2.8i laillisesti taunukseen (5.sivulla yhteenveto)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jimi
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:22
Paikkakunta: Panttila

Viesti Kirjoittaja jimi »

Pöhö-Andrei kirjoitti:... M-B W114 mersusta eli pystylyhdystä leivottiin SLC- eli sellainen kaksiovinen coupe, jotkut jopa ilman kattoa. Tämä siis korinvaihdolla mutta siinä oli joku osoittanut viitseliäisyyttä ja aukottomasti todistanut kyseisen mulkkauksen olevan mahdollinen lkuperäisiä kiinnityksiä ja kiinnityspisteitä käyttämällä. Ja tuossa ei varmasti täyttynyt tuo 7/10 sääntö aivan kuten ei täyty w123=>w126 tapauksessakaan ja niinpähän vain niitäkin pyörii suomen teillä.

Poikkesi hieman alkuperäisestä viestistä mutta menköön.

Pitää vain pystyä osoittamaan yhtäläisyys sukupolvien tai sisarmallien avulla. Muuta ei homma vaadi.
Mersu-miesten takiahan ne korin vaihdot kiellettiinkin ja prosenttivalvontaa tiukennettiin :evil: :evil:

-Jimi-
Tärkeintä ei ole voitto vaan vastustajien täydellinen nöyryyttäminen
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Näistä ketkä näitä korinvaihtoja puljasivat ei mersumiehiä saa tekemälläkään. Ne oikeat mersumiehet ovat ihan oma rotunsa ja tuskin suostuisivat edes ajamaan tuollasella w126 ässämersulla jonka pellin alla kilkattaa iloisesti 700tkm ajettu ja avaamaton kolomesatanen diiseli muistelisin että tyyppiä om615.

Noita vilppejä tekivät varmasti ihan jokaisen automerkin kohdalla mutta mersun kohdalla ne oli helpointen todennettavissa. Jokainen tekniikan osa perä, vaihteisto moottori jne sekä sisustuksen koodit ja numerot oli ns. kantakortissa josta vain verrattiin numerosarjoja täsmäsikö ne. Silloin -90 luvulla ei katsottu onko osa jo vaihdettu kymmeneen kertaan, riitti kun se vain oli siellä. Monet teki niin että tuontiautosta irroitettiin tekniikka, vaihdettiin se suomiautoon eli tähän kantalinttaan ja sitten kanta-autokatsastukseen. Sen jälkeen vain pultattiin osat irti ja takaisin siihen mistä ne oli irroitettu ja katsastukseen. Voi´la kasassa on lähes alkuperäinen auto, ainoastaan paperit ja runkonumero on vaihtunut 15-20 vuotta vanhemman auton tiedoiksi.

Silloinen laki mahdollisti tämän joten en ihmettele yhtään että sitä myös melko surutta käytettiin. Ja kuten myös sitä että rikkoutuneen osan sai vaihtaa joten minkäpä sille voi jos vahingossa jäi öljyproppu löysälle ja kone leipoi kiinni siitä syystä tai perästä puski rattaat kuoren läpi. Lain säätäjä huomasi varsin pian tämän suunnittelun kukkasensa ja kiristi sitten nyöriä ihan sitä tehden. Onneksi nut ne alkaa taas hieman höllentyä tai pitäisikö sanoa että järkiperäistyä.

Ja suurin syy näihin prosenttisäännösten tiukentamiseen on mikäpä muukaan kuin suomalaisten kateus. En vain ymmärrä mitä kadehdittavaa on autossa joka tekniikka on rullannut miljoonan ja sitten kötöstelty johonkin ns loistoauton komeaan kuoreen. 500SEC aiheuttaa vain hilpeyttä kun voimapesäksi on vaihdettu 2-litrainen bensa tai tuo surullisen kuuluisa 300d, olipa siinä sitten mausteena se automaatti ja nahkapenkit ei se tilannetta silti muuta miksikään.

Esitinkin jo yhdessä vaiheessa, että tätä kateutta voisi hieman hillitä sillä että näihin korinvaihtoautoihin tehdään niin selvä tunniste että ne todellakin on korinvaihtoja ja täten aihetta kateudelle ei juuri ole tai sitten on mennyt psyyke tosi kieroon jos kadehtii tuollaista 70-luvun lopun w123 mannelavettia. Esitin että nämä autot rekisteröidään uusille rekisteritunnuksille joissa on selvä kirjainyhdistelmä joka paljastaa auton todelliset karvat. Esimerkiksi joku ns vanhan läänijaon mukaisen kirjainyhdistelmistä vapaa kirjain tai sitten tälläinen eksoottisempi WXZ tms. No, toivottavasti saitte ideasta kiinni. Tällöin jo pikku vilkaisulla esim liikennevaloissa tai naapurin pihassa olevasta autosta olisi voinut todentaa että etpä ole sitten ollut varaa ostaa alkuperäistä mersua vaan on pitänyt tyytyä tuollaiseen rakennussarjaan.
Avatar
Viipo
Viestit: 808
Liittynyt: 28 Loka 2004, 09:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

ja miksi näitä korinvaihtoja tehtiinkään? no sen autoveron takia tietysti. No, vero laski, eikä tänäpäivänä kukaan jaksa räpeltää korinvaihtoja, kun helpompi ja halvempi on maksaa siitä vehkeestä ne verot. Prosenttisäännökset vaan pysyy harrastajien riesana. Esimerkiksi rodien rakennus on tästä syystä hiukan hankalaa, kun ei niitä kaikkia alkuperäsiä osia mistään löydy. Korin nostaminen toisen auton rungolle onkin helepompaa, mutta prosentteja kertyy edelleen ihan kiitettävästi.
Entäs, kun runko tulee yhestä autosta, kori toisesta, akselit kolmannesta, kone ja laatikko kuudennesta jne? miten helppo tuommoset "omavalmisteet" on leimata?
Pontiac Astre -77
Toyota LandCruiser -81
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Mä vastaan tähän ketjuun vain tämän yhden viestin koska tiedän että tästäkin tulee taas juupas-eipäs vänkä, koska täällä jotkut osaavat taidokkaasti yhdistää lakikirjan, erämaalain ja maalaisjärjen.. Ja maalaisjärjellähän ei lain kanssa ole mitään tekemistä.. Itsekin tekis mieli laittaa Taunukseeni 2,9i mutta lain puitteissa se on mahdotonta. Koen silti että mun pitää vastata tähän asiaan niin kuinka se oikeasti menee jo työnikin puolesta (katsastusmies), varmistin asian vielä ylemmältäkin taholta ja näin se menee IRL (In Real Life):

Kaikki moottorin tehoa muuttava viritys pitää lain mukaan muutoskatsastaa aina. Piste. Eri asia on se kun ei katsastuksella tai muuallakaan voida todeta jotain kannen laskua tms "vanhanmallin viritystä", mikään kohta laissa ei kuitenkaan jätä "perinteistä viritystä" muutoskatsastusvelvollisuuden ulkopuolelle. Muutoskatsastusvelvollisuus on auton omistajalla/haltijalla; ei sillä määräaikaiskatsastusta tekevällä katsastusmiehellä. Jotku sahaa katsuria linssiin, jotkut eivät. Joitakin katsureita kiinnostaa, toisia ei. Se on eri asia, kerronpa vain mitä laki sanoo.

2.8 kaasarin saaminen taunukseen ei ole mikään ongelma. Mutta kun siihen vaihdetaan kaasarin tilalle ruisku, pitää se muutoskatsastaa taas. Sitten tulee se ongelma: Jos ei muuta todeta niin ruisku lisää tehoa 10%; muistaakseni (älkää tuomitko jos muistan väärin) 2.8 kaasarikoneessa on 132hp. Näinollen 132hp + 10% = 145,2hp; kuten aiemmin todettua voi maahantuojan todistuksella mk1/mk3 taunuksia vertailla keskenään joten vertailumoottori 114hp +20% = 136,8hp eli EI EDELLEENKÄÄN RIITÄ RUISKUN LAITTAMISEEN. Tähän ei nyt löydy oikein millään kunnon porsaanreikää. Toki jokainen voi lukea lakia vaikka kuinka ja olla mitä mieltä tahansa. Nyt pitäisi vain löytää EU:n tai USAn markkinoille tarkoitettu vertailumalliksi kelpaava Taunus jossa olisi vähintään 125hp; siihen plus 20% ja jo vain saisi laittaa 150hp moottorin.

Ainut keino saada se 2.8i "laillisesti" on tehdä siitä muutettu moottori ja dynottaa alle 136,8hp ulos. Laki ei kiellä tätä mitenkään; auto on vain heti laiton jos tämä teho ylitetään kepulikonstein.
Tinde
Viestit: 48
Liittynyt: 04 Helmi 2005, 13:38
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

samiharju kirjoitti:Mä vastaan tähän ketjuun vain tämän yhden viestin koska tiedän että tästäkin tulee taas juupas-eipäs vänkä, koska täällä jotkut osaavat taidokkaasti yhdistää lakikirjan, erämaalain ja maalaisjärjen.. Ja maalaisjärjellähän ei lain kanssa ole mitään tekemistä.. Itsekin tekis mieli laittaa Taunukseeni 2,9i mutta lain puitteissa se on mahdotonta. Koen silti että mun pitää vastata tähän asiaan niin kuinka se oikeasti menee jo työnikin puolesta (katsastusmies), varmistin asian vielä ylemmältäkin taholta ja näin se menee IRL (In Real Life):

Kaikki moottorin tehoa muuttava viritys pitää lain mukaan muutoskatsastaa aina. Piste. Eri asia on se kun ei katsastuksella tai muuallakaan voida todeta jotain kannen laskua tms "vanhanmallin viritystä", mikään kohta laissa ei kuitenkaan jätä "perinteistä viritystä" muutoskatsastusvelvollisuuden ulkopuolelle. Muutoskatsastusvelvollisuus on auton omistajalla/haltijalla; ei sillä määräaikaiskatsastusta tekevällä katsastusmiehellä. Jotku sahaa katsuria linssiin, jotkut eivät. Joitakin katsureita kiinnostaa, toisia ei. Se on eri asia, kerronpa vain mitä laki sanoo.

2.8 kaasarin saaminen taunukseen ei ole mikään ongelma. Mutta kun siihen vaihdetaan kaasarin tilalle ruisku, pitää se muutoskatsastaa taas. Sitten tulee se ongelma: Jos ei muuta todeta niin ruisku lisää tehoa 10%; muistaakseni (älkää tuomitko jos muistan väärin) 2.8 kaasarikoneessa on 132hp. Näinollen 132hp + 10% = 145,2hp; kuten aiemmin todettua voi maahantuojan todistuksella mk1/mk3 taunuksia vertailla keskenään joten vertailumoottori 114hp +20% = 136,8hp eli EI EDELLEENKÄÄN RIITÄ RUISKUN LAITTAMISEEN. Tähän ei nyt löydy oikein millään kunnon porsaanreikää. Toki jokainen voi lukea lakia vaikka kuinka ja olla mitä mieltä tahansa. Nyt pitäisi vain löytää EU:n tai USAn markkinoille tarkoitettu vertailumalliksi kelpaava Taunus jossa olisi vähintään 125hp; siihen plus 20% ja jo vain saisi laittaa 150hp moottorin.

Ainut keino saada se 2.8i "laillisesti" on tehdä siitä muutettu moottori ja dynottaa alle 136,8hp ulos. Laki ei kiellä tätä mitenkään; auto on vain heti laiton jos tämä teho ylitetään kepulikonstein.
Olet väärässä.

Kun sitä laillisesti vaihdettua 2.8 kaasutinkonetta ruvetaan roplaamaan, kyseessä on "muutetun moottorin muuttaminen" ei "moottorin vaihto", tällöin rajoittava tekijä on teho/painosuhde.

edit. Siinä olet oikeassa että "aitoa" 2.8i konetta ei saa laitettua. Mutta kaasutin koneen voin muuttaa ruiskukoneeksi laillisesti.

editedit. siis jos 2.8kaasari = 135hp ja 2.8i jotaikin enempi
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Tai haetaan poikkeuslupa AKE:lta suoraan sille 2.8i:lle ja jos ja kun myönteinen päätös saadaan, niin kone pellin alle ja muutoskatsastukseen.
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Edit: Tässä on nyt yritetty maallikollekin selvällä kielellä kertoa noiden oleellisimpien termien merkitys ja se, että mitä noissa pykälissä todella lukee. Toivottavasti kaikkein ylimmätkin tahot tästä selvityksestä ymmärtävät mitä he itselleen, katsastusmiehille ja maallikoille pykälillään yrittävät kertoa. :shock:

Tätä on muokattu tässä parin ensimmäisen päivän aikana moneen otteeseen, sillä olen pyrkinyt parantelemaan tekstin ulkoasua ja korostamaan oleellisia asioita.

Alkuperäistekstien lainauksia ei ole muutettu. Niitä on ainoastaan alleviivattu ja lihavoitu. Jokainen voi todeta asian tekstien yhteydessä olevista linkeistä.

Eiköhän homma ala olemaan tämän viestin lukemisen jälkeen epäselvien asioiden osalta jo paketissa :wink:



Eli oikaisu tuossa vähän alempana olevaan, varsin yleiseen kommenttiin. Tämä ei sitten ole alla olevan kirjoittajalle henkilökohtaista, vaan yleistä väärinkäsitysten oikaisua virallisiin AKE:n ja lain pykäliin nojaten! Olen itsekin käynyt katsastusasemalla kysymässä asiaa, ja sain alla mainitun vastauksen tähän. Eli tuntuu olevan monessa paikassa sama katsastuskäytäntö.

Lähtökohdat:

www.ake.fi etusivulla on ensimmäisenä teksti, jossa sanotaan sen tehtävät:
Ajoneuvohallintokeskus AKEn

toiminnan tärkeimmät päämäärät ovat ajoneuvoliikenteen turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden edistäminen sekä luotettavan rekisteritiedon hallinta ja tarjoaminen erilaisiin tarpeisiin. Tehtäviimme kuuluvat mm. ajoneuvojen rekisteröinti ja vuotuinen verotus, kuljettajantutkintojen järjestäminen, katsastustoiminnan valvonta sekä ajoneuvoliikenteen tietopalvelu.
ja kuten lihavoidusta nähdään, niin katsastuskonttori ei voi kiertää AKE:n pykälää, sillä AKE säätää katsastukselle perusteet. Tämä on siis lähtökohtana.

Ja sitten katsastuskonttorilta tulee esim. tällainen ilmoitus
samiharju kirjoitti:Koen silti että mun pitää vastata tähän asiaan niin kuinka se oikeasti menee jo työnikin puolesta (katsastusmies), varmistin asian vielä ylemmältäkin taholta ja näin se menee IRL (In Real Life):

Kaikki moottorin tehoa muuttava viritys pitää lain mukaan muutoskatsastaa aina. Piste. Eri asia on se kun ei katsastuksella tai muuallakaan voida todeta jotain kannen laskua tms "vanhanmallin viritystä", mikään kohta laissa ei kuitenkaan jätä "perinteistä viritystä" muutoskatsastusvelvollisuuden ulkopuolelle. Muutoskatsastusvelvollisuus on auton omistajalla/haltijalla; ei sillä määräaikaiskatsastusta tekevällä katsastusmiehellä. Jotku sahaa katsuria linssiin, jotkut eivät. Joitakin katsureita kiinnostaa, toisia ei. Se on eri asia, kerronpa vain mitä laki sanoo.
Tämä on väärin seuraavin perustein:

Kun selaimeen laittaa: www.ake.fi ja klikkailee linkkiketjua "Katsastus ja ajoneuvotekniikka" -> "Ajoneuvon rakenne, varusteet ja niiden muutokset" -> "Henkilö- ja pakettiauton rakennemuutokset
" -> "Moottorin muutokset" ja vielä -> Moottorin muuttaminen", niin tulee juuri tämä jo aiemmin lainaamani viesti vastaan:
AKE nettisvut kirjoitti:Moottorin muuttaminen

Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:
- vaihtamalla kaasutin,
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
- muuttamalla sytytyslaitteistoa,
- muuttamalla puristussuhdetta,
- vaihtamalla nokka-akseli,
- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.

Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.

Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan.


Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:
- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen
- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)
- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen
- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.
Ja sitten vielä tähän tämä moottorin vaihto samoista linkeistä, paitsi viimeinen kohta on "Moottorin vaihto" "Moottorin muuttamisen" tilalla:
AKE:n nettisivut kirjoitti:Moottorin vaihto

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

MUUTOSKATSASTUKSESSA voidaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) VAIHTAMINEN, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.

Muutoskatsastuksessa voidaan tietyin edellytyksin hyväksyä myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.
Elikkäs siis: Kun taunukseen vaihtaa muutoskatsastuksella vakio (=muuttamaton) 2.8 kaasutinmoottorin ja sen jälkeen lisää siihen ruiskun niin miksi se olisi kiellettyä ja vaatisi uuden muutoskatsastuksen, sillä AKE sanoo tuossa yllä viitatussa tekstissä toisin?

Edit: Ennen kuin jatkat, Lue/kertaa yllä olevista laatikoista AKE-lainaukset: "Moottorin vaihto" ja "Moottorin muuttaminen"!! Näiden ero täytyy oivaltaa että seuraava teksti aukenee:

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Eli yllä oleva tilannehan on sellainen, että muutoskatsastuksella :!: ilman lupatarvetta VAIHDETTUA MOOTTORIA MUUTETAAN:!: menetelmillä jotka tuossa AKE:n sivuilta löytyvässä"Moottorin muuttaminen" pätkässä on todellakin sallittu ilman muutoskatsastusta!


Tuossa huutomerkkien välissä on alleviivattuna, lihavoituna ja vielä isolla kirjoitettuna se asia, joka tässä koko jupakassa täytyy oivaltaa! Kun sen oivaltaa, niin tämä koko juttu onkin yhtäkkiä täysin selvä.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Suomen lakikaan ei kiellä muutoskatsastuksella ilman lupatarvetta vaihdetun moottorin muuttamista , vaan sanoo näin:
779/1998
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta

Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:

2 Luku, 6§

Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen[/b] vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
( http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 )

Ja AKE:n soveltamisohje sanoo vielä tuohon näin:
AKE; soveltamisohje kirjoitti:6 § Moottorin muuttaminen

1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettotehosuhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasupäästöt ja melu).
( alkuperäisteksti löytyy tästä suoraan: http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf Teksti löytyy samojen linkkien takaa kuin mistä pääsee yllä olevaan "Moottorin muuttaminen"-kohdan tietoon, paitsi että sen jälkeen kun klikkaa "Henkilö- ja pakettiauton rakennemuutokset", niin näytölle ilmestyvän kuvan alhaalla on linkki tähän dokumenttiin (AKEn ohje 10/208/2004)).

Sitten se ruiskun lisääminen (eli vaihdetun vakiomoottorin muuttaminen) olisi kiellettyä, jos se ruiskun lisääminen toisi autoon niin paljon tehoa, että tuo paino/tehoraja alittuisi, eli tulisi liian vähän kiloja kuljetettavaksi yhdelle hevoselle.

Tässä viestiketjussa on jo aiemmin laskettu tuoksi tehorajaksi taunuksen kohdalla se rapiat 190 heppaa ja 135 heppaseen 2.8 kaasutinmoottoriin ruiskun lisäys antaa tehoksi 135 * 1,10 = 148,5 heppaa, mikä on huomattavasti alle 190...

-----------------------------------------------------------------------

Ja siinä se. Jos joku ei vieläkään ymmärrä, niin en osaa enää paremmin tätä selittää, mutta näin se vain on :wink:
Täällä jotkut osaavat taidokkaasti yhdistää lakikirjan, erämaalain ja maalaisjärjen.. Ja maalaisjärjellähän ei lain kanssa ole mitään tekemistä..
Minusta nämä pykälät eivät kuulosta kovin erämaalain tekstiltä, vaan nämä tekstit ovat suoraan AKE:n sivuilta ja Suomen Laista poimittuja ja niihin löytyy linkit tästä samasta viestistä. Tällä tavoin voi vielä kukin todentaa tekstien alkuperäisyyden. En ole mielestäni kierrellyt/kaarrellut/muunnellut tässä selostuksessa ensimmäistäkään lakien/pykälien kohtaa.

Mitäs pykäliä ovat korkeammat tahot lukeneet, jos AKE:n mukaan sallitut muutokset vakiokoneeseen pitää sitten muutoskatsastaa? Onko tällaiset kohdat jostain kaiken kansan todettavissa?
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

Tinde kirjoitti:Kun sitä laillisesti vaihdettua 2.8 kaasutinkonetta ruvetaan roplaamaan, kyseessä on "muutetun moottorin muuttaminen" ei "moottorin vaihto", tällöin rajoittava tekijä on teho/painosuhde.
Eikös se ole muutoskatsastuksessa hyväksytty moottori eikä muutettu moottori. Näitä muutettuja ns. omavalmistemoottoreita ei minun käsityksen mukaan saa muuttaa millään tavalla muutoskatsastuksen jälkeen.
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Riku kirjoitti:
Tinde kirjoitti:Kun sitä laillisesti vaihdettua 2.8 kaasutinkonetta ruvetaan roplaamaan, kyseessä on "muutetun moottorin muuttaminen" ei "moottorin vaihto", tällöin rajoittava tekijä on teho/painosuhde.
Eikös se ole muutoskatsastuksessa hyväksytty moottori eikä muutettu moottori. Näitä muutettuja ns. omavalmistemoottoreita ei minun käsityksen mukaan saa muuttaa millään tavalla muutoskatsastuksen jälkeen.
(Edit: Otinpa tästä vähän lihavointeja ja huutomerkkejä poies. Oli nimittäin vähän häjyllä tuulella kirjotetussa muodossa aiemmin, kuten seuraavien vastausten lainauksesta huomaa... :oops: )

Nimenomaan. Keräsin juuri tuohon edelliseen viestiini nämä viralliset termit, ja niistä selviää kaikki tarvittava kun lukee läpi ainakin nuo vahvennetut ja isolla kirjotetut ja miettii kaikki läpi.

Näin ei enää tarvitse miettiä noita "minusta tuntuu..." eikä "olen kuullut..." - juttuja, vaan voi lukea tuosta kaikki oleelliset kohdat. Mm. sen ettei tarvitse muutoskatsastaa enää uudelleen kun laittaa vakiokoneesen ruiskut ja heebelit.

Vaikka tuo edellinen viestini on pitkä, se on kuitenkin lyhin mahdollinen tarvittavien lakien ja pykälien näyttämiseksi, joten lukekaa siis siitä. Kun olette lukeneet, vertailleet ja miettineet kaikki käsitteet ja termit läpi, niin vastatkaa sitten näitä "minusta tuntuu/olen kuullut" - vastauksia.

- Janipuum -
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Eihän tuossa mitään epäselvää ole.
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

janipuum kirjoitti: :!: :!: :!: Nimenomaan. Keräsin juuri tuohon edelliseen viestiini nämä viralliset termit :!: :!: , ja niistä selviää kaikki tarvittava kun lukee läpi ainakin nuo vahvennetut ja isolla kirjotetut ja miettii kaikki läpi.
Kun aloitin kirjoittamaan tuota omaa vastaustani ei tuo sinun viestisi vielä näkynyt tuossa. Siihen tosiaan on merkattu kaikki oleelliset kohdat selvästi. Oma pointti oli kuitenkin tuossa muutettu/muutoskatsastettu erossa. Voisikos nämä moottorinvaihtoon liittyvät lakitekstit koota vaikka tiedostoihin yhteen paikkaan niin sieltä kaikki ne saisivat helposti?
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Riku kirjoitti:
janipuum kirjoitti: :!: :!: :!: Nimenomaan. Keräsin juuri tuohon edelliseen viestiini nämä viralliset termit :!: :!: , ja niistä selviää kaikki tarvittava kun lukee läpi ainakin nuo vahvennetut ja isolla kirjotetut ja miettii kaikki läpi.
Kun aloitin kirjoittamaan tuota omaa vastaustani ei tuo sinun viestisi vielä näkynyt tuossa. Siihen tosiaan on merkattu kaikki oleelliset kohdat selvästi. Oma pointti oli kuitenkin tuossa muutettu/muutoskatsastettu erossa. Voisikos nämä moottorinvaihtoon liittyvät lakitekstit koota vaikka tiedostoihin yhteen paikkaan niin sieltä kaikki ne saisivat helposti?
Juu, eipä tässä enää hätää :)

Nyt pitäisi olla kuitenkin tieto kaikkien lukutaitoisten saatavilla. Linkitkin on annettu alkuperäiseen tekstiin, josta voi varmentaa etten kirjoita niitä näitä :)
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
jimi
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Loka 2005, 20:22
Paikkakunta: Panttila

Viesti Kirjoittaja jimi »

Nyt näytti Sami kaataneen bensaa liekkeihin ja reilusti :lol: :lol:

Eiköhän nyt olisi parasta kun kaikki lähtis täältä netistä roikkumasta sinne tallille laittamaan niitä 2.8-koneita (ruiskulla tai ilman) Taunojen nokalle ja sitten vain kokeilemaan missä ne menee läpi ja sitten voidaan jatkaa tätä keskustelua kun kaikilla on käytännön kokemuksia....

-Jimi-

P.S. Ne lakitekstit on "kaikkien" löydettävissä helposti netistä, mutta ne AKEn ohjeet ko. asioidden tulkinnoista ei löydykkään niin helposti.
Tärkeintä ei ole voitto vaan vastustajien täydellinen nöyryyttäminen
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

jimi kirjoitti:Eiköhän nyt olisi parasta kun kaikki lähtis täältä netistä roikkumasta sinne tallille laittamaan niitä 2.8-koneita (ruiskulla tai ilman) Taunojen nokalle ja sitten vain kokeilemaan missä ne menee läpi ja sitten voidaan jatkaa tätä keskustelua kun kaikilla on käytännön kokemuksia....



Tämä viestiketju on nimeomaan sitä varten tehty, että saataisiin kasaan se oikea ja virallinen tieto, jonka kanssa voi lähteä sinne konttorille. Ei itellä ainakaan oo tapana pudottaa kirjettä postilaatikkoon, ennen ku siinä on osote ja postimerkki...

Nythän kaikki tieto on jo tässä topicissa ilmaistu yhtä lukuunottamatta, eli puuttuu se 114hp virallinen paperi, joka tulee myös olla mukana konttorille mentäessä, mutta sen uskoisin sellaisen vielä löytyvän.

Jos tällaisen dokumentin lähteen saa vielä tähän samaan topicciin niin ollaan saatu sellainen paketti kasaan, jolla tuollasesta otsikon moottorista haaveilevien kannattaa tuota konetta lähteä edes laittamaan.
jimi kirjoitti:P.S. Ne lakitekstit on "kaikkien" löydettävissä helposti netistä, mutta ne AKEn ohjeet ko. asioidden tulkinnoista ei löydykkään niin helposti.
P.S. AKE:n ohjeet löytyy yhtä helposti netistä, sillä se on AKE:n sivulla heti tuon muutoksissa sovellettavaan lakitekstiin viittaavan linkin jälkeen ja sitä on vaikea olla huomaamatta jos löytää tuon lakitekstinkin linkin :wink:

Eli seuraavaa ketjua seuraillen:

www.ake.fi -> Katsastus ja ajoneuvotekniikka -> Ajoneuvon rakenne, varusteet ja niiden muutokset -> Henkilö- ja pakettiauton rakennemuutokset

Tällöin avautuu tämä ikkuna, josta pääsee käsiksi kaikkiin tarvittaviin lakeihin ja AKE:n säädöksiin.
Alimmaisena otsikkona on "Rakennemuutoksia koskevia säännöksiä:" ja sen alla ekana tuo laki, ja toisena tuo AKE:n oma soveltamisohje tuohon lakiin.
Eli ensimmäisenä on "Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta (779/ 1998)" ja sen perässä "AKEn sovellusohje liikenneministeriön päätökseen auton rakenteiden muuttamisesta, (AKEn ohje 10/208/2004)"

Suora linkki soveltamisohjeeseen tässä:
http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf


-----------------------------------------------------------------------

Nyt aion pikku hiljaa vaieta tästä asiasta,sillä olen sanottavan tuonut jo niin hyvin esiin kun osaan. Toivottavasti valaisin asiaa edes jollekin.

Ja suurkiitokset Pöhö-Andreille, kun herätteli tätä asiaa jo muilla topiceilla. Nyt nämä pykälät pitäis olla tästä kaikkien saatavissa.

------------------------------------------------------------------------

- Jani P-
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Eipä kestä. Mukava on vain huomata että nyt alkaa porukka tajuamaan mahdollisuuksia auton moottorin vaihdon ja sen virittelyn suhteen ja nämä kaikki ihan laillisia teitä pitkin. Tämä topikki on osoittanut sen että missään tapauksessa ei pidä uskoa näitä mustatuntuu ja kuulin että näin ei saa tehdä (vrt 2.8 sinne taunuksen pellin alle laillisesti). Asian kun oivaltaa on se varsin yksiselitteinen, terminologian kanssa vain joutuu hieman jumppaamaan mutta äkkiä näiden eron saa selvitetyä. Eli mikä on ahdettu moottori, muutettu moottori ja mikä vaihdettu sekä muutoskatsastuksessa hyväksyttävissä oleva moottori. Jälkimmäiseen kategoriaan kuuluu juuri tuo 2.8 kaasari jota voikin sitten viritellä sinne 7kg/Kw rajaan saakka ihan vapaasti. Niin hullulta kuin se kuullostaakin. Ja tuota 10%teholisäystä minkä ruisku laskennallisesti aiheuttaa ei tarvitse huomioida millään tavoin, riittää kun auto katsastushetkellä on varustettu kaasuttimella jolloin sen teho on se 135 eli juuri 114hv +20% rajan sisällä. Tämän jälkeen on taivas auki perinteisen virittämisen keinoin.

Lukekaa tarkkaan Janipuumin kirjoitukset ja nuo liitteet. Jos tuntuu ettei avaudu lukekaa uudestaan, ja toistakaa tarvittaessa vaikka seuraavana päivänä. Niissä on tämä asia pähkinän kuoressa ja juuri kuten asia lakien ja asetusten mukaan menee. Tässä ei siis paina nämä kumminkaimojen tai yksittäisen katsastusasemien tai katsastusmiesten mielipiteet yhtään. Vaikka he kuinka yrittäisivätkin heitelä kapuloita rattaisiin voi aina pyytää mihin asetuksen kohtaan hän vetoaa.

Nyt noin äkkiä luettuna teiltä ei puutu kuin se virallinen dokumentti mistä selviää että taunuksia on tehty 114 hv koneella ja sen jälkeen ei muuta kuin leimalle. Katsastus pitää olla läpihuutojuttu jos vain katsastus mies osaa lukea ja vielä ymmärtää lukemansa. Jos jompikumpi näistä kahdesta tökkii voi vauhtia hakea aken suunnasta.

Tätä olen teille hokenut jo pitemmän aikaa ja nyt näyttää oikeasti sille että jotkut on tämän asian pointin hoksineet. Hyvä niin.
Vastaa Viestiin