2.8i laillisesti taunukseen (5.sivulla yhteenveto)

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Mois kirjoitti:
Herkko kirjoitti:Mulle asia on selvä ja Voortille.

Eläkää te omassa totuudessa :lol:

Lisäys:ihimittelen muuten miten
Taunus hemmot ite on noin
asiaa vastaan :?:

Yleensä joutuu tinkaan muitten
taavetti tasapäitten kans :lol:
Eli ei menny vieläkää Herkon jakeluun :evil:
:lol: :lol:

Joo aattelin kiinalaisen mopon laittaa.
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

No ni! :D Taas tuli riita vanhasta asiasta..

Varmasti taunusmies jos toinenkin tuntee taunukset läpikotasin. Itsekin vaihdoin mk2:sta tekniikan silloin mk1:een kun vein muutokseen tolle 2.3:lle, eli tiedän satavarmasti että tekniikka on sama. Mutta katsureilla on omat sääntönsä katsastuksessa joita toiset noudattaa paremmin ja toiset huonommin. Ei kai sähkömieskään voi vaihtaa suurempaa sulakekantaa rymäkeskukseen vaikka se sinne sopiikin!

Eikö tässä nyt oo jo 10 sivullista riitaa niin katotaan vaan mitä se Sultzin lappunen tuo vielä tullessaan. Saadaan piste tälle kiistalle :D
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

meinaakos herkko nyt että jos mä tuon näytille paperin missä on cossu sierran tiedot, muutan taunukseen cossun tekniikan ja sovitan vaikka väkisin akselit ja kaiken, meen sit cossusierran vertailulapulla näyttään taunusta "kun tässä nyt on ne samat jarrut ja kaikki kun cossussa..."??? ei se ihan niin mene.. se vertailumoottoripaperi pitää olla juuri siitä automallista johon muutosta tehdään, ei uudemmasta korimallista.. esimerkin hain tarkoituksella täysin eri mallista tähän, koska se on ihan sama onko mk1 taunus - mk2 taunus - mk3 taunus vaiko fiat panda tai mustanki tai verrari - ne on kaikki eri autoja keskenään lain silmissä ellei maahantuoja tai sen edustaja sitä paperia kirjoita (eli tuo paperi joka nyt on ilmeisesti tulonpäällä). pitääkö sama asia vialä tavuttaa että menee perille...? :-)

asiat ei oo aina niin yksiselitteisiä kun mihinkä pohjoisen miehen järki nyt tässä tapauksessa riittää. jos siellä pohjoisessa käytetään jopa konttorillakin vielä sitä erämaalakia, tehdään niinkuin parhaaksi nähdään ja oikealta tuntuu. aina se mutu tieto ei AKElle riitä.. homma toimii tai ei toimi - however tiedän työni puolesta muutamiakin tapauksia jossa väärin perustein tehty muutoskatsastus on määrätty kumottavaksi ja auto muutettavaksi takaisin alkuperäiseen asuunsa tai pahimmissa tapauksissa on romutustodistuksia vaadittu... siksi nää asiat kannattais tehdä niinkuin laki sanoo, eikä vähän niinku sinnepäin.. jos dokumentti vaaditaan niin kyllä nyt pitäisi järjen sanoa että se dokumentti tulee olla siitä kyseisestä automallista mitä muutetaan, eikä toisesta mallista :-) sitä en koskaan ole epäillytkään etteikö kaikki taunukset olisi keskenään suht identtisiä tekniikaltaan, se asia pitää vain saada paperille maahantuojan leimoin.

täällä kun lainauksia ja viittauksia aina rakastetaan niin suora lainaus aken sivulta:
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.
ja tuosta kannattaa lukea vaikka sit tavutettuna yksi lause (sori jos ei oo kaikki viivat kohdallaan, siitä on kauan kun on tarvinnut kenellekkään tavuttaa mitään viimeksi):

jon-ka au-ton val-mis-ta-ja on tar-ko-it-ta-nut käy-tet-tä-väk-si sa-maan mal-li-sar-jaan kuu-lu-vas-sa, y-lei-seen tie-lii-ken-tee-seen tar-koi-te-tus-sa au-tos-sa

asian ydin on nyt siinä että eri taunukset ovat keskenään eri mallisarjaa, joten siksi vaaditaan maahantuojan paperi siitä että ovat keskenään vertailukelpoisia (vrt aikanaan etuvetoescortti vs. orion, nykyisin luetaan samaksi koska maahantuoja on niin todennut).

lisää lainausta samasta linkistä, enää en jaksa tavuttaa, sensijaan alleviivaan tärkeimmät kohdat:
Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan lausunnon perusteella.

Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.
ja vieläkö jäi epäselvää siitä miksi se kuponki pitää olla? vastaan mieluusti lisääkin :-)
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Kupongit on kivoja,siksi oon
niitä hommannutkin :D

Mutta onse vaan niin lysti,
ku tuo aurinko lämmittää,tänne
erämaahankin.

Ja olenpa joutseniakin täällä
jo nähäny.
Miku
Viestit: 27
Liittynyt: 14 Helmi 2005, 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Miku »

Herkko saitkos omaan taunukseesi 2.8 näyttämällä molempien mk1 ja mk2-3 vertailupapereita konttoreilla ja sanomalla et niissä on sama tekniikka.Eipäs ainakaan oulussa käy ja koska laki on kaikkien säännösten takana kuitenkin täytyy katsarille olla just se lappu jossa sanotaan että näitä erimalleja voidan verrata keskenään ilman maahatuojan kirjoittamaa todistusta vertailukelpoisuudesta.Ja fordin liikkeessä eivät voinu sellasta kirjottaa koska vaan maahatuoja sen voipi antaa :wink: Ois se kyllä helppo jos menis läpi vaan nuita kahta lappua näyttämällä...Jos ei sultzi saa kyseistä lappua joudun oman taunuksen penkittään tehorajojen sisään ja sitten saan kyllä kilpiin.
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Aiemmin esille tullutta:
Miku kirjoitti:saitkos omaan taunukseesi 2.8 näyttämällä molempien mk1 ja mk2-3 vertailupapereita konttoreilla ja sanomalla et niissä on sama tekniikka.Eipäs ainakaan oulussa käy ja koska laki on kaikkien säännösten takana
Tuukka kirjoitti:Mä kun tuota vanhakoppasen vertaamista uudempikorisiin selvitin, niin sain vastaukseks erittäin pätevän tuntuiselta inssiltä, että ei kelpaa vertailuks suoraan, koska on ei mallisarjaa (tai joku vastaava termi). Siis kuitenkin katsastusasemalta löyty jostain kirjasta tieto, että vanhakoppanen tane on sarjaa GBTK, uudemmat GBTS tms, ja koska tuo kirjainsarja ei täsmää, niin vertailu ei onnistu ilman Fordin tms dokumenttia vertailukelpoisuudesta. Valaiskaapa joku, osuiko inssi tuossa oikeaan, vai saako tämän puhuttua jotenkin ympäri?
jimi kirjoitti:Eli AKEn liikennetietojärjestelmän (siis LTJ:n) mukaan siitä tyyppikoodin 10 merkkisestä sarjasta pitää 7 merkkiä täsmätä niin silloin voidaan sanoa autojen kuuluvan samaan mallisarjaan.

Eli I-korisissa kyseinen sarja on 5135067..., II-korisessa 5135068... ja III-korisessa 5135069...

Eli
5=henkilöauto
135=Ford
06=Taunus
7=I-korinen, 8=II-korinen ja 9=III-korinen
Seuraavat merkit (siis numerosarjan kahdeksas, yhdeksäs ja kymmenes numero) ovat sitten korimalli ja tarkennettu mallinimi.

Ja sitten voidaan valmistajan tai valmistajan edustajan (siis maahantuojan) lausunnon perusteella käyttää myös muita ns. sisarmalleja verrokkiautona. Siksi ko. asiasta pitää olla valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto, koska ei voi olettaa että katsuri mitenkään tietää kaikkien maailman autojen merkkien ja mallien samanlaisuudet ja eroavaisuudet (tai edes eri vuosimallien Taunusten erot ).
Tuohon jimin juttuunhan löytyy kats.asemilta se "rakenteelliset erot vm 76-" jollaa maahantuoja aikoinaan on antanu luvan vertailla mk2 ja mk3 keskenään.

Mutta kusti polkee sen minkä kerkiää ja Sultzin lappua siis odotellaan, koska tämmösiä vastauksia on jo tullut mk1-taunus/cortina harrastajille vastaan :roll:

Pohjosessa homma ilmeisesti onnistuu, mutta tuskin monikaan haluaa lähtiä Rovaniemelle joutsenien perässä ajelemaan pelkästään yhen muutoskatsastuksen takia :D
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Aattelin mennä,jos sais muutoskatsastettua yhden joutsenen hanheksi Nils Hålgerssonille :lol: ..ei kun siis Sultzin lappua odotellessa.. :oops:
Taunus Maximus =)
Avatar
Taunus76
Viestit: 182
Liittynyt: 08 Loka 2004, 17:54
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Taunus76 »

Just eilen tuli leima pinkille ilman sanomisia :lol:
Meillä on ne laput "rakenteelliset erot -76" joita katsastuksessa käytettiin. Nyt on laillinen 2.8 V6 pellin alla.
Fordit tulevat Saksasta


-76 Pinkki Taunus 2d 2.8 V6
Pöhö-Andrei
Viestit: 473
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 11:23
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Hienoa ja onneksi olkoon. Eihän se niin vaikeaa ollut kun vain asian ymmärsi. Joko nyt uskotte minua vai vieläko olette kivittämässä ja roviolla noitana polttamassa? :wink:

Laitappa malliksi siitä otteesta kopio tuonne galleriaa, eli vedä siitä yöi tunniste tiedot, nimesi rek,nro sekä runkonumerot viimeiset numerot. Lähinnä tärkein osio olisi tuo lisätiedotkenttä sekä moottorin tilavuus.

Tätä tarkoitin sillä kun sanoin että kun joku tekee riittävästi paperityötä millä nuo mallisarjojen erot saadaan osoitettua sekä maahantuojalta tarvittavan dokumentin ja ensimmäisen 2.8 koneisen rekisteriin on tie tasoitettu muiden kulkea. Nyt se on siis näköjään tehty.

Nythän siinä on se perinteisen virittämisen optio eli kuutioita se +10% tuohon lisää ja ruiskua, nokkaa ja muuta mukavaa.

Näin, perhana että olen tyytyväinen.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

:D
Taunus Maximus =)
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Öhöm...vieläköse "joku"haluaa jatkaa tinkausta!?
Vai otetaanko se jonkun suosima tavutus käyttöön?

Eli tämä yksinkertainen asia,että Taunukset
72-82 ovat samoja autoja,sattuu nyt
tällä erämaan Herkolla olemaan paperilla 8)

FORDIN LEIMALLA VARUSTETTUNA.

Ja selvällä,että inssikin ymmärtää :lol:
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Herkko kirjoitti:Öhöm...vieläköse "joku"haluaa jatkaa tinkausta!?
Vai otetaanko se jonkun suosima tavutus käyttöön?

Eli tämä yksinkertainen asia,että Taunukset
72-82 ovat samoja autoja,sattuu nyt
tällä erämaan Herkolla olemaan paperilla 8)

FORDIN LEIMALLA VARUSTETTUNA.

Ja selvällä,että inssikin ymmärtää :lol:
laitappa jakoon, et Fiksummatkin ymmärtää asian! :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

samiharju kirjoitti:meinaakos herkko nyt että jos mä tuon näytille paperin missä on cossu sierran tiedot, muutan taunukseen cossun tekniikan ja sovitan vaikka väkisin akselit ja kaiken, meen sit cossusierran vertailulapulla näyttään taunusta "kun tässä nyt on ne samat jarrut ja kaikki kun cossussa..."??? ei se ihan niin mene.. se vertailumoottoripaperi pitää olla juuri siitä automallista johon muutosta tehdään, ei uudemmasta korimallista.. esimerkin hain tarkoituksella täysin eri mallista tähän, koska se on ihan sama onko mk1 taunus - mk2 taunus - mk3 taunus vaiko fiat panda tai mustanki tai verrari - ne on kaikki eri autoja keskenään lain silmissä ellei maahantuoja tai sen edustaja sitä paperia kirjoita (eli tuo paperi joka nyt on ilmeisesti tulonpäällä). pitääkö sama asia vialä tavuttaa että menee perille...? :-)

asiat ei oo aina niin yksiselitteisiä kun mihinkä pohjoisen miehen järki nyt tässä tapauksessa riittää. jos siellä pohjoisessa käytetään jopa konttorillakin vielä sitä erämaalakia, tehdään niinkuin parhaaksi nähdään ja oikealta tuntuu. aina se mutu tieto ei AKElle riitä.. homma toimii tai ei toimi - however tiedän työni puolesta muutamiakin tapauksia jossa väärin perustein tehty muutoskatsastus on määrätty kumottavaksi ja auto muutettavaksi takaisin alkuperäiseen asuunsa tai pahimmissa tapauksissa on romutustodistuksia vaadittu... siksi nää asiat kannattais tehdä niinkuin laki sanoo, eikä vähän niinku sinnepäin.. jos dokumentti vaaditaan niin kyllä nyt pitäisi järjen sanoa että se dokumentti tulee olla siitä kyseisestä automallista mitä muutetaan, eikä toisesta mallista :-) sitä en koskaan ole epäillytkään etteikö kaikki taunukset olisi keskenään suht identtisiä tekniikaltaan, se asia pitää vain saada paperille maahantuojan leimoin.

täällä kun lainauksia ja viittauksia aina rakastetaan niin suora lainaus aken sivulta:
Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa.
ja tuosta kannattaa lukea vaikka sit tavutettuna yksi lause (sori jos ei oo kaikki viivat kohdallaan, siitä on kauan kun on tarvinnut kenellekkään tavuttaa mitään viimeksi):

jon-ka au-ton val-mis-ta-ja on tar-ko-it-ta-nut käy-tet-tä-väk-si sa-maan mal-li-sar-jaan kuu-lu-vas-sa, y-lei-seen tie-lii-ken-tee-seen tar-koi-te-tus-sa au-tos-sa

asian ydin on nyt siinä että eri taunukset ovat keskenään eri mallisarjaa, joten siksi vaaditaan maahantuojan paperi siitä että ovat keskenään vertailukelpoisia (vrt aikanaan etuvetoescortti vs. orion, nykyisin luetaan samaksi koska maahantuoja on niin todennut).

lisää lainausta samasta linkistä, enää en jaksa tavuttaa, sensijaan alleviivaan tärkeimmät kohdat:
Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan lausunnon perusteella.

Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien tehdasvakiomoottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.
ja vieläkö jäi epäselvää siitä miksi se kuponki pitää olla? vastaan mieluusti lisääkin :-)
Meinaan että tuo sun cossu vertaus on aika syvältä.

Sillä ei oo tämän asian kans mitään tekemistä.

Koita nyt elää sen faktan kans,että Taunukset
72-82 ovat samoja 8)

Vide oli aivan pakko vielä heittää.... :wink:
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

paperia jakoon sit vaan. sitähän tässä on koko ajan haluttu :twisted:
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

oikeestaan oon tyytyväinen vasta kun omin silmin näen ko. paperin. tässä on nyt niin monta turhaa jippii -huutoa jo huudeltu kun tilattu paperi ei olekaan sitä mitä pitäisi.

ja sierra esimerkki ei ole yhtään kaukaan haettu sen suhteen kuinka laki autot erottelee. se on se mallisarja, se mallisarja.. :-) mummotkin tietää kyllä että taunus on taunus ja sierra on sierra, sehän on selvää.
Vastaa Viestiin