Ahto-ohjattu mekaaninen bensapumppu?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Tuomas
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Syys 2005, 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Ahto-ohjattu mekaaninen bensapumppu?

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Niin mites noissa stockaturbo-sierroissa oli bensapumput? Perus mekaaninen pumppuhan ei toimi ahdoilla. Volvoissa ja saabeissa on noita ahto-ohjattuja mekaanisia bensapummuja, mutta miten on saatavuus OHC-lohkoon?
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Ruiskun pumppu ja siihen sopiva paineensäädin. Muut viritykset kannattaa unohtaa suosiolla.
Oharin oma pumppu paineistettuna loppuu 1.6:ssa jossain 0.3 bar kohdalla.
Sekin on jo kokeiltu 15v sitten.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Tuomas
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Syys 2005, 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

No Volvon vinokonessa ahto-ohjattu mekaaninen pumppu pysyy mukanajuuttuvakurkkuisen Strömbergin kanssa kilon ahdoissa ja 190 hevosen kanssa!

Osaisiko joku sanoa että onnistuuko Volvon mekaanisen pumpun ja OHC:n pumpun yhdistäminen jotenkin?

Minä kun en mitään elektroniikkaa autooni laita, enkä varsinkaan polttoaineen paluulinjaa :D
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

No tohon ei oo sitten paljon lisättävää..
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Tuomas
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Syys 2005, 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jaa no mitähän toi sit tarkoitti?

Onko kellään ollut pioneerihenkeä kokeilla yhdistellä bensapumppuja? Volvon pumpun käyttövoima tulee ylösalas liikkeestä, kun ohc:ssä taas sisään ulos.

Ei kai se sähköpumppu&paluulinja vaikea juttu olis, mut periaate on periaate :)
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Tuomas kirjoitti:Jaa no mitähän toi sit tarkoitti?
Tarkotti just sitä mitä siinä lukee, jos ei toimivat ratkasut kelpaa niin sitten sun pitää tehä ihan ite ne pioneerihommat. :(
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Tuomas
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Syys 2005, 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

:) ok.

No tietty kai sitä toimivaakin vaihtoehto vois harkita kun yksi ruiskupumppu on jouten ja turboregu. Pumppu on vaan sellainen että pitää asentaa bensapinnan alapuolelle tai sit pitäis availla tankkia ja asentaa siirtopumppu.

Kuinka paljon sellainen konetilaan asennettava turbokäyttöön soveltuva sähköpumppu maksaa joka ei tarvitsisi kaverikseen siirtopumppua?

Taso siis sellainen 150 hv lowtuning :)
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Mihin autoon toi olis tulossa? Tanen(kin) tankin pohjaan saa kyllä tehtyä ulosoton pumpulle ja jopa suhteellisen helposti.
Tietysti jos se on tankki pumppu, niin sittenhän homma hankaloituu.

Tolla teho tavoitteella riittää kun laittaa pumpun tankin viereen, pensa voi tulla orkkis imuputkea pitkin.

Halvimmillaan oon nähny noita ulkopuolisia ruiskun pumppuja myytävän Biltemassa jollain 5kympillä. Sitä, kuinka hinta ja laatu kohtaavat on paha sanoa. Tokko ne mitään Boschin tai Walbron pumppuja on.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Tuomas
Viestit: 80
Liittynyt: 20 Syys 2005, 14:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

MKIII farkkutane. Pitänee pohtia tuota tankin viereen sijoittamista. Paluu pitää siis vetää joko uutta linjaa tai vanhaa imulinjaa pitkin ja tehdä uusi reikä tankkiin. Ei vaan ole oikein kokemusta moista niin pitää kysellä.

Mites tämä suhteellisen helposti keino menisi? Poranterä, reikä tankkiin ja sit letku nopeasti reikään kiinni ennenkuin kalliit bensat valuvat ulos :D ?
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Jos siinä ei ole paluulinjaa valmiina, niin sitten se pitää askarrella. Samalla voi vaihtaa selaisen pansamittarin anturin jossa on paluu.

Se ulosoton tekeminen kannattaa kuitenkin aloittaa tankin tyhjennyksellä ja irroituksella paikaltaan.
Sitten pensamittarin anturi irti ja tsuumailet siitä reiästä tankkiin missä on semmoinen kohta johon hylsy+nivel+pitkä jatko taipuu ja johon vielä jotain näkisikin. Merkkaat ko.paikan ja murjaiset poralla sopivan kokoisen reiän.
Kun jäysteet on poistettu voi liittimet ruuvata paikoilleen.
Liittimeksi käy hyvin paineilma liitin jossa on suora kierre ja laippa kanta o-rengas tiivisteellä. Tankin sisäpuolelle ruuvataan liittimeen sopiva mutteri. Ja toimii.
Tietysti jos on uusi tai kunnolla puhdistettu tankki on helpointa juottaa messingillä liitin paikoilleen.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Tähtisilmä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Elo 2004, 12:43
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä »

Välttämättä ei tarvitse ottaa edes tankkia irti. Nyppäsee vaan anturin taustalevyineen irti tankista. Itse tein taustalevyyn jengat ja liitin siihen kiinni. Tosin samalla on kyllä hyvä ottaa tankki irti, raaputella 5kg paskaa tankin päältä ja samalla uusia puhkiruostuneet tankin kiinnityspannat. :)
Vastaa Viestiin