meinaakos herkko nyt että jos mä tuon näytille paperin missä on cossu sierran tiedot, muutan taunukseen cossun tekniikan ja sovitan vaikka väkisin akselit ja kaiken, meen sit cossusierran vertailulapulla näyttään taunusta "kun tässä nyt on ne samat jarrut ja kaikki kun cossussa..."??? ei se ihan niin mene.. se vertailumoottoripaperi pitää olla juuri siitä automallista johon muutosta tehdään, ei uudemmasta korimallista.. esimerkin hain tarkoituksella täysin eri mallista tähän, koska se on ihan sama onko mk1 taunus - mk2 taunus - mk3 taunus vaiko fiat panda tai mustanki tai verrari - ne on kaikki
eri autoja keskenään lain silmissä ellei
maahantuoja tai sen edustaja sitä paperia kirjoita (eli tuo paperi joka nyt on ilmeisesti tulonpäällä). pitääkö sama asia vialä tavuttaa että menee perille...?
asiat ei oo aina niin yksiselitteisiä kun mihinkä pohjoisen miehen järki nyt tässä tapauksessa riittää. jos siellä pohjoisessa käytetään jopa konttorillakin vielä sitä erämaalakia, tehdään niinkuin parhaaksi nähdään ja oikealta
tuntuu. aina se mutu tieto ei AKElle riitä.. homma toimii tai ei toimi - however tiedän työni puolesta muutamiakin tapauksia jossa väärin perustein tehty muutoskatsastus on määrätty kumottavaksi ja auto muutettavaksi takaisin alkuperäiseen asuunsa tai pahimmissa tapauksissa on romutustodistuksia vaadittu... siksi nää asiat kannattais tehdä niinkuin laki sanoo, eikä vähän niinku sinnepäin.. jos dokumentti vaaditaan niin kyllä nyt pitäisi järjen sanoa että se dokumentti tulee olla siitä kyseisestä automallista mitä muutetaan, eikä toisesta mallista
sitä en koskaan ole epäillytkään etteikö kaikki taunukset olisi keskenään suht identtisiä tekniikaltaan, se asia pitää vain saada paperille maahantuojan leimoin.
täällä kun lainauksia ja viittauksia aina rakastetaan niin suora lainaus
aken sivulta:
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.
ja tuosta kannattaa lukea vaikka sit tavutettuna yksi lause (sori jos ei oo kaikki viivat kohdallaan, siitä on kauan kun on tarvinnut kenellekkään tavuttaa mitään viimeksi):
jon-ka au-ton val-mis-ta-ja on tar-ko-it-ta-nut käy-tet-tä-väk-si sa-maan mal-li-sar-jaan kuu-lu-vas-sa, y-lei-seen tie-lii-ken-tee-seen tar-koi-te-tus-sa au-tos-sa
asian ydin on nyt siinä että eri taunukset ovat keskenään eri mallisarjaa, joten
siksi vaaditaan maahantuojan paperi siitä että ovat keskenään vertailukelpoisia (vrt aikanaan etuvetoescortti vs. orion, nykyisin luetaan samaksi koska maahantuoja on niin todennut).
lisää lainausta samasta linkistä, enää en jaksa tavuttaa, sensijaan alleviivaan tärkeimmät kohdat:
Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan lausunnon perusteella.
Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.
ja vieläkö jäi epäselvää siitä miksi se kuponki pitää olla? vastaan mieluusti lisääkin