoon ja iskutilavuuteen sovelletaan tällöin normaaleja 5 §:ssä mainittuja moottorinvaihtosäädöksiä ottaen huomioon auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde sekä 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n pakokaasu-päästö- ja meluvaatimukset.
Moottorin muuttamisen ja moottorin vaihtamisen sekoittaa helposti, joten siksi laitoin molemmat asetuksen kohdat tuohon ylle näkyviin. Moottori vaihdetaan toisen moottorin tilalle muutoskatsastuksessa ja moottoria muutetaan vaihtamalla siihen osia, kuten kaasutin, sytytys, nokka jne.

Tuon asetuksen 779/1998 ja siten myös AKE:n sovellusohjeen lainvoimaisuus on tarkistettu tässä topicissa aiemmin, eli nämä moottorimääritelmät eivät ole muuttunu tuosta asetuksen luomisesta vuodelta 1998 tähän päivään mennessä mitenkään.

Mitäs sitten?

-> Nyt kun autossa on muutoskatsastuksessa vaihdettu 2.8 litrainen tehdasvakiomoottori, sitä saa muutella tuossa 6§ 1. momentissa mainituilla tavoilla siihen asti, kunnes laissa mainittu auton omamassa/moottorin teho 7kg/kW alittuu. Ruiskun lisääminen moottoriin on sallittu toimenpide, eikä siis vaadi muutoskatsastusta.


-> Ruiskun lisäksi kun moottoriin laittaa 2.8i:n nokan, niin ollaan jo melko lähellä alkuperäistä 2.8i - moottoria. Ja nämä tehtaan vakiomoottoriin tehtävät muutokset kuuluu juuri niihin, joita ei lain mukaan tarvitse muutoskatsastaa, eli voit "huoletta" ajella seuraavaankin katsastukseen ruiskumoottorin kanssa. (No ei nyt ihan huoletta, mutta katsastuksesta selviää kyllä kun pitää tarvittavat dokumentit mukana hanskalokerossa. Ja saattaahan tien päälläkin tarvita ko. selvityksiä kun miliisit avaa konepellin... :wink:

*****************************************************************************

TÄTÄ OHJETTA EI VOIDA SOVELTAA TURBOKONEISIIN!!! Ensinnäkään tuon 6§ 1. kohdan mukaan ahdettua moottoria ei saa muuttaa näillä "perinteisillä" virityskeinoilla. Lisäksi 6§ 4. kohdassa lukee, että moottorin ahtamista ei lueta sallittuihin moottorin muutoksiin, vaan se rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ja moottorin vaihto edellyttää aina muutoskatsastusta.

Eli turbokonetta ei saa muuttaa eikä muutettua konetta saa turbottaa, aivan niinkuin tuossa yllä olevassa AKE:n ohjeessa sanotaan.

Turbokoneen ollessa kyseessä sen suurin sallittu teho on 136,8hp, mikä tulee mittauttaa tehodynamometrillä ja mittaustulokset tulee esittää muutoskatsastuksen yhteydessä (myös jokaisen muutoksen jälkeen)!


*****************************************************************************

Tämä pitäisi nykyään onnistua kaikilla Taunuksilla, sillä Foordilta on saatu lausunto, joka osoittaa kaikkien Taunusten olevan vertailukelpoisia. Katsastuskonttorin papereiden mukaan mk1 ja mk2-3 ovat eri mallisarjaa (siis ei vertailukelposia) ja siksi mk1:n katsastajat saattaa tarvita oheisen linkin takaa löytyvän todistuksen taunusten vertailukelpoisuudesta:

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... ?pos=-5082
http://www.taunusfinland.com/vanhagalle ... ailu_2.pdf (päivitys 08/2015)


Cortinan vertailukelpoisuudesta taunus mk1:een ei ole vielä saatu virallista paperia, jolla tämän asian osoittaminen onnistuu. Katsastuskonttorilla nämä taunus mk1 ja saman ikäinen cortina luetaan vielä eri mallisarjaan :roll: Tietty aina voi kokeilla jos näillä papereilla jo onnistuu leimaaminen, mutta se ei oo aukotonta.

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... ?pos=-4954
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... ?pos=-4955

http://www.taunusfinland.com/vanhagalle ... oisuus.pdf

*****************************************************************************************

Siinäpä se yhteenveto aiheesta. Pitäis olla suunnilleen kaikki oleellinen esillä. Ja loppuun vielä kiitokset Pöhö-Andreille, kun herätteli tätä asiaa aiemmissa topiceissa. Eipä olisi muuten varmaan tätä (vielä ainakaan) tullut näin tarkasti lueskeltua noista pykälistä.

Kiitokset myös muille, jotka on tietoja ja mielipiteitä tuonu esille. :D Yhteispelillä tämä homma sujuu 8)

*****************************************************************************
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Huomasimpa tuota yhteenvetoa kirjotettaessa lukea tota sovellusohjettakin loppuun asti ton 6§:n osalta. Eli tossa tuo lakitekstin tulkintakin on mukana aivan virallisesti.

Edit: Tässä oli 2.8i:hin ja sen muuttamiseen liittyvä homma, mutta otin sen pois nyt kun tämä juttu 2.8 kaasarikoneen osalta on paketissa. Siksi siis alla olevassa viestissä on vastauksena
Tinde kirjoitti:Se peruskone on silti 2.8i joten ei onnistu.
Eli alkuperästä 2.8i:tä ei saa laitettua, mutta 2.8 kaasarimoottorille homma menee kuten tuossa yhteenvedossa ja siitä saa aika helposti tehtyä 2.8i:tä vastaavan moottorin.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Tinde
Viestit: 48
Liittynyt: 04 Helmi 2005, 13:38
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Se peruskone on silti 2.8i joten ei onnistu.

Älkää nyt sekoittako asioita enempää. Vaihdettavan koneen alkuperäinen teho pitää olla vähemmän kuin 114*1.2.
Sitä alunperin max 114*1.2 konetta saa virittää 7kg/kW rajaan asti pykälissä annettujen tapojen puitteissa, eli muuten kuin ahtamalla. Piste.


Poikkeusluvalla asiasta päättää ake ja teholapuilla kikkailuun en ota kantaa.
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

No joo. Ehkä tämä topicci on tosiaan hyvä lopettaa tähän kun asia on tuon perus 2.8 kaasarin kannalta käyty läpi.

Eli puidaan näitä muunlaisia variaatioita sitten joskus uudessa topicissa, niin tämä ei enää rönsyile.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
tomduck
Viestit: 143
Liittynyt: 07 Marras 2004, 02:06
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja tomduck »

p3 kirjoitti:muistikuva ois että 2l ohc on ollu saatavilla yhtä kauan ku 1.6l ohc, pitää tarkistaa :lol:

ei sitä 2l ohc tosiaan löydy mk1 taunuksen tiedoista.
mutta caprin varaosakirjassa se on merkitty 11/70 alkaen TL20. mielenkiintoista että tuo TL on tyyppikoodina taunus rivi 4 :wink:
Tietääkseni 2.0 OHC:tä on saanu vasta 76-malleissa eli todennäkösesti tullu uuden korin myötä. Ekassa versiossa oli 98 tai 99 heppaa..1.6 OHC on vissii ollu kauemmi.. Eli ennen vuotta 76 on 2.0-koneet kaikki olleet tietääkseni vielä kutosia..
Vastaa Viestiin