Ulkomaiden tehokkaammat taunukset?

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Ulkomaiden tehokkaammat taunukset?

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Pistetääs uusi topic pystyyn.

Löytyykö faktatietoutta kuinka tehokkaita Taunuksia on ollut markkinoilla Euroopassa tai USA:ssa? Afrikan tai lähi-idän mallit ei nyt kelpaa. 114hp on ilmeisesti ollut suomessakin..
REPA
Viestit: 199
Liittynyt: 13 Kesä 2006, 09:47
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja REPA »

Australiassa on ainakin valmistettu suoralla 6 moottorilla yli 3l mootoreita,muistaakseni jopa 4l.Tehot oli tosin 140hp luokkaa.Taisi olla juttua jopa kerholehdessä.Miikka muistaa tämän jutun paremmin.
Tero_s
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Elo 2004, 20:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

http://www.cortinamk3.com/specs.htm

Ei kelpaa vertailua autoksi, paitsi jos löydetään katsastusmies joka lukee vain asetusta ja pyyhkii AKE ohjeilla pyrstöä. Vai jokos sinne asetukseenkin liitettiin rajoitus valmistusmaasta?

Kyselin kerran AKE:sta mikä juridinen asema noilla ohjeilla on asetukseen nähden. Tarkaa vastausta ei tullut.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Mitä oon Saksalaisia ja Argentiinalaisia sivuja kattonut,niin kaikki tehokkaammat on ollu itse rakennettuja..
Argentiinassa noita tehtiin vähän pidempään eli olisko sieltä kautta toivoa löytää joku parempi tehdasmalli kuitenkin?
Eihän niitä montaa kappaletta tarvis olla tehtynä...
Heikolta kyllä vaikuttaa :?
Tai joku hitun Royal Cortina..ei ole vaan tainnu kuninkaallisillekaan
oikein Rollsia vaatimattomampi auto kelvata.
Taunus Maximus =)
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

MOTORDATEN / ENGINE DATA EINSTELLWERTE / ADJUSTMENT DATA

Schliesswinkel Zündzeitpunkt Leerlauf CO-Gehalt Elektr- Abstand Ventilspiel (kalt)
Modell / Model Motor / Engine kW/PS Code Typ / Type closing angle firing moment idle run CO-content spark plug gap valve clearence (cold)
verbleit bleifrei Einlass Auslass
leaded unleaded inlet outlet
TAUNUS 1,3 LC 40/55 JA OHC 50±2 6±2 2±2 750±50 3,0 ±0,5 0,75 0,2 0,25
07/70-04/75 1,3 HC 43/59 JC OHC 50±2 6±2 2±2 750±50 3,0 ±0,5 0,75 0,2 0,25
1,6 LC 50/68 LA OHC 50±2 6±2 2±2 750±50 3,0 ±0,5 0,75 0,2 0,25
1,6 HC 53/72 LC OHC 50±2 6±2 2±2 750±50 3,0 ±0,5 0,75 0,2 0,25
1,6 HC 65/88 LE OHC 50±2 4±2 1) 1±1 750±50 3,0 ±0,5 0,75 0,2 0,25
2,0 HC 66/90 NY V6 38±2 6±2 2) 2±2 800±50 3,0 ±0,5 0,75 0,35 0,4
2,3 HC 79/108 YY V6 38±2 6±2 2) 2±2 800±50 3,0 ±0,5 0,75 0,35 0,4
TAUNUS 1,3 LC 40/55 JAC OHC 50±2 6±2 2±2 800±50 1,0 ±0,5 0,75 0,2 0,25
05/75-05/79 1,3 LC 40/55 JAC OHC 50±2 12±2 8±2 800±50 1,0 ±0,5 0,75 0,2 0,25
1,3 HC 43/59 JCC OHC 50±2 6±2 2±2 800±50 1,0 ±0,5 0,75 0,2 0,25
1,6 LC 50/68 LAD OHC 50±2 6±2 2±2 800±50 1,0 ±0,5 0,75 0,2 0,25
1,6 HC 53/72 LCJ OHC 50±2 6±2 2±2 800±50 1,0 ±0,5 0,75 0,2 0,25
2,0 HC 72/98 NEG OHC 50±2 8±2 4±2 800±50 1,5 ±0,5 0,75 0,2 0,25
2,0 HC 66/90 NYK V6 38±2 9±2 6±2 800±50 1,5 ±0,5 0,75 0,35 0,4
2,3 HC 79/108 YYF V6 38±2 9±2 6±2 800±50 1,5 ±0,5 0,75 0,35 0,4
TAUNUS 1,3 LC 43/59 JAR OHC 50±2 12±2 8±2 800±50 1,5 ±0,5 0,75 0,2 0,25
06/79-08/83 1,6 LC 51/70 LAR OHC 50±2 12±2 8±2 800±50 1,5 ±0,5 0,75 0,2 0,25
1,6 HC 54/73 LCR OHC 50±2 12±2 8±2 800±50 1,5 ±0,5 0,75 0,2 0,25
2,0 HC 74/101 NER OHC 50±2 8±2 4±2 800±50 1,5 ±0,5 0,75 0,2 0,25
2,0 LC 66/90 NWR V6 9±2 6±2 800±50 1,5 ±0,5 0,75 0,35 0,4
2,0 HC 66/90 NYR V6 9±2 6±2 800±50 1,5 ±0,5 0,75 0,35 0,4
2,3 HC 84/114 YYR V6 9±2 6±2 800±50 1,5 ±0,5 0,75 0,35 0,4

Ei Motomobilin luettelo ainakaan löytäny kun tuon 79-82 mallin 114 heppasen :cry:
Taunus Maximus =)
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

ja sillä 114hp vertailumosalla ei saa vielä kieroilemnatta 145-150hp moottoria muutettua.
taunus mkII
Viestit: 339
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII »

Muistelisin et tuolla aussi-ford foorumilla olis ollu juttuu et sitä australian 4.1L Cortina TD:tä (taunus mkII) varmaan TC:täkin olis myyty britteissä kun oikeelta ohjastavat molemmat. Sillonhan se olis euroopan myyntimalli (vertailumalli =D)....pitäs vaan löytää faktaa moisesta.
#201
TaunusmkII


Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-Raudassa Ei Oo Rahat Hukassa-
taunus mkII
Viestit: 339
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII »

REPA kirjoitti:Australiassa on ainakin valmistettu suoralla 6 moottorilla yli 3l mootoreita,muistaakseni jopa 4l.Tehot oli tosin 140hp luokkaa.Taisi olla juttua jopa kerholehdessä.Miikka muistaa tämän jutun paremmin.
4.1L/155hv oli tehokkain TD-cortinassa(252cid se oli ja tuo +20% ni on jotain 302.4 cid =)). mulla on jossain "tallessa" ne specsit tosta td:stä ja ainoa ero tohon taunukseen on et tulipeltiä on siirretty n.10 taakse päin et se falconin halko-kutonen on mahtunu sinne.jarrut ja alustan rojut on ihan samat ku euro-taunoissakin.
#201
TaunusmkII


Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-Raudassa Ei Oo Rahat Hukassa-
Avatar
maza
Viestit: 109
Liittynyt: 15 Marras 2004, 17:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja maza »

Mites noi turkin taunukset onkos niissä ollu tehokkaampia koneita
kun tuo 114 hv?
taunus 1,6 77 2d
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Kylläpäs pahaa pelkään ettei tuon kummosempia ole,nuo Aussi-Corttiinat on ainoa "toivo"..ei noissa vanhoissa Eurooppalaisissa sen kummempia tehoja vaan kertakaikkiaan ollut. Eikä idän ihmeissäkään..
Taunus Maximus =)
Avatar
Tseitsei
Viestit: 149
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 13:10

Viesti Kirjoittaja Tseitsei »

maza kirjoitti:Mites noi turkin taunukset onkos niissä ollu tehokkaampia koneita
kun tuo 114 hv?
Turkin reissulla muuten bongailin jotakin outoja lavataunuksia, joiden takalaudoissa luki OTOSAN :shock: Koneista tai muista korimalleista ei mitään hajua..
Taunukset myyty, osia vielä jäljellä
taunus mkII
Viestit: 339
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII »

Tseitsei kirjoitti:
maza kirjoitti:Mites noi turkin taunukset onkos niissä ollu tehokkaampia koneita
kun tuo 114 hv?
Turkin reissulla muuten bongailin jotakin outoja lavataunuksia, joiden takalaudoissa luki OTOSAN :shock: Koneista tai muista korimalleista ei mitään hajua..
Ai tämmösiä vai? :wink:
#201
TaunusmkII


Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-Raudassa Ei Oo Rahat Hukassa-
Avatar
Tseitsei
Viestit: 149
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 13:10

Viesti Kirjoittaja Tseitsei »

taunus mkII kirjoitti:
Tseitsei kirjoitti:
maza kirjoitti:Mites noi turkin taunukset onkos niissä ollu tehokkaampia koneita
kun tuo 114 hv?
Turkin reissulla muuten bongailin jotakin outoja lavataunuksia, joiden takalaudoissa luki OTOSAN :shock: Koneista tai muista korimalleista ei mitään hajua..
Ai tämmösiä vai? :wink:
Juuri tuommosia! En moisia laitoksia ollut aikasemmin missään nähnyt, niin aloin jo epäileen paikallisen viinan sopivuutta suomalaiseen päähän. :)
Taunukset myyty, osia vielä jäljellä
Avatar
samiharju
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Syys 2004, 15:19
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Janzamar kirjoitti:Kylläpäs pahaa pelkään ettei tuon kummosempia ole,nuo Aussi-Corttiinat on ainoa "toivo"..ei noissa vanhoissa Eurooppalaisissa sen kummempia tehoja vaan kertakaikkiaan ollut. Eikä idän ihmeissäkään..
lain mukaan pitää olla euroopan tai amerikan liikenteeseen hyväksytty malli. tämän vuoksi esim afrikan tai kengumaan mallit ei kelpaa.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

samiharju kirjoitti:
Janzamar kirjoitti:Kylläpäs pahaa pelkään ettei tuon kummosempia ole,nuo Aussi-Corttiinat on ainoa "toivo"..ei noissa vanhoissa Eurooppalaisissa sen kummempia tehoja vaan kertakaikkiaan ollut. Eikä idän ihmeissäkään..
lain mukaan pitää olla euroopan tai amerikan liikenteeseen hyväksytty malli. tämän vuoksi esim afrikan tai kengumaan mallit ei kelpaa.
Joo,sillä nuo lainausmerkit tuolla,eli toivossa että noita olis myyty Eurooppaan tai Amerikkaan edes muutamia kappaleita.
Mutta on nää Taunukset jo niin vanha juttu,että kaipa nuo tuommoiset olis ollu jo aikaa sitten tapetilla jossain jos niitä olis.
Taunus Maximus =)
Vastaa Viestiin