Kuumakestomaalit

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Kuumakestomaalit

Viesti Kirjoittaja Taco »

Milläs ootta maalannu kansia, pakosarjoja, pakoputkia? Ja mikä on parhaiten kestäny?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
taunus mkII
Viestit: 339
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII »

alumiini maalia meinasin testata. lupaavat et kestää 850C* ja on ihan siistin näköstä. imukannen jo vetäsin sillä. saa nähä kestääkö.
#201
TaunusmkII


Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-Raudassa Ei Oo Rahat Hukassa-
Sodfor
Viestit: 103
Liittynyt: 05 Elo 2004, 23:58
Paikkakunta: Ruuhka Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sodfor »

Tämmöistälaitoin pakosarjan päälle.. ja tämmöiseltä näyttää....
Kannen ja mosan maalailin saman valmistajan maalilla.
Tämän näköinen tuli.
Aika näyttää miten kestää.
Toi pakosarjan "maali" on lähinnä pinnoite.... se kuuluu "paistaa" siihen ja ite sen tein kuumailmapuhaltimella.
Lisäksi heitin siihen päälle tota "termotech" nauhaa. -> Click
Taunus 2D 2.0L -75
- kukaan ei ole täydellinen -
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Kävin K-Raudassa kyseleen ja ne meinas että toi alumiinimaali (="hellamaali" ja Tikkurilan) pitäs maalauksen jälkeen lämmittää +300C ja jos niin ei tee niin kuulemma ainakin jollakin oli jäänyt kiuas haisemaan maalille. Suosittelivat sitten Mastonin kuumakestomaalia +600C spraynä 8.60e, mut loppujen lopuksi otinkin eri kaupasta Motip:in vastaavaa 6.50e :) Saas nähä...
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

joo ainakin tikkurilan temal merkkinen maali ei pysy pinnassa vaikka sille luvataan muutama sata astetta lämmönkestoa,lähtee ihan pyyhkimällä pois.ihan vaikka miranol kestää lohkossa ja venttiilikopissa..ja saa sävytettyy ihan minkäväriseks vaan.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Konetta "entisöidessä" maalasin putsatun pakosarjan Motip:in mustalla kuumankestomaalilla, kun en siihen hätään muutakaan löytänyt. Tässä nyt ei ole sinänsä mitään ihmeellistä, mutta iloinen yllätys oli, että maalin kuivuttua sävy oli tummanharmaa ja aavistuksen metallinkiiltoinen. Eli pakosarjasta tuli aikalailla valuraudan värinen. Lisäksi maali on nyt kestänyt parin vuoden ajot eikä ole pahemmin vaalentunut kuten monet muut kuumankestomaalit tekevät. Myöhemmin olen maalannut pari muutakin pakosarjaa samalla maalilla ja tulokset ovat olleet samanlaisia.
Avatar
maza
Viestit: 109
Liittynyt: 15 Marras 2004, 17:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja maza »

Mä maalasin pakosarjan jollain tikkurilan alumiinimaalilla
muuten tuli hyvä mutta , jos koski rasvasilla käsillä
niin siitä paloi heti maali pois kun pakosarja lämpes.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

teekoo kirjoitti:Konetta "entisöidessä" maalasin putsatun pakosarjan Motip:in mustalla kuumankestomaalilla, kun en siihen hätään muutakaan löytänyt.
Motipin sivuilla sanottiin että tuo maali pitää lämmittää oliko se 150C asteeseen jotta se kuivuu "kokonaan". Lämmititkö ite vai löikkö masiinan tulille saman tien? Meinaan että jos tuota lämmitystä ei tee niin meneeköhän maalaus "pilalle" tai tuleeko siitä huonommin kestävä?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

No vastaampa itselleni... Peltipakosarja hiekkapuhalsin ja maalasin kyseisellä maalilla ->
http://www.kapsi.fi/~taco/v6/slides/IMG_6791.html

Ja HYVÄ tuli! Tohottimella esilämmitys, jäi pikkasen ehkä epäkuivaksi mutta kun moottori hörähti käyntiin niin kuivu lopullisesti. Nousi vaan sellanen kostea höyry ja nyt tuntuu olevan kova pinta.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

onhan tuossa töitä tehty..näyttää hyvältä.
en myönnä että kateeksi ..no ehkä vähän..
..hitosti..mutta hyvää työtä tosiaan. :D
Taunus Maximus =)
teekoo
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Marras 2004, 10:11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja teekoo »

Taco oli näköjään esittänyt minulle kysymyksen, enkä ollut edes huomannut - anteeksi vain. No, tässä tulee vastaus, jos siitä nyt enää mitään hyötyä on.

Minun tapauksessahan kyseessä oli valurautapakosarja. Annoin maalin kuivua huoneenlämmössä yön yli. Seuraavana päivänä pinta oli kosketuskuiva, mutta jotenkin nihkeän tuntuinen. Kun pakosarja oli sitten koneessa kiinni ja kone käynnistettiin, niin lämmetessä tuli jonkin aikaa mahtavat käryt, mutta tämä loppui koeajolenkin aikana. Eiköhän maali siinä tullut lämmitettyä. Koneen jäähdyttyä maalipinta tuntui lopullisesti kuivalta.

Samalla tavalla olen käsitellyt neljä valurautapakosarjaa ja hyvin ovat kestäneet. Väri pysyy hyvän näköisenä eikä maalipinta pahemmin murene. Jotenkin on tullut semmoinen vaikutelma, että tällä maalilla pinta kestää parhaiten, jos maalaa vain niin paksulti, että pinta on juuri peitossa ja tasainen.
Avatar
Taco
Viestit: 2291
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 13:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taco »

Mää maalasin myös imusarjan ja kannet ->
http://www.kapsi.fi/~taco/v6/slides/IMG_6807.html

Nekin lämmitin samalla tavalla. Konetta paikoilleen asentaessa kuitenkin huomasi ettei maali ollut täydellisesti kuivunut, vaan siihen jäi esim. sormenjälkiä likaisista käsistä. Toivottavasti kuivuu ajan kanssa kun saa koneen viimeseen iskuun :)

Tuota maalia voi kuitenkin suositella! Esim. Mastonin spray purkkeihin verrattuna suutin ja sitä kautta jälki on HYVÄ.
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
JanzaMad

Viesti Kirjoittaja JanzaMad »

tuli huomattua tuossa että muovikitti kestää
säilytyksen pakkasessa..takakontista löysin purkin ja
kokeilin että hyvin kovettuu..on ollu siellä viime kesästä... :)
heka
Viestit: 312
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 23:20
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja heka »

mastonin kuumankestolla on pari pakosarjaa maalailtu kaks peltisarjaa ensin hiekkapuhallus ja sitten mastoni päälle toinen kesti hyvin sen aikaa mitä oli kiinni (nvuosi) toinen ei kestänyt :?
taunus coupe datsun powered vaiheessa..
Ex, sierra cosworth 88
Bmw 328 -97 käyttö vessa
Polaris Fusion 600 Pommikone
taunus mkII
Viestit: 339
Liittynyt: 20 Heinä 2004, 21:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja taunus mkII »

taunus mkII kirjoitti:alumiini maalia meinasin testata. lupaavat et kestää 850C* ja on ihan siistin näköstä. imukannen jo vetäsin sillä. saa nähä kestääkö.
pitkäänhän tuo kestikin. nyt rupee hilseilee irti. :evil: ilmeisen kuumana käy pako-sarja heti pakokanavan jälkeen.
#201
TaunusmkII


Ford Taunus-Suoritus Kykyä Ylitse Muiden-
-Raudassa Ei Oo Rahat Hukassa-
Vastaa Viestiin